Fodelianakis olijfolie                 
Auto kopen in Griekenland en naar NL rijden
#1
Hallo,

Ik ben met mijn partner op wereldreis en we hebben het idee/plan om via Griekenland terug naar NL te reizen als afsluiter van onze reis. 

Het lijkt ons een ideale situatie als we in Griekenland een (goedkope/oude) auto kunnen komen en daarmee naar Nederland kunnen rijden. Dan hebben we vrijheid, relatief goedkoop vervoer, en in Nederland meteen een auto als we terug komen.

Heeft iemand ervaring met het kopen van een auto in Griekenland als je daar niet bent ingeschreven als inwoner? Is dat überhaupt mogelijk? Of heeft iemand mogelijk een auto op Nederlands kenteken te koop, dat zou helemaal ideaal zijn.

Alle tips of ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt, groeten,

Richard
Quote
#2
(27 July 2023, 01:43)richard1313 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo,

Ik ben met mijn partner op wereldreis en we hebben het idee/plan om via Griekenland terug naar NL te reizen als afsluiter van onze reis. 

Het lijkt ons een ideale situatie als we in Griekenland een (goedkope/oude) auto kunnen komen en daarmee naar Nederland kunnen rijden. Dan hebben we vrijheid, relatief goedkoop vervoer, en in Nederland meteen een auto als we terug komen.

Heeft iemand ervaring met het kopen van een auto in Griekenland als je daar niet bent ingeschreven als inwoner? Is dat überhaupt mogelijk? Of heeft iemand mogelijk een auto op Nederlands kenteken te koop, dat zou helemaal ideaal zijn.

Alle tips of ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt, groeten,

Richard

Beste Richard,

Ik heb pas recent een 2de hands auto gezocht op Kreta, Ik denk dat het niet mogelijk is om een voertuig te kopen als je niet in het bezit bent van je AFIMI en een belastingsnummer
Een aanbeveling, koop niet particulier want meestal is alles mogelijk tot je nadien met de voldongen feiten geconfronteerd word. ga naar een dealer en laat je daar informeren.
Succes ermee.

Groeten 

Cretenzer
Quote
#3
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn.De eigenaar zou de auto voor export moeten aanmelden. Dat betekent kentekenplaten inleveren en exportplaten via customs. Maar dan zit je met verzekering. Een exportverzekering is slechts een paar dagen geldig.wellicht kan daar een mouw aan worden gepast. Als je het precies wilt weten of een en ander mogelijk is zou ik contact opnemen met customs.
Quote
#4
Mogelijk of niet, het mag niet, of.... je moet je aangekochte Griekse auto voordat je er in NL mee rijdt aanmelden voor import.
Alleen met de nodige documenten en ik denk kentekenplaten kan je een tijdelijke ontheffing krijgen om in NL te rijden.
Na aankomst moet de auto RDW worden gekeurd. Na goedkeuring wordt er een NL kenteken e.d. afgegeven. Behalve de nodige rompslomp zijn er kosten aan verbonden.
Als je een risico wil aangaan het wel te doen: in NL rijd je onverzekerd rond. Je moet je afvragen of je elders wel verzekerd rijdt. Vorige eigenaar kan, mits de auto verzekerd is, de verzekering stoppen als jullie de auto hebben gekocht. (Vraag om een Groene kaart.)

Het idee in Gr een auto te kopen op NL kenteken is het simpelste, maar ook daar zijn er hobbels en kuilen op/in de weg. Die auto krijg je daar niet op jou naam gesteld.
Een mogelijkheid is: de auto 'lenen' en met de nodige documenten op zak naar NL te rijden en dan de auto op je naam te zetten.
Simpel zal het niet zijn. Stel jezelf de vraag of jij het zou doen met iemand die je niet kent. Zorg er voor dat de auto is verzekerd. Dat kan je wel op jou naam doen. (Ook hier geldt: Vraag om een Groene kaart.)

Edit: (Chris schreef er al over zie ik net.)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Met de auto naar Griekenland (deel 2) Irini45 20 5.439 06 August 2019, 13:58
Laatste bericht: elly veen
  Met de auto naar Griekenland – prima te doen! Irini45 79 56.024 24 June 2019, 14:51
Laatste bericht: Kakkos020
  Met de auto naar Griekenland. Is dat te doen? Bouboulina 4 4.423 15 December 2015, 20:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
Tongue Met je eigen auto naar Griekenland. Gek? Ruud+Jenny 42 32.711 15 May 2015, 13:22
Laatste bericht: Anoek
  Met de auto naar Griekenland Barocky 30 25.143 04 April 2013, 18:31
Laatste bericht: petraki

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)