EU-Toetsing. Hoe bewijzen dat ik Grieks ben
#1
Dag allemaal.

Mijn vader is 55 jaar geleden naar Nederland ge-emigreerd. Inmiddels zo'n 20 jaar geleden overleden. Nu heb ik van een emmigratie advocaat vernomen dat je in principe nooit je Griekse nationaliteit verliest, en sterker nog- kinderen van Griekse onderdanen zijn ook gewoonweg 100% Grieks. 

Erg leuk om te weten. Nu wil ik een EU-toetsing doen vanwegen de aanvraag van een verblijfsvergunning voor mijn verloofde. Omdat ik Grieks zou zijn is dat mogelijk.

Maar. (er is altijd een maar...) Mijn vader heeft toendertijd heel ceremonieel en dramatisch (zoals gebruikelijk) afstand gedaan van zijn griekse paspoort (heb ik vernomen..) . Zo'n 50 jaar geleden.

Hier is dus geen kopij van, althans- die hebben wij niet. 

Behalve dat er in de BRP staat dat mijn vader geboren is in Griekenland staat er nergens meer vermeld dat ik een dubbele nationaliteit zou hebben. Hoe 
zou ik dan bv de IND moeten overtuigen dat ik wel grieks ben? 

Weet iemand dit?

Heel erg bedankt!
Marco Kotrotsos
Quote
#2
Ze verwijzen naar 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

Daar staat onder andere:

  • Ieder land bepaalt zelf wanneer iemand de nationaliteit verliest. Voor burgers uit bijvoorbeeld Griekenland of Iran is het juridisch niet mogelijk de nationaliteit af te staan. In Marokko wordt het doen van afstand in de praktijk niet geaccepteerd.

Neem aan dat de IND rijksoverheid.nl als een betrouwbare bron accepteert Big Grin

Cors
Quote
#3
Bij aangifte geboorte in nederland krijg je automatisch ook de griekse nationaliteit ( zou dus als het goed is in het systheem moeten staan)
Nationaliteit :nederlands tevens grieks.

Dacht dat het ook te vinden was in mijn overheid, maar helaas....

Veelgestelde vragen


Waarom zie ik alleen mijn Nederlandse nationaliteit?
De overheid registreert (sinds 6 januari 2014) niet meer in de BRP of u meerdere nationaliteiten hebt. Daarom ziet u deze informatie niet in MijnOverheid.
Quote
#4
In principe zou je logischerwijs zelf dan ook als grieks/nederlands ingeschreven moeten staan in de burgelijke stand. Dus een gesprek bij de Gemeente zou kunnen helpen.
Maar dat zie je wellicht niet in Mijn overheid. 
Mijn zoon kwam er een paar jaar geleden ook achter dat hij met 2 nationaliteiten ingeschreven stond. 
Noch zijn vader noch ik hadden daar enig idee van. Mijn ex had in t begin een vreemdelingenpaspoort (en had echt in het kwadraat niks meer met zijn land van oorsprong) en later was hij nederlander...dus ga na.
Zoals wij toen begrepen hebben werd dat conform internationale afspraken vanzelf gedaan door de gemeenteambtenaar zonder de inmenging van de ouders. Bij mijn zoon was er bij de aangifte ook geen paspoort van het land van oorsprong. Maar via de afgifte vreemdelingenpaspoort kwamen ze toch achter die nationaliteit van oorsprong van zijn vader. Idioot want de vader had dat paspoort om hem te beschermen maar via zijn zoon kwam de zaak weer boven drijven.
Heeft de vader of moeder een ander land van oorsprong dan wordt/werd je als kind zo ingeschreven. Tenzij het om een land gaat waarbij je nadrukkelijk afstand mag doen. Zoals wij in Nederland. 
Heeft een land dat niet, dan blijft t zo en kon je vader dat bij de gemeente ook niet wijzigen. Heb je in je eigen gegevens al inzage gehad? Misschien moet je kijken of je de oude inschrijvingskaart van hem of van jou nog kan opduikelen. Ik heb geen flauw idee of gemeentes de oude kaarten gedigitaliseerd hebben. En misschien heeft de svb nog oude gegevens. Geen flauw idee of die nationaliteit bijhielden. Maar omdat veel gastarbeiders ook nog kinderen in het buitenland hadden, zou het kunnen dat zij dat wel registreerden. Succes!

Wellicht nog een ingang: wij hadden toen nog dienstplicht. Is hij ooit opgeroepen. Zo nee: dan is er een reden genoemd.
Quote
#5
Dankjullie wel. Ja ik las inderdaad dat over het het niet verliezen van de nationaliteit, en dat overheid het niet meer registreert. Maar wil uiteraard zoveel mogelijk bewijs in handen hebben wanneer ik met de IND zaken moet doen. :) Ik las ook wel ergens dat het IND al niet eens onderzoek doet omdat het feit dat de vader Griek geboren is al genoeg zou zijn, maar ik kan dat artikelen niet meer vinden helaas.

Dus, hopelijk staat de dubbele nationaliteit vast voor de IND- en kan ik een EU toetsing laten uitvoeren en mijn verloofde op grond van EU wetgeving laten overkomen.

Fijne dag!
Marco
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)