Inenten voor buitenlanders in GR
#1
In het D-GR-Forum wordt de vraag gesteld, of iemand weet of Niet-Grieken in GR die met een Adia Paramonis (permanent in GR) wonen dezelfde toegang voor inenten hebben als de Grieken zelf?
Quote
#2
(14 February 2021, 14:47)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In het D-GR-Forum wordt de vraag gesteld, of iemand weet of Niet-Grieken in GR die met een Adia Paramonis (permanent in GR) wonen dezelfde toegang voor inenten hebben als de Grieken zelf?

Ja via de huisarts, als het goed is hebben ze ook een IKA boekje en een AMKA nummer.

Fijne dag, 

Dick
Quote
#3
Op Facebook vond ik dit bericht:
HERZIENDE PROCEDURE VOOR DIE ZONDER AMKA NU BESCHIKBAAR
Het lijkt erop dat de druk van gebeurtenissen een brand heeft gestoken onder het Griekse ministerie van Volksgezondheid, dat eindelijk heeft gerealiseerd dat het verwerken van vaccinatie-toepassingen door middel van een AMKA-nummer alleen al niet haalbaar is. Vanaf vandaag is het mogelijk om een nieuw formulier in te vullen op het Grieks ministerie van Volksgezondheid vaccinatie-site dat betrekking heeft op sollicitanten die een AMKA-nummer missen.
Ga eerst naar
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en navigeer met één pagina naar het ′′ Anazḗtēsē ′′ paneel en klik op het tweede kleine blauwe doosje gemarkeerd ′′ edō ′′ - precies zoals vroeger. Echter, deze keer wordt je meegenomen naar een nieuw formulier dat ingevuld moet worden, kop ′′ Aítēsē exétasēs stoicheíōn ′′ (verzoek om gegevensbeoordeling). Je zou opnieuw je naam, achternaam en patronymisch moeten invullen, maar deze keer bevat het keuzemenu ′′ Arithmós engráphou tautopoíēsēs ′′ (nummer van identiteitsdocument) de optie ′′ Eurōpaïkḗ karta asphálisēs ′′ (Europese verzekeringskaart); dus als je de bezitter van de gezondheidskaart van de EU, vul dat nummer in plaats van een ander ID-document.

Ga naar het volgende item, kop ′′ Aitía problḗmatos ′′ (Oorzaak van probleem), klik in de pijl voor het keuzemenu en selecteer ′′ Den echō AMKA ′′ (ik heb geen AMKA). Vul het formulier in en dien in.
Als je de EU-kaart NIET hebt, voeg dan een paspoort of ander ID-nummer in onder ′′ Arithmós engráphou tautopoíēsēs tautopoíēsēs ", en dan, als hierboven, voor ′′ Aitía problḗmatos ′′ (Oorzaak van probleem), selecteer je ′′ Den echō AMKA ′′ (ik heb geen AMKA) ......
Quote
#4
De KEP kan je helpen wanneer je geen AMKA nummer hebt, dus loop daar eens naar binnen.
Quote
#5
Ja, gewoon hetzelfde als de grieken (als men AMKA heeft), zie ook hierboven.
Met AMKA is het alleen wel veel makkelijker. Al geven ze die nu niet meer zo gemakkelijker af als voorheen.

Ook hoorde ik dat mensen zonder AMKA na de mensen met AMKA aan de beurt zijn en dus langer moeten wachten. Zo kan hier een 80 jarige buitenlander momenteel niet ingent worden. Maar even onder voorbehoud want heb het van horen zeggen en niets officieels.
Quote
#6
Voor alle duidelijkheid, het betreft hier uiteraard over buitenlanders (Belgen). Hij net 60 geworden, zij wordt dit in mei.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
(14 February 2021, 16:04)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De KEP kan je helpen wanneer je geen AMKA nummer hebt, dus loop daar eens naar binnen.

Geen idee hoe of t voor heel GR geldt, maar hier op Kos kom je nu niet zomaar de KEP binnen, echt eerst afspraak maken.....
Quote
#8
(14 February 2021, 20:01)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor alle duidelijkheid, het betreft hier uiteraard over buitenlanders (Belgen). Hij net 60 geworden, zij wordt dit in mei.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Als je AMKA hebt geen enkel.probleem. Voor mijn man ook de afspraken gemaakt voor dezelfde categorie. Hij heeft dinsdag zijn 1ste vaccin.
Quote
#9
OK, ik zie ook in het D-GR-Forum preciese info wat dit betreft.
Quote
#10
(14 February 2021, 20:30)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 February 2021, 16:04)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De KEP kan je helpen wanneer je geen AMKA nummer hebt, dus loop daar eens naar binnen.

Geen idee hoe of t voor heel GR geldt, maar hier op Kos kom je nu niet zomaar de KEP binnen, echt eerst afspraak maken.....

Op Lesbos (Polichnitos) kom je zelfs de KEP niet binnen, je moet je melden voor het raam en dan pakken ze de papieren aan.

Er hangt een draadje met een pen buiten te bungelen om eventueel te tekenen! Wink
Quote
#11
Goede kennis van mij is naar een KEP kantoor (op Kreta) gegaan en heeft nu over 2 weken een afspraak voor zijn vaccinatie. Hij is geen Griek, heeft geen AMKA, maar wel een verblijfsvergunning en een AFM nummer.
Hij heeft een afspraakbevestiging voor de vaccinatie ontvangen op zijn mobieltje waarin ook de vaccinatielocatie en een QR-code die hij moet tonen wanneer hij zijn vaccinatie krijgt.
Of hij wel of niet het kantoor binnen mocht of moest communiceren via het raam weet ik niet. Ik weet wel dat toen ik mijn waterrekening op het gemeentehuis ging betalen ik door een klein doorgeefluikje in de buitenmuur met de dienstdoende ambtenaar moest praten. Ik buiten en zij binnen. De pinautomaat werd door het luikje naar buiten geschoven.

Ik heb via-via gehoord dat er ook mensen zijn die het via hun accountant zouden hebben geregeld. Reden daarvoor is dat in veel gevallen zij zelf de inlogcodes niet hebben voor de overheidswebsite en de accountant wel ivm de jaarlijkse aangifte.
Natuurlijk altijd verstandig om die inloggegevens bij de accountant op te vragen wanneer je die zelf niet hebt, maar dat terzijde.
Quote
#12
(15 February 2021, 08:02)Elena schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 February 2021, 20:30)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 February 2021, 16:04)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De KEP kan je helpen wanneer je geen AMKA nummer hebt, dus loop daar eens naar binnen.

Geen idee hoe of t voor heel GR geldt, maar hier op Kos kom je nu niet zomaar de KEP binnen, echt eerst afspraak maken.....

Op Lesbos (Polichnitos) kom je zelfs de KEP niet binnen, je moet je melden voor het raam en dan pakken ze de papieren aan.

Er hangt een draadje met een pen buiten te bungelen om eventueel te tekenen! Wink

Dan wel je handen gelijk ontsmetten nadat je die pen aangeraakt hebt! Cool Of je eigen pen meenemen.  Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
Ik kan niet anders zeggen dan dat het top is geregeld. Je afspraken snel online regelen en inplannen, vervolgens krijg je nog een paar herinnerings smsen en emails. 15 min voor je afspraak aanwezig zijn, ze nemen temperatuur op, hartslag en bloeddruk, wat papierwerk en dan de prik. 15 minuten wachten en klaar. Terwijl je naar buiten loopt krijg je per sms weer een herinnering voor de volgende, reeds geplande afspraak. PS ik zelf moet nog ff wachten Wink maar dit was de ervaring van mijn partner vandaag in Vasiliki op Lefkas.
Quote
#14
Zo ziet het Griekse vaccinatiecertificaat er uit:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Het kan verkeren, dit is Griekenland.
Voor mensen met een 'onduidelijke' status (Nederlandse pensionado met registratie bij Griekse politie als inwoner van Griekse stad) is een T-AMKA tijdelijk AMKA nummer mogelijk, alleen om inenting te krijgen. Dat haal je bij KEP, het burger-servicebureau. Dan ofwel bij KEP, ofwel via een 'farmakío' een afspraak zien te regelen.

Dat is de theorie. Mij was al eerder verteld dat je pas bestaat in Griekenland als je een AMKA nummer hebt (voor alle sociale voorzieningen). Goed. Ik ben EU burger, woon in Griekenland met een AFM nummer, energie en telefoon op naam, bij AADE belastingdienst aangemeld huurcontract. En met veel voeten in aarde vanwege Corona pandemie, dus veel diensten niet of zelden open, toch een registratie bij de plaatselijke politie losgeweekt, mooi beige identificatiebewijs verworven.
Kan niet meer fout gaan, toch?? Naar KEP, tijdelijke AMKA. "wordt pas na 21 dagen effectief" is de boodschap daarbij, dus niet meteen naar de farmakío. Juist, maar na 21 dagen wordt de T-AMKA niet herkend. Na 28 dagen ook niet. Terug naar KEP. Hm, da's raar, zegt de mevrouw die ons de T-AMKA verstrekte. Maar het is nu zaterdag, kan de betreffende dienst niet bellen om te vragen wat hier mis is. Kom op een doordeweekse dag. Ergens achter uit de zaal roept een beambte "nee, nu niet 21 dagen, maar 30 dagen tot de AMKA centraal is doorgekomen". Nou, die van ons is al ruim zes weken oud, maar da's dus blijkbaar nog niet genoeg.
Een ongeluk komt nooit alleen. Besmettingen zijn opgelopen, je mag bij KEP nu alleen nog binnen met een QR code - dus al geprikt, of genezen van covid, of negatieve test gedaan. Er is wel een soort portier, die QR codes controleert, of vraagt wat je wilt. Nou, onze tijdelijke AMKA werkt niet, we moesten nog eens komen vragen. "Ik weet het niet, kan niks doen, ga maar proberen bij de drogist tot hij het wel doet".

Zinloos dus. OK, sneltest laten doen bij de drogist dan maar. No problem, zeven euro, test negatief. We kunnen alleen geen certificaat printen, ga daarvoor naar KEP met ons bonnetje. Diezelfde portier trotseren, maar hij pakt ons bonnetje aan en komt na een tijdje terug MET EEN CERTIFICAAT! Naar binnen, dezelfde mevrouw van de T-AMKA vragen hoe het nou zit. Twintig minuten of wat meer is ze aan het bellen, op de computer zoeken, nogeens paspoort, T-AMKA, Griekse identificatie, AFM nummer tonen, nog eens uitschrijven wat mijn vaders voornaam was. Resultaat volstrekt NUL, hoewel de KEP mevrouw echt haar best doet.
Er is een site emvolio.gov.gr waar probleemgevallen zich kunnen melden. In een eerder bericht op dit forum staat de link. Daar had ik dus al een 'verzoek' ingediend om mijn gegevens te controleren. Dat heeft de KEP mevrouw dus nog eens gedaan. Opgaaf (Grieks) telefoonnummer en mail-adres zit daarbij.

Puur theoretisch gaat de Griekse overheid mij antwoorden, wat nu te doen. De overheid die zich in alle bochten wringt om meer mensen aan de ant-covid prik te krijgen. De overheid die zojuist besloot dat lokale diensten T-AMKA's mogen gaan uitgeven, zodat ook mensen zonder registratie (vluchtelingen, buitenlandse arbeiders) toch een inenting kunnen halen. Maar als je naar eer en geweten volkomen legaal en officieel als niet-Griek in Griekenland woont ziet de drogist op jouw T-AMKA nummer "valt niet in de groep die in aanmerking komt voor vaccinatie". Hoezo dan, ben 67 jaar oud, dus alleen al daarom in een risicogroep?

Ik hoop nog dit jaar gevaccineerd te worden. Een negatieve test telt hier nu nog, maar die is slechts twee etmalen geldig. Morgen gauw nog wat officiële zaken regelen, zoals mijn waternota bij de gemeente betalen - kan alleen met geldige QR code.
En dan naar het volgende drama, vaccinatie voor mijn echtgenote. Oekraïens, al vele jaren mee getrouwd, volstrekt officieel in Nederland gewoond. T-AMKA zonder probleem uitgeschreven. Maar immigratiedienst weigert botweg onze aanvraag voor Griekse verblijfsvergunning aan te nemen. Afijn, da's weer een heel ander verhaal.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#16
Bij mij ging het vlot. Via de apotheker (farmakio) afspraak gemaakt en vrije keuze van soort vaccin. 2 weken later al ingeënt. Terplaatse een vragenlijstje invullen over eventuele gezondheidsproblemen. Organisatie ging vrij vlot, nog geen 10 minuten later zaten mijn vrouw en ik al op de zetel voor een spuitje. Ter info, heb wel AMKA-nummer.
Quote
#17
GOOGLE GEMENIGHEIDJE

Om het verhaal van onze inenting af te maken, want eindelijk gelukt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, blijkt weer. Wat ging er bij ons fout met de tijdelijke P-AMKA?
Eerst dus wel dat iemand ergens de bij KEP uitgegeven P-AMKA moet goedkeuren, en dat gebeurde gewoon niet. Op het verkeerde stapeltje gelegd ofzo. Dus ga je dan via de site emvolio-gov.gr/aitisi een verzoekformulier indienen, om je gegevens nog eens onder de aandacht te brengen.

Nu is mijn Grieks helemaal niet goed, dus ik laat in Chrome door Google Translate de Griekse sites vertalen. Wat nog best goed werkt. MAARRRR... blijkt als je een online formulier invult dit ook in het Nederlandse vertaald wordt ingediend. Geen Griekse hond die het kan lezen, evenzo geen Griekse hond die effe reageert dat er een probleempje is. Er komt gewoon geen reactie. Tot ik dus bij KEP reclameerde, waar wel iemand Engels spreekt. Die vult datzelfde verzoek in, op haar eigen pc, in het Grieks.
Tien dagen later nu wel een sms dat ik een vaccinatie afspraak kan maken. Net nog voor Nieuwjaar tweemaal geprikt, online afspraken geboekt. Wat dan wel een AFM vereist, en toegang tot TAXISNET met de codes ie de belastingdienst AADE afgaf. Daarmee moet je je online identificeren om verder te gaan naar vaccinatie-afspraak.

Uiteraard dan ook nog een nieuwe poging voor mijn echtgenote, net begin december 60 geworden - dus verplicht te vaccineren. Vruchteloze poging (opnieuw) dit bij KEP naar voren te brengen. Tot mij dan eindelijk een licht opgaat, over dat vertaalde online verzoek, waarom het pas werkte toen iemand van KEP in het Grieks dat verzoek invulde. Kan ik ook, in de vertaalde versie kijken wat de vraag is, namen invullen moet in blokletters en dat mogen ook westerse letters zijn.
Iets meer dan tien dagen, en bingo! Ik check online of het AMKA van moeder de vrouw werkt, positief!! Nog dezelfde avond naar onze bevriende farmakio, want echtgenote nog geen eigen AFM, dus online boeken gaat niet. Maar keurig volgens de nieuwste regels nog voor de 15e januari eerste prik voor mijn wederhelft, eind januari de tweede. Geen keus, je krijgt Pfizer, maar da's ene goeie, dus laat komen.

Direct na mijn tweede prik kan ik al de Covid-free app op mijn mobiel laden, en daarin het vaccinatiecertificaat. Jammer dat er niet duidelijk bij wordt vermeld dat je er pas na twee weken iets aan hebt, dat het telt. Ach, dan wacht ik nog wel even met winkelen, kan er wel bij na drie maanden geworsteld te hebben om geprikt te worden.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#18
Hoe laadt je die Covid-free app op je mobiel ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#19
Dat belooft nog voor ons. Wij moeten hier onze boosterprik nog krijgen maar zitten al een maand te wachten op onze permanente verblijfsvergunning die maar niet wordt uitgeleverd.
De tijdelijke AMKA willen we niet, liever wachten we tot we onze verblijfsvergunning hebben voor we weer naar de KEP gaan.
Wij zijn beiden toch tweemaal ingeënt weliswaar in België en op 20 juli vorig jaar.
Quote
#20
Já @El Greco, Europa is weer eens op z’n smalst. Mijn ná mijn twee vaccinatie’s (21 mei ‘21), en in Nederland afgegeven Covid-QR code geeft deze nu in Griekenland bij toegang-controle een rood kruis…..!

Mijn QR-app is volgens de laatste regelgeving in Nederland vanaf 1 februari ‘22 nog maar 9 maanden geldig, maar in Griekenland hanteert men momenteel 7 maanden, wat bij mijn QR-app hier dus sinds 21 december j.l, een blokkade oplevert….!

Beste wensen! Wink
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#21
(09 January 2022, 18:22)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Já @El Greco, Europa is weer eens op z’n smalst. Mijn ná mijn twee vaccinatie’s (21 mei ‘21), en in Nederland afgegeven Covid-QR code geeft deze nu in Griekenland bij toegang-controle een rood kruis…..!

Mijn QR-app is volgens de laatste regelgeving in Nederland vanaf 1 februari ‘22 nog maar 9 maanden geldig, maar in Griekenland hanteert men momenteel 7 maanden, wat bij mijn QR-app hier dus sinds 21 december j.l, een blokkade oplevert….!

Beste wensen!    Wink

De EU covid pas blijft 9 maanden geldig voor inwoners van Griekenland, maar enkel om vanuit Griekenland naar het buitenland te reizen volgens de Griekse minister van volksgezondheid.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
(09 January 2022, 18:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 January 2022, 18:22)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Já @El Greco, Europa is weer eens op z’n smalst. Mijn ná mijn twee vaccinatie’s (21 mei ‘21), en in Nederland afgegeven Covid-QR code geeft deze nu in Griekenland bij toegang-controle een rood kruis…..!

Mijn QR-app is volgens de laatste regelgeving in Nederland vanaf 1 februari ‘22 nog maar 9 maanden geldig, maar in Griekenland hanteert men momenteel 7 maanden, wat bij mijn QR-app hier dus sinds 21 december j.l, een blokkade oplevert….!

Beste wensen!    Wink

De EU covid pas blijft 9 maanden geldig voor inwoners van Griekenland, maar enkel om vanuit Griekenland naar het buitenland te reizen volgens de Griekse minister van volksgezondheid.
Mijn EU pas geeft een geldigheid aan van precies 1 jaar ik heb op 17 december de 3e prik gekregen en volgens de APP is hij geldig tot 17 december 2022.

Fijne dag

Dick
Quote
#23
Waar staat die datum dan dick, ik kijk erover heen denk ik.....
Quote
#24
(09 January 2022, 18:22)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Já @El Greco, Europa is weer eens op z’n smalst. Mijn ná mijn twee vaccinatie’s (21 mei ‘21), en in Nederland afgegeven Covid-QR code geeft deze nu in Griekenland bij toegang-controle een rood kruis…..!

Mijn QR-app is volgens de laatste regelgeving in Nederland vanaf 1 februari ‘22 nog maar 9 maanden geldig, maar in Griekenland hanteert men momenteel 7 maanden, wat bij mijn QR-app hier dus sinds 21 december j.l, een blokkade oplevert….!

Beste wensen!    Wink

We weten ondertussen waar het probleem zit en het blijkt een Europees probleem te zijn aangezien ze nieuwe permanente-verblijfsvergunnings-kaarten hebben ontworpen. Die zouden ondertussen al wel in Athene zitten maar nog niet op Kreta zijn toegekomen...aldus de toeristen politie van Ierapetra.
Rustig afwachten dus en maar hopen dat we ze deze maand nog hebben zodat we ons "turbo-shot" kunnen gaan halen en voordat onze vaccinaties in de app. hier vervallen.
Quote
#25
(10 January 2022, 15:43)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waar staat die datum dan dick, ik kijk erover heen denk ik.....

Als je de QR code voor je hebt staat onder je naam certificaat aangeven, als je daarop klikt komt je certificaat te voorschijn. Onderin kun je dan nog dieper op het certificaat ingaan en daar staan alle gegevens van jou en de entstof vermeld tot en met de geldigheidsdatum.

Fijne dag,

Dick
Quote
#26
Opening op 10 januari van een online platform voor buitenlanders die in Griekenland wonen maar gevaccineerd werden buiten Griekenland waarbij hun vaccinaties ook in Griekenland zullen geregistreerd worden:

Houders van een Europees digitaal COVID-certificaat of een digitaal certificaat van een derde land dat is toegetreden tot het EU COVID-digitale certificaatsysteem hebben nu de mogelijkheid om elektronisch te worden geregistreerd als gevaccineerd in het externe vaccinatieregister dat wordt bijgehouden door IDIKA. Het platform anagnorisi.emvolio.gov.gr is voor de aangifte van vaccinaties die in het buitenland zijn uitgevoerd en is zowel in het Grieks als in het Engels. Het gaat naar verluidt om burgers die in Griekenland wonen en hun vaccinatie hebben voltooid: – hetzij in een land van de Europese Unie, – of in een derde land (of gebied) dat is toegetreden tot het digitale COVID-certificeringssysteem van de EU op basis van gelijkwaardigheidsbesluiten van de EU.
Het registratieproces is heel eenvoudig:
1. In eerste instantie wordt de burger geïdentificeerd aan de hand van zijn codes in Taxisnet.
2. Vervolgens voert hij de AMKA (of zijn PAMKA of PAAPA) in, evenals zijn identiteits- of paspoortnummer.
3. Vervolgens plaatst de burger op het platform zijn originele vaccinatiebewijs in pdf-formaat.
4. Via de QR-code van het certificaat controleert het platform automatisch de geldigheid en haalt het de daarop vermelde vaccinatiegegevens eruit.
5. Onmiddellijk na de test wordt de door het certificaat gecertificeerde vaccinatiedosis automatisch op het scherm weergegeven en wordt de burger gevraagd om details van eventuele eerdere doses in te voeren (type vaccin, datum en land van vaccinatie). Als het certificaat bijvoorbeeld betrekking heeft op een tweede vaccindosis, worden de gegevens van de eerste dosis opgevraagd of, als het een derde dosis betreft (boostershot), de gegevens van de twee voorgaande termijnen.
6. Het proces is voltooid, de transactie krijgt een uniek identificatienummer en de burger kan het registratiebewijs afdrukken.

Vanaf de volgende dag kan de burger ofwel een rijksvaccinatiebewijs of een Europees digitaal COVID-certificaat afgeven voor zijn/haar vaccinatie. Bovendien kan hij, als hij dat wil, een afspraak plannen voor de booster-shot in Griekenland via het platform emvolio.gov.gr. Opgemerkt wordt dat om het bovenstaande proces te voltooien, de gegevens op het burgercertificaat moeten overeenkomen met de overeenkomstige gegevens die van het platform zijn gehaald. Daarnaast moet worden voldaan aan alle criteria die zijn opgesteld door de Landelijke Vaccinatiecommissie tegen het coronavirus COVID-19, voor zover van toepassing. Daarom moet het certificaat dat door de burger op het platform wordt geplaatst: * Nog steeds van kracht en * Vaccinatiegegevens bevatten, met een door Griekenland erkend vaccin.
In alle andere van bovenstaande gevallen, zoals het niet hebben van taxinetcodes, kunnen burgers contact opnemen met de Burgerservicecentra (KEP/ΚΕΠ).

Volledig artikel in het Engels:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
Zéér nuttige info Patrick, bedankt!
Quote
#28
(11 January 2022, 11:17)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 January 2022, 15:43)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waar staat die datum dan dick, ik kijk erover heen denk ik.....

Als je de QR code voor je hebt staat onder je naam certificaat aangeven, als je daarop klikt komt je certificaat te voorschijn. Onderin kun je dan nog dieper op het certificaat ingaan en daar staan alle gegevens van jou en de entstof vermeld tot en met de geldigheidsdatum.

Fijne dag,

Dick
Je hebt t nu over die app, dus bij dat blokje dat gescand wordt? Ik zie alle data van enten, welke entstof, maar geen geldigheidsdatum.....Zou kunnen omdat ik de derde vaccinatie nog niet in mn eu heb toegevoegd? Ben net terug uit nl, en ik had gelezen dat sommige mensen half dec nog problemen hadden met t tiegelaten worden na derde prik. Dus gescheiden gehouden.
Quote
#29
(11 January 2022, 21:00)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 January 2022, 11:17)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 January 2022, 15:43)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waar staat die datum dan dick, ik kijk erover heen denk ik.....

Als je de QR code voor je hebt staat onder je naam certificaat aangeven, als je daarop klikt komt je certificaat te voorschijn. Onderin kun je dan nog dieper op het certificaat ingaan en daar staan alle gegevens van jou en de entstof vermeld tot en met de geldigheidsdatum.

Fijne dag,

Dick
Je hebt t nu over die app, dus bij dat blokje dat gescand wordt? Ik zie alle data van enten, welke entstof, maar geen geldigheidsdatum.....Zou kunnen omdat ik de derde vaccinatie nog niet in mn eu heb toegevoegd? Ben net terug uit nl, en ik had gelezen dat sommige mensen half dec nog problemen hadden met t tiegelaten worden na derde prik. Dus gescheiden gehouden.

Op mijn vaccinatie certificaat staat geen geldigheidsdatum, alleen de data van inentingen. De praktijk leerde dat bij scannen automatisch gerekend wordt hoe lang geleden de vaccinsaties waren. Binnen twee weken na de laatste vaccinatie was het certificaat niet geldig, daarna wel - gaat vanzelf.
De corona-free app voor je mobiel is te downloaden in de Android en Apple online app-winkels. Let op, vele lanen hebben elk een eigen app ontwikkeld, het is even zoeken naar de Griekse variant. Die zoekt na installatie vanzelf je vaccinatie certificaat. Daarnaast kan een identificatie geplaatst worden, officieel moet je immers zowel jouw certificaat tonen als identificatie dat jij het bent. Helaas zoekt de app alleen in het Griekse systeem, dus (ingescand) Griekse paspoort of verblijfskaart.

De geldigheid blijft een enorme warboel. Vaccinaties met booster hebben (nog) geen eindige geldigheid. De eerste vaccinatie(s) moeten in de EU negen maanden geldig zijn, maar Griekenland rekent intern met zes maanden. Of drie als het gaat om genezing van Covid, in plaats van vaccinatie. De internationale aanbeveling (zoals van het Amerikaanse CDC centrum voor besmettelijke ziektes) is boosteren na uiterlijk zes maanden, Griekenland geeft aan dat je al na drie maanden een afspraak voor booster kunt krijgen. Ook hier geldt na de booster geen einddatum, tenzij er op dat punt nieuwe internationale adviezen komen.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#30
(25 January 2022, 20:35)NederGriek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De geldigheid blijft een enorme warboel. Vaccinaties met booster hebben (nog) geen eindige geldigheid. De eerste vaccinatie(s) moeten in de EU negen maanden geldig zijn, maar Griekenland rekent intern met zes maanden. Of drie als het gaat om genezing van Covid, in plaats van vaccinatie. De internationale aanbeveling (zoals van het Amerikaanse CDC centrum voor besmettelijke ziektes) is boosteren na uiterlijk zes maanden, Griekenland geeft aan dat je al na drie maanden een afspraak voor booster kunt krijgen. Ook hier geldt na de booster geen einddatum, tenzij er op dat punt nieuwe internationale adviezen komen.

Dit is de aanbeveling van de EU die vandaag door de lidstaten overeengekomen werd:

De lidstaten hebben het licht op groen gezet voor een nieuwe aanbeveling over de reisvoorwaarden binnen de Europese Unie. Vanaf 1 februari zouden er geen reisbeperkingen meer mogen gelden voor houders van een coronacertificaat, tenzij ze uit donkerrode regio's komen waar het coronavirus heel sterk circuleert.
Concreet nemen de lidstaten zich voor geen reisbeperkingen op te leggen aan mensen met een certificaat. Dat bewijst dat de houder niet meer dan 270 dagen geleden zijn basisvaccinatie heeft gehad of een boosterprik heeft gekregen. Ook een maximaal 72 uur eerder afgelegde negatieve PCR-test, een maximaal 24 uur eerder afgelegde zelftest of een herstelbewijs (maximaal 180 dagen sinds de eerste positieve test) kunnen een geldig certificaat opleveren.
Het gaat wel slechts om een aanbeveling. Niets kan nationale overheden beletten om extra voorwaarden op te leggen indien ze dat nodig zouden vinden in het licht van de epidemiologische situatie. De aanbeveling bevat ook een noodremprocedure die ze kunnen inroepen wanneer een nieuwe variant zou opduiken. Bovendien slaat de aanbeveling enkel op het vrije personenverkeer. Het toepassingsgebied en de voorwaarden van een certificaat voor andere doeleinden, zoals bijvoorbeeld toegang tot horeca of evenementen, blijven een nationale bevoegdheid.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
Vraagje:
Ik heb op 21 december mijn booster gehad.
Ik wil dit jaar van 5 mei tot 20 november naar Griekenland.
Het zal toch niet zo zijn dat ik voor een volgende booster op en neer moet naar Nederland?
Weet iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor de reacties!
Quote
#32
(25 January 2022, 23:42)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vraagje:
Ik heb op 21 december mijn booster gehad.
Ik wil dit jaar van 5 mei tot 20 november naar Griekenland.
Het zal toch niet zo zijn dat ik voor een volgende booster op en neer moet naar Nederland?
Weet iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor de reacties!

Goeie vraag. Bij het ministerie in NL blijft het antwoord mistig, blijkbaar in België ook. De aanvankelijke vaccinatie verliest geldigheid 270 dagen (dus zeg maar negen maanden) nadat deze geheel voltooid is. "Daarna moet u nog een prik halen." De boosterprik heeft nog geen vaste geldigheidsduur, zegt het ministerie, maar verandert niets aan de geldigheidsduur van de aanvankelijke vaccinatie.
In heldere taal: de booster is een extraatje voor betere bescherming, maar - zoals het nu staat! - geen verlenging. Wat telt is alleen de 'basisvaccinatie' met een of twee prikken, afhankelijk van het soort vaccin. Ook als je een booster nam telt alleen de geldigheid van de basisvaccinatie, nu dus gesteld op negen maanden. Tenminste zo aanbevolen voor de EU. Valt dus te vrezen, beste Epirus, dat uw covid certificaat vervalt voordat u terugkeert naar NL. De boosterdatum heeft hierin geen betekenis.

Als je kijkt naar nieuws over medisch onderzoek verhoogt de booster wel degelijk je afweer. Redelijkerwijs zou dan ook de duurzaamheid van je afweer verlengd moeten worden. Het ziet er naar uit dat hiernaar nog onvoldoende deugdelijk onderzoek is gedaan, of dat echt zo is, en hoeveel langer je dan voldoende afweer houdt. Vandaar (nog) geen algemeen aanvaarde 'houdbaarheidsdatum' voor de boosterprik. Zal wel domweg nog meer tijd vergen om na te gaan wat het booster-effect op langere termijn is.
Dus vooral in de gaten houden of er op dit gebied nieuwe kennis komt, en of daarom de regels veranderen.

Verandert er niets, dan zou een hernieuwde vaccinatie in Griekenland nodig zijn. Verblijf langer dan 30 dagen achtereen, dus verblijfsvergunning nodig - aanmelden bij de politie voor een Griekse identiteitskaart. Dan zou een tijdelijk AMKA nummer (PAMKA) mogelijk zijn, denk ik, en daarmee toegang tot het vaccinatiesysteem. Zou dat lukken, dan kan zo'n hernieuwde vaccinatie in NL worden ingeschreven, na terugkomst.
Realistisch bezien wordt het nu waarschijnlijk overal een zooitje, met invoering van beperkte geldigheid op vaccinatie. Dus haastig weer van voren af aan beginnen met iedereen nog een keer prikken? En dan weer na drie maanden recht op nog een boosterdosis? Terwijl nu nog wereldwijd gestudeerd wordt op de nuttigheid en wenselijkheid (risico) van een tweede booster na de eerste volledige vaccinatie?
Ik zou zeggen, voor vertrek regelmatig checken of iets verandert aan de stand van zeken. Nu nog geldt in Griekenland een 3G regime, er zijn beperkingen (horeca, winkels, openbaar vervoer) maar desnoods is een sneltest genoeg om tenminste 48 uur overal binnen te mogen. Het is (ook hier) onbekend en onvoorspelbaar wanneer en hoe de beperkingen veranderen. Ze doen er natuurlijk alles aan om toeristen het leven zo aangenaam mogelijk te maken, maar het gezondheidssysteem is zwak en staat (vooralsnog) geen al te grote vrijheden toe. Onzeker of en hoe vakantiegangers toegang zouden krijgen tot het Griekse vaccinatiesysteem, als hun vaccinatiebewijs afloopt terwijl ze in Griekenland zijn. Is een nieuw probleem, en ze zijn hier, laat ik zeggen, niet heel goed in vooruit denken wat te doen met aankomende problemen. Als meteorologen waarschuwen voor een akelig koufront met veel wind en sneeuw moeten ze tot over hun enkels in de witte prut staan voordat de paniek uitbreekt dat ze onvoorbereid waren. hmmm
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#33
Vrij duidelijk toch:

Een coronapas op basis van vaccinatie is vanaf 1 februari niet meer onbeperkt geldig, maar nog maar negen maanden na de laatste prik.

Na een booster is de coronapas weer onbeperkt geldig, schrijft De Jonges opvolger Ernst Kuipers in het document aan de Tweede Kamer. "Gelijk met de Europese besluitvorming gaat op basis van de verordening na de toediening van de boosterprik geen nieuwe termijn van 270 dagen lopen voor de geldigheid van een vaccinatiebewijs".



Hier het hele artikel:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#34
(26 January 2022, 16:13)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vrij duidelijk toch:

Een coronapas op basis van vaccinatie is vanaf 1 februari niet meer onbeperkt geldig, maar nog maar negen maanden na de laatste prik.

Na een booster is de coronapas weer onbeperkt geldig, schrijft De Jonges opvolger Ernst Kuipers in het document aan de Tweede Kamer. "Gelijk met de Europese besluitvorming gaat op basis van de verordening na de toediening van de boosterprik geen nieuwe termijn van 270 dagen lopen voor de geldigheid van een vaccinatiebewijs".

Zo heb/had ik het ook begrepen: 270 dagen na de 2 basisprikken (1 prik voor Johnson&Johnson) en geen geldigheidsduur na een boosterprik.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#35
Je kan die 270d. nog verlengen als je rond dag 250...laat ons zeggen, Corona positief test en hiervan herstelt en een herstelcertificaat bekomt. Dan ben je nog eens "gerust" voor 3 maanden...
Quote
#36
@JohanV,
bedankt voor de toelichting met het laatste nieuws. Op de site van de Rijksoverheid was dat nog niet te zien, de nieuwe regeling moet dan eerst van kracht zijn. Wat daar ontbreekt, op die site, is de duidelijke uitspraak dat na een booster geen nieuwe beperkte geldigheid ingaat. Er staat juist [een booster] 'verandert niets aan de geldigheidsduur van het vaccinatiecertificaat' - waarvan al wel staat te lezen dat het nog maar 270 dagen geldig zal zijn.
@ Epirus,
nu is het wel zaak dat de Griekse regering een dergelijke regeling afkondigt. De beperkte geldigheid is een EU-aanbeveling, geen verplichte regeling. Die moet elk land zelf maken, zoals Nederland gedaan heeft. Gezien het belang van toerisme lijkt aannemelijk dat Griekenland net zoiets als de Nederlandse regeling zal instellen. Met booster is er dan geen risico meer op trammelant bij het voorgestelde verblijf in Griekenland.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#37
Dank voor alle recties!
Ik ga het in de gaten houden en weet in april ongetwijfeld wat meer....

reacties
Quote
#38
Hallo, ik heb 1 AMKA-nr, om in bepaalde sites binnen te geraken moet je echter 2 AMKA's hebben, kun je die 2de ergens aanvragen ? (ik bezit hier geen eigendom. Alleen een auto en mijn AMKA vr medische zaken)
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#39
2 verschillende amka nummer? Je bedoelt niet t AFM nummer?
Quote
#40
Ja. Natuurlijk het AFM-nr haha
messara's signatuur Cool Cool
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)