Emigratie plannen
#1
Hoi!
Ik ben Els en hartstikke nieuw hier. Ik heb serieuze plannen om naar Griekenland te emigreren. Het plan is een bijzonder soort B&B te creëren. Hiervoor zoek ik een fijne plek in de natuur, bij een dorp met ca 3 slpkmr en 3 badkmrs. Locatie? Als het de perfecte plek is sta ik overal voor open maar ik denk aan Kreta, Peloponessos, Cycladen of Dodekanesos.  
Het budget is beperkt maar de ideeën kloppen.
Het 1e jaar wil ik i.i.g. mijn huurhuis in NL nog aanhouden.
Ik heb een makelaar, Elxis, in de arm genomen.

De uitdaging is dat ik het alleen ga doen. 
 
Ik vind het doodeng maar wil mijn droom gaan leven, maar wel op een verantwoorde manier.

Ik zoek info over alles wat met emigreren te maken heeft. Ik heb al het een en ander gelezen op dit forum.
Where to start? 
 Alle tips, trics, info etc zijn zeer welkom. Met name over ziektekostenverz, valkuilen, kosten waar ik niet bij stil sta, wat kost globaal een inboedelverhuizing, etc etc.

Ik hoor en leer graag van jullie ervaringen!

Els
Quote
#2
Hallo Els, ik kan je geen tips geven, maar vindt het wel heel dapper van je. Misschien heb je wat aan dit boek. Die tip wordt vaak gegeven op dit forum. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
welkom op deze mooie site ,hier zijn best wel leden die een goed advies hebben
Quote
#4
Hoi Els
Wij zijn in 2007 ook met Elxis in zee gegaan. Jongens zijn aan de prijs, maar weten wel van wanten en zijn betrouwbaar.
Hun expertise is prima, dat geeft een veilig gevoel en dan mag het ook wat kosten....
Quote
#5
Ik zou als ik in jouw schoenen stond eerst verhuizen naar een plek.in gr en daar een seizoen gaan werken in het toerisme. Bij voorkeur voor een hotel, met kost en inwoning, en zeker v inkomen, en verzekering etc. In dat half jaar zou ik me bekijken of er iets in die buurt is om mee verder te kunnen.
Zonder eigenlijk echt risico te lopen,denk ik dat je heel veel leer in dat seizoen.
Quote
#6
Hi Els.

Was je al meermaals in Griekenland? M.a.w. ken je de gewoontes en heb je ervaringen met de overheid? Ik wil absoluut je idee niet torpederen, maar als je er niet eerder was stel ik voor om eerst eens meerdere vakanties door te brengen en je ter plekke te informeren over zakelijke dingen als huur, stroomaansluiting, e.d. Ik kan nog veel meer dingen schrijven, maar die vind je, net als mijn voorbeelden, terug als je elders op het forum zoekt.

Mede omdat je het avontuur solo aangaat kan je idee nog zo goed zijn, maar de kans dat je droom vroegtijdig in rook opgaat is, zeker als je niet (redelijk) goed bekend bent met de Griekse cultuur op dit gebied, realistisch.

Ik ga er vanuit dat je bekend bent met het tv programma Ik vertrek. Neem landen als Frankrijk, Spanje en Italië met hun bureaucratie en werkwijzen van aannemers en werklieden als voorbeeld. Tel daar een factor x bij op, dan kom je in de buurt wat ik me voorstel als ik zelf een dergelijk plan in Griekenland zou uitvoeren.
Ik heb er nooit een woning voor langere tijd gehuurd o.i.d. laat staan iets anders van dien aard.
Ervaringen in Griekenland heb ik echter genoeg. (Decennia.)

Ik wens mezelf dat ik wat jou betreft helemaal fout zit. Bedenk echter dat spreekwoorden vaak meer dan een kern van waarheid in zich hebben. In dit geval past: Bezint eer ge begint, waar je d.m.v. je bericht gehoor aan geeft. Laat je echter niet verblinden door de liefde voor je idee.
Succes!

P.S.
Bovenstaande tekst van Nanny las ik net nadat ik mijn stukje plaatste. Dat komt een beetje overeen met mijn insteek. Bedenk echter dat, zeker in drukke tijden, de werktijden in die branche lang zijn en dat het zwaar werk is. Of je daarnaast nog voldoende tijd/energie overhebt om grondig onderzoek te doen is nog maar de vraag.
Griekse werkgevers zijn in het algemeen heel vriendelijk, maar ook veeleisend.
Quote
#7
Els, wat een super leuke plannen. Ook bij mij leeft die gedachte wel eens. Maar ik durf de stap toch niet te nemen alleen. Ben je zelf handig? Dat scheelt al wel.
Quote
#8
Quote . . . "Een seizoen in GR werken" . . . Unquote:

Net even gekeken wat der verdiensten in GR zijn:

Minimumloon 2021: Griekenland €3,76/uur

Ik ga er van uit dat je in GR niet meer dan het minimumloon zou verdienen; voor een werkgever prima

maar als serveerster of iets dergelijks niet zo leuk. 

De Grieken zitten ook niet te wachten op mensen die hun taal niet spreken en hun schaarse banen inpikken,

zo is jammer genoegl de realiteit - de Albaan "krijg" je voor 20 Euro/dag.  

Quote . . . Mindestlöhne in der Europäischen Union (Stand 01.01.2021)
Griechenland   €3,76  Nach Beendigung des internationalen Kreditprogramms hat die griechische Regierung beschlossen, den Mindestlohn zum 01.02.2019 um 11% auf 3,76 Euro zu erhöhen.
Damit liegt er immer noch deutlich unterhalb des Niveaus von 2012, wo er einen Wert von 4,34 Euro hatte  . . . Unquote
Quote
#9
"De Grieken zitten ook niet te wachten op mensen die hun taal niet spreken en hun schaarse banen inpikken,

zo is jammer genoegl de realiteit - de Albaan "krijg" je voor 20 Euro/dag." schreef Johannes, wat op zich klopt, maar sterk afhankelijk is van waar en wat voor werk het betreft.

Ik weet dat op midden Kreta in het noorden er vrijwel geen personeel is te krijgen. Dit geldt voor de horeca en voor schoonmaakwerk in hotels en appartementen. In die sector speelt de taal vrijwel geen rol.
Alleen in grote bedrijven ben je verzekerd van wit werk met bijbehorende verzekeringen. In de kleinere bedrijven wordt vaak zwart uitbetaald en heb je dus geen aanspraak op verzekeringen en ww uitkering voor seizoenswerk.
Quote
#10
Ik heb zelf t eerste seizoen hier op t eiland aan een poolbar in n groot hotel gewerkt. Inderdaad veel en hard gewerkt voor relatief niet echt veel geld. Maar ik woonde intern, at ook in t hotel. Omdat ik vrij aardig duits sprak verdiende ik ook nog iets meer dan mn griekse collegas. Als ik nu terugkijk denk ik dat t goed was dat ik werknemer was.
Ik had nog nooit met toeristen gewerkt, nog nooit 6.5 dag per week gewerkt, n hele zomer lang, met 40 graden gewerkt etc etc.
Zeker zijn werknemers uit Albanie populair. Maar een nl die n beetje duits/ engels kan is zeker ook gewild. In winkels, receptie v hotels, auto verhuur, touroperators.....noem maar op...
Op t moment dat jij voor n griek klanten binnenhaalt en ze tevreden houdt is t volgens mij niet echt van belang of je grieks spreekt ja of nee.
Het is zeker van belang dat je 'wit' werkt, hier op Kos is dat inmiddels al n stuk gewoner dan n aantal.jaren terug. Bij mij in t dorp denk ik niet dat er 1 persoon is die zwart werkt. En dan hebben we t over n stuk of 15 restaurants/ cafes en ook zo n 15 winkeltjes. 
Weet natuurlijk niet hoe dat op andere plaatsen in GR is.
Quote
#11
Dag Els, eerst en vooral welkom in dit leuk Oríste "kafeneion". Je zal hier veel ideeën kunnen opdoen.

Wat betreft jouw plan om een B&B te openen:
Een factor die hier nog niet toegevoegd werd: wat na de lange corona-periode? Heel wat toeristische accommodaties zitten momenteel "op hun gat" want vorig jaar haast geen inkomsten, en 2021 belooft niet echt heel veel beterschap. Een aantal accommodaties zullen misschien hun beste beentje voorzetten om de nog schaarse toeristen binnen te halen. Zodus hebben ze een streepje voor op iemand die nog van op nul moet starten. Oké, het zal jouw bedoeling niet zijn om al in 2021 gasten te ontvangen, en wellicht ook nog niet in 2022. Maar intussen zal je er toch moeten over waken dat er zaad in het bakje komt, én tegelijk zal je de nodige investeringen moeten kunnen doen qua aankoop van een accommodatie, de inrichting, enzovoort. Vooraleer je enige winst zal kunnen maken, zullen er dus enkele jaartjes over heen gaan.
Wat Nanny (en ook Buurman) hierboven stellen: al eens een seizoen gaan werken in de toeristische sector, en er intussen jezelf degelijk informeren, lijkt mij de beste optie. Op basis daarvan zal je een correcte inschatting kunnen maken;

Veel succes! En als je op middellange termijn met een B&B start, laat het op dit forum dan zeker eens weten. Een aantal forumleden kunnen dan overwegen om bij jou op vakantie te komen. Wink
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulp gezocht bij emigratie sterretje999 12 2.888 17 February 2020, 18:43
Laatste bericht: Marian55
  auto importeren bij emigratie Irida 34 12.865 05 December 2018, 19:49
Laatste bericht: Beems
  Emigratie/Verhuizing Marianneke 2 3.342 03 August 2012, 15:58
Laatste bericht: Jota

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)