Internet regelen
#1
Beste mensen, ik wil hier vragen of er forumleden zijn die in Griekenland internet hebben moeten regelen voor hun woning in Griekenland.
Hoe doe ik dat, naar welke instantie dien ik te gaan en hoe lang duurt eea.
Iemand hier ervaring mee? Elke tip is welkom, bedankt alvast !!
Quote
#2
Ik ben naar een winkel van Cosmote gegaan. Je moet een legitimatie, AFM nummer en een elektriciteitsrekening meenemen. Aan de hand van de elektriciteitsrekening kunnen ze vaststellen waar je huis precies staat (in veel dorpen zijn geen straatnamen maar aan de hand van een code op de elektriciteitsrekening kunnen ze de locatie exact traceren). Je krijgt meteen een modem mee naar huis. Vervolgens komt een monteur bij je langs om te kijken of een aansluiting in de buurt van je huis vrij is. Dat gebeurde mij mij dezelfde dag nog. De volgende dag kwam de monteur weer om de aansluiting maken en had ik internet in huis. Een internetaansluiting is altijd gekoppeld aan een telefoonaansluiting die je er altijd bij moet nemen.

Bij mijn weten maken alle internetproviders gebruik van het netwerk van de OTE. Daarom ben ik naar Cosmote (is eigendom van de OTE) gegaan omdat ik bij problemen niet met meerdere loketten te maken wil hebben. Ik heb een keer een probleem met een veel te langzame verbinding gehad. Na een telefoontje stond dezelfde dag een monteur voor de deur om het probleem op te lossen. Goede service dus, althans bij mij in de buurt.

Wanneer er geen internetaansluiting mogelijk is omdat er geen telefoonpalen in de buurt van je huis staan moeten eerst palen worden geplaatst. Dan wordt het een dure aangelegenheid omdat die palen honderden euro per stuk kosten en jij die moet betalen en bovendien zal de realisatie van je aansluiting in dat geval lang kunnen duren.
Quote
#3
Is er geen vast net aansluiting aanwezig kun je altijd nog een LTE Router bij OTE / Cosmote / Germanos (een pot nat) kopen die werkt op een sim kaartje en haal je een max snelheid van 150 MB. Sim kaartje kun je opwaarderen als Pre-Paid of met abonnement.

Veel succes,

Dick
Quote
#4
Op het eiland Lefkas zit een bedrijf dat "superspeed"  regelt: eenmalig een kastje € 120,00, daarna een abonnement per maand, 3 maanden, half jaar etc  Een abonnement voor een halfjaar kost € 80,00. Regel je via internet.
Geen telefoonlijn nodig; goedkoopste oplossing als je niet het hele jaar gebruik maakt van internet.
Helaas staat mijn huis niet gunstig mbt bereik: teveel bomen....


Ik heb (21 jaar) veel gedoe gehad met OTE (Cosmote) en stap nu over op Forthnet per juni a.s.

Succes!
Quote
#5
(21 May 2021, 12:09)Eucalyptos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op het eiland Lefkas zit een bedrijf dat "superspeed"  regelt: eenmalig een kastje € 120,00, daarna een abonnement per maand, 3 maanden, half jaar etc  Een abonnement voor een halfjaar kost € 80,00. Regel je via internet.
Geen telefoonlijn nodig; goedkoopste oplossing als je niet het hele jaar gebruik maakt van internet.
Helaas staat mijn huis niet gunstig mbt bereik: teveel bomen....


Ik heb (21 jaar) veel gedoe gehad met OTE (Cosmote) en stap nu over op Forthnet per juni a.s.

Succes!
Veel geluk ermee, vrienden van mij zijn ook eens van OTE (TMobile) overgestapt, een en al ellende bij forthnet.
Ik heb al die jaren dat ik op Kreta leefde zonder problemen OTE gehad, en als er iets was werd dat meteen opgelost.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Hoi ik ben vrij nieuw op dit forum lees hoofdzakelijk mee maar de makkelijkste weg is 4G via een mobiel nummer geen vaste telefoonlijn meer nodig en je hebt daarbij een wifi aansluiting waar je ook maar bent je neemt de modem mee steek hem in het stopcontact wacht een paar minuten  je voerd je wachtwoord in en hup internet via wifi, wanneer je weg bent van huis internet via je mobile telefoon en het is nauwelijks duurder dan via de oude manier en dan moest je soms dagen en wel weken wachten, ik heb het drie weken geleden geregeld via de winkel van Cosmote bij thuiskomst de modem in het stopkontact en walla binnen 5 minuten een wifiverbinding.
Quote
#7
Wij hebben op Kreta internet aangevraagd op 9 maart via de winkel van Germanos/Cosmote in Ierapetra, om uiteindelijk op 30 APRIL geconnecteerd te zijn. Wij hebben dan wel hulp gekregen van onze Griekse buurman die het op donderdag 29 April een schande vond om Griek te zijn om "vreemdelingen" zo te behandelen laat staan te helpen. Nikos heeft zowat 25' met de locale winkel gebeld. Volgende dag was het dus in orde.
Na 7 weken hadden ze al wel de kabel komen leggen van bij onze andere buren aan de andere kant van ons huis. Aangezien dit minder dan 30m. was moest er niets betaald worden.
Toen we de werkmensen enthousiast verwelkomden met de melding dat we hierop 7 weken hebben moeten wachten was het antwoord...wat zijn 7 weken in een mensenleven...Ja natuurlijk!... Dodgy 
Hij wist ons ook nog te vertellen dat we de VOLGENDE DAG! de technieker voor de interne aansluiting over de vloer zouden krijgen, dat was dus niet het geval en hebben nog een week mogen wachten, maar met dank aan onze buurman dus is het allemaal nog goedgekomen. 

Voor je aanvraag bij Cosmote/Germanos moet je dus inderdaad in het bezit zijn van een AFM nummer EN een Grieks telefoonnummer waar ze jou kunnen op bereiken. Heb je geen Grieks nummer moet je dat van iemand geven uit je onmiddellijke omgeving die dit wel heeft.

Alvast veel succes!
Quote
#8
Ik lees veel negatieve verhalen over OTE/Cosmote terwijl mijn beleving in meerdere gevallen het tegendeel is.

Mijn eerste aanvraag voor internet op een bestaand vaste lijn in december 2009 duurde 3 dagen voor realisatie.
De tweede aanvraag 2017, nadat we in 2013 naar Duitsland waren verhuist, duurde ook 3 dagen en we kregen ook ons oude telefoonnummer weer.
Bliksem inslag op de telefoonkabel, komt regelmatig voor, volgende dag opgelost modem werd zonder kosten uitgewisseld omdat we niet thuis waren op het moment van inslag.
Ook werden de inkomende telefoontjes netjes doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van mijn vrouw. 

Zo zie je het kan verkeren.

Fijn Pinksterweekend,

Dick
Quote
#9
(22 May 2021, 09:11)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik lees veel negatieve verhalen over OTE/Cosmote terwijl mijn beleving in meerdere gevallen het tegendeel is.

Mijn eerste aanvraag voor internet op een bestaand vaste lijn in december 2009 duurde 3 dagen voor realisatie.
De tweede aanvraag 2017, nadat we in 2013 naar Duitsland waren verhuist, duurde ook 3 dagen en we kregen ook ons oude telefoonnummer weer.
Bliksem inslag op de telefoonkabel, komt regelmatig voor, volgende dag opgelost modem werd zonder kosten uitgewisseld omdat we niet thuis waren op het moment van inslag.
Ook werden de inkomende telefoontjes netjes doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van mijn vrouw. 

Zo zie je het kan verkeren.

Fijn Pinksterweekend,

Dick

Dan heb je niet te klagen gehad Dick.
Misschien dat ook de locatie wat doet want ons werd verteld dat de technische ploeg (kabel/masten) er maar één van was die Lassithi volledig moesten bedienen.
Ons bergdorpje is nu ook niet de locatie waar ze dagdagelijks gaan/moeten passeren natuurlijk. 
Het meest merkwaardig is toch dat onze Griekse buurman na hen de huid had volgeschoten te hebben, het de volgende dag in orde kwam. Wat je toch tot de vaststelling kan brengen dat het niet onbelangrijk is om met de locale bevolking een goede band te hebben.  groet
Quote
#10
(22 May 2021, 11:25)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien dat ook de locatie wat doet want ons werd verteld dat de technische ploeg (kabel/masten) er maar één van was die Lassithi volledig moesten bedienen.
Ons bergdorpje is nu ook niet de locatie waar ze dagdagelijks gaan/moeten passeren natuurlijk. 
Het meest merkwaardig is toch dat onze Griekse buurman na hen de huid had volgeschoten te hebben, het de volgende dag in orde kwam. Wat je toch tot de vaststelling kan brengen dat het niet onbelangrijk is om met de locale bevolking een goede band te hebben.  groet
Nee wij hoeven ook niet te klagen, OTE / Cosmote doet zeker zijn best bij ons in de regio.
De groep OTE / Cosmote heeft net als andere Europese Telecom bedrijven een behoorlijke reductie moeten toepassen op zijn personeelsbestand om er een florerend bedrijf aan over te houden. De investeringen zijn ongekend hoog als het gaat om de verglazing van het vaste netwerk en het moderniseren van het mobiel netwerk.
Het plaatsen van de kolonnes en het aanbrengen van de kabels, zowel de glaskabels in de grond als de luchtlijnen, wordt tegenwoordig uitgevoerd door een aannemer. De monteur die aan huis komt is nog in dienst van OTE / Cosmote en die leveren goede service. Aannemers zijn schaars zoals in het gehele technische veld en met de modernisering hebben ze een volle order portefeuille.
Natuurlijk is het altijd handig dat je iemand van de lokale bevolking kent die je kan helpen en daar spelen vaak lokale politieke belangen een rol bij.

Fijne dag,

Dick 
Quote
#11
En wat in mijn geval nog makkelijker was voor van alles, de huisarts, de loco burgemeester, de baas de DEI, de baas van de waterleiding en de baas van OTE in Agios Nikolaos, hebben allemaal een kaik( vissersboot) ik kwam ze dus regelmatig tegen bij de amateur vissers club.
Kat in het bakkie
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
Nogmaals niets is makkelijker dan een internetverbinding via een 4G verbinding geen nodeloze vaste telefoonverbinding geen wachttijd tot het internet aangesloten word, gewoon naar een Germanos/Cosmote winkel (de OTE  is al jaren) verleden tijd je neemt een mobiele lijn alles word online geregeld door de medewerker je rijd naar huis toe met je modem je sluit hem aan op de electra je wacht 5 tot 10 minuten en walla nadat je, je WIFI wachtwoord heb ingevoerd ben je WIFI via je modem verbonden met het internet, niks dagen wachten op monteurs enz.
Quote
#13
@hv642
En heb je dan onbeperkt data? En wat kost dat dan?
Quote
#14
(23 May 2021, 02:33)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@hv642
En heb je dan onbeperkt data? En wat kost dat dan?

Bij Cosmote pre-paid 50 GB voor € 25,00 met een looptijd van 30 dagen en mogelijkheid tot opwaarderen als je GB tekort komt.
Te verkrijgen bij Cosmote of Germanos.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 

Fijne Pinksterdag,

Dick
Quote
#15
(22 May 2021, 19:59)hv642 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nogmaals niets is makkelijker dan een internetverbinding via een 4G verbinding geen nodeloze vaste telefoonverbinding geen wachttijd tot het internet aangesloten word, gewoon naar een Germanos/Cosmote winkel (de OTE  is al jaren) verleden tijd je neemt een mobiele lijn alles word online geregeld door de medewerker je rijd naar huis toe met je modem je sluit hem aan op de electra je wacht 5 tot 10 minuten en walla nadat je, je WIFI wachtwoord heb ingevoerd ben je WIFI via je modem verbonden met het internet, niks dagen wachten op monteurs enz.

Als je op een slechte locatie zit heb je niet veel aan je 4G verbinding. Ik heb me twee maanden moeten behelpen met mijn gsm en laptop door hen via een persoonlijke hotspot te koppelen. 
Binnenshuis lukte dat niet en viel de verbinding om de haverklap weg of duurde het minuten voor je weer wat kon werken. (geen signaal, EDGE, 3G en heel af & toe 4G). Ik had nochtans in het verleden gezworen dat we zo niet verder wilden werken op onze locatie vandaar onze aanvraag voor een vaste lijn de dag nadat onze quarantaine beëindigde. 
Meestal zat ik wel op het terras/balkon te werken en dan ging het meestal wel prima maar in maart was het toch 14 dagen berekoud en veel regen gehad, niet echt aangewezen om dan met je gsm en laptop vanop het terras/balkon te werken.
Quote
#16
(23 May 2021, 14:26)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 May 2021, 19:59)hv642 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nogmaals niets is makkelijker dan een internetverbinding via een 4G verbinding geen nodeloze vaste telefoonverbinding geen wachttijd tot het internet aangesloten word, gewoon naar een Germanos/Cosmote winkel (de OTE  is al jaren) verleden tijd je neemt een mobiele lijn alles word online geregeld door de medewerker je rijd naar huis toe met je modem je sluit hem aan op de electra je wacht 5 tot 10 minuten en walla nadat je, je WIFI wachtwoord heb ingevoerd ben je WIFI via je modem verbonden met het internet, niks dagen wachten op monteurs enz.

Als je op een slechte locatie zit heb je niet veel aan je 4G verbinding. Ik heb me twee maanden moeten behelpen met mijn gsm en laptop door hen via een persoonlijke hotspot te koppelen. 
Binnenshuis lukte dat niet en viel de verbinding om de haverklap weg of duurde het minuten voor je weer wat kon werken. (geen signaal, EDGE, 3G en heel af & toe 4G). Ik had nochtans in het verleden gezworen dat we zo niet verder wilden werken op onze locatie vandaar onze aanvraag voor een vaste lijn de dag nadat onze quarantaine beëindigde. 
Meestal zat ik wel op het terras/balkon te werken en dan ging het meestal wel prima maar in maart was het toch 14 dagen berekoud en veel regen gehad, niet echt aangewezen om dan met je gsm en laptop vanop het terras/balkon te werken.
Ik heb in Heraklion laatste paar jaar zelfde ervaringen met Cosmote en Wind. Daarvoor werkte Cosmote wel goed. Gebruik nu Vodafone mobiel als hotspot en dat werkt bijna altijd goed.

Cors
Quote
#17
(23 May 2021, 14:26)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 May 2021, 19:59)hv642 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nogmaals niets is makkelijker dan een internetverbinding via een 4G verbinding geen nodeloze vaste telefoonverbinding geen wachttijd tot het internet aangesloten word, gewoon naar een Germanos/Cosmote winkel (de OTE  is al jaren) verleden tijd je neemt een mobiele lijn alles word online geregeld door de medewerker je rijd naar huis toe met je modem je sluit hem aan op de electra je wacht 5 tot 10 minuten en walla nadat je, je WIFI wachtwoord heb ingevoerd ben je WIFI via je modem verbonden met het internet, niks dagen wachten op monteurs enz.

Als je op een slechte locatie zit heb je niet veel aan je 4G verbinding. Ik heb me twee maanden moeten behelpen met mijn gsm en laptop door hen via een persoonlijke hotspot te koppelen. 
Binnenshuis lukte dat niet en viel de verbinding om de haverklap weg of duurde het minuten voor je weer wat kon werken. (geen signaal, EDGE, 3G en heel af & toe 4G). Ik had nochtans in het verleden gezworen dat we zo niet verder wilden werken op onze locatie vandaar onze aanvraag voor een vaste lijn de dag nadat onze quarantaine beëindigde. 
Meestal zat ik wel op het terras/balkon te werken en dan ging het meestal wel prima maar in maart was het toch 14 dagen berekoud en veel regen gehad, niet echt aangewezen om dan met je gsm en laptop vanop het terras/balkon te werken.

Kwestie van een antenne die buiten het signaal opvangt en naar binnen brengt, ronde staafantenne kabeltje er tussen en een kleinere anten binnen. Is zowel goed voor je handy als voor de router.
Verder is GSM of EDGE en zelfs 3G zeer langzaam maar ik neem aan dat je al verder met je toestel.

Fijne dag,

Dick
Quote
#18
(24 May 2021, 10:42)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 May 2021, 14:26)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je op een slechte locatie zit heb je niet veel aan je 4G verbinding. Ik heb me twee maanden moeten behelpen met mijn gsm en laptop door hen via een persoonlijke hotspot te koppelen. 
Binnenshuis lukte dat niet en viel de verbinding om de haverklap weg of duurde het minuten voor je weer wat kon werken. (geen signaal, EDGE, 3G en heel af & toe 4G). Ik had nochtans in het verleden gezworen dat we zo niet verder wilden werken op onze locatie vandaar onze aanvraag voor een vaste lijn de dag nadat onze quarantaine beëindigde. 
Meestal zat ik wel op het terras/balkon te werken en dan ging het meestal wel prima maar in maart was het toch 14 dagen berekoud en veel regen gehad, niet echt aangewezen om dan met je gsm en laptop vanop het terras/balkon te werken.

Kwestie van een antenne die buiten het signaal opvangt en naar binnen brengt, ronde staafantenne kabeltje er tussen en een kleinere anten binnen. Is zowel goed voor je handy als voor de router.
Verder is GSM of EDGE en zelfs 3G zeer langzaam maar ik neem aan dat je al verder met je toestel.

Fijne dag,

Dick

Wel grappig om dit te lezen want dat is nu juist het voordeel met 4G en hopelijk snel  met 5 G wat nog beter werkt maakt de lokatie totaal niet meer uit de snelheid is overal gelijk en je bent totaal niet meer afhankelijk van een lokale verbinding en of de snelheid van of er monteurs komen om je aan te sluiten.
Ben vorige week verhuisd aangekomen in het nieuwe huis de modem aangesloten en binnen 10 minuten was er een verbinding via de WIFI modem met het internet, even het juiste wachtwoord invoeren en walla de verbinding was gereed, via het oude systeem duurde dat minimaal een week met vaak diverse bezoeken aan de cosmote winkel.
Quote
#19
(24 May 2021, 19:01)hv642 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 May 2021, 10:42)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 May 2021, 14:26)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je op een slechte locatie zit heb je niet veel aan je 4G verbinding. Ik heb me twee maanden moeten behelpen met mijn gsm en laptop door hen via een persoonlijke hotspot te koppelen. 
Binnenshuis lukte dat niet en viel de verbinding om de haverklap weg of duurde het minuten voor je weer wat kon werken. (geen signaal, EDGE, 3G en heel af & toe 4G). Ik had nochtans in het verleden gezworen dat we zo niet verder wilden werken op onze locatie vandaar onze aanvraag voor een vaste lijn de dag nadat onze quarantaine beëindigde. 
Meestal zat ik wel op het terras/balkon te werken en dan ging het meestal wel prima maar in maart was het toch 14 dagen berekoud en veel regen gehad, niet echt aangewezen om dan met je gsm en laptop vanop het terras/balkon te werken.

Kwestie van een antenne die buiten het signaal opvangt en naar binnen brengt, ronde staafantenne kabeltje er tussen en een kleinere anten binnen. Is zowel goed voor je handy als voor de router.
Verder is GSM of EDGE en zelfs 3G zeer langzaam maar ik neem aan dat je al verder met je toestel.

Fijne dag,

Dick

Wel grappig om dit te lezen want dat is nu juist het voordeel met 4G en hopelijk snel  met 5 G wat nog beter werkt maakt de lokatie totaal niet meer uit de snelheid is overal gelijk en je bent totaal niet meer afhankelijk van een lokale verbinding en of de snelheid van of er monteurs komen om je aan te sluiten.
Ben vorige week verhuisd aangekomen in het nieuwe huis de modem aangesloten en binnen 10 minuten was er een verbinding via de WIFI modem met het internet, even het juiste wachtwoord invoeren en walla de verbinding was gereed, via het oude systeem duurde dat minimaal een week met vaak diverse bezoeken aan de cosmote winkel.

Inderdaad, wel grappig om te lezen dat je overal stabiel internet zou hebben met 4G. Misschien in de "grote" steden, maar mag je al snel vergeten in bergzaam gebied. Als het signaal niet doorkomt, komt het niet door en krijg je 3G of EDGE.
 
Als Cosmote al zelf zegt dat het in ons dorp (zullen veronderstel ik niet de enigste locatie zijn) een ramp is kwestie van mobiel ontvangst. Daar is ook nog een logische uitleg voor, ons dorpje bevind zich volledig achter een grote zendmast (niet te verwarren met een doorschakelpunt) die naar het zuiden gericht is om een zo groot mogelijk gebied langs de Lybische zee te bereiken/dekken. Ze hadden die mast beter boven ons dorp geplaatst ipv vóór ons dorp maar dan was de reikwijdte op zee niet voldoende.

Wat ik wel kan aannemen is dat je met jou wifi-router-oplossing een beter ontvangst zal hebben dan met een gewoon GSM-toestel, hoe duur die ook mag zijn. Die wifi-router zal technisch wel een stuk vernuftiger inéén zitten. Die krijg je ook niet gratis, kost je toch ook €149 of zoiets + je mobiel abo van minstens €10/maand. 

Het zal allemaal wel zijn nut hebben of een oplossing zijn voor bepaalde mensen maar er gaat niets boven een vaste verbinding en die kost me nu €27,57/maand.

Jou voorstel kan dus zeker en vast nuttig zijn voor sommige mensen.  Wink
Quote
#20
El Greco, kijk jij TV via de sateliet of via internet, als je een betrouwbare sateliet monteur zoekt die heb ik wel voor je.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
(24 May 2021, 22:15)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El Greco, kijk jij TV via de sateliet of via internet, als je een betrouwbare sateliet monteur zoekt die heb ik wel voor je.

Ik heb een schotel en 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 hangen Arthur. 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 


Ik heb ook geen Cosmote-TV genomen.
Quote
#22
(24 May 2021, 22:12)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad, wel grappig om te lezen dat je overal stabiel internet zou hebben met 4G. Misschien in de "grote" steden, maar mag je al snel vergeten in bergzaam gebied. Als het signaal niet doorkomt, komt het niet door en krijg je 3G of EDGE.
 
Als Cosmote al zelf zegt dat het in ons dorp (zullen veronderstel ik niet de enigste locatie zijn) een ramp is kwestie van mobiel ontvangst. Daar is ook nog een logische uitleg voor, ons dorpje bevind zich volledig achter een grote zendmast (niet te verwarren met een doorschakelpunt) die naar het zuiden gericht is om een zo groot mogelijk gebied langs de Lybische zee te bereiken/dekken. Ze hadden die mast beter boven ons dorp geplaatst ipv vóór ons dorp maar dan was de reikwijdte op zee niet voldoende.

Wat ik wel kan aannemen is dat je met jou wifi-router-oplossing een beter ontvangst zal hebben dan met een gewoon GSM-toestel, hoe duur die ook mag zijn. Die wifi-router zal technisch wel een stuk vernuftiger inéén zitten. Die krijg je ook niet gratis, kost je toch ook €149 of zoiets + je mobiel abo van minstens €10/maand. 

Het zal allemaal wel zijn nut hebben of een oplossing zijn voor bepaalde mensen maar er gaat niets boven een vaste verbinding en die kost me nu €27,57/maand.

Jou voorstel kan dus zeker en vast nuttig zijn voor sommige mensen.  Wink
Een groot misverstand is dat het signaal van 3 G en 4 G over sterkte gaat maar het is de capaciteit van de zender die er toe doet. Met andere woorden hoeveel gebruikers kunnen er tegelijk gebruik maken van de cel. Hoe meer mastlocaties hoe meer capaciteit voor handen is.
Met 5 G gaat de bedekking ook weer vooruit omdat 5 G gebruik maakt van de oude GSM frequenties die verder rijken, maar hier geld weer de capaciteit die geïnstalleerd gaat worden.
Natuurlijk speelt ook de locatie van de mast een grote rol en zelfs de bodemgesteldheid of dat je tussen de bomen woont doet er toe, Als de bodem veel ijzer bevat, dat mooie bruin/gele zand, dan wordt het signaal behoorlijk geabsorbeerd. Of tussen loofbomen, blad aan de boom of nat minder tot weinig signaal, blad van de boom redelijk tot goede ontvangst. En zo zijn er nog vele obstakels waar het signaal door wordt beïnvloed.
Naar wat ik zie in Griekenland wordt er minimaal aan masten geïnvesteerd en dat is niet alleen de schuld van de Providers, ook Griekenland kent een zeer sterk Wappie volk dat het voor elkaar krijgt om de noodzakelijke masten tegen te houden.

Fijne dag,

Dick
Quote
#23
Weet niet of het in GR/NL/B zo is als in Duitsland: kreeg van "mijn" provider Vodafone post, dat het 3G-Net
m.i.v. eind juni niet meer benut - afgeschaft - wordt. Het 4G-net blijft.
In mijn geval "moest" ik een ander mobieltje kopen i.v.m. bereikbaarheid in GR (Quick Respons etc.), daar het
oude telefoonapparaat dan niet meer te gebruiken is.
Quote
#24
(25 May 2021, 12:50)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weet niet of het in GR/NL/B zo is als in Duitsland: kreeg van "mijn" provider Vodafone post, dat het 3G-Net
m.i.v. eind juni niet meer benut - afgeschaft - wordt. Het 4G-net blijft.
In mijn geval "moest" ik een ander mobieltje kopen i.v.m. bereikbaarheid in GR (Quick Respons etc.), daar het
oude telefoonapparaat dan niet meer te gebruiken is.

Ja ook in de rest van Europa wordt 3 G, het oude UMTS, afgeschakeld, de frequenties die 3 G gebruikt kosten geld en 3 G is niet effectief. De vrijkomende frequenties gaan voor andere doeleinde gebruikt worden. Het oude GSM net is deels door de komst van 4 G (LTE) al veel eerder afgeschakeld, in sommige gevallen hebben ze het oude DCS op de 1300 GHz nog laten staan. 
4 G is relatief nieuw en is ook relatief snel in vergelijk met 3 G en heeft verreweg de meeste gebruikers.

Maar Johan als je nu toch een nieuwe handy aanschaft waarom stap je dan niet gelijk over op Aldi Talk veel goedkoper dan Vodafone. Aldi maakt gebruik van het O2 netwerk en kan ook gewoon gebruikt worden in Griekenland.

Fijne dag,

Dick
Quote
#25
@Dick - ben ook overgestapt. Vodafone laat me voor het oude mobieltje echter niet direct uit het "oude" contract:
"we bieden 4G aan en dus kunt U uw oude apparaat gebruiken". Heb dus nog een paar maanden de maandelijkse
"last" van het oude contract. Had al bij Aldi/Medion een nieuw gekocht en bij Aldi-Talk "geboekt".
Nog 3 maanden en dan is de tour naar GR weer aktueel.
Quote
#26
Internet over 4G is mooi, maar niet wanneer je veel TV kijkt. Mijn vrouw heeft de gewoonte ook in GR haar favoriete programma's te kijken. We kijken TV in Griekenland over internet. Dan heb je aan een 4G databundel niet genoeg. Daarom houden wij OTE internet omdat daar geen datalimiet op zit.
Quote
#27
Beste mensen, bedankt voor alle reacties !  We zijn een stukje wijzer geworden. Ik had wellicht in mijn eerste post moet vermelden dat wij onder andere ook willen netflixen en zoomen..... Vooral netflix schijnt te slurpen en medfe daardoor zal het wel een zogenaamde FULL LINE aansluiting worden a raison van 24 Euro per maand........
Quote
#28
Voor zover ik het kan overzien heb je gelijk. Vraag wel hoeveel snelheid/bandbreedte je daadwerkelijk krijgt geleverd. Zo heb ik een 20 Mbit abonnement, maar meer dan 7 Mbit is waar ik woon (nog) niet mogelijk zeiden ze bij OTE.
Dat klopt inderdaad. Je hebt 5 Mbit nodig voor TV kijken zeiden ze dus dat moet goed gaan mits je niet ook een PC aan hebt waarop wordt gewerkt met andere data hongerige dingen over internet. Ook dat klopt. Wanneer mijn vrouw TV kijkt en ik op de laptop wat surf op internet gaat het goed, maar wanneer ik bijv. iets ga downloaden zie je dat het beeld op de TV een lagere kwaliteit krijgt. Het gaat beter worden zeiden ze bij OTE.

Op 2 km verderop in het dorp is de werkelijke snelheid vorig jaar gestegen naar 20 Mbit voor mijn abonnement en het schijnt dat daar met een duurder abonnement inmiddels 100 Mbit mogelijk is. De kans is dus best groot dat het bij ons ook snel beter gaat worden.

Zoals ik in mijn vorige berichtje al meldde gebruiken alle providers het netwerk van OTE dus ik zou naar hen toe gaan om bij evt. problemen niet met meerdere loketten te maken te krijgen. Uiteindelijk is het altijd OTE die een technisch probleem moet oplossen. De winkels van OTE die OTE vast internet aanbiedt is hun eigen winkelketen Germanos. Er werd ook gesproken in dit draadje over Cosmote, maar dat is voor zover ik weet het merk voor mobiele telefonie van OTE.
Quote
#29
(28 May 2021, 08:30)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor zover ik het kan overzien heb je gelijk. Vraag wel hoeveel snelheid/bandbreedte je daadwerkelijk krijgt geleverd. Zo heb ik een 20 Mbit abonnement, maar meer dan 7 Mbit is waar ik woon (nog) niet mogelijk zeiden ze bij OTE.
Dat klopt inderdaad. Je hebt 5 Mbit nodig voor TV kijken zeiden ze dus dat moet goed gaan mits je niet ook een PC aan hebt waarop wordt gewerkt met andere data hongerige dingen over internet. Ook dat klopt. Wanneer mijn vrouw TV kijkt en ik op de laptop wat surf op internet gaat het goed, maar wanneer ik bijv. iets ga downloaden zie je dat het beeld op de TV een lagere kwaliteit krijgt. Het gaat beter worden zeiden ze bij OTE.

Op 2 km verderop in het dorp is de werkelijke snelheid vorig jaar gestegen naar 20 Mbit voor mijn abonnement en het schijnt dat daar met een duurder abonnement inmiddels 100 Mbit mogelijk is. De kans is dus best groot dat het bij ons ook snel beter gaat worden.

Zoals ik in mijn vorige berichtje al meldde gebruiken alle providers het netwerk van OTE dus ik zou naar hen toe gaan om bij evt. problemen niet met meerdere loketten te maken te krijgen. Uiteindelijk is het altijd OTE die een technisch probleem moet oplossen. De winkels van OTE die OTE vast internet aanbiedt is hun eigen winkelketen Germanos. Er werd ook gesproken in dit draadje over Cosmote, maar dat is voor zover ik weet het merk voor mobiele telefonie van OTE.
OTE, Cosmote en Germanaos is alles van een en dezelfde eigenaar Deutsch Telecom. 
Het vaste netwerk wordt verglaasd en is inmiddels een aardig eind op weg. Dit verglazen betekend dat de hoofdkasten in het dorp of steden worden verbonden d.m.v. glasvezel verbinding maar dat vanaf de hoofdkast naar de woningen nog altijd koper zit. Gelukkig zijn deze koperaders dik genoeg om de snelheid er redelijk in te houden. Snelheden met rechtstreekse glasverbindingen zullen niet gehaald worden maar 20Mb is best wel snel. Overigens is het aantal gebruikers die de werkelijke snelheid gaan bepalen.
Inderdaad als je de mogelijkheid hebt om een vastenet aansluiting te nemen is tot nu toe de beste oplossing.

Fijne dag,

Dick
Quote
#30
(28 May 2021, 11:06)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 May 2021, 08:30)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor zover ik het kan overzien heb je gelijk. Vraag wel hoeveel snelheid/bandbreedte je daadwerkelijk krijgt geleverd. Zo heb ik een 20 Mbit abonnement, maar meer dan 7 Mbit is waar ik woon (nog) niet mogelijk zeiden ze bij OTE.
Dat klopt inderdaad. Je hebt 5 Mbit nodig voor TV kijken zeiden ze dus dat moet goed gaan mits je niet ook een PC aan hebt waarop wordt gewerkt met andere data hongerige dingen over internet. Ook dat klopt. Wanneer mijn vrouw TV kijkt en ik op de laptop wat surf op internet gaat het goed, maar wanneer ik bijv. iets ga downloaden zie je dat het beeld op de TV een lagere kwaliteit krijgt. Het gaat beter worden zeiden ze bij OTE.

Op 2 km verderop in het dorp is de werkelijke snelheid vorig jaar gestegen naar 20 Mbit voor mijn abonnement en het schijnt dat daar met een duurder abonnement inmiddels 100 Mbit mogelijk is. De kans is dus best groot dat het bij ons ook snel beter gaat worden.

Zoals ik in mijn vorige berichtje al meldde gebruiken alle providers het netwerk van OTE dus ik zou naar hen toe gaan om bij evt. problemen niet met meerdere loketten te maken te krijgen. Uiteindelijk is het altijd OTE die een technisch probleem moet oplossen. De winkels van OTE die OTE vast internet aanbiedt is hun eigen winkelketen Germanos. Er werd ook gesproken in dit draadje over Cosmote, maar dat is voor zover ik weet het merk voor mobiele telefonie van OTE.
OTE, Cosmote en Germanaos is alles van een en dezelfde eigenaar Deutsch Telecom. 
Het vaste netwerk wordt verglaasd en is inmiddels een aardig eind op weg. Dit verglazen betekend dat de hoofdkasten in het dorp of steden worden verbonden d.m.v. glasvezel verbinding maar dat vanaf de hoofdkast naar de woningen nog altijd koper zit. Gelukkig zijn deze koperaders dik genoeg om de snelheid er redelijk in te houden. Snelheden met rechtstreekse glasverbindingen zullen niet gehaald worden maar 20Mb is best wel snel. Overigens is het aantal gebruikers die de werkelijke snelheid gaan bepalen.
Inderdaad als je de mogelijkheid hebt om een vastenet aansluiting te nemen is tot nu toe de beste oplossing.

Fijne dag,

Dick

Klopt helemaal Dick. 
Boven de meeste winkels staat ook gewoon Cosmote/Germanos vermeld.
Quote
#31
Zoals al eerder aangegeven de beste en snelste manier om internet te regelen zonder tussenkomst van monteurs en of instalateurs is gewoon een verbinding nemen via 4G alleen een mobiel nummer nodig en direct via een wifi verbindinding internet zonder dat er een vaste telefoonlijn nodig is en een ander groot voordeel is je gaat naar een andere plek in Griekenland je neemt je modum mee je sluit hem aan op de electra en binnen 5 minuten heb je weer contact en het is nauwelijks duurder dan de traditionele methode.
Quote
#32
@HV642
Zoals eerder al aangegeven heb je met een 4G internetaansluiting te maken met een datalimiet. Met een vaste aansluiting niet.
Wanneer je regelmatig tv of bijv Netflix over internet kijkt heb je aan een datalimiet van bijv 40 Gb al snel niet genoeg. Daarom is voor dit soort gebruik een vaste aansluiting beter.
Quote
#33
Cosmote heeft een Abbo waarbij een router gebruik maakt van een combinatie vast/4g. Dat maakt het mogelijk om veel sneller te uploaden.
Quote
#34
(30 May 2021, 22:26)hv642 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zoals al eerder aangegeven de beste en snelste manier om internet te regelen zonder tussenkomst van monteurs en of instalateurs is gewoon een verbinding nemen via 4G alleen een mobiel nummer nodig en direct via een wifi verbindinding internet zonder dat er een vaste telefoonlijn nodig is en een ander groot voordeel is je gaat naar een andere plek in Griekenland je neemt je modum mee je sluit hem aan op de electra en binnen 5 minuten heb je weer contact en het is nauwelijks duurder dan de traditionele methode.

Het is zeker niet altijd mogelijk om via 4G een internet verbinding op te bouwen, er zijn in Griekenland nogal wat blinde vlekken.
Naast de blinde vlekken speelt ook de capaciteit van het 4G netwerk een rol en wordt je nogal eens terug geworpen op het 3G netwerk wat een zeer trage verbinding oplevert.
Ook speelt de weersgestelheid een rol daar het in Griekenland heel vaak onweert is de kans op uitval/onderbreking van 4G heel groot de kans dat dat gebeurt via het vaste net is aanzienlijk lager.
Advies voor mensen die op een vaste plek verblijven is om internet te nemen via het vaste net.

Fijne dag 

Dick
Quote
#35
(31 May 2021, 09:58)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Naast de blinde vlekken speelt ook de capaciteit van het 4G netwerk een rol en wordt je nogal eens terug geworpen op het 3G netwerk wat een zeer trage verbinding oplevert.
Ook speelt de weersgestelheid een rol daar het in Griekenland heel vaak onweert is de kans op uitval/onderbreking van 4G heel groot de kans dat dat gebeurt via het vaste net is aanzienlijk lager.
Advies voor mensen die op een vaste plek verblijven is om internet te nemen via het vaste net.

Fijne dag 

Dick

Cosmote heeft de mogelijk om in combinatie met een Wifi modem en 4G  een zeer stabele en voor Griekenland een zeer goede snelle internetverbinding te hebben bij je vaste woonadres, ik werk er nu ruim 8 maanden mee in die periode geen enkel probleem gehad met de ontvangst. Ik ben verhuist een maand geleden naar een andere huurwoning met de traditionel verbinding in het verleden altijd problemen gehad met het wisselen van een adres met een verbinding via de vaste telefoonlijn (die ik al jaren niet meer gebruik) duurt vaak 1 tot 2 weken voordat je dan weer online bent en moeten er instalateurs naar je komen en met deze verbinding hup de modem onder je arm naar je nieuwe adres modem aansluiten aan de electra en binnen 5 minuten is de verbinding gereed in je nieuwe woonadres via de wifi modem. Ook met mobiel internetten heb ik in die 8 maanden geen enkel probleem gehad met de 4G verbinding dus van eerst 2 contracten nu 1 contract en per saldo behoorlijk goedkoper en geen ellende om het bij een nieuw adres aan te laten sluiten.
Quote
#36
(31 May 2021, 14:23)hv642 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 May 2021, 09:58)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cosmote heeft de mogelijk om in combinatie met een Wifi modem en 4G  een zeer stabele en voor Griekenland een zeer goede snelle internetverbinding te hebben bij je vaste woonadres, ik werk er nu ruim 8 maanden mee in die periode geen enkel probleem gehad met de ontvangst. Ik ben verhuist een maand geleden naar een andere huurwoning met de traditionel verbinding in het verleden altijd problemen gehad met het wisselen van een adres met een verbinding via de vaste telefoonlijn (die ik al jaren niet meer gebruik) duurt vaak 1 tot 2 weken voordat je dan weer online bent en moeten er instalateurs naar je komen en met deze verbinding hup de modem onder je arm naar je nieuwe adres modem aansluiten aan de electra en binnen 5 minuten is de verbinding gereed in je nieuwe woonadres via de wifi modem. Ook met mobiel internetten heb ik in die 8 maanden geen enkel probleem gehad met de 4G verbinding dus van eerst 2 contracten nu 1 contract en per saldo behoorlijk goedkoper en geen ellende om het bij een nieuw adres aan te laten sluiten.
Nou heel geweldig dat je moeiteloos gebruik kan maken van het 4G Netwerk, mijn ervaring met mijn smartphone (geen Hemafoon) zijn anders.
Overigens de laatste aansluiting die ze bij mij gemaakt hebben was drie dagen na de aanvraag bij Cosmote, zelfs een stuk getrokken kabel was na twee dagen verholpen. 

Ik wens je verder veel succes met de 4G oplossing want daar gaat het uiteindelijk om.

Fijne dag,

Dick,
oud Probleem Manager KPN Mobile
Quote
#37
Wij zijn aan het zoeken naar een oplossing voor internet in ons huis (Klima, Zuid-Kreta). 

1) We hadden in eerste instantie gekozen voor Mobiel internet van Cosmote en dan pre-paid omdat we dat niet het hele jaar nodig hebben. De 4G ontvangst is buiten uitstekend, binnenshuis niet, maar dat is op te lossen door het signaal naar binnen te brengen.
Bij installatie bleek dat de router op het dak gezet wordt en dat het pre-paidkaartje steeds handmatig vervangen moet worden als het tegoed op of verlopen is, dus daarvoor zouden we steeds het dak op moeten klimmen (geen vaste trap) Confused  . Dat viel tegen, want wij dachten dat we online konden verlengen. 
Wat ook tegen viel was ons data-gebruik. Mijn man heeft een hele dag m.b.v. MS-Teams vergaderd en dat bleek maar liefst 20 Gb data te kosten! Dat gecombineerd met het gewone internetgebruik, online tv-kijken en netflix dizzy de databundels (mijn mobiel, mijn man z'n mobiel en Cosmote) zaten snel aan hun limiet.

2) Intussen hebben we een vaste lijn aangevraagd bij Cosmote, maar helaas, we hebben net gehoord dat ze die niet kunnen leveren op ons adres.

3) Toch maar weer Mobiel internet van Cosmote, maar dan met abonnement?  Huh

Heeft iemand een goed idee? Advies?
We zijn dus niet het hele jaar aanwezig, maar als we aanwezig zijn gebruiken we veel data. 
Vaste telefonie is niet interessant, want we bellen met onze mobiele telefoons.

TV weten we nog niet wat handig is. Via internet kan, maar kost nog meer data. Cosmote kan ook, kost ook data. Via een schotel is ook een mogelijkheid, maar dan moeten we daarin investeren.

Groeten,
Albertina
Quote
#38
Hoi Albertina, geen vaste lijn? Cosmote bied normaal de mogelijkheid aan om de kabel binnen te leggen vanuit een aansluitingspunt. De eerste 20m zijn gratis, alles wat verder weg ligt moet je zelf betalen. Geen idee meer hoeveel dit per lopende meter dan wel mag kosten. Als er in jullie wijde omgeving natuurlijk geen aansluitpunt is (dichtstbijzijnde buren?) heb je inderdaad een probleem.

Ik denk dat je misschien beter je licht eens kan gaan opsteken bij een satellietwinkel/aanbieder in Timbaki. Meer dan waarschijnlijk kan hij wel een oplossing aanbieden om zowel internet als TV via satelliet te laten binnenkomen.
Succes!
Quote
#39
Hoi, wij gebruiken een Mifid Netgear router met een unlimited 4G kaart van Cosmote. Werk allemaal prima, voor internet en tv kijken. Voordeel is dat de router ook mee kan naar het strand of op reis. Altijd internet bij je.
Quote
#40
@GysD
Is de unlimited 4G ook te gebruiken buiten Griekenland ?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen? MBlauw 9 2.858 14 January 2023, 22:31
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)