17 December 2020, 14:15
Ondertussen is het bijna 20 jaren geleden dat men met de ferry van Griekenland naar Cyprus of omgekeerd kon. Een regelmatige vrachtferry is er nog steeds maar om als gewone toerist van Griekenland naar Cyprus te varen kon dus al een tijd niet meer. Maar daar zou vanaf komende zomer wel eens verandering in kunnen komen. Er was wel al een tijdje sprake van, meerdere ballonnetjes werden opgegooid maar er kwam weinig concreets uit de bus.
Deze week echter werd een aanbesteding uitgeschreven voor een passagierferry die vanaf komende zomer zou gaan varen. Het zou een door Cyprus gesubsidieerde route betreffen. De subsidiëring werd goedgekeurd voor een bedrag van 15 miljoen Euro voor 36 maanden met een maximum van 5 miljoen per jaar.
Bij de keuze van de vervoerder wordt rekening gehouden met de prijs- en kwaliteitscriteria, zoals de duur van de reis, de leeftijd en specificaties van het schip en de horeca-infrastructuur. Het schip moet voldoen aan specifieke veiligheidseisen en moet een infrastructuur hebben om mensen met een handicap of beperkte mobiliteit te huisvesten en de mogelijkheid om huisdieren te vervoeren.
Voor de tarieven is een maximumbedrag vastgesteld van € 80 per persoon (enkele reis) en € 120 (retour) per persoon in een cabine voor een terugreis, terwijl voor de begeleidende voertuigen en motorfietsen het maximum bedragen zijn vastgesteld op respectievelijk € 150 en € 100 voor een terugreis. Deze bedragen zijn exclusief de haventaksen.
Deze maritieme verbinding tussen Cyprus en Griekenland zal moeten uitgevoerd worden door een passagiersveerboot (Ro-Pax) die passagiers en hun begeleidende auto's / tweewielers en vracht vervoert tussen de havens van Limassol of Larnaca en Piraeus (Keratsini Terminal). In de offerte wordt ook vermeld dat de rederij die de aanbesteding wint een tussenstop mag inlassen op een eiland naar keuze. (In het verleden werd hiervoor Rhodos herhaaldelijk genoemd).
Het is de bedoeling dat deze route (heen en terug) wekelijks uitgevoerd wordt tijdens de zomermaanden (mei - september), elke twee weken tijdens de maanden oktober en april en eenmaal per maand tijdens de maanden november tot maart.
Het doel van het Cypriotische ministerie van Scheepvaart is om de exploitatie van deze maritieme verbinding tussen Cyprus en Griekenland in de zomer van 2021 al mogelijk te maken.
De vaartijd van Limassol naar Piraeus bedraagt circa 16 uren, vanaf Larnaca is dat 18 uren. Een tussenstop in bijvoorbeeld Rhodos zou de vaartijd met zo'n 2 uren kunnen verlengen.
Dit was het vaarschema in 2002 toen de Griekenland-Cyprus route van Salamis Lines stopgezet werd:
En dat was met deze ferry, de Salamis Star
Deze week echter werd een aanbesteding uitgeschreven voor een passagierferry die vanaf komende zomer zou gaan varen. Het zou een door Cyprus gesubsidieerde route betreffen. De subsidiëring werd goedgekeurd voor een bedrag van 15 miljoen Euro voor 36 maanden met een maximum van 5 miljoen per jaar.
Bij de keuze van de vervoerder wordt rekening gehouden met de prijs- en kwaliteitscriteria, zoals de duur van de reis, de leeftijd en specificaties van het schip en de horeca-infrastructuur. Het schip moet voldoen aan specifieke veiligheidseisen en moet een infrastructuur hebben om mensen met een handicap of beperkte mobiliteit te huisvesten en de mogelijkheid om huisdieren te vervoeren.
Voor de tarieven is een maximumbedrag vastgesteld van € 80 per persoon (enkele reis) en € 120 (retour) per persoon in een cabine voor een terugreis, terwijl voor de begeleidende voertuigen en motorfietsen het maximum bedragen zijn vastgesteld op respectievelijk € 150 en € 100 voor een terugreis. Deze bedragen zijn exclusief de haventaksen.
Deze maritieme verbinding tussen Cyprus en Griekenland zal moeten uitgevoerd worden door een passagiersveerboot (Ro-Pax) die passagiers en hun begeleidende auto's / tweewielers en vracht vervoert tussen de havens van Limassol of Larnaca en Piraeus (Keratsini Terminal). In de offerte wordt ook vermeld dat de rederij die de aanbesteding wint een tussenstop mag inlassen op een eiland naar keuze. (In het verleden werd hiervoor Rhodos herhaaldelijk genoemd).
Het is de bedoeling dat deze route (heen en terug) wekelijks uitgevoerd wordt tijdens de zomermaanden (mei - september), elke twee weken tijdens de maanden oktober en april en eenmaal per maand tijdens de maanden november tot maart.
Het doel van het Cypriotische ministerie van Scheepvaart is om de exploitatie van deze maritieme verbinding tussen Cyprus en Griekenland in de zomer van 2021 al mogelijk te maken.
De vaartijd van Limassol naar Piraeus bedraagt circa 16 uren, vanaf Larnaca is dat 18 uren. Een tussenstop in bijvoorbeeld Rhodos zou de vaartijd met zo'n 2 uren kunnen verlengen.
Dit was het vaarschema in 2002 toen de Griekenland-Cyprus route van Salamis Lines stopgezet werd:
En dat was met deze ferry, de Salamis Star