Griekenland -> Cyprus ferry
#1
Ondertussen is het bijna 20 jaren geleden dat men met de ferry van Griekenland naar Cyprus of omgekeerd kon. Een regelmatige vrachtferry is er nog steeds maar om als gewone toerist van Griekenland naar Cyprus te varen kon dus al een tijd niet meer. Maar daar zou vanaf komende zomer wel eens verandering in kunnen komen. Er was wel al een tijdje sprake van, meerdere ballonnetjes werden opgegooid maar er kwam weinig concreets uit de bus.
Deze week echter werd een aanbesteding uitgeschreven voor een passagierferry die vanaf komende zomer zou gaan varen. Het zou een door Cyprus gesubsidieerde route betreffen. De subsidiëring werd goedgekeurd voor een bedrag van 15 miljoen Euro voor 36 maanden met een maximum van 5 miljoen per jaar.
Bij de keuze van de vervoerder wordt rekening gehouden met de prijs- en kwaliteitscriteria, zoals de duur van de reis, de leeftijd en specificaties van het schip en de horeca-infrastructuur. Het schip moet voldoen aan specifieke veiligheidseisen en moet een infrastructuur hebben om mensen met een handicap of beperkte mobiliteit te huisvesten en de mogelijkheid om huisdieren te vervoeren.
Voor de tarieven is een maximumbedrag vastgesteld van € 80 per persoon (enkele reis) en € 120 (retour) per persoon in een cabine voor een terugreis, terwijl voor de begeleidende voertuigen en motorfietsen het maximum bedragen zijn vastgesteld op respectievelijk € 150 en € 100 voor een terugreis. Deze bedragen zijn exclusief de haventaksen.
Deze maritieme verbinding tussen Cyprus en Griekenland zal moeten uitgevoerd worden door een passagiersveerboot (Ro-Pax) die passagiers en hun begeleidende auto's / tweewielers en vracht vervoert tussen de havens van Limassol of Larnaca en Piraeus (Keratsini Terminal). In de offerte wordt ook vermeld dat de rederij die de aanbesteding wint een tussenstop mag inlassen op een eiland naar keuze. (In het verleden werd hiervoor Rhodos herhaaldelijk genoemd).
Het is de bedoeling dat deze route (heen en terug) wekelijks uitgevoerd wordt tijdens de zomermaanden (mei - september), elke twee weken tijdens de maanden oktober en april en eenmaal per maand tijdens de maanden november tot maart.
Het doel van het Cypriotische ministerie van Scheepvaart is om de exploitatie van deze maritieme verbinding tussen Cyprus en Griekenland in de zomer van 2021 al mogelijk te maken.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De vaartijd van Limassol naar Piraeus bedraagt circa 16 uren, vanaf Larnaca is dat 18 uren. Een tussenstop in bijvoorbeeld Rhodos zou de vaartijd met zo'n 2 uren kunnen verlengen.

Dit was het vaarschema in 2002 toen de Griekenland-Cyprus route van Salamis Lines stopgezet werd:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En dat was met deze ferry, de Salamis Star

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Het schip zal wel moeten ondergebracht worden onder Cypriotische vlag veronderstel ik dan?
Quote
#3
(17 December 2020, 18:00)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het schip zal wel moeten ondergebracht worden onder Cypriotische vlag veronderstel ik dan?

Niet noodzakelijk. Maar wel een vlag van een EU-land volgens de voorwaarden in de aanbesteding.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Nee inderdaad niet noodzakelijk maar als Cyprus met die subsidies over de brug komen veronderstel ik niet dat Griekenland dat schip mag gaan invlaggen. Maar financiële wegen zijn ondoorgrondelijk dus wie weet... Big Grin
Benieuwd!
Quote
#5
Eerder week werd in het ferrymilieu melding gemaakt dat een voorname Griekse rederij geïnteresseerd was om deze verbinding uit te baten met een gekende ferry en dat de tussenstop (zelf te kiezen door de rederij) Rhodos zou zijn. Algemeen werd daarbij waarschijnlijk gedacht aan Attica Group (Blue Star, Hellenic Seaways & Superfast) omdat de charter van de Ariadne (Hellenic Seaways) in Italië afgelopen was en het vaartuig teruggekeerd was naar Piraeus.
Gisteren echter liep de termijn voor inschrijving op de aanbesteding ten einde en de Cypriotische minister van scheepvaart meldde vandaag dat geen enkele rederij ingeschreven heeft. Daarom zal de aanbesteding binnen korte tijd opnieuw geopend worden. In de tussentijd, zei hij, zou men de mogelijke redenen beoordelen waarom geen enkele rederij interesse toonde. Een mogelijke reden zou de onzekerheid kunnen zijn hoe het toeristisch seizoen dit jaar zal verlopen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(29 January 2021, 18:34)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een mogelijke reden zou de onzekerheid kunnen zijn hoe het toeristisch seizoen dit jaar zal verlopen.

Lijkt mij geen onverstandige conclusie.
Quote
#7
ohhh....dan ben ik de eerste die boekt! wil al zo'n tijd naar cyprus maar heb 1 hond die niet meer kan vliegen. en kan haar niet achterlaten omdat zij blind is en erg op mij "vaart". haha en ook graag aan boord is. echt maffe hond met zeebenen.
Quote
#8
Deze keer werd de open Europese aanbesteding voor de selectie van een maritieme vervoerder voor het zeevervoer van passagiers tussen Cyprus en Griekenland succesvol afgerond, nadat er drie offertes waren ingediend. Die kwamen van SCANDRO HOLDING LTD, N.Y. BUSINESS TIES LTD en KIARA NAFTIKI ETAIRIA. Het vervolg is nu de beoordelingscommissie om de voorstellen te overwegen. "We hopen eind februari resultaat te hebben. Tijdens deze periode moeten de documenten worden gecontroleerd, evenals een groep inspecteurs van het ministerie van Binnenlandse Zaken om het schip te inspecteren dat de routes zal exploiteren " aldus de Cypriotische vice-minister van Scheepvaart.
Het doel is om de evaluatie in mei af te ronden, de contracten met de succesvolle bieder te ondertekenen en de lijn, na 21 jaar, te starten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Te gek, duimen dat dit gaat lukken.
Quote
#10
Morgen is de eerste afvaart van Limassol naar Piraeus. Tweemaal per week zal de DALEELA vanuit Limassol vertrekken (zondag en woensdag) en ook tweemaal vanuit Piraeus (dinsdag en vrijdag). De reis duurt ongeveer 30 uren. De laatste afvaart dit jaar zal op 16 september vanuit Piraeus zijn. Er is een contract voor 3 jaar waarvoor de Cypriotische regering 5,5 mlj Euro per jaar voorziet.
Voor een enkele reis kosten VIP-cabines 50 euro per persoon, met eersteklas eenpersoonskamers voor € 30 per persoon, eersteklas tweepersoonskamers voor € 25 per persoon en eersteklas vierpersoonskamers voor € 20 per persoon. Tweedeklas hutten kosten € 10 per persoon, enkele reis, terwijl de stoelen van de luchtvaartmaatschappij € 8 per persoon per enkele reis kosten. Prijzen zijn exclusief belastingen en havengelden van € 30,21 per persoon per enkele reis.
De DALEELA is 31 jaar oud en kan 400 passagiers vervoeren plus ook auto's en vracht.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Aanvullende info:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Net als vorig jaar zal er komende zomer weer een veerboot van Griekenland naar Cyprus. In de zomer van 2022 reisden ruim 7000 passagiers mee met de 22 afvaarten die werden gemaakt terwijl ruim 2200 voertuigen werden vervoerd. Volgens Mario Michael, de Managing Director van Scandro Holding, zal naar verwachting eind januari een aankondiging over het vaarschema worden gedaan. De verwachting is ook dat de tickets rond eind februari beschikbaar zullen zijn. Het bedrijf wacht op de definitieve antwoorden van de havens voor de beschikbare dagen en tijden. De data voor de routes zijn voornamelijk afhankelijk van de dagen en tijden die de havens van Limassol en Piraeus zullen geven wanneer het schip de haven kan binnenvaren en verlaten. Naar schatting starten de routes rond half juni, maar op dit moment is dit nog niet bekend. Vorig jaar begonnen ze op 19 juni. De laatste route zal rond half september zijn (vorig jaar was dat 16 september). Het bedrijf moet nog beslissen of de ferry net als vorig jaar de DALEELA zal zijn of dat er een ander schip van het bedrijf zal worden gekozen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Voor een eerste jaar lijkt mij dat toch redelijk succesvol.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)