Nieuwe ferry route
#1
Paros Jet verbindt Agios Nikolaos met Santorini

Zo zagen we plotseling de speedboot Paros Jet aanmeren in de haven van Agios Nikolaos, op de ochtend (07:30) van woensdag 11 augustus. Elke woensdag - als er niets verandert - loopt de route Sitia - Agios Nikolaos - Santorini - Agios Nikolaos - Sitia.
Bron anatoli


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
(11 August 2021, 14:06)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Paros Jet verbindt Agios Nikolaos met Santorini

Zo zagen we plotseling de speedboot Paros Jet aanmeren in de haven van Agios Nikolaos, op de ochtend (07:30) van woensdag 11 augustus. Elke woensdag - als er niets verandert - loopt de route Sitia - Agios Nikolaos - Santorini - Agios Nikolaos - Sitia.
Bron anatoli


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik heb net de aanbesteding gelezen en er wordt pas op 21 september beslist wie de route toegewezen krijgt. Overigens is het een route voor zeer beperkte duur want slechts tot 31 oktober. 
2de bedenking na het lezen van de aanbesteding: Op maat gemaakt voor Seajets bij de kenmerken waaraan de ferry moet voldoen. De enige ferry van de concurrentie die kan in aanmerking komen als concurrent is de Hellenic Highspeed van Hellenic Seaways. Maar die vaart voorlopig op een route van Piraeus naar Kalymnos (via Mykonos, Ikaria en Leros). Het zal wel geen toeval zijn dat de Paros Jet daar nu al proefvaarten en aanlegtesten gaat doen.
De eigenaar van SAOS Ferries gaat nog gelijk krijgen toen hij enige tijd geleden fulmineerde dat er personen zijn bij het Ministerie van de Scheepvaart die Seajets een warm hart toedragen. Hij vernoemde Seajets dan wel niet maar het was wel duidelijk dat hij wel degelijk Seajets bedoelde.

Toegewezen gesubsidieerde extra routes deze zomer:

Thessaloniki->Sporaden: Seajets
Sitia->Rhodos: Seajets

Toegewezen Inter-Cycladen route tot 31 oktober 2024: SAOS Ferries. Maar toen men wou beginnen werd beroep aangetekend door....Seajets waardoor de toewijzing geschorst werd. Toen Seajets ongelijk kreeg werd opnieuw beroep aangetekend tegen de beslissing. Nadat dit nogmaals gebeurde heeft de eigenaar van Saos Ferries "Kus mijn kl..., ik vaar daar niet meer" gezegd. Ondertussen is er nog niemand in de plaats. Grootste slachtoffers: de bewoners van de eilanden in de Cycladen want daardoor hebben ze geen extra mogelijkheid om aan een goedkope prijs naar de administratieve hoofdplaatsen van hun regio te gaan.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
duidelijk verhaal, en al zo vaak gebeurd in het verleden en het zal altijd zo blijven,"  ik wil die route niet maar jij krijgt hem niet"
eiland bewoners zijn inderdaad de dupe. woedend woedend
Quote
#4
(11 August 2021, 18:32)johan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




duidelijk verhaal, en al zo vaak gebeurd in het verleden en het zal altijd zo blijven,"  ik wil die route niet maar jij krijgt hem niet"
eiland bewoners zijn inderdaad de dupe. woedend woedend

Seajets had die gesubsidieerde Cyclades route maar tickets waren betalend. Weliswaar goedkoop maar bij SAOS ging de lokale bevolking gratis varen. Net zoals in de "Kleine Cycladen" met de Express Skopelitis.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(11 August 2021, 14:26)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toegewezen gesubsidieerde extra routes deze zomer:

Thessaloniki->Sporaden: Seajets
Sitia->Rhodos: Seajets

Toegewezen Inter-Cycladen route tot 31 oktober 2024: SAOS Ferries. Maar toen men wou beginnen werd beroep aangetekend door....Seajets waardoor de toewijzing geschorst werd. Toen Seajets ongelijk kreeg werd opnieuw beroep aangetekend tegen de beslissing. Nadat dit nogmaals gebeurde heeft de eigenaar van Saos Ferries "Kus mijn kl..., ik vaar daar niet meer" gezegd. Ondertussen is er nog niemand in de plaats. Grootste slachtoffers: de bewoners van de eilanden in de Cycladen want daardoor hebben ze geen extra mogelijkheid om aan een goedkope prijs naar de administratieve hoofdplaatsen van hun regio te gaan.

Zoals ik al gedacht had: Vanaf morgen tot 30 september zet Seajets de Caldera Vista in op de Inter-Cycladen route. Illiopoulos heeft (weeral eens) zijn zin gekregen door praktijken toe te passen die op (of over) het randje zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Over Seajets gesproken...
Kijk eens naar de 'levendige' overtocht van de "Sifnos Jet" (Seajets) van 15/8:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik zit graag op een ferry, en kan echt genieten van het zicht op de voorbij glijdende eilanden... maar voor dat soort omstandigheden pas ik toch liever. Ik heb al eens 'mogen' ervaren dat Poseidon heel kwaad was op een overtocht van Kefalonia naar Zakynthos (kleine ferry; we moesten ons aan een bank vasthouden om niet weg te schuiven; en we durfden niet naar binnen te gaan want grotere kans op ziek worden). En ook al eens een onprettige ervaring in de hydrofoil van Hydra naar Piraeus (de boot bonkte en zwiepte vervaarlijk op de hoge golven).
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
Daarom dat ik altijd afraad om die kleine highspeeds (Superjet, Seajet2, Caldera Vista, Andros Jet en Sifnos Jet van Seajets; de Flying Cats van Hellenic Seaways) te nemen als er kans is op een beetje wind en golving.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Weet iemand of je ook overdag van Paros naar Astypalea kan met een ferry?
(Misschien een binnenlandse vlucht)?
Quote
#9
Dat kon/kan tijdens de zomer 4 maal per week dit jaar vanaf 18 juni op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag met Blue Star Ferries. De laatste maal dat er een ferry overdag is zal op zaterdag 4 september zijn. Vertrek vanuit Paros is om 11.20 uur en aankomst in Agios Andreas om 16.25. Tussenin wordt er ook aangemeerd in Donoussa en Aegiali (Amorgos).
Ook vorig jaar was er 4 maal per week op dezelfde dagen een ferry overdag van Paros naar Astypaleia.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Dank je duidelijk
Quote
#11
Zou ik nog wel eens willen bezoeken feitelijk, Astypalea. Eens uitzoeken of dit kan vanaf Kreta, via een ommetje.
Lijkt mij een mooie eiland te zijn maar een beetje met "sterallures" als ik de prijzen daar zo bezie. Big Grin
Mondaine of zit ik daar volledig verkeerd mee?
Quote
#12
(20 August 2021, 16:05)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zou ik nog wel eens willen bezoeken feitelijk, Astypalea. Eens uitzoeken of dit kan vanaf Kreta, via een ommetje.
Lijkt mij een mooie eiland te zijn maar een beetje met "sterallures" als ik de prijzen daar zo bezie. Big Grin
Mondaine of zit ik daar volledig verkeerd mee?

Vanaf Kreta niet makkelijk met de ferry omdat je altijd ergens gaat moeten wisselen en een andere ferry nemen. Makkelijkste verbinding is via Naxos of Paros.
Qua vluchten is er enkel Sky Express dat op Astypalea vliegt. Maar vanaf Kreta moet je dus altijd via Athene.

Astypalea is niet echt een eiland met "sterallures". Zolang je niet in het oude gedeelte van Chora wilt verblijven valt het best wel mee en zijn de prijzen vergelijkbaar met andere eilanden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Typisch Grieks.

Waarom dit onrecht in de prijzen van de Paros Jet van Agios Nikolaos?

Er is een probleem met de Paros Jet ! Mijn vriend George wilde met de speedboot Paros Jet naar Santorini reizen. Hij vroeg de agent naar het ticket en... wat was zijn antwoord?

Dat het vertrek van Sitia naar Santorini zo'n 48 euro kost, maar vanaf Agios Nikolaos 78 euro. Vanuit Sitia, zeiden ze, wordt de route gesubsidieerd , maar niet vanuit Agios Nikolaos!

We namen contact op met de minister, de heer Giannis Plakiotakis, en vroegen hem ernaar. Hij bevestigde ons dat de route vanuit Sitia wordt gesubsidieerd en voegde eraan toe dat het probleem met Agios Nikolaos "we zullen zien hoe we het zullen doen!"

We hopen dat er een oplossing wordt gevonden, want dit grote prijsverschil is oneerlijk en zelfs voor een kortere route... en vertel ons niet dat we naar Sitia moeten gaan om goedkoper aan boord te gaan!

Bron anatoli.com

Ik heb wel een idee als het lukt, het ticket in Sitia bestellen en in Agios Nikolaos aan boord gaan.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(29 August 2021, 21:09)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb wel een idee als het lukt, het ticket in Sitia bestellen en in Agios Nikolaos aan boord gaan.

Dat lukt niet. Op het ticket zal dan de route Sitia-Santorini staan en daarmee raak je niet aan boord in Ag. Nikolaos.

Overigens is het niet typisch Grieks maar wel volstrekt logisch. De subsidie werd toegekend voor de route Sitia-Santorini, daarom ook dat een ticket voor deze route goedkoper is want dat is dikwijls een verplichting bij gesubsidieerde routes. In de aanbesteding was trouwens geen sprake van een route Sitia-Ag. Nikolaos-Santorini. Seajets echter heeft zelf Ag. Nikolaos toegevoegd als tussenstop en is dus vrij om voor een ticket Ag. Nikolaos-Santorini te vragen wat ze willen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
(29 August 2021, 21:52)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 August 2021, 21:09)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb wel een idee als het lukt, het ticket in Sitia bestellen en in Agios Nikolaos aan boord gaan.

Dat lukt niet. Op het ticket zal dan de route Sitia-Santorini staan en daarmee raak je niet aan boord in Ag. Nikolaos.

Overigens is het niet typisch Grieks maar wel volstrekt logisch. De subsidie werd toegekend voor de route Sitia-Santorini, daarom ook dat een ticket voor deze route goedkoper is want dat is dikwijls een verplichting bij gesubsidieerde routes. In de aanbesteding was trouwens geen sprake van een route Sitia-Ag. Nikolaos-Santorini. Seajets echter heeft zelf Ag. Nikolaos toegevoegd als tussenstop en is dus vrij om voor een ticket Ag. Nikolaos-Santorini te vragen wat ze willen.
En ik zeg je dat het wel lukt met een woordje Grieks.
Je kunt ook met de bus naar Sitia gaan en dan via Agios varen, kost je wel een halve dag extra en de kosten van de bus.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
Uit het D-GR-forum:
ellinikiaktoploia.net heeft zojuist bekend gegeven, dat  SEAJETS de Color Viking gekocht heeft, om ze op de
West-Cycladen-Route in te zetten.
De Color Viking heeft plaats voor 1720 passagiers en 370 autos.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Patrick schrijft . . .  Zoals ik al gedacht had: Vanaf morgen tot 30 september zet Seajets de Caldera Vista in op de Inter-Cycladen route. Illiopoulos heeft (weeral eens) zijn zin gekregen door praktijken toe te passen die op (of over) het randje zijn. . . . 
Nog een video waar de naam Illiopoulos opduikt: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(13 December 2022, 14:48)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick schrijft . . .  Zoals ik al gedacht had: Vanaf morgen tot 30 september zet Seajets de Caldera Vista in op de Inter-Cycladen route. Illiopoulos heeft (weeral eens) zijn zin gekregen door praktijken toe te passen die op (of over) het randje zijn. . . . 
Nog een video waar de naam Illiopoulos opduikt: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes, dit is het verhaal over de Brillante Virtuoso dat ik hier geplaatst heb:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=brillante
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Oeps, Patrick, ik word eerlijk gezegd vergeetachtig; had dit verhaal toendertijd gelezen en ben al lang blij
dat ik de koopvaardij al lang geleden vaarslecht gezegd heb. Sorry.
Quote
#20
(13 December 2022, 15:12)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Oeps, Patrick, ik word eerlijk gezegd vergeetachtig; had dit verhaal toendertijd gelezen en ben al lang blij
dat ik de koopvaardij al lang geleden vaarslecht gezegd heb. Sorry.

Sorry hoeft niet hoor, Johannes. Mooi dat je de link naar die video geplaatst hebt. Ik had al ergens vernomen dat er een boek verschenen was over de Brillante Virtuoso. En nu ga ik daar naar op zoek dus.

Ik heb het waarschijnlijk al enkele malen vermeld maar ik probeer bij het eilandhoppen mijn planning ook altijd zo op te maken dat ik geen ferry van Seajets dien te gebruiken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Even melden dat er hier vandaag diverse routes niet zijn vertrokken of toegekomen op Kreta wegens het winderig weer. Ook voor morgen verwachten ze hier nog veel wind met alle gevolgen aandien.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuwe route Dodekanesos Arthur 7 1.981 25 May 2021, 23:50
Laatste bericht: jjohn

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)