2021 wordt het jaar nul voor de kustvaart.
#1
door Minas Tsamopoulos -
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De industrie verkeert in een vrije val en wordt met instorting bedreigd. De scenario's voor de nabije toekomst zijn interessant:
* Er wordt een zeer slechte eerste helft verwacht, veel erger dan de eerste helft van 2020 als we bedenken dat het eerste kwartaal van 2020 goed is verlopen in termen van verkeer vóór de eerste pan-Europese lockdown.

*Er zal hoop zijn vanaf het midden van volgende zomer, voornamelijk vanaf de tweede helft van juli, op voorwaarde dat de vaccinatie goed gevorderd is in Europa, Noord-Amerika en het Verre Oosten. In dit geval zullen mensen niet ontmoedigd raken en beginnen ze terug te keren naar een bepaalde "normaliteit" in vakantiereizen.

* De kleine toeristische bestemmingen die in 2020 in Griekenland zijn geopend, zullen een voordeel hebben bij de hervatting van het toeristenverkeer in 2021.

* De stap van Aegean Airlines om in de zomer van 2021 rechtstreekse vluchten vanuit Europese landen naar de toeristische symbolen, zoals Mykonos, Santorini, Corfu, Kreta en Rhodos, te verhogen kan transportwerk van rederijen wegnemen, voornamelijk in de Egeïsche Zee.

De twee grote scheepvaartgroepen Attica Group en MINOAN-Grimaldi hebben nog steeds geld beschikbaar voor 2021. Er zal echter steun nodig zijn voor de winter 2021/2022. Ze zullen naar verwachting de hoofdrol spelen in 2021, zonder in sommige gevallen uit te sluiten dat ze een akkoord bereiken om de routes rationeel te bedienen, zonder financieel beschadiging op te lopen met nutteloze routes.

* ANEK bevindt zich in een zeer moeilijke positie aangezien het de slechtste balans van de hele sector heeft, met een negatieve nettopositie. Maar niets is uitgesloten: - Ofwel gaat ANEK ten onder. Ofwel nemen zowel de Piraeus Bank als de obligatiehouders drastische beslissingen door ANEK-schepen aan andere Griekse groepen te verkopen om te redden wat er overblijft van de aan ANEK verstrekte leningen, zonder een complexere slechte oplossing uit te sluiten.
In dat geval kunnen we een domino hebben van de ontwikkelingen in de Adriatische en Egeïsche Zee, met de herstructurering van lijnen en vloten, die herhaaldelijk zowel de directies van de twee grote groepen als de Griekse banken hebben bezet.

* De overheid zal inderdaad gedwongen worden om de routes te blijven subsidiëren zoals in 2020, om het zeevervoer te verzekeren dat een nationale behoefte is, maar misschien kunnen meer rationele criteria worden gehanteerd bij het vormgeven van de subsidiebedragen van de verschillende categorieën zeelijnen. De overheid kan bijvoorbeeld initiatieven nemen om de financiële steun van de scheepvaartbedrijven via de banksector te vergroten.

* De prijsstijging van vloeibare brandstoffen - er zijn geen aanwijzingen dat ze in ieder geval voor de eerste helft van 2021 zullen dalen - zal een extra kopzorg zijn voor bedrijven, wat de kosten zal drukken, vooral van de hogesnelheid ferry's.

* De andere, kleinere ferrymaatschappijen zullen hun activiteit aanpassen aan de ontwikkelingen in het toerisme. Het is niet uitgesloten dat een of twee van deze bedrijven het moeilijk zullen krijgen.

* Herindelingen van aandelen in de twee grote groepen zullen nauwelijks bestaan, maar zeg nooit nooit! Het is allemaal een kwestie van prijs! Er zal interesse zijn van de Grimaldi / MINOAN en Attica Group Groepen als de privatiseringen van de Igoumenitsa Port Organisaties doorgaan, waar beide interesse hebben getoond, en Heraklion, Kreta, waarvoor de Grimaldi Group interesse heeft getoond.

* Bewegingen van de twee belangrijkste uitbreidingsgroepen in het oostelijke Middellandse Zeegebied lijken momenteel niet zichtbaar, behalve de deelname aan de gesubsidieerde route tussen Cyprus en het vasteland van Griekenland.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Uit de hele situatieschets (waarvoor dank, Patrick) onthoud ik vooral dat in de eerstkomende maanden / kwartalen niets zeker is. Vooral op het vlak van (zee)transport, maar ook op het vlak van toerisme, algemene economie, financiën,...
Mijn vermoeden is dat de meeste prijzen zullen stijgen. Voor de toekomstige toerist is dat niet zo erg (want slechts een of een paar maal per jaar rekening mee te houden in het reisbudget), maar wel des te erger voor de plaatselijke bevolking die veel meer gebruik moet maken van o.a. transport.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
(03 January 2021, 13:48)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Uit de hele situatieschets (waarvoor dank, Patrick) onthoud ik vooral dat in de eerstkomende maanden / kwartalen niets zeker is. Vooral op het vlak van (zee)transport, maar ook op het vlak van toerisme, algemene economie, financiën,...
Mijn vermoeden is dat de meeste prijzen zullen stijgen. Voor de toekomstige toerist is dat niet zo erg (want slechts een of een paar maal per jaar rekening mee te houden in het reisbudget), maar wel des te erger voor de plaatselijke bevolking die veel meer gebruik moet maken van o.a. transport.

Het is wel zo dat op bepaalde routes de prijzen "bevroren" werden door de overheid tot, voor zover ik me herinner, 2023. Na de overname van Hellenic Seaways door de Attica Groep (Blue Star Ferries, Superfast) werden zij bijvoorbeeld verplicht door de Griekse mededingingscommissie om hun prijzen voor 3 jaar niet te verhogen. En op gesubsidieerde routes zijn de prijzen sowieso relatief laag. Een trip met de Prevelis bijvoorbeeld van Rhodos naar Kreta (Sitia) kost 25 Euro. Maar die duurt dan wel bijna 11 uren met stops in Chalki, 2 x Karpathos (Diafani & Karpathos Stad) en Kasos.

Bij wijze van boutade zeg ik soms tegen mensen die spreken over cruises: De goedkoopste cruise is in de Egeïsche Zee. Neem de Dionysos Solomos van Zante Ferries en ga van Santorini naar Serifos. Je vertrekt 's morgens en komt aan zo'n 8 uren later. Je zit op het dek in zon of schaduw met een frappe of een ander drankje, je ziet de eilanden voorbij glijden, met wat geluk zie je een school dolfijnen die voor vertier zorgen, onderweg is er een stop in Ios, Sikinos, Folegandros, Kimolos, Milos en Sifnos en die 8-uren cruise kost je welgeteld 17,50 Euro.

En voor de lokale bevolking valt het eigenlijk best wel mee vind ik. In de Cycladen bijvoorbeeld maakt de lokale bevolking veel/dikwijls gebruik van de (gesubsidieerde) intercycladen routes van Seajets en Hellenic Seaways. Naxos naar Syros (Ermopouli is de administratieve hoofdstad van de Cycladen) met de Caldera Vista (Seajets) of de Artemis (Hellenic Seaways) kost tussen 8,5 en 9 Euro. En de ferrymaatschappijen bieden gedurende bepaalde periodes van het jaar ook serieuze kortingen aan (behalve voor een ferry op een gesubsidieerde route). Soms ook kortingen die enkel voor de lokale bevolking bestemd zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.