Impact van ferryverkeer op de eilanden
#1
Door de in Athene gevestigde Stichting Economische en Industriële Research werden de resultaten gepubliceerd van een studie naar de impact van het ferryverkeer op de Griekse eilanden, "Passenger shipping in Greece in the period 2016-2020: Performance, contribution to the economy and prospects".
In de studie werd nagegaan wat de invloed is van het ferryverkeer op het Bruto Binnenland Product van de diverse eilanden en eilandengroepen. De totale bijdrage van de passagiersvaart, in termen van bbp, wordt geschat op 13,6 miljard of 7,4% van het totale bbp van Griekenland in 2019. In termen van werkgelegenheid, bedraagt de totale bijdrage van de sector 332.000 banen (of 8,5% van de totale Griekse werkgelegenheid).

De bijdrage van de kustvaart als gevolg van de bredere effecten van productie en toerisme op de eilanden wordt geschat op € 10,1 miljard (5,5% van het bbp in 2019). In termen van werkgelegenheid gaat het om ongeveer 257.000, waardoor bijna de helft van de werkgelegenheid in de eilandregio's wordt ondersteund.

Voor de Cycladen wordt het geschat op ongeveer 2,2 miljard euro, wat neerkomt op meer dan 3/4 van de economische activiteit in de regio in termen van bbp. Op 18 van de 24 bewoonde eilanden van de Cycladen is vervoer per veerboot de enige manier om verbinding te maken met het vasteland van Griekenland en tussen de eilanden onderling, terwijl op de eilanden met een luchthaven het passagiersvervoer per veerboot veel hoger is dan het aantal aankomende passagiers met binnenlandse vluchten.

De grootste bijdrage aan het bbp wordt opgetekend in de regio's Kreta en de Zuid-Egeïsche Zee, waar meer dan 4/5 van de totale impact op de economie van de eilandregio's wordt vastgesteld. Met name op Kreta wordt de bijdrage van de passagiersvaart geschat op € 3,5 miljard in 2019, een impact die overeenkomt met 37% van het bruto product in alle 4 de prefecturen van het eiland. Naast het grote passagiersverkeer draagt de veerverbinding Piraeus - Kreta bij aan het transport van producten naar het vasteland, maar ook naar buitenlandse markten. Ook de bijdrage van de passagiersvaart aan de werkgelegenheid is opmerkelijk, aangezien de ontwikkeling van de sector 103.000 banen ondersteunt, een omvang die overeenkomt met 41% van de werkgelegenheid op het eiland.

In de Dodekanesos wordt de totale impact geschat op ongeveer € 866 miljoen, wat neerkomt op 24% van het bruto product van de regio.

Op de eilanden van de Noord-Egeïsche Zee komt het effect overeen met 35% van het bruto product. Het procentuele effect is groter op de eilanden Samos en Ikaria (40% van het bbp), terwijl het op Chios 30% van het bbp van het eiland bedraagt. Deze bijdrage is vooral belangrijk als we er rekening mee houden dat de Noord-Egeïsche regio wordt gekenmerkt door een hoog werkloosheidspercentage (18% in 2019 vergeleken met 17% in de Griekse economie als geheel), terwijl het het laagste bbp per hoofd van de bevolking heeft van de dertien regio's van het land.

Aanzienlijke voordelen voor de lokale economie en de samenleving komen ook voort uit de veerverbinding van Zakynthos en Kefalonia met het vasteland van Griekenland via Kyllini. De totale impact op het bbp van Zakynthos komt overeen met 70% van het bruto product van de regio. De impact op de werkgelegenheid is ook aanzienlijk, aangezien ze samen met de Cycladen de grootste procentuele bijdrage aan de werkgelegenheid laten zien vanwege de ondersteunende rol van de passagiersvaart. Respectievelijk wordt de totale impact in Kefalonia geschat op € 176 miljoen of 29% van het bruto product van het eiland.

Het ferryverkeer droeg in 2019 ongeveer € 198 miljoen in termen van bbp bij aan de economie van de Sporaden en € 76 miljoen aan de economie van de Saronische eilanden. Deze cijfers vertegenwoordigen bijna het gehele bruto product in deze eilandgebieden, die bijna uitsluitend afhankelijk zijn van de kustvaart voor hun dienstverlening.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
bedankt Patrick voor dit informative bericht
Quote
#3
Interessant, al deze gegevens zo bij elkaar.

Zo zie je maar dat het ferry-verkeer ontzettend belangrijk is t.a.v. werkgelegenheid en inkomsten.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)