Overwinteren op Kreta?
#1
Wij zijn fervente Griekenland-gangers en overwegen om een keer voor langere tijd naar Kreta te gaan. Ongeveer van begin december tot half maart. Onze voorkeur gaat uit naar Zuid Kreta vanwege de temperatuur. Zijn er onder de forumleden mensen die hier ervaring mee hebben? Zo ja, wat voor tips hebben jullie? Kun je makkelijk een leuk huisje of appartement huren voor een redelijke prijs? Met eigen auto of toch eentje huren? We horen het graag. efcharisto
Quote
#2
Staar je niet blind op de temperatuur in de winter op Kreta, zuid of noord maakt weinig uit, je hebt een huis of app nodig wat goed geïsoleerd is, en een goede verwarming, deze tijd is de natste en de koudste van het hele jaar, als je geluk hebt valt het mee.
Ik heb heel wat koude winters meegemaakt aan de kust met meer sneeuw als in België of NL.
Een gewoon zomer verblijf voldoet niet in de winter maanden.
Daarbij komt dat in de toeristische gebieden alles gesloten is, je moet dan toch iets dichter bij een kleine stad of groot dorp zitten.
Voor 3 maanden is het toch goedkoper om je eigen auto mee te nemen, de meeste verhuur bedrijven hebben dan hun auto's afgemeld.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
(14 August 2021, 13:54)Miel en Hanneke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij zijn fervente Griekenland-gangers en overwegen om een keer voor langere tijd naar Kreta te gaan. Ongeveer van begin december tot half maart. Onze voorkeur gaat uit naar Zuid Kreta vanwege de temperatuur. Zijn er onder de forumleden mensen die hier ervaring mee hebben? Zo ja, wat voor tips hebben jullie? Kun je makkelijk een leuk huisje of appartement huren voor een redelijke prijs? Met eigen auto of toch eentje huren? We horen het graag. efcharisto

Zowel december als januari kunnen nog héél goed zijn van temperatuur, zeker in het zuiden. Februari & maart moeten zowat de slechtste (lees dit als veel regen en koud) zijn van het jaar. Wij hebben toch al de derde week van januari 20° graden gehad in het verleden. 
Huren in die periode lijkt mij zéker niet het probleem te worden. Misschien kan dat wel zijn wanneer je warm water wil voor te douchen. Kijk goed na of je da warmwater boiler/zonnepaneel kan/mag aanzetten om warm water te hebben. Niet alle appartement verhuurders laten dit toe zonder bijbetaling. 
Eigen auto ben je toch direct zo'n drie á vier dagen onderwegen per reisrichting, met als gevolg dat je van je drie, vier maanden een week verloren hebt in je wagen. 
Huren kan natuurlijk ook in die periode. Wij hebben voor 9 weken vanaf 1 maart €11/dag betaald. 
Dat zijn keuzes die je zelf moet maken daar kan niemand je raad in geven denk ik. 

Alvast veel plezier met jullie reis!  greeksmiley1
Quote
#4
Koude is niet het probleem, de vochtigheid wel. Hou rekening met het feiþ dat in het zuiden alles na het seizoen letterlijk en figuurlijk dichtgetimmerd word.
Wij hebben toen we ons huis hier op Kreta 4 jaar geleden kochten ook lang getwijfeld, om dan toch vlakbij Rethymnon te zitten.
Als je s'winters een half uur tot 3 kwartier moet rijden om een brood te halen is het niet leuk meer.
We hebben een kennis gehad die haar huis in het zuiden na 6 jaar heeft verkocht en ook dichtbij de stad is komen wonen omdat ze de eenzame winter beu was.
En even naar het zuiden om te zwemmen is altijd een leuke uitstap
Quote
#5
(20 August 2021, 12:02)jerichrome schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Koude is niet het probleem, de vochtigheid wel. Hou rekening met het feiþ dat in het zuiden alles na het seizoen letterlijk en figuurlijk dichtgetimmerd word.
Wij hebben toen we ons huis hier op Kreta 4 jaar geleden kochten ook lang getwijfeld, om dan toch vlakbij Rethymnon te zitten.
Als je s'winters een half uur tot 3 kwartier moet rijden om een brood te halen is het niet leuk meer.
We hebben een kennis gehad die haar  huis in het zuiden na 6 jaar heeft verkocht en ook dichtbij de stad is komen wonen omdat ze de eenzame winter beu was.
En even naar het zuiden om te zwemmen is altijd een leuke uitstap

Dat zijn inderdaad keuzes die je moet maken. Wij zitten ook in een dorp waar nog slechts 55 zielen zijn en met slechts één kafenion. 
We zitten op 400m boven de zeespiegel, 
de natuur is hier prachtig en het dorp lekker rustig.  

Toch zijn wij ook met plannen bezig om "een move" in te maken op Kreta naar een meer centraal gelegen omgeving om permanent te gaan wonen. Toekomstgericht, bij het ouder worden is dat toch iets waar je rekening moet mee houden dat je moeilijker mobiel bent en je toch aan je basisvoeding moet geraken. 
Toch weten we nu al, als het zover komt, dat we het dorp en de regio erg gaan missen na 11jaar.
Quote
#6
Daarom hebben wij toen bewust gekozen voor Agios Nikolaos en wel 2 km buiten de stad op een heuvel,
Alles op fiets en scooter afstand.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Wij wonen al 13 jaar in Kalyves, tussen Chania en Rethymnon in. Een fijn dorp waar heel veel in de winter open blijft. Zoals 3 groentezaken, postkantoor, 3 bakkerijen, de bank, 3 slagerijen, 4 taverna.s, 3 supermarkten. En 3 kafenions. En het is idd. zo dat in januari/februari veel regen valt, en de ene winter is wat kouder als de andere winter, maar het is hier gewoon goed vertoeven, Goed kijken wat je zoekt. Groetjes vanuit Kalyves
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#8
3 Jr geleden koos ik vr Pitsidia, 865 lokale bewoners, postkantoor, 4 winkeltjes. 1 supermarkt, 1 supérette, warme bakker, apotheek, slager, maar in de wintermaanden gaat idd elke Taverna dicht en is er verder niks te beleven, maar mij stoort dat niet.
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#9
(21 August 2021, 11:04)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




3 Jr geleden koos ik vr Pitsidia, 865 lokale bewoners, postkantoor, 4 winkeltjes. 1 supermarkt, 1 supérette, warme bakker, apotheek, slager, maar in de wintermaanden gaat idd elke Taverna dicht en is er verder niks te beleven, maar mij stoort dat niet.

Daar verschiet ik toch van dat die taverna's dicht gaan in de winter. Lijkt mij toch voldoende bevolkt om open te houden. Is dat in Kamilari dan ook zo? 
In Makry Gialos en Analipsi zijn in de winter toch 2 á 3 tavernes open.
Quote
#10
Overwinteren: Ik ben tot einde okt - begin nov op de Pelops. Wat mij het meest negatief opvalt zijn de grijze dagen; wat in de zomer met een zonnetje erop, er heel leuk uit ziet, ziet er dan in de herfst (chimona dus voor de Grieken ;O)) verwaarloosd uit en werkt depressief. "Wij" hebben hier vaak - westkust - per 2 weken 3 dagen regen, weliswaar overdag warm maar, zoals gezegd loodgrijze hemel. En inderdaad hier begint het sluiten van de taverna`s al begin october, `-s morgens/s-nachts is het ook niet meer warm: temperatuur beneden de 10 graad.
Quote
#11
(21 August 2021, 12:15)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 August 2021, 11:04)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




3 Jr geleden koos ik vr Pitsidia, 865 lokale bewoners, postkantoor, 4 winkeltjes. 1 supermarkt, 1 supérette, warme bakker, apotheek, slager, maar in de wintermaanden gaat idd elke Taverna dicht en is er verder niks te beleven, maar mij stoort dat niet.

Daar verschiet ik toch van dat die taverna's dicht gaan in de winter. Lijkt mij toch voldoende bevolkt om open te houden. Is dat in Kamilari dan ook zo? 
In Makry Gialos en Analipsi zijn in de winter toch 2 á 3 tavernes open.
Dat zijn net zo als in Ag.Nic. de taverna's waar ook de locals komen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(21 August 2021, 12:22)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 August 2021, 12:15)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 August 2021, 11:04)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




3 Jr geleden koos ik vr Pitsidia, 865 lokale bewoners, postkantoor, 4 winkeltjes. 1 supermarkt, 1 supérette, warme bakker, apotheek, slager, maar in de wintermaanden gaat idd elke Taverna dicht en is er verder niks te beleven, maar mij stoort dat niet.

Daar verschiet ik toch van dat die taverna's dicht gaan in de winter. Lijkt mij toch voldoende bevolkt om open te houden. Is dat in Kamilari dan ook zo? 
In Makry Gialos en Analipsi zijn in de winter toch 2 á 3 tavernes open.
Dat zijn net zo als in Ag.Nic. de taverna's waar ook de locals komen.

Inderdaad en gerund door locals.
Quote
#13
(21 August 2021, 13:00)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 August 2021, 12:22)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 August 2021, 12:15)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daar verschiet ik toch van dat die taverna's dicht gaan in de winter. Lijkt mij toch voldoende bevolkt om open te houden. Is dat in Kamilari dan ook zo? 
In Makry Gialos en Analipsi zijn in de winter toch 2 á 3 tavernes open.
Dat zijn net zo als in Ag.Nic. de taverna's waar ook de locals komen.

Inderdaad en gerund door locals.

Ook hier zijn het de locals die hun taverna runnen, alleen het Postkantoor/Taverna blijft open maar met een zeer beperkte keuze aan eten, de meeste anderen houden zich hier in de Winter bezig met de olijvenoogst, hun dieren, hun land, want de meesten hier hebben dat wel, er is ook nog 1 Taverna die soms opent in de winter en dan nog meestal vr afhaal, maar sedert Corona zelfs dat niet meer. Je bent hier in het Zuiden, is niet zoals in her Noorden hé
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#14
Makry Gialos en ook Analipsi is in het zuid oosten naast Ierapetra, die jij bedoelt is in het noorden, de rest laat ik weg.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#15
(22 August 2021, 09:45)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 August 2021, 13:00)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 August 2021, 12:22)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat zijn net zo als in Ag.Nic. de taverna's waar ook de locals komen.

Inderdaad en gerund door locals.

Ook hier zijn het de locals die hun taverna runnen, alleen het Postkantoor/Taverna blijft open maar met een zeer beperkte keuze aan eten, de meeste anderen houden zich hier in de Winter bezig met de olijvenoogst, hun dieren, hun land, want de meesten hier hebben dat wel, er is ook nog 1 Taverna die soms opent in de winter en dan nog meestal vr afhaal, maar sedert Corona zelfs dat niet meer. Je bent hier in het Zuiden, is niet zoals in her Noorden hé

(22 August 2021, 14:50)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Makry Gialos en ook Analipsi is in het zuid oosten naast Ierapetra, die jij bedoelt is in het noorden, de rest laat ik weg.

Wat Arthur dus schrijft Messara...
Quote
#16
Wat ik weet is de situatie hier in Pitsidia, is dus in het midden Zuiden, haha, zuid Oost, West, noord, wat daar gebeurt is blijkbaar anders. ? De rest blijft zoals eerder beschreven haha
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#17
In februari/maart verbleven we een paar weken in Kalamaki. Daar zijn alle winkels dicht in de winter, maar in Tympaki (Timbaki) en Mires (Moires) waren de winkels gewoon open. Daar was volop keus uit supermarkten, slagers en bakkers. Toen mocht alleen afhaal en was er een avondklok, dus we hebben vooral zelf gekookt, maar toch ook een paar keer afgehaald bij Chicken Tympakiou :)
In mei verbleven we in Tympaki. De keuze uit taverna's e.d. was toen uiteraard veel groter dan in februari. 
In juli (verblijf in Agia Galini en Klima) bleek dat een kafenion in Klima was gemoderniseerd en mezedopoleio was geworden, waar je dagelijks kunt eten! Ik hoop dat die laatste in de herfst/winter open blijft!
Quote
#18
(26 August 2021, 15:41)Albertina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In februari/maart verbleven we een paar weken in Kalamaki. Daar zijn alle winkels dicht in de winter, maar in Tympaki (Timbaki) en Mires (Moires) waren de winkels gewoon open. Daar was volop keus uit supermarkten, slagers en bakkers. Toen mocht alleen afhaal en was er een avondklok, dus we hebben vooral zelf gekookt, maar toch ook een paar keer afgehaald bij Chicken Tympakiou :)
In mei verbleven we in Tympaki. De keuze uit taverna's e.d. was toen uiteraard veel groter dan in februari. 
In juli (verblijf in Agia Galini en Klima) bleek dat een kafenion in Klima was gemoderniseerd en mezedopoleio was geworden, waar je dagelijks kunt eten! Ik hoop dat die laatste in de herfst/winter open blijft!
In Pitsidia is er 1 supermarkt, 1 minimarkt en 4 kleine winkeltjes en alles blijft het ganse jaar open, warme bakker en slager zijn dan niet altijd geopend, Apotheek is ook altijd open
messara's signatuur Cool Cool
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)