Ik snap er geen jota van!
#1
γιώτα – ιώτα – jota

Το ένατο γράμμα του ελληνικού αλφάβητου – De negende letter van het Griekse alfabet.
De jota (hoofdletter Ι, kleine letter ι, Oudgrieks: ἰῶτα, Nieuwgrieks: ιώτα of γιώτα)

De uitdrukking 'Ik snap er geen jota van' betekent 'ik snap er niets van'. De jota is namelijk niet zomaar een letter, het is de kleinste letter. Daardoor wordt benadrukt dat men zelfs de kleinste letter niet snapt.
De uitdrukking heeft een bijbelse oorsprong. In het bijbelboek Matteüs zegt Jezus, in zijn beroemde Bergrede: “Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.”

De jota is hier niet in eerste instantie de Griekse letter i, maar de Aramese of Hebreeuwse letter jod, waar de Griekse jota mee verwant is. Het is de kleinste letter in het alfabet. Maar de tittel is zo mogelijk nog kleiner: dat is een puntje of ander tekentje dat een accent of uitspraak aangeeft, zoals de punt op de i.
Er wordt in de bijbeltekst dus bedoeld dat er helemaal niets zal veranderen aan de goddelijke wet totdat alles wat erin staat voltooid is.

Δεν αλλάζω ούτε ένα γιώτα. Δεν κάνω την ελάχιστη αλλαγή σε κάτι που έχω ήδη πει ή γράψει.
Ik verander zelfs geen jota. Ik doe niet de geringste verandering bij iets wat ik al gezegd of geschreven heb.

(Bronnen: Babinioti, Onze taal)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Snap jij de grap? Karidiès 7 2.146 01 April 2021, 14:57
Laatste bericht: Karidiès

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)