Grieksegids nieuws     
15 Augustus
#1
Vandaag 15 Augustus is een van de grootste feestdagen van Griekenland en meestal het einde van de vakantie voor de Grieken.

Het feest van de Heilige Maria en zij die Maria heten, bijna 1 op 2 van de Griekse dames heet Maria dus heeft ook iedere familie feest vandaag.
Ook Parga is met Maria verbonden en wordt in goede tijden groot gevierd met als hoogtepunt een groots vuurwerk.
De taveernes zullen vandaag vol zitten en het zal zoeken worden om een vrij plekje te vinden. 

Voor hen die nu in Griekenland zijn wens ik dan ook heel veel plezier vandaag.

Xronia Polla,

Dick
Quote
#2
Veel plezier!
Quote
#3
Even een kleine aanvulling, alleen de getrouwde Maria heeft vandaag naamdag.
Het kan overigens zijn dat dit alleen voor Kreta geld.
Quote
#4
(15 August 2021, 12:42)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een kleine aanvulling, alleen de getrouwde Maria heeft vandaag naamdag.
Het kan overigens zijn dat dit alleen voor Kreta geld.
De ongetrouwde heeft op 21 nov naamdag.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
(15 August 2021, 10:54)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag 15 Augustus is een van de grootste feestdagen van Griekenland en meestal het einde van de vakantie voor de Grieken.

Het feest van de Heilige Maria en zij die Maria heten, bijna 1 op 2 van de Griekse dames heet Maria dus heeft ook iedere familie feest vandaag.
Ook Parga is met Maria verbonden en wordt in goede tijden groot gevierd met als hoogtepunt een groots vuurwerk.
De taveernes zullen vandaag vol zitten en het zal zoeken worden om een vrij plekje te vinden. 

Voor hen die nu in Griekenland zijn wens ik dan ook heel veel plezier vandaag.

Xronia Polla,

Dick

Ik hoop van harte dat er geen vuurwerk aangestoken wordt vandaag, waar dan ook in GR. Veel veel te droog overal en levensgevaarlijk nu.
Quote
#6
In Antwerpen worden vandaag alle Maria's gevierd, ongeacht of ze getrouwd zijn of niet. Big Grin
Quote
#7
(15 August 2021, 10:54)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag 15 Augustus is een van de grootste feestdagen van Griekenland en meestal het einde van de vakantie voor de Grieken.

Het feest van de Heilige Maria en zij die Maria heten, bijna 1 op 2 van de Griekse dames heet Maria dus heeft ook iedere familie feest vandaag.
Ook Parga is met Maria verbonden en wordt in goede tijden groot gevierd met als hoogtepunt een groots vuurwerk.
De taveernes zullen vandaag vol zitten en het zal zoeken worden om een vrij plekje te vinden. 

Voor hen die nu in Griekenland zijn wens ik dan ook heel veel plezier vandaag.

Xronia Polla,

Dick
Het zijn niet enkel de Maria's Maro's en andere afgeleide namen. En 1 op 2 is ruimschoots overdreven.
Deze ochtend heeft de Papas hier in het dorps alle namen afgerateld , en het zijn er wel meer dan Maria etc. 
Ik ben na tien namen de tel kwijt geraakt maar heb het even opgezocht. 



Μεγάλη γιορτή σήμερα 15 Αυγούστου - Mην ξεχάσετε να πείτε χρόνια πολλά σε όσους γιορτάζουν!

Σήμερα, Κυριακή 15 Αυγούστου είναι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Γιορτάζουν, δηλαδή οι: Παναγιώτης, Πάνος, Πανούσος, Παναγής, Πανάγος, Γιώτης, Τάκης, Πανίκος, Παναγιώτα, Γιώτα, Παναγιούλα, Γιούλα, Παναγούλα, Νάγια, Δέσποινα, Δέσπω, Ντέπη, Πέπη, Ζέπω *, Μαρία, Μαργέτα, Μαριέττα, Μαργετίνα, Μάρω, Μαριώ, Μαριωρή, Μαρίκα, Μαριγώ, Μαριγούλα, Μαρούλα, Μαρίτσα, Μανιώ, Μαίρη, Μαρινίκη, Μιρέλλα, Μυρέλλα, Μάνια, Μάρα, Μαράκι, Μάριος *, Γεσθημανή, Ιεσθημανή, Θεοτόκης, Θεοτοκία, Μαριάντζελα, Μαρινέλα, Ελώνα, Ελλώνα, Ελόνα, Ηλιοστάλακτη, Καθολική, Κρυστάλλω, Κρουστάλλω, Κρουστάλω, Κρυσταλία, Κρυσταλλία, Κρουσταλένια, Πρέσβεια, Πρεσβεία, Συμέλα, Σιμέλα, Σουμελά

* Υπάρχουν και άλλες ημερομηνίες που γιορτάζει αυτό το όνομα.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
(15 August 2021, 12:42)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een kleine aanvulling, alleen de getrouwde Maria heeft vandaag naamdag.
Het kan overigens zijn dat dit alleen voor Kreta geld.

Ik ben alleen al in Zia op Kos getrakteerd door 5 getrouwde Marias.......Maar manlief heeft ook nog tig Marias op versch plaatsen in Gr gebeld, die t ook allemaal vierden vandaag. Zowel getrouwde als ongetrouwde. 
Maar t klopt wel wat je zegt dat op aommige plaatsen in Gr die regel geldt.
Quote
#9
Reactie op de diverse leden,

Het zijn inderdaad niet alleen de Maria's die gevierd werden maar ook de Panagiota's en de Despina's en hun afgeleide zoals een Mirjam.
De ongehuwde Maria's hebben geluk, die vieren in verschillende delen van Griekenland maar niet overal twee maal hun Naamdag.
En gisteravond was het zeer druk in Parga en ja er was vuurwerk wat uittorende boven het Kerkje dus redelijk veilig.

Maar Jeff als ik jou was zou ik toch maar eens gaan turven hoeveel Maria's je in het dagelijks leven tegenkomt.

Fijne dag,

Dick
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)