Een andere kant van Grieken.
#1
Veel wordt er op het forum geschreven over de positieve kanten van Grieken. Die kant ervaar ik gelukkig ook grotendeels. Echter, Grieken zijn net mensen en er zijn er dus ook die  een andere kant hebben.
In de loop der jaren heb ik op afstand een aantal vendetta's gezien. Nooit ging het er zachtzinnig aan toe. Details zal ik jullie besparen. Ik neem niet aan dat ik de enige ben die dergelijke ervaringen heeft. 
Het heeft mij geleerd dat ze bikkelhard kunnen zijn en daar, zo zij nodig vinden, naar handelen. Ik heb het niet over verbale uitingen die regelmatig plaatsvinden. Dan denk ik: ach, er is overal wel eens een ruzie. Grieken zijn temperamentvol en dat komt op dergelijke momenten tot uiting.

Waarom ik hiermee kom is het volgende. 
Niet alleen Griekse burgers kunnen zo tekeer gaan, nee zelfs de overheid neemt al een tijdje het recht in eigen hand. Tot nu toe las ik binnen Orìste niets over de zogenaamde Pushbacks die vluchtelingen zonder pardon de (water)weg verspert. Zover mij bekend is is er door andere EU lidstaten niet officieel op gereageerd.
Is het politiek wellicht te gevoelig? Ik heb geen idee waarom er niet tegen wordt opgetreden.
Voor de duidelijkheid: ik deel de mening van bewoners die zich geen raad (en erger) weten met de ellendige situatie die er momenteel heerst omtrent deze situatie.
Quote
#2
Ik lees regelmatig eens beschuldigingen van "pushbacks". Ik heb wel nog nooit bewijs gezien hiervan. Ook geen bewijs dat aangetoond wordt door diegenen die de beschuldigingen uiten.
En als een bootje met illegalen, dat door de Turkse kustwacht geëscorteerd wordt, geen doorgang gegeven wordt door de Griekse kustwacht kan je dat bezwaarlijk een "pushback" noemen.
Dat is overigens niet het recht in eigen handen nemen door de overheid maar je eigen (ook Europese) grenzen beschermen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Helemaal met je eens Patrick, wat betreft de pushbacks.
Quote
#4
Mijn mening over 'een andere kant' van het "Grieks karakter":
Het hart van sommige Grieken ligt op hun tong. Dat pleit zelfs voor hen, want zo kom je hun eerlijke mening te weten. Dat botst dan wel eens ferm, maar het is zelfs te appreciëren want je weet dan meteen waaraan je te houden. Misschien beter zo dan de "ja maar" en "neen maar" van nogal wat West-Europeanen bij wie je uiteindelijk niet weet wat ze precies denken.

Bij het 'rechtuit' spreken van sommige Grieken, denk ik meteen aan het filmpje van de Kretenzer die zich verongelijkt voelde naar aanleiding van premier Tsipras aan het eiland. Hij noemde Tsipras een 'jongetje'.
Kijk... en luister vooral naar de toon:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wat de issue van de pushbacks betreft:
De vluchtelingenkwestie is in de eerste plaats een probleem van de vluchtelingen zelf, én van de Griekse bevolking. Hoeveel artikels heb ik gelezen over Griekse burgers die belangeloos hulp boden aan vluchtelingen die net aangespoeld waren. Al was het maar de bakker op Lesbos die belangeloos broden bezorgde. Maar die Griekse burgers kunnen de (bijna dagelijkse) stroom niet aan.
En ja, anderzijds is er ook de partij 'Golden Dawn' die zich daar 'minder lief' tegenover opstelt.
Maar die meningsverschillen, en zelfs tweedracht, vind je echt wel in elk Europees land.
Hoe langer hoe meer ik lees over het vluchtelingenprobleem, hoe meer ik me realiseer dat dit een globale Europese aanpak behoeft. Maar in de realiteit laat Europa het Griekse volk maar wat aanmodderen, want een ver-van-het-bed probleem van Straatsburg.
Bovendien een zeer complex probleem, want er gaan nogal wat euro'tjes naar Turkenland (wegens de zogenaamde deal met de EU), waarbij Griekenland zich machteloos voelt op het terrein.

Dat er bij de Griekse kustwacht wel wat medewerkers kunnen zijn die zich niet meteen als grootste barmhartige samaritaan opstellen, dat kan ik me wel wat inbeelden. Maar wat betreft de Griekse politie heb ik nog geen beelden gezien zoals vorige week op de Spaanse enclave Ceuta, waar grenswachters met de wapenstok hard tekeer gaan tegen vluchtelingen die net op het strand aankomen. Om maar een recent voorbeeld te noemen. Ik denk dus dat Griekenland zich zeer hulpvaardig opstelt, in vergelijking met sommige andere landen. En dan nog met de beperkte middelen die Griekenland in handen heeft. Vergeet niet dat Griekenland sinds 2008 een zeer zware socio-economische en financiële crisis te verduren kreeg, die nu zelfs nog niet helemaal opgelost is.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#5
@Buurman: Nou ja, ook in GR is de georganiseerde misdaad aanwezig:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&utm_medium=Push&utm_campaign=Push-Post
Quote
#6
(31 May 2021, 18:58)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waarom ik hiermee kom is het volgende. 
Niet alleen Griekse burgers kunnen zo tekeer gaan, nee zelfs de overheid neemt al een tijdje het recht in eigen hand. Tot nu toe las ik binnen Orìste niets over de zogenaamde Pushbacks die vluchtelingen zonder pardon de (water)weg verspert. Zover mij bekend is is er door andere EU lidstaten niet officieel op gereageerd.
Is het politiek wellicht te gevoelig? Ik heb geen idee waarom er niet tegen wordt opgetreden.
Voor de duidelijkheid: ik deel de mening van bewoners die zich geen raad (en erger) weten met de ellendige situatie die er momenteel heerst omtrent deze situatie.



De Turken zijn heel goed in het in scene zetten van deze zogenaamde push back's. Ze weten als geen ander de Internationale pers te rekruteren om vooral te laten zien dat het toch echt mis is met Griekenland en de "vluchtelingen".
Afgelopen zondag in het journaal een reportage van de NOS waar een groep Acteurs in beeld werd gebracht die door de Bulgaarse grenspolitie zijn terug gestuurd. Niet netjes van die Bulgaarse Grenswachten was dat ze de schoenen hadden afgepakt, al betwijfel ik dat. Deze "acteurs" waren heel zielig toen ze vol in beeld waren maar toen ze uit het beeld liepen was de pijn aan hun voeten al een stuk minder. Ook werd verteld dat sommigen al voor de 24e keer de grens probeerde over te steken, dat je dat 2 keer doet kan ik nog begrijpen maar 24 keer?  Grenzen zijn er niet voor niets en zeker de grenzen van Bulgarije en Griekenland staan vol in de belangstelling maar het zijn deze landen die door de rest van Europa worden gedwongen om te handelen zoals ze dat doen.
Laten ze de mensen eenvoudig Europa intrekken dan krijgen ze dat later weer op hun bordje want dan geld opeens weer het verdrag van Dublin. Met andere woorden het probleem zul je in de landen, die de stroom op gang zetten, moeten oplossen of je geeft die mensen een visum met alle gevolgen van dien in de rest van Europa.
Begrijp me goed echte vluchtelingen verdienen om geholpen te worden en die worden in Griekenland ook goed opgevangen oa bij Serres is een groot dorp gebouwd met alle faciliteiten, al vind mevrouw Beugel het nog niet goed genoeg.

Wanneer komen we als volk in actie tegen de wapenleveranties die uiteindelijk alle narigheid veroorzaken? Hoeveel jaren moeten we nog de beelden zien van de kindertjes in Jemen die door het wapengekletter geen voedsel krijgen? Hoeveel jaren moeten we nog de beelden zien van het wapengekletter in Eritrea waar de bevolking tegen elkaar wordt opgezet? 
Hoeveel jaren moeten we nog de beelden zien van de rest van Afrika waar moordende bendes de bevolking tot wanhoop brengen? 
Een ding hebben allen gemeen wapens in overvloed geleverd uit de vrije wereld en vaak onder het mom van het geloof.
Maar wie hoor je over deze leveringen, niemand en dat vind ik schrikbarend want met die wapenleveranties wordt grof geld verdient en houden de nieuwsprogramma's hun mond! Nee het is Griekenland die fout is die houd de grenzen gesloten!

Toch een fijne dag,

Dick
Quote
#7
Hoe te reageren op de gegeven reacties is lastig. Ik plaatste mijn stelling alleen omdat het me was opgevallen dat er, zover mij bekend is, hier niet eerder over werd geschreven.
Ik verwoorde het iets anders maar dat er over de hele wereld zowel ‘goede’ als ‘foute’ mensen leven is me bekend. Ook weet ik dat er regelmatig gebeurtenissen worden aangedikt en of in scene worden gezet om aandacht te trekken, en in complottheorieen geloof ik niet.

Grenzen beschermen tegen aanvallen is vanzelfsprekend geoorloofd. Om de bedoelde situatie als aanval te beschouwen gaat mij te ver. Vluchtelingen, ja er zijn er zeker veel onder die alleen om economische redenen een poging wagen. Deze moeten teruggestuurd worden. Echter, ook vluchtelingen hebben rechten.

Soms probeer ik me te verplaatsen in wat mensen er toe drijft om te handelen zoals ze doen. Ook in voorkomende gevallen ‘om de hoek’.
Regelmatig kom ik tot de conclusie dat er, waar dan ook, groeperingen zijn die in een uitzichtloze situatie leven. Wat heb je, levend in zo’n situatie, te verliezen? Niets. Vanuit dat oogpunt gezien snap ik dat er mensen zijn die om die reden hun leven op het spel zetten. Door nood gedreven. Een goed voorbeeld hiervan is de film Slumdog Millionaire. Deze heeft niets met vluchten te maken, of... misschien wel alles, maar in een andere dimensie.

Antwoorden op vragen van stellers over ‘eerst zien en dan geloven’ kan je onder andere vinden in onderstaande url’s. Ook in de Belgische kranten is er over bericht.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  (d.d. 30 december 2020)
Van recentere data:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zie ook:”Lees ook” onder het artikel.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dat er binnen de EU aandacht voor is blijkt uit:
Europarlementariër Tineke Strik reisde door Griekenland en zag dat de behandeling van vluchtelingen steeds onbarmhartiger wordt. Zie hieronder de verslaggeving.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Tommy Olsen haal ik naar voren. Dit is een Noor die volledig is ingewijd in de materie. Hij heeft (vrijwel) dagelijks contact met betrokkenen. Hij krijgt o.m. filmpjes en coordinaten van gebeurtenissen. Ik zag een tv-verslag over zijn werk vanuit zijn huis. Dat kan ik niet online vinden.
Quote
#8
Frontex-topman, bekritiseerd na berichten over pushbacks, stapt op -
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Operatie van 17.000 euro in Griekenland pakt goed uit voor Elle (5): “Haar doorzettingsvermogen is voor ons een voorbeeld”
Kessel - Voor de vijfjarige Elle is bewegen veel minder evident dan voor haar leeftijdsgenootjes uit de derde kleuterklas. Het moedige meisje uit Kessel (Nijlen) kreeg bij de geboorte een hersenbloeding en draagt daar nog altijd de gevolgen van. Gelukkig heeft een speciale operatie in Griekenland haar een ferm duwtje in de rug gegeven. Met een barbecue hoopt de familie een stuk van de torenhoge kostprijs te recupereren.
Bij de geboorte op amper 26 weken kreeg Elle een hersenbloeding. Ze moest aan het leven beginnen met cerebrale parese, ofwel hersenverlamming. “Stappen, spelen, trappen doen, klimmen, enzovoort: het was voor haar allemaal niet zo makkelijk. Haar beentjes willen niet goed mee. De dokters gaven ons ook maar weinig hoop voor de toekomst. Maar Elle zelf bleef vechten en wij hebben met haar mee gevochten. Haar doorzettingsvermogen is voor ons een voorbeeld, ze bekijkt alles altijd heel positief en is heel vrolijk. Zelfs als ze het zoveelste onderzoek of de zoveelste behandeling moet ondergaan”, zegt mama Nathalie Verhaegen (33).
Elle probeerde verschillende behandelingen, met wisselend succes. “De therapieën die de dokters voorstelden, brachten weinig beterschap. Enkel de ABR-massagetherapie die we nu al twee jaar doen en die we via andere ouders hebben leren kennen, heeft voor heel wat verbetering gezorgd. Ik hoorde via lotgenoten ook over een operatie die enkel in de Verenigde Staten en Griekenland uitgevoerd wordt en die voor resultaat zorgt. Simpel gezegd maken ze met een laserpen kleine gaatjes in de bindweefsellagen waardoor het bindweefsel meer ruimte krijgt. Zo staan de spieren minder gespannen en kunnen de kinderen beter bewegen. We hebben beslist om het erop te wagen en haar alle kansen te geven. Vorige maand zijn we naar Griekenland getrokken.”

Mooie vooruitgang
En het werkte. “We zijn nu nog maar een paar weken verder en het is de beste beslissing die we ooit genomen hebben”, zegt Nathalie. “Haar vooruitgang is al heel mooi. Elle stapt veel stabieler, ze valt veel minder. Ze kon bijvoorbeeld absoluut niet zijwaarts of achterwaarts stappen en dat kan ze nu perfect. Ze stapte ook op haar tippen, maar nu stapt ze gewoon. Haar rechtervoet staat nu ook mooi recht”, somt de mama op.

Het meisje merkt ook zelf dat ze een reuzensprong voorwaarts heeft gemaakt. “Ze zegt zelf dat haar benen veel soepeler aanvoelen. Op school zeggen ze ook dat ze helemaal is opengebloeid. Ze straalt, ze heeft meer vertrouwen. Ze kan meer kind zijn dan ooit. Natuurlijk zijn de gevolgen van de hersenbloeding niet helemaal weg en moet ze nog therapieën blijven volgen, maar ze zal alles kunnen doen wat een ander kind kan.”

Hoop
De kostprijs voor de operatie in Griekenland lag met 17.000 euro wel bijzonder hoog. Ze moet ook een ABR-massagetherapie uit eigen zak betalen, goed voor 6.000 euro per jaar. “Jammer dat het ziekenfonds niet tussenkomt, ondanks het feit dat het de kinderen heel goed voorthelpt. Hopelijk verandert dat nog. En ik wil hierbij ook het signaal geven aan andere ouders dat er misschien toch nog oplossingen zijn, dat er misschien toch hoop is op beterschap.”

Eerder organiseerde Nathalie al een snoepverkoop, nu is er ook een barbecue. “De familie heeft de operatie voorgeschoten en dat willen we graag snel terugbetalen”, zegt ze.

De eetdag vindt plaats op Pinkstermaandag 6 juni in basisschool Bisterveld in de Nieuwstraat in Kessel.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
(30 April 2022, 00:37)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Frontex-topman, bekritiseerd na berichten over pushbacks, stapt op -
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





hmmm...  dat valt vast onder fakenieuws volgens enkelen hier Sleepy

(30 April 2022, 10:01)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Knip]

Staat dit bericht in de goede rubriek? Het gaat hier over "Een andere kant van Grieken."
Quote
#11
(30 April 2022, 15:24)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 April 2022, 00:37)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Frontex-topman, bekritiseerd na berichten over pushbacks, stapt op -
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





hmmm...  dat valt vast onder fakenieuws volgens enkelen hier Sleepy

(30 April 2022, 10:01)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Knip]

Staat dit bericht in de goede rubriek? Het gaat hier over "Een andere kant van Grieken."
Omdat je nogal eens geklaag hoort over de ziekenhuizen in Griekenland dacht ik dat dit geweldig nieuws van dat meisje die
de behandeling in Griekenland is ondergaan wel paste in deze rubriek
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Een "Andere" schöne maandag. chris 1 1.978 15 March 2016, 10:58
Laatste bericht: Bart0riste
  Andere vertrek plaats papajani 16 9.852 28 January 2014, 12:38
Laatste bericht: papajani
  Gezocht voor een artikel: Remigrerende Grieken Natascha 0 1.837 10 September 2012, 17:31
Laatste bericht: Natascha
  Wat me opvalt aan dit prikbord en alle andere!!!! Marianneke 26 18.191 17 April 2012, 15:33
Laatste bericht: ElsR
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.016 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick
  Wij zijn allemaal Grieken......een keerpunt? Vasilis 14 11.329 20 February 2012, 22:33
Laatste bericht: Margo
  Wegen- en andere kaarten Kreta Aleko 1 2.170 25 October 2011, 15:44
Laatste bericht: Wilma

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)