Verkeersbelastingen van 2021
#1
Op 26 februari 2021 loopt de deadline voor de betaling van verkeersbelastingen van 2021 af .
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Ik heb toevallig vandaag de wegenbelasting betaald: € 82. In Nederland zou dat € 324 zijn geweest voor dezelfde auto.
Quote
#3
(15 December 2020, 19:29)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb toevallig vandaag de wegenbelasting betaald: € 82. In Nederland zou dat € 324 zijn geweest voor dezelfde auto.

Zouden we ook mogen weten voor welk type wagen Xander? (cilinderinhoud, jaartal)
Quote
#4
(16 December 2020, 00:16)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[quote="Xander" pid="85824" dateline="1608053357"]
Ik heb toevallig vandaag de wegenbelasting betaald: € 82. In Nederland zou dat € 324 zijn geweest voor dezelfde auto.

Zouden we ook mogen weten voor welk type wagen Xander? (cilinderinhoud, jaartal)

Dit waren de prijzen van 2019 weet niet of ze ook voor 2021 gelden.

From 51 cc to 300 cc: 22 euros
From 301 cc to 758 cc: 55 euros
From 786 cc to 1071 cc: 120 euros
From 1072 cc to 1357 cc: 135 euros
From 1358 cc to 1548 cc: 240 euros
From 1549 cc to 1738 cc: 265 euros
From 1739 cc to 1928 cc: 300 euros
From 1929 cc to 2357 cc: 660 euros
From 2358 cc to 3000 cc: 880 euros
From 3001 cc to 4000 cc: 1000 euros
From 4001 cc and above: 1320 eurosk
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Ah, dat was dus een foutje, sorry daarvoor.
In NL zou het €82 per kwartaal zijn (Zuid-Holland). In GR €114 per jaar. Motor heeft 998 CC, bouwjaar is 2019.
Heb ik betaald op de website van mijn bank (NBG). Ik hoefde dus niet in te loggen op de website van de Griekse Belastingdienst (GSIS dacht ik?). NBG haalt die gegevens voor je op nadat je je AFM en kenteken hebt ingetikt. Vervolgens klik je op betalen en klaar. Makkelijker kan het niet.
Quote
#6
(16 December 2020, 13:26)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 December 2020, 00:16)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 December 2020, 19:29)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb toevallig vandaag de wegenbelasting betaald: € 82. In Nederland zou dat € 324 zijn geweest voor dezelfde auto.

Zouden we ook mogen weten voor welk type wagen Xander? (cilinderinhoud, jaartal)

Dit waren de prijzen van 2019 weet niet of ze ook voor 2021 gelden.

From 51 cc to 300 cc: 22 euros
From 301 cc to 758 cc: 55 euros
From 786 cc to 1071 cc: 120 euros
From 1072 cc to 1357 cc: 135 euros
From 1358 cc to 1548 cc: 240 euros
From 1549 cc to 1738 cc: 265 euros
From 1739 cc to 1928 cc: 300 euros
From 1929 cc to 2357 cc: 660 euros
From 2358 cc to 3000 cc: 880 euros
From 3001 cc to 4000 cc: 1000 euros
From 4001 cc and above: 1320 eurosk

(wegen)taxen op elektrische wagens heeft Griekenland niet?

(16 December 2020, 16:23)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ah, dat was dus een foutje, sorry daarvoor.
In NL zou het €82 per kwartaal zijn (Zuid-Holland). In GR €114 per jaar. Motor heeft 998 CC, bouwjaar is 2019.
Heb ik betaald op de website van mijn bank (NBG). Ik hoefde dus niet in te loggen op de website van de Griekse Belastingdienst (GSIS dacht ik?). NBG haalt die gegevens voor je op nadat je je AFM en kenteken hebt ingetikt. Vervolgens klik je op betalen en klaar. Makkelijker kan het niet.

Minder dan in 2019 volgens Arthur zijn schema? Het gaat de goede kant uit in GR!  Big Grin
Quote
#7
Ik geloof dat heeft ook met de uitstoot te maken, dat hij daardoor goedkoper is, misschien dat iemand dat weet die in Griekenland woont.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Dit zijn de bedragen voor 2021 die ik in een publicatie in een krantenartikel van oktober 2020 heb gevonden. Ze zijn veranderd t.o.v. het staatje van Arthur uit 2019. Het staatje lijkt overigens niet compleet te zijn.

From 786 cc – 1,071 cc the owner is required to pay 114 euros
From 1,072 cc – 1,357 cc the owner is required to pay 135 euros
From 1,358 cc – 1548 cc the owner is required to pay 255 euros
From 1,549 cc – 1,738 cc the owner is required to pay 280 euros
From 1,739 cc – 1,928 cc the owner is required to pay 320 euros
From 1,929 cc – 2,357 cc the owner is required to pay 690 euros
From 4,001 cc and above the owner is required to pay 1,380 euros

Blijkbaar is de CO2 uitstoot geen factor. Nieuw (?) is dat er per maand mag worden betaald.
Quote
#9
Snap deze bedragen niet. Zojuist wegenbelasting betaald voor 2021.
Heb een suzuki  Vitara diesel 1.600  bwj 2016 en betaal 103,88 EUR
Quote
#10
@odeprinsjes
Het bedrag dat jij moest betalen kan je terugvinden bij een voertuig met een motorinhoud tussen 1501 en 3500 CC voor commercieel gebruik. Het betreft dan een voertuig NIET ingericht voor personenvervoer.
Zo'n voertuig heeft alleen 2 of 3 zitplaatsen voorin en de rest moet dan laadvloer zijn. In NL noemen we dat meestal een voertuig op grijs kenteken.
Quote
#11
Ik veronderstel dat een Suzuki Vitara als gewoon persoonsvoertuig staat gecatalogiseerd en niet als pickup.

Van horen zeggen dat deze laatste versie van een wagen er geen of mindere wegen taxen moeten betaald worden omdat zij dit kunnen verantwoorden doordat ze in een argiculture sector werken.
Quote
#12
Het zit helemaal anders in elkaar dan we dachten/aannamen.
Ik ben er ingedoken. Voor mijn auto moest ik 114,66 betalen (even nagekeken en het was 114,66 en niet 114) en dus nam ik aan dat dat het tabelbedrag voor <1000CC was. Vanochtend kwam ik een andere, wel volledige, officiële tabel op internet tegen waaruit bleek dat die 114 niet overeenkomt met de juiste tabel.
Dat ik het (afgeronde) bedrag van odeprinsesje kon terugvinden in de tabel voor commerciële voertuigen is dus puur toeval.

Het zit als volgt:
Er wordt onderscheid gemaakt voor de jaren waarin een personenauto is geregistreerd in GR. Dat kan dus anders dan het bouwjaar van de auto zijn, denk aan een 2e hands geïmporteerde personenauto.
De staffels zijn: Geregistreerd voor 2000, van 2001 t/m 2005, van 2006 t/m 30 oktober 2010. Bij iedere kolom horen deels andere bedragen. Deze tabellen gaan alleen naar motorinhoud (CC).

Bij personenauto's in GR geregistreerd op of na 1 november 2010 geldt een andere regeling:
De CO2 uitstoot (g/km) X de coëfficiënt = wegenbelasting. De motorinhoud is niet meer van belang, alleen de CO2 uitstoot telt. Zie voor de waarde rubriek (V.7) op je GR kentekenbewijs.

De tabel met coëfficiënt voor de CO2 uitstoot:
Uitstoot (g/km)  -  Euro
         0-90        -  0.00
          91-100    -  0.90
         101-120   -  0.98
         121-140   -  1.20
         141-160   -  1.85
         161-180   -  2.45
         181-200   -  2.78
         201-250   -  3.05
         > 250      -  3.72

Voor mijn auto is dat:
CO2 uitstoot: 117 g/km volgens GR kentekenbewijs. 
117 X 0,98 = € 114,66. Exact het bedrag dat ik heb betaald.
Quote
#13
Dat is interessant Xander! Ik denk dat ik hem gisteren ook al was tegengekomen: 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 

 (jammer genoeg is mijn Grieks niet goed genoeg om hem helemaal te begrijpen maar we komen er wel uit met jou uitleg erbij.  Wink
Quote
#14
Het enige punt voor mij is dat de uitstoot van mijn auto volgens fabrieksopgave 93 g/km is en volgens het kentekenbewijs 117 g/km. Een categorie lager dus. Scheelt toch 30,96. Wie heeft er nou gelijk?!
Er zal wel een reden voor zijn, maar daar ga ik verder maar niet achteraan want daar is mijn Grieks ook niet goed genoeg voor Wink.
Quote
#15
(21 December 2020, 10:53)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het enige punt voor mij is dat de uitstoot van mijn auto volgens fabrieksopgave  93 g/km is en volgens het kentekenbewijs 117 g/km. Een categorie lager dus. Scheelt toch 30,96.  Wie heeft er nou gelijk?!
Er zal wel een reden voor zijn, maar daar ga ik verder maar niet achteraan want daar is mijn Grieks ook niet goed genoeg voor Wink.

Dan is het al verkeerd gelopen tijdens de inschrijving van het voertuig. Zou je eventueel kunnen laten rechtzetten als je de importeur voor Griekenland van jou automerk kan aanschrijven voor het juiste certificaat op te vragen. 
Ik veronderstel dat je bij de inschrijving van jou voertuig een CoC document had bijgevoegd?
Quote
#16
Ik heb bij de inschrijving van mijn auto niets aangeleverd. Ik heb de auto in 2019 nieuw gekocht en de dealer heeft op de verzekering na alles geregeld.
Wellicht heeft de dealer dat verkeerd gedaan. Als ik eens in de buurt ben zal ik even vragen bij ze.
Quote
#17
Ik heb een Suzuki Jimny benzine 1.4, ik betaal me rot qua verkeersbelasting
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#18
Dan zal je auto heel erg veel CO2 uitstoten! Het principe van dit heffingssysteem is dat de vervuiler betaald.
Quote
#19
(22 December 2020, 10:20)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een Suzuki Jimny benzine 1.4, ik betaal me rot qua verkeersbelasting

Nooit geweten dat die bestaan hebben 1.4L. 
1.3l of 1.5L wel maar zal misschien al een redelijk oud beestje zijn veronderstel ik? Zal meer dan waarschijnlijk ook niet onder de 170g Co2/km zitten? 

€624,75 als het al niet meer zal zijn?
Quote
#20
Onderstaand voor de volledigheid de wegenbelasting (Circulation tax) voor personenauto's voor 01-11-2010:

Motorinhoud (CC) VOOR 2000 2001-2005 2006- 2010 (voor 01-11-2010)
0-300                     22               22     22
301-785                     55               55     55
786-1,071                   120             120     120
1,072-1,357           135             135     135
1,358-1,548           225             240     255
1,549-1,738           250             265     280
1,739-1,928           280             300     320
1,929-2,357           615             630     690
2,358-3,000           820             840     920
3,001-4,000         1.025         1.050   1.150
> 4,000                 1.230         1.260   1.380

EDIT: het format wordt door de forum software niet gepakt. Morgen probeer ik de tabel er netter op te zetten.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
(22 December 2020, 19:10)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 December 2020, 10:20)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een Suzuki Jimny benzine 1.4, ik betaal me rot qua verkeersbelasting

Nooit geweten dat die bestaan hebben 1.4L. 
1.3l of 1.5L wel maar zal misschien al een redelijk oud beestje zijn veronderstel ik? Zal meer dan waarschijnlijk ook niet onder de 170g Co2/km zitten? 

€624,75 als het al niet meer zal zijn?
1.3L, kost mij elk jaar 400 €, jaartal 2012
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#22
Ik heb het lijstje proberen te converteren.

Motorinhoud (CC) Voor 2000 2001 - 2005 2006 - 2010 (Voor 01-01-2010)
      0-300                     € 22       € 22                € 22
  301-785                     € 55            € 55             € 55
  786-1,071           € 120       € 120             € 120
1,072-1,357           € 135       € 135             € 135
1,358-1,548           € 225       € 240             € 255
1,549-1,738           € 250       € 265             € 280
1,739-1,928           € 280       € 300             € 320
1,929-2,357           € 615       € 630             € 690
2,358-3,000           € 820       € 840             € 920
3,001-4,000       € 1.025   € 1.050           € 1.150
>4,000               € 1.230   € 1.260           € 1.380

Kalo Vradi,

Dick


Als ik het opsla gaat het fout?

Heleppppppppppppp
Quote
#23
(22 December 2020, 22:24)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onderstaand voor de volledigheid de wegenbelasting (Circulation tax) voor personenauto's voor 01-11-2010:

Motorinhoud (CC) VOOR 2000 2001-2005 2006- 2010 (voor 01-11-2010)
0-300                     22               22     22
301-785                     55               55     55
786-1,071                   120             120     120
1,072-1,357           135             135     135
1,358-1,548           225             240     255
1,549-1,738           250             265     280
1,739-1,928           280             300     320
1,929-2,357           615             630     690
2,358-3,000           820             840     920
3,001-4,000         1.025         1.050   1.150
> 4,000                 1.230         1.260   1.380

EDIT: het format wordt door de forum software niet gepakt. Morgen probeer ik de tabel er netter op te zetten.

Die tabel staat in mijn link #13...
Quote
#24
Zit er wel héél ingewikkeld uit zo Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
(22 December 2020, 22:36)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 December 2020, 19:10)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 December 2020, 10:20)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb een Suzuki Jimny benzine 1.4, ik betaal me rot qua verkeersbelasting

Nooit geweten dat die bestaan hebben 1.4L. 
1.3l of 1.5L wel maar zal misschien al een redelijk oud beestje zijn veronderstel ik? Zal meer dan waarschijnlijk ook niet onder de 170g Co2/km zitten? 

€624,75 als het al niet meer zal zijn?
1.3L, kost mij elk jaar 400 €, jaartal 2012

1.3L deze kan wel maar dan zal jou versie al over die 201g Co2/km zitten en dat is in deze tijden echt wel héél veel en net als in Nederland & België kost je dat een been.

(22 December 2020, 23:13)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 December 2020, 22:24)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onderstaand voor de volledigheid de wegenbelasting (Circulation tax) voor personenauto's voor 01-11-2010:



EDIT: het format wordt door de forum software niet gepakt. Morgen probeer ik de tabel er netter op te zetten.

Ik heb het lijstje even voor je in Excel gemaakt als je het niet erg vind?



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.








Veel plezier ermee Big Grin

Kalo Vradi

Dick

Dat is vreemd, zo in het topic is dit niet ontcijferbaar laat staan leesbaar maar wanneer ik je quote staat de tabel er wel mooi op. GER? (maar kon je ook al terug vinden in mijn link van hierboven).

Nu is dit wel een interessant topic vind ik want ondertussen hebben we de taxatie van een voertuig in Griekenland een beetje leren kennen en die kennis is altijd meegenomen.  Wink
Quote
#26
Mooi Excel sheetje ??
Quote
#27
Bij auto’s van 1.3 of 1.5 is de werkelijke cilinderinhoud vaak iets lager,zodat je nog binnen een categorie kan vallen. Ik weet niet of dat altijd in de registratie wordt meegenomen.
Quote
#28
Ik weet niet wie het Excel sheetje gered heeft maar dank daarvoor.

Fijne dag,

Dick
Quote
#29
Ik denk dat de moderator dat heeft gedaan. Mijn dank daarvoor.
Quote
#30
(23 December 2020, 12:51)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik weet niet wie het Excel sheetje gered heeft maar dank daarvoor.

Fijne dag,

Dick

(23 December 2020, 19:21)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat de moderator dat heeft gedaan. Mijn dank daarvoor.

Dat was ik inderdaad; sorry dat ik het niet erbij heb vermeld Confused
Quote
#31
Alleen moet de datum in de bovenste rij, rechts, 01-11-2010 zijn.
Quote
#32
(21 December 2020, 18:36)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb bij de inschrijving van mijn auto niets aangeleverd. Ik heb de auto in 2019 nieuw gekocht en de dealer heeft op de verzekering na alles geregeld.
Wellicht heeft de dealer dat verkeerd gedaan. Als ik eens in de buurt ben zal ik even vragen bij ze.

Xander, als jij je wagen nieuw hebt gekocht, was er bij je eerste inschrijving dan ook geen tax verschuldigd? Ik veronderstel dat ze dit in Griekenland ook wel zullen hebben. In België noemt dat het BIV (belasting op de in verkeerstelling)

@GER, hartelijk dank voor je interventie. Wink
Quote
#33
@El Greco
Nee, helemaal niets. Ik heb wel afleverkosten, vnl transport van het vasteland naar de dealer op Kreta, wegenbelasting, afleverbeurt en wat flauwekul zoals vloermatjes en reservelampjes, betaald.
Je krijgt het kentekenbewijs alleen wanneer de wegenbelasting is betaald en daarom heeft de dealer het geregeld bij de tenaamstelling (1e inschrijving zoals jullie dat noemen). Vreemd genoeg moet je altijd voor een heel jaar wegenbelasting betalen, ook al wordt de auto in bijv. juni afgeleverd. Je krijgt ook geen restitutie wanneer je de auto in de loop van een jaar verkoopt.
Quote
#34
(24 December 2020, 15:11)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@El Greco
Nee, helemaal niets. Ik heb wel afleverkosten, vnl transport van het vasteland naar de dealer op Kreta, wegenbelasting, afleverbeurt en wat flauwekul zoals vloermatjes en reservelampjes, betaald.
Je krijgt het kentekenbewijs alleen wanneer de wegenbelasting is betaald en daarom heeft de dealer het geregeld bij de tenaamstelling (1e inschrijving zoals jullie dat noemen). Vreemd genoeg moet je altijd voor een heel jaar wegenbelasting betalen, ook al wordt de auto in bijv. juni afgeleverd. Je krijgt ook geen restitutie wanneer je de auto in de loop van een jaar verkoopt.

Oh, dat is wel een nieuw gegeven dan! Griekenland kent dat dan niet een 1e inschrijving? Of heeft die verkoper dat voor zijn eigen rekening genomen?  Big Grin 

Dat brengt wel een andere kijk op de aankoop van een wagen in Griekenland want als het enkel bij die jaarlijkse wegentax blijft is het "hebben" van een wagen wel een stuk goedkoper in Griekenland dan hier. In België ben je sowieso dus 2x geld kwijt om een voertuig in het verkeer te brengen (nieuw of 2de hands maakt niet uit). Het BIV (éénmalig) dus en de jaarlijkse wegentax.
Quote
#35
Qua autobezit is alles in GR veel goedkoper dan in NL. Althans voor een kleine auto, voor een grote auto met grotere motor heb ik dat niet bekeken omdat ik daar niet voor in de markt was.
De aanschafprijs scheelde al duizenden euro met NL, iets van € 3000. Dan € 114 ipv € 328 in NL voor de wegenbelasting en de verzekering is ook goedkoper. Een onderhoudsbeurt kost ook heel weinig (€ 57).
Quote
#36
Goedkoper dan in Nederland is niet zo héél moeilijk Xander. Jullie hebben wel de hoofdprijs!

Toch heb ik nog wat gevonden over de registratie (zou in België kunnen gelijk staan met het BIV) van een voertuig. Jammer genoeg wel over het jaar 2018. (nog niet verder gezocht)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






de drie documenten in de link kunnen zonder veel problemen geopend worden.
Quote
#37
Mogelijk is het zo dat de eenmalige 'registration tax' al in de aankoopprijs van de auto zit verdisconteerd, net zoals de BPM in Nederland. BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Ik heb deze belasting namelijk niet op de rekening van de dealer gezien.
In Nederland heb je als particulier alleen te maken met directe BPM afdracht wanneer je zelf een auto importeert. In andere gevallen zit de BPM dus al in de aankoopprijs verdisconteerd.

De BPM in Nederland is de belasting die er voor zorgt dat auto's in Nederland veel duurder zijn dan in de meeste andere EU landen. Het gaat al snel over duizenden Euro's. Het is een illegale belasting. Volgens EU regels mag er geen BPM-achtige belasting worden geheven, maar NL heeft daar maling aan omdat de BPM miljarden aan belastinginkomsten oplevert. Er zijn meer EU landen die maling aan het verbod hebben waaronder mogelijk Griekenland maar noemen ze het daar registration tax.
Er is in NL al jaren sprake van afschaffing van de BPM, maar de regering wil daar alleen aan wanneer er een andere (wel legale) belasting voor in de plaats komt die min of meer hetzelfde oplevert. De auto is en blijft een hele belangrijke melkkoe in ons land!
Quote
#38
(26 December 2020, 17:57)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mogelijk is het zo dat de eenmalige 'registration tax' al in de aankoopprijs van de auto zit verdisconteerd, net zoals de BPM in Nederland.  BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Ik heb deze belasting namelijk niet op de rekening van de dealer gezien.
In Nederland heb je als particulier alleen te maken met directe BPM afdracht wanneer je zelf een auto importeert. In andere gevallen zit de BPM dus al in de aankoopprijs verdisconteerd.

De BPM in Nederland is de belasting die er voor zorgt dat auto's in Nederland veel duurder zijn dan in de meeste andere EU landen. Het gaat al snel over duizenden Euro's. Het is een illegale belasting. Volgens EU regels mag er geen BPM-achtige belasting worden geheven, maar NL heeft daar maling aan omdat de BPM miljarden aan belastinginkomsten oplevert. Er zijn meer EU landen die maling aan het verbod hebben waaronder mogelijk Griekenland maar noemen ze het daar registration tax.
Er is in NL al jaren sprake van afschaffing van de BPM, maar de regering wil daar alleen aan wanneer er  een andere (wel legale) belasting voor in de plaats komt die min of meer hetzelfde oplevert. De auto is en blijft een hele belangrijke melkkoe in ons land!

Ja zou een logische uitleg kunnen zijn dat die registration tax misschien al in de aankoopprijs van je wagen zit net zoals die BPM in Nederland maar het document in de link gaat over het importeren van een buitenlands voertuig naar Griekenland. (als je je eigen wagen dus zou meenemen).
Quote
#39
Ik heb gezien dat het over de import van gebruikte auto's ging, maar ik ging er van uit dat het over het fenomeen registration tax (post #36) ging.

Het zijn interessante documenten voor wie zijn auto in wil GR wil importeren. Je kan berekenen wat de import gaat kosten al voordat je overgaat tot daadwerkelijk importeren. Zo weet je vooraf waar je aan toe bent en of het aantrekkelijk is.
Quote
#40
(27 December 2020, 13:29)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb gezien dat het over de import van gebruikte auto's ging, maar ik ging er van uit dat het over het fenomeen registration tax (post #36) ging.

Het zijn interessante documenten voor wie zijn auto in wil  GR wil importeren. Je kan berekenen wat de import gaat kosten al voordat je overgaat tot daadwerkelijk importeren. Zo weet je vooraf waar je aan toe bent en of het aantrekkelijk is.

Deze bedragen gelden dan weer niet voor auto's die meegaan in een verhuizing naar Griekenland daar gelden andere regels voor als je de juiste procedure volgt.

Kali Mera,

Dick
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)