Nogmaals DEH
#1
Nadat DEH zoeven weer opdook, kan ik misschien ook een vraagje stellen:
sinds 22 jaar i.b.v. een (zwart-gebouwd) huisje. De DEH-rekening wordt betaald door een kennis in GR, die wordt
echter aangeschreven met de naam van de ex-eigenaar (de rekeningen komen wonder o wonder bij die kennis aan Wink....
Het macabere probleem is echter, dat de kennis al ruim boven de 80 jaren oud is en zelf begon met een evt. probleem als hij zou komen te overlijden hoe het dan verder gaat.
De DEH als monopolist is heel "ontoegangelijk", daar heb ik al ervaring mee gehad ;-(. Hoe zou DEH te benaderen zijn om mij als "eigenaar" van het huisje te accepteren, zonder dat de DEH-employee "op zijn strepen gaat staan"?
De Grieken zijn wat betreft DEH heel bangig, waarom weet ik ook niet.
Johannes
Quote
#2
Ik denk dat ik het zou proberen met een zelf gemaakt huur contract met de naam van de huidige contractant als verhuurder.
Nee heb je ja kan je krijgen ,of alles toch maar legaal proberen te maken en te doen.
Quote
#3
(09 November 2020, 15:32)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nadat DEH zoeven weer opdook, kan ik misschien ook een vraagje stellen:
sinds 22 jaar i.b.v. een (zwart-gebouwd) huisje. De DEH-rekening wordt betaald door een kennis in GR, die wordt
echter aangeschreven met de naam van de ex-eigenaar (de rekeningen komen wonder o wonder bij die kennis aan Wink....
Het macabere probleem is echter, dat de kennis al ruim boven de 80 jaren oud is en zelf begon met een evt. probleem als hij zou komen te overlijden hoe het dan verder gaat.
De DEH als monopolist is heel "ontoegangelijk", daar heb ik al ervaring mee gehad ;-(. Hoe zou DEH te benaderen zijn om mij als "eigenaar" van het huisje te accepteren, zonder dat de DEH-employee "op zijn strepen gaat staan"?
De Grieken zijn wat betreft DEH heel bangig, waarom weet ik ook niet.
Johannes
Je kunt het huisje legaal proberen te maken wat bijna onmogelijk is of tegen zeer hoge kosten.
Het klinkt macaber maar als niemand de DEH meld dat die kennis dood is kun je nog jaren vooruit, zo wordt er nog altijd flink gesjoemeld in Griekenland.
Wat je ook kunt proberen om radio amateur te worden met vergunning, krijg je een stroom en water aansluiting, zonder dat je wat bouwt.
Is makkelijk als je een stuk grond buiten de dorpsgrens hebt die volgens de wet te klein is om er iets op te bouwen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Toen ik een appartement ging huren in Heraklion had ik gelukkig een heel behulpzame huisbaas. We zijn naar een bureau geweest waar ze in belasting systeem of iets dergelijks registreerden dat ik de nieuwe bewoner was. Daarmee zijn we naar de DEH gegaan en werd elektra op mijn naam gezet.

Lijkt mij dat als je een AFM hebt en officieel op dat adres geregistreerd staat dat je dan de elektra op jouw naam kunt zetten bij de DEH.

Moet zeggen dat het allemaal vrij soepel ging bij DEH. Maar kan uiteraard per plaats verschillen.

Cors
Quote
#5
Maar Cors is dat niet net t probleem hier, dat t niet allemaal legaal is? Ik verhuur ook een huisje,alles off op mijn naam,en de deh sinds we t verhuren op naam v huurder. Idd niks moeilijk aan. Maar volgens mij gaat t hier om n huisje wat niet op papier staat.......
Quote
#6
(09 November 2020, 19:53)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar Cors is dat niet net t probleem hier, dat t niet allemaal legaal is? Ik verhuur ook een huisje,alles off op mijn naam,en de deh sinds we t verhuren op naam v huurder. Idd niks moeilijk aan. Maar volgens mij gaat t hier om n huisje wat niet op papier staat.......

Er is nu al stroom dus vraag me af of dat een probleem is.
Quote
#7
(09 November 2020, 20:20)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 November 2020, 19:53)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar Cors is dat niet net t probleem hier, dat t niet allemaal legaal is? Ik verhuur ook een huisje,alles off op mijn naam,en de deh sinds we t verhuren op naam v huurder. Idd niks moeilijk aan. Maar volgens mij gaat t hier om n huisje wat niet op papier staat.......

Er is nu al stroom dus vraag me af of dat een probleem is.
Misschien begrijp ik t verkeerd maar zoals ik t lees t gaat hier om n huisje dat op papier niet bestaat, dat stroom krijgt via een ander huis dat op naam staat van een 80 jarige....
Wat gebeurt er als die meneer komt te overlijden.....Komt t huis dan op naam van de kinderen of andere erfgenamen van die meneer? Weten zij van het "zwarte" huisje?
Dan kan t misschien zo doorgaan als t nu gaat?
Maar als t huis in de verkoop gaat denk ik dat er een probleem komt.....je kunt volgens mij niet een huis verkopen dat niet geregistreerd is?
Quote
#8
(09 November 2020, 15:32)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nadat DEH zoeven weer opdook, kan ik misschien ook een vraagje stellen:
sinds 22 jaar i.b.v. een (zwart-gebouwd) huisje. De DEH-rekening wordt betaald door een kennis in GR, die wordt
echter aangeschreven met de naam van de ex-eigenaar (de rekeningen komen wonder o wonder bij die kennis aan Wink....
Het macabere probleem is echter, dat de kennis al ruim boven de 80 jaren oud is en zelf begon met een evt. probleem als hij zou komen te overlijden hoe het dan verder gaat.
De DEH als monopolist is heel "ontoegangelijk", daar heb ik al ervaring mee gehad ;-(. Hoe zou DEH te benaderen zijn om mij als "eigenaar" van het huisje te accepteren, zonder dat de DEH-employee "op zijn strepen gaat staan"?
De Grieken zijn wat betreft DEH heel bangig, waarom weet ik ook niet.
Johannes

Sinds een paar jaar moeten alle grondstukken en bebouwingen geregistreerd staan in het Griekse kadaster met naam en toenaam van de eigenaar. 
Om een gebouw officieel aan te kunnen melden heb je de uitgegeven vergunning nodig, zonder deze vergunning geen registratie.
DEH levert alleen als er een vergunning is afgegeven, vind er een omzetting plaats op andere naam dan wordt zelfs ook de installatie opnieuw door DEH gekeurd althans zo gebeurde dat bij ons toen de rekening van mijn schoonmoeder die was overleden over ging op die van mijn schoonvader. Later bij de omzetting op mijn vrouw hoefde er geen keuring plaats te vinden omdat de vorige keuring vrij kort geleden had plaats gevonden.
In jouw geval zou je kunnen proberen met je AFM en de oude man naar DEH te gaan en de aansluiting over te schrijven op jouw naam en doen alsof je neus bloed. Waarschijnlijk wordt er dan keuring uitgevoerd.

Veel succes,

Dick
Quote
#9
Wat mij niet helemaal duidelijk is of je in je huis een eigen elektriciteitsmeter hebt of dat er een (illegale) kabel naar een ander huis loopt voor de stroomvoorziening en dat je dus geen eigen meter hebt.

In het eerste geval zou er niet een heel groot probleem moeten zijn omdat er al een meter aanwezig is.
De DEH levert officieel geen meters in een illegaal huis en dus zou je het contract moeten kunnen overschrijven.

In het tweede geval wordt het inderdaad lastig en zou ik onderzoeken of het huis gelegaliseerd kan worden. Het huis staat er al meer dan 20 jaar en mogelijk kan je daar rechten aan ontlenen. Zijn er wel officiële papieren van de aankoop van in ieder geval de grond waar je huis op staat om aan te tonen dat het van jullie is. Alles wat op jouw grond staat is automatisch van jou en dat maakt je dus ook formeel eigenaar van het illegale huis.

Grieken hebben ontzag voor de DEH omdat het de enige instantie is die precies weet waar een huis staat. Ze hebben er immers een meter geplaatst. In veel plaatsen in Griekenland zijn geen straatnamen en huisnummers. Daarom heeft de DEH een systeem aan de hand waarvan ze de exacte locatie van een huis bepalen. Het kadaster in Griekenland is een onbetrouwbaar rommeltje, maar de DEH heeft een en ander heel goed op orde.
Daarom moet je bij veel andere instanties ook altijd je elektriciteitsrekeningen meenemen om aan te tonen waar je precies woont. Toen ik bijvoorbeeld een internetaansluiting van de OTE wilde moest ik ook een DEH rekening overleggen omdat ze anders niet weten waar je huis staat. Toen ik mijn residence permit aanvroeg wilde de politie ook de DEH rekeningen hebben. Veel instanties doen hetzelfde.
Quote
#10
(10 November 2020, 11:16)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 Het kadaster in Griekenland is een onbetrouwbaar rommeltje, maar de DEH heeft een en ander heel goed op orde.

Het Kadaster in Griekenland was een onbetrouwbaar rommeltje maar sinds de laatste jaren zijn alle gebouwen en grondstukken met bijbehorende eigenaren geregistreerd
inclusief Google Earth achtige foto's van het betreffende grondstuk.

Fijne dag,

Dick
Quote
#11
Het is inderdaad wat verbeterd. Maar tot op de dag van vandaag willen (overheids)instanties nog steeds DEH rekeningen zien om je exacte adres te bepalen. Kennelijk kan dat nog steeds niet betrouwbaar vanuit hun eigen kadastrale gegevens.

Punt is dat zolang heel veel Grieken hun huizen niet legaliseren ondanks de verplichting daartoe, het kadaster onbetrouwbaar blijft. Het gaat nog heel lang duren voordat alle huizen correct in het kadaster staan. Je kan een huis niet verkopen zonder dat het is gelegaliseerd dus dat kan nog jaren duren. Dus ultiem tot het moment dat alle huizen in het hele land een keer officieel, dus gelegaliseerd en met vermelding in het kadaster, zijn verkocht is het kadaster niet op orde.

Ik snap dat veel Grieken hun huis niet legaliseren. Als je het meteen had gedaan toen de wet in werking trad had je voor iedere afwijking aan je huis t.o.v. de oorspronkelijke tekeningen fors moeten betalen. Naarmate de jaren vorderden veranderden de prijzen per item steeds. Ze hebben een soort van prijslijst met voor iedere non-conformiteit een prijskaartje. De prijzen werden lager omdat ze door hadden dat mensen vanwege de hoge boetes niet meewerkten. Sindsdien zijn de prijzen en regeltjes steeds veranderd. Die wet is nog steeds een bewegend doel. Wat vandaag goed is, kan morgen fout zijn en omgedraaid. Dus veel Grieken doen niets zolang hun huis niet verkopen. Bovendien is een legalisatie maar een bepaald aantal jaren geldig hoorde ik laatst. Ze maken er dus een soort APK van.
De regeltjes gaan heel ver. Een kennis van mij had de bar in zijn open keuken verwijderd. Een vrijstaand niet dragend stenen muurtje. Daarvoor kreeg hij een boete!
Ze zien dat legalisatieproces ook als een melkkoe.

Overigens heeft Griekenland een aantal jaren geleden 500 miljoen Euro subsidie aan de EU terug moeten betalen omdat ze het met die subsidie na veel jaren klungelen niet voor elkaar hadden gekregen een goed werkend kadaster te bouwen. Daarna zijn ze eindelijk aan de slag gegaan. Moesten ze wel want een goed functionerend kadaster is een eis binnen de EU. Blijkbaar werkt het dus nog steeds niet goed genoeg.
Quote
#12
(10 November 2020, 12:34)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is inderdaad wat verbeterd. Maar tot op de dag van vandaag willen (overheids)instanties nog steeds DEH rekeningen zien om je exacte adres te bepalen. Kennelijk kan dat nog steeds niet betrouwbaar vanuit hun eigen kadastrale gegevens.

Punt is dat zolang heel veel Grieken hun huizen niet legaliseren ondanks de verplichting daartoe, het kadaster onbetrouwbaar blijft. Het gaat nog heel lang duren voordat alle huizen correct in het kadaster staan. Je kan een huis niet verkopen zonder dat het is gelegaliseerd dus dat kan nog jaren duren. Dus ultiem tot het moment dat alle huizen in het hele land een keer officieel, dus gelegaliseerd en met vermelding in het kadaster, zijn verkocht is het kadaster niet op orde.

Nou Xander mijn ervaring is anders. De mensen hebben de tijd gekregen om het juiste papierenpakket aan te leveren dat meestal met behulp van een advocaat is samen gesteld.
Aan de hand van de kadasterregistratie wordt ook de EMFIA, huisbelasting, berekend. Dit was ook een van de redenen dat er eindelijk eens een goed systeem is opgezet om al het onroerend goed en land te registreren. 
Het registratie proces behoorde tot de eisen van de EU om het hele belastingproces in Griekenland herstructureren.

Fijne dag nog

Dick
Quote
#13
Eerst maar bedankt voor de reacties. Zal waarschijnlijk de/het DEH aanschrijven en als dat, wat ik aanneem, negatief verloopt, alles zo verder laten lopen en de toekomst gelaten afwachten. Heb een "eigen" stroommeter, die ook regelmatig (belachelijk natuurlijk) afgelezen wordt. Toen het kastje van de meter kapot was, wilde het DEH dat niet repareren "de linkerkant van de straat is illegaal". Moest met iemand, die een kennis bij het DEH had, nog een keer naar het kantoortje en de vriendjespolitiek functioneerde - er werd gerepareerd. Randnotitie: de monteurs (ja, twee man sterk) gooiden toen ze klaar waren de verpakking het strand op ;-(.
Quote
#14
(10 November 2020, 13:39)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eerst maar bedankt voor de reacties. Zal waarschijnlijk de/het DEH aanschrijven en als dat, wat ik aanneem, negatief verloopt, alles zo verder laten lopen en de toekomst gelaten afwachten. Heb een "eigen" stroommeter, die ook regelmatig (belachelijk natuurlijk) afgelezen wordt. Toen het kastje van de meter kapot was, wilde het DEH dat niet repareren "de linkerkant van de straat is illegaal". Moest met iemand, die een kennis bij het DEH had, nog een keer naar het kantoortje en de vriendjespolitiek functioneerde - er werd gerepareerd. Randnotitie: de monteurs (ja, twee man sterk) gooiden toen ze klaar waren de verpakking het strand op ;-(.

Bij mijn laatste huurwoning hing de elektrometer aan de zijgevel van het huis, waar de meteropnemer niet bij kon, hij hing dan elke keer een geel briefje aan de poort dat hij daar was geweest, daar staat een telnr op wat je kan bellen om de stand door te geven, was wel makkelijk om dat je zelf het verbruik kon regelen.
Wat ook veel Grieken doen is de meter stop zetten wat heel makkelijk is, als dan de meteropnemer kwam werd hij weer even aangezet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#15
Als reactie op Arthur:

De meter werd voorzien van een bypass en op die manier waren ze DEH te slim af. Sinds twee jaar heeft de meteropnemer de opdracht meegekregen om de situatie te controleren op extra bekabeling. Bij aantreffen van extra bekabeling komt de controleur voorbij en ben je behoorlijk de pineut als hij malversaties aantreft.
Hetzelfde geintje werd ook uitgehaald met watermeters, anders dan in Nederland zit er aan de aanvoerzijde geen verzegeling op en kan men eenvoudig de watertoevoer stoppen, meter weg bypass plaatsen en klaar. Maand voor de meter-opname de meter weer terug plaatsen.

Overigens is het meenemen van een DEH of Telefoon rekening zeer gebruikelijk om te bewijzen dat men echt op het betreffende adres woont.

Nog even over het Kadaster:
Het is nu ook mogelijk voor andere EU landen om te controleren of burgers bezit hebben in hun thuisland.
Als nu bijvoorbeeld een Griek in Duitsland zijn belasting opgave maakt is het mogelijk voor de belastingdienst om te controleren of men bezit heeft.


Kali Spera,

Dick
Quote
#16
Heel vreemd hoor. Je hebt wel een elektriciteitsmeter die je alleen maar kan en mag hebben als je huis legaal is en toch zeggen ze dat een en ander niet legaal is. Maar dan kan die meter er dus niet hangen. Een contradictie.
Ondertussen stuurt DEH wel rekeningen die (al vele jaren) keurig worden betaald.

Ik zou niet zelf actie richting de DEH ondernemen, maar een advocaat een mooie brief laten schrijven. Dat legt denk ik meer gewicht in de schaal.
Quote
#17
(10 November 2020, 15:38)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heel vreemd hoor. Je hebt wel een elektriciteitsmeter die je alleen maar kan en mag hebben als je huis legaal is en toch zeggen ze dat een en ander niet legaal is. Maar dan kan die meter er dus niet hangen. Een contradictie.
Ondertussen stuurt DEH wel rekeningen die (al vele jaren) keurig worden betaald.

Ik zou niet zelf actie richting de DEH ondernemen, maar een advocaat een mooie brief laten schrijven. Dat legt denk ik meer gewicht in de schaal.

Of geen slapende honden wakker maken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#18
(10 November 2020, 13:39)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eerst maar bedankt voor de reacties. Zal waarschijnlijk de/het DEH aanschrijven en als dat, wat ik aanneem, negatief verloopt, alles zo verder laten lopen en de toekomst gelaten afwachten. Heb een "eigen" stroommeter, die ook regelmatig (belachelijk natuurlijk) afgelezen wordt. Toen het kastje van de meter kapot was, wilde het DEH dat niet repareren "de linkerkant van de straat is illegaal". Moest met iemand, die een kennis bij het DEH had, nog een keer naar het kantoortje en de vriendjespolitiek functioneerde - er werd gerepareerd. Randnotitie: de monteurs (ja, twee man sterk) gooiden toen ze klaar waren de verpakking het strand op ;-(.

Je kunt natuurlijk ook wachten tot ze een slimme meter komen plaatsen want daar zijn ze nu ook mee bezig en dan wordt het vanzelf opgelost, of .... niet.


Kali spera,

Dick
Quote
#19
(10 November 2020, 15:17)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog even over het Kadaster:
Het is nu ook mogelijk voor andere EU landen om te controleren of burgers bezit hebben in hun thuisland.
Als nu bijvoorbeeld een Griek in Duitsland zijn belasting opgave maakt is het mogelijk voor de belastingdienst om te controleren of men bezit heeft.

Klopt.
Ik vermoed dat de GR belastingdienst die gegevens doorgeeft en niet het kadaster.
Quote
#20
(10 November 2020, 14:56)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 November 2020, 13:39)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eerst maar bedankt voor de reacties. Zal waarschijnlijk de/het DEH aanschrijven en als dat, wat ik aanneem, negatief verloopt, alles zo verder laten lopen en de toekomst gelaten afwachten. Heb een "eigen" stroommeter, die ook regelmatig (belachelijk natuurlijk) afgelezen wordt. Toen het kastje van de meter kapot was, wilde het DEH dat niet repareren "de linkerkant van de straat is illegaal". Moest met iemand, die een kennis bij het DEH had, nog een keer naar het kantoortje en de vriendjespolitiek functioneerde - er werd gerepareerd. Randnotitie: de monteurs (ja, twee man sterk) gooiden toen ze klaar waren de verpakking het strand op ;-(.

Bij mijn laatste huurwoning hing de elektrometer aan de zijgevel van het huis, waar de meteropnemer niet bij kon, hij hing dan elke keer een geel briefje aan de poort dat hij daar was geweest, daar staat een telnr op wat je kan bellen om de stand door te geven, was wel makkelijk om dat je zelf het verbruik kon regelen.
Wat ook veel Grieken doen is de meter stop zetten wat heel makkelijk is, als dan de meteropnemer kwam werd hij weer even aangezet.
Ja dat kan, die meter stop zetten, dat heeft een restaurant bij mij in t dorp gedaan, hoe dom kun je zijn,  een halfjaar geen stroom gebruiken, met als resultaat dat de DEH jou terugbetaalt.....die kregen dus een heel mooie boete....en natuurlijk de n rekening met terugwerkende kracht van de Deh over de maanden dat die meter niet werkte.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  E-billing DEH marjan 6 1.847 13 November 2020, 10:36
Laatste bericht: Beems

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)