Grieksegids nieuws     
Handbagage bij TUI vanaf Schiphol
#81
Nou, ik snap Ilse wel. Zoals TUI het stelt lijkt het inderdaad alsof je sowieso nog moet testen. Pas later in de kleine lettertjes staat dat het niet hoeft als je volledig gevaccineerd bent. Zelfs ik was even in verwarring ;)
Quote
#82
@Ilse en om mijn eigen vraag te beantwoorden: net als Ilse veel controle van plf en vaccinatie-app in Nederland en op Karpathos zó doorlopen. Ook werd niet gekeken naar de afmeting van mijn handbagage.
Quote
#83
Off-topic: kwam jij donderdag aan met het toestel dat vertraging had, mariakaptein? Daar ging ik weer mee terug. Er werd totaal niet moeilijk gedaan over handbagage, dus ik heb de trolley gewoon in de cabin meegenomen. En zat zo als enige in de bus naar P3, terwijl iedereen nog braaf op zijn koffer aan het wachten was.
Quote
#84
Haja met die vertraagde vlucht kwam ik aan, en sorry mijn vorige berichtje was voor jou, Vito.
Quote
#85
Veel plezier op Karpathos  up
Quote
#86
Zojuist terug met Tui vanuit Lesbos. 48 uur vooraf kreeg ik via tui-app bericht wanneer bus ons zou oppikken aan onze locatie. 24 uur voor de vlucht kon ik online boardingpas op mijn mobiele telefoon zetten, na online invullen van gezondheidsformulier voor Nederland. Op de luchthaven in Lesbos kon je inchecken met je boardingpas op je telefoon. Ruimbagage werd gewogen en strikt gecontroleerd op gewicht. 20€ per kilo overgewicht! Handbage werd niet gewogen en werd ook niet strikt gelimiteerd. Wij hadden een rugzak, een handbagage trolley en een handtas bij.
Wel opmerkelijk dat je dit jaar alles online zelf moet doet. Geen assistentie van tui-host(ess). Voor mij niet gelaten, maar bij heel wat mensen viel dit niet zo in goede aarde.
Via Tui-app kon je wel een vraag stellen. Dit deed ik de eerste dag van onze vakantie. Ik kreeg een automatisch antwoord dat mijn vraag binnen 30 minuten beantwoord zou worden. Vijf dagen later kreeg ik een antwoord dat er een storing was geweest met hun excuses en dat mijn vraag nu wel beantwoord zou zijn. Niet dus. Vraag opnieuw gesteld en weer zelfde scenario. Nog een derde keer geprobeerd, opnieuw tevergeefs. Heb mijn vraag dan maar niet meer gesteld. Maw bedroevende assistentie. Enfin, heeft ons niet belet om een zalige vakantie op Lesbos door te brengen. Schitterend weer en de mensen daar waren blij met toch wel een goede opkomst van aantal toeristen!
Quote
#87
@maria kaptein
Ik ben 15 september vanaf Schiphol naar Heraklion gevlogen en heb een dagrugzak van 40 cm hoog gebruikt en er werd niet op gelet door TUI. Op de terugweg maar weer een grotere dagrugzak van 45 cm hoog gebruikt en er werd niet op gelet, de rugzak was gevuld maar puilde zeker niet uit. Beide keren heb ik het bagagevak niet gebruikt. Het viel mij op dat op de terugweg de bagagevakken volop gebruikt werden, er waren behoorlijk veel passagiers met grote tassen en rolkoffertjes die zich nergens wat van aantrokken en er werd niets van gezegd door TUI, misschien zijn ze politieagentje spelen ook wel zat.
Quote
#88
(24 September 2021, 13:34)Marjo1960 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@maria kaptein
Ik ben 15 september vanaf Schiphol  naar Heraklion gevlogen en heb een dagrugzak van 40 cm hoog gebruikt en er werd niet op gelet door TUI. Op de terugweg maar weer een grotere dagrugzak van 45 cm hoog gebruikt en er werd niet op gelet, de rugzak was gevuld maar puilde zeker niet uit. Beide keren heb ik het bagagevak niet gebruikt. Het viel mij op dat op de terugweg de bagagevakken volop gebruikt werden, er waren behoorlijk veel passagiers met grote tassen en rolkoffertjes die zich nergens wat van aantrokken en er werd niets van gezegd door TUI, misschien zijn ze politieagentje spelen ook wel zat.

Dat is 9 van de 10 keer zo als je vliegt vanaf Griekenland. Ligt niet specifiek aan Tui, gaat bij Transavia ook zo. De ingehuurde Griekse personeelsleden laten alles passeren. Ik weet niet beter dan dat dat, zolang wij al vliegen, zo is. Wij hadden bv priorityboarding. Dat werkte perfect vanaf Schiphol, maar in Griekenland kennen ze die term niet.  Big Grin Het enige waar redelijk de hand aan gehouden wordt is het gewicht van je koffer. Al ga je er 100 gr overheen, gelijk bijbetalen voor 1 kg. Ik heb altijd voor de terugweg 25 kg bagage geboekt voor mezelf. Had deze week net een halve kg over.  Dat krijg je, met die eigengestookte spiritualiën die zomaar je koffer inspringen.  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#89
(24 September 2021, 13:34)Marjo1960 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@maria kaptein
Ik ben 15 september vanaf Schiphol  naar Heraklion gevlogen en heb een dagrugzak van 40 cm hoog gebruikt en er werd niet op gelet door TUI. Op de terugweg maar weer een grotere dagrugzak van 45 cm hoog gebruikt en er werd niet op gelet, de rugzak was gevuld maar puilde zeker niet uit. Beide keren heb ik het bagagevak niet gebruikt. Het viel mij op dat op de terugweg de bagagevakken volop gebruikt werden, er waren behoorlijk veel passagiers met grote tassen en rolkoffertjes die zich nergens wat van aantrokken en er werd niets van gezegd door TUI, misschien zijn ze politieagentje spelen ook wel zat.


@Marjo, er werd mij gevraagd bij het inchecken in Griekenland of ik de trolley mee de cabine in wilde nemen. Ik zei dat ik dacht dat het niet mocht maar het was geen enkel probleem aldus de incheckbalie. Dan ben ik niet zo gek om de trolley het ruim in te doen en eindeloos te moeten wachten op Schiphol voor mijn koffer de band afrolt.. Dus voordat je mensen zo veroordeelt, het mocht wel degelijk!!
Quote
#90
Allemaal hartelijk bedankt voor de info !
Mijn handbagage werd ook gewoon doorgelaten op Schiphol en er waren ook mensen met trolleys die zonder problemen mee de cabine in mochten.
Nog een weekje genieten op Karpathos
Quote
#91
Bij Transavia mogen er 70 rolkoffertjes de cabine in, tenminste bij vertrek vanuit Nederland. Een deel daarvan (waaronder wij) mogen dat gegarandeerd omdat ze ervoor betaald hebben. Je krijgt dan gelijk priority boarding. De rest heeft mazzel en mag het gratis meenemen. Na zeventig stuks gaat de rest, gratis, het ruim in. Dat was op de heenvlucht goed te merken.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#92
Dat is een standaard verdienmodel geworden wat qua aantal helemaal nergens op slaat. Er zijn meestal ± 30 rijen. Voor elke stoel is er voldoende ruimte in de vakken erboven. Dat is bij de bouw zo berekend.
Bij Transavia mag je altijd (ook) nog bagage onder de stoel voor je leggen.
Quote
#93
(25 September 2021, 13:37)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is een standaard verdienmodel geworden wat qua aantal helemaal nergens op slaat. Er zijn meestal ± 30 rijen. Voor elke stoel is er voldoende ruimte in de vakken erboven. Dat is bij de bouw zo berekend.
Bij Transavia mag je altijd (ook) nog bagage onder de stoel voor je leggen.

De kleine toegestane maat moet bij Transavia onder de stoel en rolkoffers van de grootste toegestane maat in de bakken. Als iedereen de grootste maat rolkoffer bovenin legt, is er te weinig ruimte. Daar gaan er geen drie van naast elkaar. Van de kleine toegestane maat wel. In de praktijk getest.  Wink Gelukkig heeft niet iedereen  de grootste maat bij zich. En dan heb je de mensen die hun rolkoffer in de lengte leggen ipv in de diepte, ondanks dat het duidelijk staat aangegeven, tja.  Confused  Dan is er ook nog een verschil in type 737. De laatste nieuwe hebben bakken die naar onderen zwenken en de oudere types bakken die naar boven openklappen. Daar is de ruimte wat kleiner.
En ja, het geld moet ergens op verdiend worden. Als we toch al een paar duizend euro voor de totale vakantie uitgeven, dan mogen ze van mij die € 5,00 voor gegarandeerde cabinebagage hebben hoor. In de komende jaren zullen er zeer waarschijnlijk nog wel meer van dit soort betaalopties uitgerold worden. Het is niet anders. Voorlopig is vliegen in ieder geval nog een van de goedkoopste manieren om te reizen.  up
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#94
De snelste wel @Johan, maar niet de goedkoopste Tongue
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#95
Bij TUI kun je dat (nog) niet kiezen, maar daar heb je weer comfort class. En daar betaal ik dan weer graag voor.

@JohanV: staat dat op je boarding pass dat je priority hebt? Hoe controleren ze dat?
Overigens wel raar dat daar dan in Griekenland weer niets mee gedaan wordt.
Quote
#96
(25 September 2021, 14:11)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De snelste wel @Johan, maar niet de goedkoopste Tongue

Voor € 65,00 kom ik niet met ander vervoer in Griekenland hoor Arthur!  Big Grin

(25 September 2021, 16:26)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij TUI kun je dat (nog) niet kiezen, maar daar heb je weer comfort class. En daar betaal ik dan weer graag voor.

@JohanV: staat dat op je boarding pass dat je priority hebt? Hoe controleren ze dat?
Overigens wel raar dat daar dan in Griekenland weer niets mee gedaan wordt.

Ja, staat op de boardingpass en de dame van de incheck tekent dat ook nog apart af. Ging heel goed op Schiphol. In Griekenland denken ze waarschijnlijk, dat Holland, dat is zo ver weg.  Rolleyes Inladen en opstijgen!  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#97
(25 September 2021, 17:18)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(25 September 2021, 14:11)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De snelste wel @Johan, maar niet de goedkoopste Tongue

Voor € 65,00 kom ik niet met ander vervoer in Griekenland hoor Arthur!  Big Grin
Met de fiets, duurt alleen wat langer. Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wachttijden op Schiphol? Piepa 57 16.592 01 September 2023, 11:05
Laatste bericht: Buurman
  Reizen naar Lesbos als Belg vanuit Schiphol Piepa 44 10.075 07 August 2020, 21:14
Laatste bericht: metaxa

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)