Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland
#1
Zou leuk zijn om de ervaringen / belevenissen te lezen van Oriste vrienden die weer thuis zijn uit Griekenland. Leuk te lezen en misschien tips opdoen voor degene die nog op vakantie mag gaan.
Goedas's signatuur Geniet van de dag Heart
Quote
#2
Net terug van 16 dagen Kreta, prima vakantie gehad, weinig hinder van de coronamaatregelen. Wat ons opviel was dat het in het zuiden en in Rethymnon erg druk was, in vergelijking was Chania redelijk uitgestorven.
Mondmaskers in de winkels en op de drukke plaatsen maar zonder hinderlijk te zijn, het meeste doe je tenslotte in openlucht.
Wat wel opvallend is dat eens op de luchthaven huiswaarts de meeste toeristen opeens niet meer weten hoe een mondmasker gedragen moet worden.
Nu aftellen naar oktober voor de volgende reis naar Kreta.
Quote
#3
Gisteren teruggekomen uit Lesbos, heerlijke vakantie gehad . vorig jaar was het er zo goed als dood , dit jaar toch al meer beweging , in molyvos en petra zaten de terassen goed gevuld zonder extreem druk te zijn, gezelig dus, ook de winkeliers waren positief over het seizoen iedereen was blij dat (toeristische ) leven zich langzaam herstelde. Elders op het eiland was toch merkelijk rustiger , een paar keer in sikaminea geweest voor apero , daar was het toch heel rustig in vergelijking met pre corona.
De corona maatregelen werden doorgaans goed opgevolgd, zeker waar veel toeristen komen , alle obers hadden mondmaskers, tafels goed verspreid en elke tafel had pot alcoolgel.
Terugreis op luchthaven ging ook vlot, belgisch plf ingevuld voor terugreis,  werd gevraagd bij inscheck samen met vaccinatie certificaat, bij betreden van luchthaven vroeg tui hostess of we plf in orde hadden, zoniet konden we ter plaatse nog 1 invullen, zelfs op vliegtuig werd nogmaals gevraagd of iedereen zijn plf had ingevuld, zoniet kon dat nog tijdens de vlucht op papier, een griekse familie heeft dat dan ook nog moeten doen (ik stel mij dan wel de vraag hoe ze door incheck geraakt zijn).
1 ding waar ik mij aan ergerde is dat tijdens de terugvlucht de hostess regelmatig de mensen er moest op wijzen om hun mondmaskers zowel over neus als mond te doen, ze ging regelmatig alle rijen langs om dit te controleren, na 1 jaar corona zijn er blijkbaar mensen die nog steeds niet weten hoe het moet, maar kom laat dit onze vreugde niet bederven, het was een heel toffe 14 daagse reis. nu weer een jaartje werken en dan......
En om niet alleen droge tekst te delen, een paar fotos:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Wij moeten nog op vakantie ?. Maandag vertrekken wij naar Athene. Van daar uit gaan we naar verschillende eilanden oa. Poros, Hydra, Spetses, Milos. Op alle eilanden zijn wij al een keer geweest een paar jaar gelden.
Quote
#5
Alweer twee weken terug.
Werd steeds wat drukker ondanks de branden.
Waren zelf druk bezig met ons apartement inrichten etc.
Maar genoeg tijd over om familie te bezoeken en naar het strand te gaan en met de buren te borrelen .
Heenweg enkelt controle gehad in patras toen we van de boot afgingen.
Terugweg moesten we toch een plf invullen voor italie ,want anders konden we terug gestuurd worden.
Vervolgens werd het niet gecontroleerd en konden we zo door naar Nederland rijden .
Wat betrefd de testen, we konden zonder afspraak een testlocatie inlopen in Kalamata en toen we bij de boot aankwamen hadden we de uitslag allang binnen.
Moeten eerlijk zeggen dat het afnemen van de test in Nederland meer gedoe en geregel was dan in Griekenland .
Quote
#6
Dit wordt een interessant draadje, en vooral informatief voor wie binnenkort het vliegtuig neemt.
Waarvoor dank aan diegenen die recent terugkeerden.

Vandaag staat er een (weliswaar betalend) artikel op HLN, met de titel:
Vlaamse stewards en stewardessen geradbraakt door eindeloze mondmaskerdiscussies: “Gij moet mij serveren, niet commanderen”.

Coronaversoepelingen hangen overal in de lucht, behalve ìn de lucht zelf. Het vliegtuig is één van de laatste plekken waar mondmaskers zullen vallen. En net die blauwe lappen bezorgden onze stewards een slopende zomer met eindeloze discussies tot verbale agressie toe. “Bijna elke vlucht is een kat-en-muisspel geworden. Ik zag hoe een passagier de brief van de kapitein -’dit is formeel uw allerlaatste waarschuwing’- in stukken scheurde, ‘opat’ en weer uitspuwde.” Vier Vlaamse stewards en stewardessen getuigen anoniem over de afgelopen zomer.

Een andere reactie van een steward: “De trukendoos om geen masker te moeten dragen, is oneindig. Een madam toverde een grote zak rozijntjes boven. Die at ze tergend traag één voor één op. Zo overbrugde ze de hele vlucht.” “Toen ik twintig jaar geleden begon, kregen we applaus bij elke landing. Nu, tijdens corona, applaudisseren wìj als de passagiers uitstappen.”

Of ook nog: een passagier die tijdens het uitstappen van het vliegtuig in het gezicht van een steward hoestte, en zei "Oei, ik heb misschien corona".

Indien jullie dergelijke voorvalletjes op jullie vlucht zouden merken, zou het eveneens 'leuk' zijn om ze met ons te willen delen. Niet dat het ons zal tegenhouden om naar Griekenland te reizen, en we willen zeker geen ongerustheid zaaien, maar 't is goed om te weten wat onverantwoorde personen zoal durven doen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
(28 August 2021, 18:25)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit wordt een interessant draadje, en vooral informatief voor wie binnenkort het vliegtuig neemt.
Waarvoor dank aan diegenen die recent terugkeerden.

Vandaag staat er een (weliswaar betalend) artikel op HLN, met de titel:
Vlaamse stewards en stewardessen geradbraakt door eindeloze mondmaskerdiscussies: “Gij moet mij serveren, niet commanderen”.

Coronaversoepelingen hangen overal in de lucht, behalve ìn de lucht zelf. Het vliegtuig is één van de laatste plekken waar mondmaskers zullen vallen. En net die blauwe lappen bezorgden onze stewards een slopende zomer met eindeloze discussies tot verbale agressie toe. “Bijna elke vlucht is een kat-en-muisspel geworden. Ik zag hoe een passagier de brief van de kapitein -’dit is formeel uw allerlaatste waarschuwing’- in stukken scheurde, ‘opat’ en weer uitspuwde.” Vier Vlaamse stewards en stewardessen getuigen anoniem over de afgelopen zomer.

Een andere reactie van een steward: “De trukendoos om geen masker te moeten dragen, is oneindig. Een madam toverde een grote zak rozijntjes boven. Die at ze tergend traag één voor één op. Zo overbrugde ze de hele vlucht.” “Toen ik twintig jaar geleden begon, kregen we applaus bij elke landing. Nu, tijdens corona, applaudisseren wìj als de passagiers uitstappen.”

Of ook nog: een passagier die tijdens het uitstappen van het vliegtuig in het gezicht van een steward hoestte, en zei "Oei, ik heb misschien corona".

Indien jullie dergelijke voorvalletjes op jullie vlucht zouden merken, zou het eveneens 'leuk' zijn om ze met ons te willen delen. Niet dat het ons zal tegenhouden om naar Griekenland te reizen, en we willen zeker geen ongerustheid zaaien, maar 't is goed om te weten wat onverantwoorde personen zoal durven doen.

Dergelijke getuigenissen laten zien hoeveel (sorry voor het woordgebruik) klootzakken rondlopen op deze wereld.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
(28 August 2021, 18:32)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dergelijke getuigenissen laten zien hoeveel (sorry voor het woordgebruik) klootzakken rondlopen op deze wereld.

Het is moeilijk in te schatten, maar een behoorlijk deel van die 'kl..tzakken' zouden wel eens antivaxxers kunnen zijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat personen die vrij snel gevaccineerd wilden worden, zich aan dergelijk wangedrag zouden wagen.
Daarnaast heeft het ook met opvoeding én respect te maken. Zelfs als je niet gevaccineerd wenst te worden, dan nog maak je het medepassagiers niet lastig, en dan respecteer je de stewards en stewardessen in het uitoefenen van hun functie.

Bij dat soort zaken moet ik telkens terugdenken aan wat Jan Jambon, Vlaams Ministerpresident, gezegd heeft in april vorig jaar, toen de ernst van covid-19 duidelijk begon te worden: "Corona zal het goede in de mensen naar boven brengen, maar helaas ook het slechte".

Weet je, omwille van dé ernstige ziekte die mijn vrouw enkele jaren geleden heeft moeten doorstaan, is er bij haar niet echt veel nodig om niet meer in een vliegtuig te stappen indien ze van zeer nabij dergelijk incident zou meemaken. Zo 'n onverantwoorde 'kl..tzak' zou er zijn zeer tijdelijk pleziertje kunnen in vinden om medepassagiers en cabinepersoneel te jennen, maar zou niet beseffen wat voor morele gevolgen dit kan teweeg brengen bij goed menende personen.

Let wel: Griekse priesters die hun gelovigen met aandrang adviseren om zich niet te laten vaccineren (zoals wel in meerdere regio's in Griekenland het geval is), vind ik even onverantwoord.

Maar misschien gaan we nu ietsje te veel off topic? Sorry in dat geval, en mijn fout. Dus terug naar "Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland"
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
Admin: dit mag weg  wegens off topic
Quote
#10
Ik ben sinds anderhalve week terug uit Griekenland, na een heerlijke vakantie van vier weken op Milos (2 nachten), Kimolos (7 nachten), Anafi (6 nachten), Astypalea (5 nachten) en Corfu (8 nachten). Heb geen corona problemen ervaren onderweg. Moest nog wel een pcr-test doen voor vertrek, maar na een paar dagen was mijn tweede vaccinatie 2 weken geleden, en hoefde ik bij ferries en vluchten alleen mijn QR-code in de app te laten zien, dat ging allemaal prima. Bij de ferries moest je van tevoren een gezondheidsverklaring van de betreffende maatschappij invullen, maar geen enkele keer werd daar naar gevraagd bij het aan boord gaan. Ook ter plekke was er weinig van corona te merken, alleen in de bus en vliegtuig, op de boot en in winkels een mondkapje op. Ik ben van Amsterdam naar Athene gevolgen, en daarvandaan een vlucht naar Milos. De vlucht uit Amsterdam had ruim een uur vertraging, waardoor ik geen tijd had om bij de bagageband op mijn koffer te wachten, dus ik ben zonder koffer naar Milos gevlogen. Daar geregeld, net voordat het licht op het vliegveld uit ging, dat mijn koffer mij de volgende dag achterna zou komen. Gelukkig was dat al met de eerste vlucht uit Athene, zelfs nog naar mijn hotel gebracht, zodat ik 's middags met koffer met de kleine ferrie vanuit Pollonia naar Kimolos door kon reizen.



Kimolos is een heerlijk rustig eilandje, weinig vertier, maar veel rust en nog helemaal van de 'locals'. 's Avonds in de 'chorio' zie er nauwelijks toeristen, en als die er zijn, zijn het voornamelijk Grieken. Er rijdt één minibus op het eiland als openbaar vervoer, waarmee je de stranden kunt bereiken, maar ook te voet is dit goed te doen. Het eiland heeft ook één taxi, die meestal op afroep (telefoontje) beschikbaar is. Ik was nu voor de derde keer op Kimolos, en voel mij er al helemaal thuis, en ik ben voor veel locals al een bekend gezicht, geloof ik. Het is er erg relaxed, de mensen zijn erg vriendelijk en je komt er helemaal tot rust, want er is weinig te doen.



De dag voor mijn vertrek naar Anafi wilde ik met de kleine ferrie terug naar Milos, maar door de harde wind voer deze de hele dag niet. Gelukkig kon ik 's avonds om 21.00 uur, met een taxibootje naar Pollonia op Milos, om de volgende morgen via Paros naar Santorini te varen, alwaar ik 's nachts om 3.00 uur de ferry naar Anafi moest nemen. Dus ook nog 12 uur doorgebracht op Santorini, de 'wereldberoemde' plekken bezocht, maar ik heb ontdekt dat Santorini toch niet helemaal mijn soort eiland is, te druk, te toeristisch, te commercieel.



's Nachts dus met de ferrie naar Anafi, voor de eerste keer. Het viel mij op hoeveel mensen hier nog van (en aan) boord gingen, op zo'n klein eilandje met nog geen 300 vaste bewoners.

Ik verbleef in het enige dorp, op een heuvel, met een schitterend uitzicht. Anafi vond ik een prachtig eilandje, gezellig, met fijne strandjes, die met een bus te bereiken zijn. Ook loopt er een mooi kustpad, dat de stranden met elkaar verbindt. Eén strand, Roukounas is een stuk drukker, want er is een taverne, en er kamperen veel toeristen op het strand. Helemaal op het zuidoostelijke puntje van het eiland bevindt zich een klooster bovenop een enorme rots, Kalamos, na Gibraltar de grootste monoliet van Europa. Maar ook het klooster aan de voet van de rots is zeker een bezoek waard.



Na 6 dagen Anafi vertrok ik via Naxos naar Astypalea, waar ik vorig jaar ook geweest was. Op Astypalea heerst een fijne ontspannen sfeer. Vriendelijke bewoners, leuke dorpjes, elk met hun eigen sfeer en uiterlijk. Livadi, waar ik verbleef, is ruim opgezet in een breed redelijk groen dal, met een eigen strand met restaurantjes erlangs. Dan is er Pera Gialos, met witte huisjes en leuke steegjes en trappetjes, tegen de heuvel gebouwd. In het midden ligt de Chora, op een heuvel met op de top de ruines van een Venetiaans kasteel. Prachtig is het uitzicht vanaf het kasteel. Op Astypalea rijdt ook een bus die de verschillende dorpen en stranden met elkaar verbindt.



Na vijf dagen Astypalea vloog ik met een erg klein vliegtuigje vanaf een heel klein vliegveldje terug naar Athene, vanwaar ik doorvloog naar Corfu, waar ik nog een week verbleef. Corfu is ook een heerlijk eiland, mijn tweede 'thuis', maar ik houd van de sfeer en de kleinschaligheid op de kleine, nog niet door het massatoerisme ontdekte eilandjes, al kost het soms iets meer moeite om er te komen en dien je ruim van tevoren (betaalbare) accommodatie te zoeken.



Hopelijk vinden jullie dit reisverslag niet te lang en brengt het de lezer op ideeën voor een volgende Griekenland vakantie.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.








Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.










Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
(28 August 2021, 18:25)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[Knip]

... , maar 't is goed om te weten wat onverantwoorde personen zoal durven doen.

Huh

Ik ben benieuwd wat je daar van wil leren; maar niet heus.
Quote
#12
Ik vind het een beetje jammer dat in een topic met de titel 'Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland' weer een aantal reacties te lezen zijn die mijns inziens niet zoveel met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, dat kan best. Ik hoopte gewoon wat leuke vakantieverhalen te lezen in dit topic.
Quote
#13
(28 August 2021, 20:45)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het een beetje jammer dat in een topic met de titel 'Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland' weer een aantal reacties te lezen zijn die mijns inziens niet zoveel met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, dat kan best. Ik hoopte gewoon wat leuke vakantieverhalen te lezen in dit topic.

Zoals ik eerder vanavond schreef:
"Maar misschien gaan we nu ietsje te veel off topic? Sorry in dat geval, en mijn fout. Dus terug naar "Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland""
Aanvankelijk was het idee om even aan te halen hoe onverantwoord sommige passagiers zich tijdens een vlucht durven gedragen (lees= misdragen), omdat het krantenartikel met de getuigenissen door de stewards net vandaag verscheen.
Maar, je hebt gelijk @ Esther Corfu, eigenlijk had dit nevensprongetje in het draadje "off topic" moeten staan. Ger mag het daar gerust plaatsen, of zelfs verwijderen indien het hier als storend ervaren wordt.

Terug naar "Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland": @ Esther Corfu: ik heb van jouw bijdrage genoten. En ik zal zeer zeker niet de enige zijn.
Nog van dat dus...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#14
(28 August 2021, 20:45)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het een beetje jammer dat in een topic met de titel 'Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland' weer een aantal reacties te lezen zijn die mijns inziens niet zoveel met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, dat kan best. Ik hoopte gewoon wat leuke vakantieverhalen te lezen in dit topic.

Je hebt gelijk Esther, ik was even afgedwaald, het gaat om de vakantieverhalen, zoals die van jouw  schiterend, ik verweider mijn post asap en als het niet lukt moet admin het maar doen.
Quote
#15
Ik ben in juni al naar Corfu geweest. Het was er nog bijzonder rustig, maar dat had ook te maken met het feit dat Duitsers en Engelsen toen nog niet mochten reizen. Corfu had een aantal jaren geleden op mij weinig indruk gemaakt. Ik vond het toen te toeristisch en daarbij hadden we ook nog 3 dagen regen.
Omdat wij op het laatste moesten omboeken, was ik vanwege de medereizigers akkoord gegaan met Corfu.
En het moet gezegd: het is echt een prachtig eiland en ik heb met volle teugen genoten. Juist omdat het niet met toeristen overspoeld werd. Minder voor de uitbaters maar wel fijn om Corfu nu zo gezien te hebben.

In september hoop ik alsnog naar Karpathos te gaan.
Quote
#16
(28 August 2021, 20:45)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het een beetje jammer dat in een topic met de titel 'Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland' weer een aantal reacties te lezen zijn die mijns inziens niet zoveel met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, dat kan best. Ik hoopte gewoon wat leuke vakantieverhalen te lezen in dit topic.

Typisch Belgisch ???  Big Grin Big Grin Big Grin
Quote
#17
(28 August 2021, 20:33)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben sinds anderhalve week terug uit Griekenland, na een heerlijke vakantie van vier weken op Milos (2 nachten), Kimolos (7 nachten), Anafi (6 nachten), Astypalea (5 nachten) en Corfu (8 nachten). Heb geen corona problemen ervaren onderweg. Moest nog wel een pcr-test doen voor vertrek, maar na een paar dagen was mijn tweede vaccinatie 2 weken geleden, en hoefde ik bij ferries en vluchten alleen mijn QR-code in de app te laten zien, dat ging allemaal prima. Bij de ferries moest je van tevoren een gezondheidsverklaring van de betreffende maatschappij invullen, maar geen enkele keer werd daar naar gevraagd bij het aan boord gaan. Ook ter plekke was er weinig van corona te merken, alleen in de bus en vliegtuig, op de boot en in winkels een mondkapje op. Ik ben van Amsterdam naar Athene gevolgen, en daarvandaan een vlucht naar Milos. De vlucht uit Amsterdam had ruim een uur vertraging, waardoor ik geen tijd had om bij de bagageband op mijn koffer te wachten, dus ik ben zonder koffer naar Milos gevlogen. Daar geregeld, net voordat het licht op het vliegveld uit ging, dat mijn koffer mij de volgende dag achterna zou komen. Gelukkig was dat al met de eerste vlucht uit Athene, zelfs nog naar mijn hotel gebracht, zodat ik 's middags met koffer met de kleine ferrie vanuit Pollonia naar Kimolos door kon reizen.



Kimolos is een heerlijk rustig eilandje, weinig vertier, maar veel rust en nog helemaal van de 'locals'. 's Avonds in de 'chorio' zie er nauwelijks toeristen, en als die er zijn, zijn het voornamelijk Grieken. Er rijdt één minibus op het eiland als openbaar vervoer, waarmee je de stranden kunt bereiken, maar ook te voet is dit goed te doen. Het eiland heeft ook één taxi, die meestal op afroep (telefoontje) beschikbaar is. Ik was nu voor de derde keer op Kimolos, en voel mij er al helemaal thuis, en ik ben voor veel locals al een bekend gezicht, geloof ik. Het is er erg relaxed, de mensen zijn erg vriendelijk en je komt er helemaal tot rust, want er is weinig te doen.



De dag voor mijn vertrek naar Anafi wilde ik met de kleine ferrie terug naar Milos, maar door de harde wind voer deze de hele dag niet. Gelukkig kon ik 's avonds om 21.00 uur, met een taxibootje naar Pollonia op Milos, om de volgende morgen via Paros naar Santorini te varen, alwaar ik 's nachts om 3.00 uur de ferry naar Anafi moest nemen. Dus ook nog 12 uur doorgebracht op Santorini, de 'wereldberoemde' plekken bezocht, maar ik heb ontdekt dat Santorini toch niet helemaal mijn soort eiland is, te druk, te toeristisch, te commercieel.



's Nachts dus met de ferrie naar Anafi, voor de eerste keer. Het viel mij op hoeveel mensen hier nog van (en aan) boord gingen, op zo'n klein eilandje met nog geen 300 vaste bewoners.

Ik verbleef in het enige dorp, op een heuvel, met een schitterend uitzicht. Anafi vond ik een prachtig eilandje, gezellig, met fijne strandjes, die met een bus te bereiken zijn. Ook loopt er een mooi kustpad, dat de stranden met elkaar verbindt. Eén strand, Roukounas is een stuk drukker, want er is een taverne, en er kamperen veel toeristen op het strand. Helemaal op het zuidoostelijke puntje van het eiland bevindt zich een klooster bovenop een enorme rots, Kalamos, na Gibraltar de grootste monoliet van Europa. Maar ook het klooster aan de voet van de rots is zeker een bezoek waard.



Na 6 dagen Anafi vertrok ik via Naxos naar Astypalea, waar ik vorig jaar ook geweest was. Op Astypalea heerst een fijne ontspannen sfeer. Vriendelijke bewoners, leuke dorpjes, elk met hun eigen sfeer en uiterlijk. Livadi, waar ik verbleef, is ruim opgezet in een breed redelijk groen dal, met een eigen strand met restaurantjes erlangs. Dan is er Pera Gialos, met witte huisjes en leuke steegjes en trappetjes, tegen de heuvel gebouwd. In het midden ligt de Chora, op een heuvel met op de top de ruines van een Venetiaans kasteel. Prachtig is het uitzicht vanaf het kasteel. Op Astypalea rijdt ook een bus die de verschillende dorpen en stranden met elkaar verbindt.



Na vijf dagen Astypalea vloog ik met een erg klein vliegtuigje vanaf een heel klein vliegveldje terug naar Athene, vanwaar ik doorvloog naar Corfu, waar ik nog een week verbleef. Corfu is ook een heerlijk eiland, mijn tweede 'thuis', maar ik houd van de sfeer en de kleinschaligheid op de kleine, nog niet door het massatoerisme ontdekte eilandjes, al kost het soms iets meer moeite om er te komen en dien je ruim van tevoren (betaalbare) accommodatie te zoeken.



Hopelijk vinden jullie dit reisverslag niet te lang en brengt het de lezer op ideeën voor een volgende Griekenland vakantie.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.








Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.










Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mooi verhaal en zeker niet te lang ,buiten om Anafi en Astypalea hebben we de eilanden waar je geweest bent
ook bezocht en waren wij zeer onder de indruk van het mooie Milos
Quote
#18
(29 August 2021, 03:34)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 August 2021, 20:45)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het een beetje jammer dat in een topic met de titel 'Hoe was je vakantie 2021 in Griekenland' weer een aantal reacties te lezen zijn die mijns inziens niet zoveel met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, dat kan best. Ik hoopte gewoon wat leuke vakantieverhalen te lezen in dit topic.

Typisch Belgisch ???  Big Grin Big Grin Big Grin

Gisteren al twee maal verontschuldigd.
Nu dus de derde maal: sorry.

Zou het kunnen dat er in het verleden ook al eens off-topic gegaan werd door Nederlanders?    Angel
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#19
Dinsdag vertrekken wij weer naar Nederland, na drie heerlijke weken in Pelion. De eerste week was de lucht nog grijs vanwege de verschrikkelijke branden op Evia. De afgelopen weken was dat weer voorbij. Deze keer hebben wij in Agria en omgeving geen enkele Nederlandse toerist gehoord. Daarbuiten ook maar weinig buitenlanders. Van Corona hebben we weinig hinder ondervonden. We waren zelf volledig ingeënt, dus voelden wij ons goed ontspannen. Veel gezwommen en veel bij tsipouradika gegeten, wat een super concept toch! Onze Griekse vrienden waren ook weer hartelijk en royaal, we komen weer met Tsipouro, zelfgemaakte paprikapoeder, oregano en loukaniko
Wat een heerlijk land toch! Maar dat wisten jullie al…
Mocht er op de terug weg van Thessaloniki naar Weeze nog wat bijzonders geboden laat ik het weten.
johwjagt's signatuur Όνειρα γλυκά
Quote
#20
@roefke: mag ik even een kleine ondertiteling? Waar zijn je drie foto's op Lesbos genomen?
Quote
#21
Metaxa (en anderen), Milos is zeker mooi, drie keer geweest, deze zomer alleen als 'aankomst- en vertrekpunt' voor Kimolos. Alleen vind ik Milos de laatste jaren veel drukker en toeristischer geworden, vooral veel (jonge) Italianen en Fransen. Kimolos daarentegen is nog super rustig, puur en 'zen'.
Ik raad zeker Astypalea aan, iets levendiger dan Kimolos, maar prettige sfeer en veel afwisseling wat betreft dorpjes, strandjes en landschap. En het heeft een klein vliegveldje, waarvandaan je, naast Athene, ook naar Rhodos kunt vliegen een paar keer per week, maar nog altijd weinig vluchten van en naar Astypalea. Met de ferry is het zo'n 10 uur vanaf Piraeus.
Quote
#22
Wij zijn gister op Rhodos aangekomen en genieten met een grote G!
Vanaf dinsdag een jeep, nu al veel stappen gemaakt. Zitten in knusse hippyachtige studio, erg naar ons zin en  niet te vergeten heerlijk weer.
Vlucht ging ook soepeltjes, geen rare dingen, wel erg druk op Schiphol en ook op Rhodos vliegveld.
Net de saganaki op, zo aan het hoofdgerecht....
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





3
Quote
#23
Wat een leuke voordeur
Geniet er van het vliegt om de vakantie ,

Wij zijn nu een dag of 14 terug vanaf Kaphatos
Hebben daar een prachtige week gehad
We zijn bij heleni geweest daar hadden we 2 studio s onder aan de zee
Een voor ons en een voor de kinderen
Wat een schatje is heleni ze regelt alles wat je maar vraagt om het je na de zin te maken
Wat een uitzicht was dat ...
We hebben daar met geluk nog een auto kunnen huren via via
Een Nissan micra uit 2001 wat een avontuur om na Olimpos te rijden vanaf Arkassa in de 1e versnelling de bergen op, in de 2e dat trok hij echt niet hahaha
Verder heerlijk gezwommen in finiki  voelde me heerlijk thuis bij mama cuisine  de taverne daar
Heerlijk eten en genoeg te drinken
Verder vond ik het erg rustig , karphatos stad was wel druk
De mensen daar waren ook erg vriendelijk
Verder nog na een prachtig strandje geweest
En savonds heerlijk gegeten op het dorpsplein met wat muziek erbij
Het was heerlijk

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
(29 August 2021, 16:11)Piepa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@roefke: mag ik even een kleine ondertiteling? Waar zijn je drie foto's op Lesbos genomen?

foto 1 : baai kalo limani
foto 2  : kust iets verder dan  kalo limani richting  akr.paleokastro
foto 3 : Ag. paraskevi
Quote
#25
Weer thuis van 3 wkn Parga. Wat fijn dat het weer kon. Wat hebben we ons welkom gevoeld. Nu weer in eigen bed wakker geworden. Heimwee….
Alle weer elementen meegemaakt. Zonnig maar ook een ruige zee, dat het over de kade heen sloeg. Vond het zo spectaculair, eigenlijk waaide het niet, maar de zee ging als een gek tekeer. Nog nooit zo extreem meegemaakt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goedas's signatuur Geniet van de dag Heart
Quote
#26
Mooie foto,s Goedas  up
Quote
#27
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Eindelijk kon /durfde ik weer eens. Naar Zagori geweest , heerlijk weer , lekker rustig en nog steeds zo mooi, zelfs  bij de vierde keer op plekken geweest waar ik voorheen niet ben geweest.wandelingen gemaakt o.a. naar de waterval van Illiochora en de steps van Vitsa naar de brug voor mij erg zwaar maar trots dat het is gelukt. gelopen naar het uitzicht punt Beloi over de Vikoskloof , en de bruggen van Kipri.
jammer genoeg na heerlijk verwend te zijn in hotel Porfyron door Rita en Giannis weer terug , nu  door de regen en dichte mist tussen Metsovo en Grevena naar Thessaloniki , en nu alleen nog herinneringen en foto's.
Ik ga zeker weten nog minstens een keer terug
Quote
#28
We zijn net terug van drie weken Karpathos en het was heerlijk, zeker na zo'n lange tijd thuis blijven.
Op Schiphol moest ik wel even slikken. Alle regels waaraan we ons de afgelopen 1 1/2 jaar strikt hadden gehouden waren daar onmogelijk te handhaven. Op Karpathos aangekomen voelde ik me een stuk veiliger.
We hadden dit keer een auto gehuurd en waren ruim voor de bus gebruikers in onze accomodatie. Dit keer geen knuffel van de eigenaar en eigenaresse maar wel een warm welkom.
We hebben weer genoten van het warme weer, het heerlijke eten, de lieve mensen en de mooie plekjes en dorpjes op het eiland. Steeds weer ontdekken we nieuwe plekjes of genieten weer van hetgeen we in de afgelopen 20 jaar al gezien hadden.
Er waren wat tavernes gesloten gebleven maar opvallend genoeg zijn er ook nieuwe geopend.
De mensen in de horeca liepen wel duidelijk op hun tandvlees. Ze hadden het de afgelopen 3 maanden geweldig druk gehad, zo'n beetje alles wat normaal in een heel seizoen zou komen was er nu in die 3 maanden. De avond dat wij aankwamen was er geen enkel tafeltje vrij in de tavernes rond de haven van Pigadia dus hebben we eerst een paar rondjes gewandeld, geen straf overigens.
(Daar waar normaal  de één vroeg en de andere later ging eten kwamen ze nu allemaal tegelijk vertelde een bevriende taverne eigenaar. Na 21:30 uur loopt het leeg.)
Prijzen waren nauwelijks veranderd, soms een fractie hoger.
Wat wel jammer is was dat de overheid meer vergunningen voor ligbedjes met parasols op sommige stranden had verkocht waardoor die er wat minder fraai uit zagen.
Maar gelukkig hebben we ook weer kunnen genieten van rustige stranden wat verder weg en van de serene rust in de dorpen zoals Menetes, Piles, Mesochori en Spoa.
Het was een heerlijke vakantie!
Toch zijn mij 2 dingen negatief opgevallen.
1e. Degene welke zich niet aan de mondkapjes plicht in openbare ruimtes hielden waren hoofdzakelijk Nederlanders.
2e. Blijkbaar is Griekenland het walhalla voor de rokende Nederlander. Opvallend hoe vaak zij zaten te roken tussen de eters en/of drinkers, daar waar zelfs de Grieken vaak even wat verderop gaan staan om anderen niet tot last te zijn (uitzonderingen daargelaten).

Wij kijken uit naar onze volgende reis naar Griekenland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
Werkelijk prachtige foto's Goedas, Johan en John. Wennen weer hier hé.
Quote
#30
In zuid Kreta leek het wel hoog seizoen ,zeer druk met veel huur  auto,s ,hotels tavernes stranden allemaal nog druk voor
de tijd van het jaar ,en waar het seizoen normaal eind oktober gedaan is bleven de meeste zaken nu open tot eind November
ook al om dat ze  in 2020 en het voorjaar bijna niks verdient hebben ,alleen had onze hotel bazin een probleempje  ,de geboorte
van hun kindje was min of meer uitgerekend na het normale seizoen ,vertelde ze wel met een glimlach uiteraard
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)