Kerstmis in Griekenland
#1
Dit forum staat vol met de mooiste verhalen en dito foto's over/van hagelwitte stranden, prachtige wandelingen, heerlijke gerechten en leuke Grieken.
Maar als het dan eenmaal oktober is geworden wordt het stil. Alsof Griekenland dan een half jaar helemaal niet meer bestaat.

Ik vraag me eigenlijk af hoe men in Griekenland aankijkt tegen de kerstdagen en de jaarwisseling. Is het daar ook zo'n happening? Viert men het daar ook zoals bij ons (elkaar met geschenken verwennen, je mooiste kleren aandoen, uitgebreid tafelen, vuurwerk met nieuwjaar)?
Of hebben ze daarnaast nog andere gewoontes/tradities?

Lezen er hier ook mensen die de feestdagen al eens daar hebben doorgebracht en die er iets over kunnen/willen vertellen? Misschien hebben ze zelfs foto's van Griekse kersttaferelen die je maar zeer sporadisch tegen komt?

Ik ben reuze benieuwd........





Quote
#2
Beste Ger,

ik ben ook erg benieuwd en ga over 2 weken eens een kijkje nemen.... hoe vervelend....haha.

Ben wel eens 1 dag in Athene geweest en dat was erg gezellig: grote Kerstboom veel bomen in de parken met lichtjes mooie etalages en veel (snoep-) kraampjes en dan toch met je trui aan op t terras.... super.

Volgens mij wordt Oud en Nieuw niet zo bijzonder gevierd als in Nederland.

maar na de kerst ben ik "ervaringsdeskundige"..... wordt vervolgd....
Quote
#3
Hier staat hij dan de kerststal en opgetuigde kerstboom in Aγιος Νικόλαος

[Afbeelding: a1gufc.jpg]

[Afbeelding: 5y8c55.jpg]

en dat alles met 25 graden.
grz Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
De happening hier is Pasen, dus daar valt Kerstmis een beetje bij in het niet. Desalniettemin kan het je zeker niet ontgaan dat het Kerstmis is. De straten en huizen worden (steeds) uitbundig(er) uitgedost met al dan niet knipperende lichtjes. Hoe meer blingbling hoe mooier lijkt het wel.
Wij houden het zelf wat bescheidener ;)

[Afbeelding: BILD1103.jpg]

De gemeentelijke straatversiering, waaronder de typische "kerstboom".

[Afbeelding: BILD1105.jpg]

[Afbeelding: BILD1094.jpg]
Quote
#5
(07 December 2010, 22:09)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit forum staat vol met de mooiste verhalen en dito foto's over/van hagelwitte stranden, prachtige wandelingen, heerlijke gerechten en leuke Grieken.
Maar als het dan eenmaal oktober is geworden wordt het stil. Alsof Griekenland dan een half jaar helemaal niet meer bestaat.

Ik vraag me eigenlijk af hoe men in Griekenland aankijkt tegen de kerstdagen en de jaarwisseling. Is het daar ook zo'n happening? Viert men het daar ook zoals bij ons (elkaar met geschenken verwennen, je mooiste kleren aandoen, uitgebreid tafelen, vuurwerk met nieuwjaar)?
Of hebben ze daarnaast nog andere gewoontes/tradities?

Lezen er hier ook mensen die de feestdagen al eens daar hebben doorgebracht en die er iets over kunnen/willen vertellen? Misschien hebben ze zelfs foto's van Griekse kersttaferelen die je maar zeer sporadisch tegen komt?

Ik ben reuze benieuwd........

Ja, het is hier op Samos sinds 1/2 oktober heel erg stil geworden. Alle familieleden en kennissen zijn vertrokken na een heel fijn verblijf hier gedurende de afgelopen zomer.
Nu hebben wij het echte Griekse leven met onze Griekse vrienden. Momenteel worden er nog volop olijven geplukt en de "fabrieken" die deze olijven verwerken draaien op volle toeren.

Kerstmis hebben wij hier al dikwijls meegemaakt en wij zien steeds meer tekenen dat er meer aandacht aan gegeven wordt. De kerstman kom je niet tegen maar steeds meer versieringen wel. In tegenstelling tot Pasen is het maar een mager gebeuren. De meeste restaurants zijn gesloten; van de 67 eetgelegenheden die hier van Ormos tot het einde van Vosalakia zijn, zijn er maar een 5-tal geopend. Het is dus een echt huiselijk gebeuren en dan vooral bij de Grieken (en wij) die dit feest tijdens hun verblijf in het buitenland hebben leren kennen.
Maar toch de commercie gaat zich ook hier het belang van Kerst inzien en doen hun uiterste best om daar een graantje van mee te pakken.
Op het vaste land is er veel meer te doen rondom de Kerst.

Bijgaande foto's, genomen in Kokari, geven aan dat het wel degelijk leeft en elk jaar grotere vormen aanneemt.
[Afbeelding: aazlhd.jpg]

[Afbeelding: 2z6ia76.jpg]

[Afbeelding: rgym88.jpg]

[Afbeelding: 2vdrzaa.jpg]

[Afbeelding: 9l8x0p.jpg]
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#6
Kennen ze in Griekenland ook de adventskrans? Hier in Limburg maar vooral over de grens in Duitsland is dat een ware traditie en worden de kaarsjes per (advents)week aangestoken. Heb ze in Griekenland echter nog nooit gezien.

Ger
Quote
#7
Nog iets dat verschilt met bij ons is de versierde boot ipv kerstboom. Vorig jaar zagen we op diverse plaatsen in Athene, ook in Dafni op een pleintje, een boot(je) die verlicht en versierd was. Ik heb er ergens foto's van maar kan ze niet zo direct vindenBlush
Quote
#8
[Afbeelding: hs47th.jpg]

De lantaarnpalen langs de boulevard in Kalamata hebben een bootje.
Quote
#9
Ik hoorde net op de Griekse radio dat het ook in Griekenland is gaan sneeuwen. Ten noorden van Athene schijnt ook sneeuw te vallen. Misschien toch nog een witte kerst.
Quote
#10
Photo 
(11 December 2010, 11:01)prasoudi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog iets dat verschilt met bij ons is de versierde boot ipv kerstboom. Vorig jaar zagen we op diverse plaatsen in Athene, ook in Dafni op een pleintje, een boot(je) die verlicht en versierd was. Ik heb er ergens foto's van maar kan ze niet zo direct vindenBlush

Ik woon in de wijk Dafni en dat pleintje is bij mij om de hoek! Een aantal dagen geleden deze foto gemaakt:
[Afbeelding: 2ljrw4p.jpg]
Big Grin Volgende keer wel even aanbellen voor een kop koffie Prasoudi!

Quote
#11
Multiquote:Ik woon in de wijk Dafni en dat pleintje is bij mij om de hoek! Een aantal dagen geleden deze foto gemaakt:
[Afbeelding: 2ljrw4p.jpg]
Big Grin Volgende keer wel even aanbellen voor een kop koffie Prasoudi!

Leuke buurt waar jij woont Sylvia!
Als we in Athene zijn spreken we geregeld af met vrienden in Dafni en gaan we iets drinken in een café op dat pleintje waar de metro-ingang is, dus waar die boot staat.
Die kop koffie hou ik tegoed voor de volgende keer. Bedankt!

Quote
#12
wat leuk al die kerstfoto's uit Griekenland, dat maak je als toerist natuurlijk niet gauw mee. Ik kijk elke dag even in de hoop dat er weer wat foto's bij zijn gekomen. Misschien moeten we maar eens in december naar Griekenland ipv in de zomer Big Grin

Jolanda (hoe kan ik hier eigenlijk lid worden?)
Quote
#13
[Afbeelding: 2na35sk.jpg]

een luid snurkende kerstman (Hondos Center-Athene)
Quote
#14
(11 December 2010, 16:00)Jolanda schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




wat leuk al die kerstfoto's uit Griekenland, dat maak je als toerist natuurlijk niet gauw mee. Ik kijk elke dag even in de hoop dat er weer wat foto's bij zijn gekomen. Misschien moeten we maar eens in december naar Griekenland ipv in de zomer Big Grin

Jolanda (hoe kan ik hier eigenlijk lid worden?)


Kijk maar even hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Veel succes Jolanda en alvast welkom bij de club ;)
Quote
#15
[Afbeelding: somk3k.jpg]
Quote
#16
Het forum is ook in kerstsfeer zie ik. Leuk hoor die sterren up
Quote
#17
[Afbeelding: bg1yqb.jpg]

kerststalletje bij de kerk Kalavryta
Quote
#18
[Afbeelding: 30270id.jpg]

Karpenisi
[Afbeelding: 728zd3.jpg]
Quote
#19
(11 December 2010, 11:01)prasoudi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog iets dat verschilt met bij ons is de versierde boot ipv kerstboom. Vorig jaar zagen we op diverse plaatsen in Athene, ook in Dafni op een pleintje, een boot(je) die verlicht en versierd was. Ik heb er ergens foto's van maar kan ze niet zo direct vindenBlush

En weet iemand waarom de versierde bootjes i.p.v. versierde kerstbomen?
Zeer benieuwd.
Quote
#20
Ik ken de betekenis er niet van maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat Griekenland een maritieme mogendheid is/was of is het iets met Agios Nikolaos, de patroonheilige van de zeelieden?
Quote
#21
Dit jaar heb ik hier, in de buurt van Drama, mijn warmste Kerst ooit meegemaakt 21 graden op de thermometer. Heerlijk binnen met de familie een zalig kerstdiner gegeten. Later hebben we buiten op het terras een spel gespeeld tot vijf in de middag. Hier In Drama is een heuse Kerstmarkt inclusief Gluhwein en iedere avond is er optreden van een band. Deze markt heet "Oniroupoli" en betekend Drooland.
Vandaag is het overigens een stuk frisser geworden maar altijd nog een stuk warmer dan in Nederland. Groeten uit Megalokampos
Quote
#22
Begint er al goed uit te zien Arthur (de kaik bedoel ik dan natuurlijk Big Grin ).
Ik ben benieuwd hoe ie eruit ziet als ie helemaal klaar is. Misschien moeten we toch maar eens naar Kreta op vakantie gaan ;)

Ger


Ik woon dan wel in Agios Nikolaos maar zie hier nergens een verlichte kaik, alleen een kerstboom.
Wat ze wel hier vieren is 6 december de verjaardag van(Sinterklaas) die dus niet uit Spanje komt maar uit Griekenland getuige de vele Nikolaossen.
Wat ik wel zie is iemand die van het goede weer moet profiteren en ook de kerstdagen aan het verven is.
[Afbeelding: nnjryc.jpg]
in mijn Tshirt en alle Kretenzers in de winterjasBig Grin
grz uit nog warm Agios Nikolaos
Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Begint er al goed uit te zien Arthur ( de kaik bedoel ik dan natuurlijk Big Grin ).
Misschien moeten we toch maar weer eens naar Kreta op vakantie gaan voor een proefvaartje als ie helmaal klaar is ;)
Lekker ook dat je zo door kunt werken zonder rekening met het weer te hoeven houden.

Ger
Quote
#24
Voor wie de komende maand in Griekenland is, enkele mooie plaatsen/evenementen die misschien een bezoekje waard zijn:

Oreinoupoli in Drama

[Afbeelding: 2u5gdqg.jpg]

Paramithohora in Stratoni, Halkidiki

[Afbeelding: ao8gea.jpg]

Christmas Factory in Athene

[Afbeelding: in7tkn.jpg]

Asteroupoli in Ioanina

[Afbeelding: 2mx3epg.jpg]

Het Elfenwoud in Kozani

[Afbeelding: a5et1k.jpg]

Paramythoupoli in Giannitsa

[Afbeelding: a5et1k.jpg]

De Elfenmolen in Trikala

[Afbeelding: 25jb7v8.jpg]

Asterocosmos in Thessaloniki

[Afbeelding: 10o16ol.jpg]

Meer informatie over deze evenementen is hier te vinden:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Je kunt je nog opgeven!
Quote
#26
Dit soort verlichting stond vroeger in Agios Nikolaos, het ligt nu weg te roesten ergens op het gemeente lager.
[Afbeelding: 2nta2ox.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Verschillende keren met de kerst in Chania geweest. Wel versieringen en de godganse dag kerstmuziek uit luidsprekers. Er zijn wel wat restaurants open maar wij zaten in een vrijwel lege tent op eerste kerst. De beide kerstdagen zit blijkbaar iedereen binnen bij de familie want je kan in de stad een kanon afschieten.
Tweede kerst in sommige dorpen wel volle taverna's maar dat moet je echt weten te vinden.
Bijvoorbeeld in Teriso, een onbekende kloof bij Chania. Echt wild met rode kool e.d. Afgeladen vol.
Leuke herinnering.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)