Ervaringen op de kleine eilanden
#1
Gisteren kwamen we vanuit Samos aan op het kleine eilandje Agathonisi. Deze morgen gingen we een brood kopen en dit was onze ervaring:

Er is een gemeentelijke bakkerij op het eiland. Ergens tussen de haven en Megalo Chorio die900-1000 meter van elkaar liggen. Dus gingen we naar de bakker zo'n 300-400 meter bergopwaarts vanaf onze accommodatie. De bakkerij zag er echter gesloten uit. Dus gingen we door naar Megalo Chorio omdat daar een minimarkt is. Gevraagd om een brood, maar kregen als antwoord "Sorry dat hebben we niet,  je moet naar de bakker". Met de hele uitleg waar de bakkerij was. Mijn antwoord was dat het leek alsof het gesloten was. "Geen probleem, als de deur dicht is gewoon kloppen" was het antwoord. Dus slenterden we nog even in Megalo Chorio en gingen en dan naar de bakker op onze weg terug naar de haven. Geklopt op de deur(en) van de bakkerij. Geen antwoord. Maar daar was de buurvrouw van de bakker. Die zei dat de bakkerij ia 10.00 uur gesloten was!!! Maar we zouden naar de minimarkt in de haven kunnen gaan waar ze brood zouden hebben. Oké, dus we gingen naar beneden. We gaan de minimarkt in en voordat we om brood kunnen vragen, zegt de dame (met een grote glimlach): ik neem aan dat jullie een brood komen kopen? O ja, hoe weet die dat? We kregen we het laatste brood dat ze had. Wat er gebeurde was dat de buurvrouw van de bakkerij de minimarkt gebeld had om te zeggen dat er 2 toeristen een brood kwamen kopen, dus bij de supermarkt hielden ze de laatste brood dat ze hadden apart tot we aankwamen.

Nog een opvallend iets is dat IEDEREEN (groot of klein, jong of oud) "hallo", "goede morgen" of "hoe gaat het" zegt. Als ze je passeren met een auto zwaaien ze naar je, als je een huis passeert, praat iemand tegen je. Wat een verschil met de wereld waar wij leven, waar het soms een belediging lijkt als je iemand gedag zegt die je op straat tegenkomt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Heerlijk toch, alleen lijkt het me handig om dan wat Grieks te kunnen spreken.
Quote
#3
(14 September 2021, 06:49)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heerlijk toch, alleen lijkt het me handig om dan wat Grieks te kunnen spreken.

Zo iets hebben wij jaren terug op Skyros meegemaakt ,tijdens onze wandelingen als er een bewoner met zijn auto
langs kwam gereden stopte om te vragen of we mee moesten rijden ,in die tijd waren de mensen die een auto hadden nog 
zeer gering ,het vervoer was nog veel al per ezel of paard ,wel hebben we tijdens een fikse regenbui dankbaar  gebruik
gemaakt van het aanbod Rolleyes
Quote
#4
(14 September 2021, 07:55)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo iets hebben wij jaren terug op Skyros meegemaakt ,tijdens onze wandelingen als er een bewoner met zijn auto
langs kwam gereden stopte om te vragen of we mee moesten rijden ,in die tijd waren de mensen die een auto hadden nog 
zeer gering ,het vervoer was nog veel al per ezel of paard ,wel hebben we tijdens een fikse regenbui dankbaar  gebruik
gemaakt van het aanbod Rolleyes

Op Samothraki hadden we dat ook toen we een lift kregen met het bestelwagentje van de lokale supermarkt. Zaten we in laadbak tussen de bakken Mythos Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Op Kimolos heb ik dezelfde ervaringen. Vooral in het dorp, waar de oudere dames in de smalle straatjes lekker buiten voor hun huisje zitten, of bij een kafeneio waar de oudere mannetjes de 'wereldproblemen' bespreken. Als ik langs loop, en hun kant op kijk, groeten ze bijna altijd en ze vinden het prachtig als ik ook nog iets terugzegt in het Grieks. Soms ontwikkelt zich dat tot een gesprekje, vooral met oudere eilandbewoners.
Ben nu drie opeenvolgende zomers op Kimolos geweest, en ik heb het idee dat ze mij nu wel herkennen. Ook de buschauffeur en de (vrouwelijke) taxichauffeur zijn inmiddels 'bekenden' geworden, en in de tavernes waar ik eet, word ik ook al begroet als een oude bekende. Ook als ik bij de bushalte in het dorp zit te wachten, heb ik vaak leuke gesprekjes met passerende of wachtende dorpsbewoners.
Het is inderdaad leuk en handig als je (wat) Grieks kan spreken, vooral op de kleinere eilanden.
Quote
#6
Wij hadden hier in Zia echt jarenlang dezelfde buschauffeur. De bus stopte voor mijn winkel op t pleintje.
Zo leuk om te zien dat de buschauffeur dan ging navragen bij de laatste rit naar beneden
of de dame met de rode jas misschien n taxi genomen had,of dat we de bergwandelaars terug hadden zien komen van hun wandeling.
Hij nam zn verantwoordelijkheid om iedereen op zn plaats terug te brengen erg serieus.
Hij kende ook de "stamtoeristen" die met de bus gingen,
riep hij uit t raampje, ik heb jullie " die lange kale duitser" of " de dikke vriendinnen uit Nederland" ook weer gebracht.....
Onderweg even stoppen om druiven of vijgen te plukken en die dan aanbieden aan zn passagiers.
Quote
#7
Jaren terug. De vakantie naar Samos (Pythagorion) zat erop en we waren op de luchthaven. Onze naam werd omgeroepen. We schrokken ons rot. We moesten ons ergens melden op de luchthaven. Wij daar met knikkende knieën naar toe. Bleek dat het hotel had gebeld dat mijn mans jas daar nog hing. Mijn man is met de taxi naar hotel gegaan om het op te halen. (Nog een goede winterjas) We waren helemaal perplex. Zo lief…..
Goedas's signatuur Geniet van de dag Heart
Quote
#8
Het kleinste eiland waar wij een aantal nachten logeerden was Patmos. Leuk eiland, maar ik denk in het hoogseizoen erg druk. Wij waren er begin juni.
Quote
#9
Daar ga ik morgen heen, Wim.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Heel veel plezier Patrick, zal best leuk zijn.
Quote
#11
Wat een mooie verhalen!
Mooi vond ik Patmos toen we daar haren geleden een dagje vanuit Samos naar toe gingen. Met een scooter verkent, we waren overal snel op dit heilige eiland. Prettige sfeer, veel plezier!!
Quote
#12
(14 September 2021, 16:21)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heel veel plezier Patrick, zal best leuk zijn.

Zal zeker leuk zijn. Een aantal jaren geleden waren we al eens op Patmos en hadden daar toen een geweldige tijd. Daarom ook dat we er zeker nog eens wilden teruggaan.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Patmos als dagtrip vanuit Samos vond ik genoeg, zit ik liever 2 weken op Kalymnos met wat dagtrips naar de omliggende eilanden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Een dorpsgenoot  met reuma klachten woont  al jaren op Patmos ,en heeft daar een stuk minder last van
zijn ziekte ,dus komt hij nog maar zelden terug ,daar  geeft hij zelfs rondleidingen ,en hier kon hij eigenlijk
niks meer volgens wat hij mij vertelde
Quote
#15
Grappig deze avond in een restaurant in Tilos. Aan het tafeltje naast ons komt een Nederlands koppel zitten. Als wij bestellen zegt de man tegen de vrouw: “Dat zijn waarschijnlijk Belgen want zij bestellen wijn.” Vervolgens bestellen zij, naast het eten, ook een flesje retsina. Huh Voor zover ik weet is dat toch ook wijn. Wij hebben geen opmerking gemaakt  Angel
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
(05 October 2021, 20:25)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Grappig deze avond in een restaurant in Tilos. Aan het tafeltje naast ons komt een Nederlands koppel zitten. Als wij bestellen zegt de man tegen de vrouw: “Dat zijn waarschijnlijk Belgen want zij bestellen wijn.” Vervolgens bestellen zij, naast het eten, ook een flesje retsina. Huh Voor zover ik weet is dat toch ook wijn. Wij hebben geen opmerking gemaakt  Angel

...of ze waren zo slim om het voorbeeld van die bourgondische zuiderburen te volgen  Big Grin
Quote
#17
De afgelopen week verbleven we op het kleine Halki en hadden eergisteren tickets voor de ferry gekocht om vandaag naar Rhodos te varen. Om 15.07 gisterennamiddag kregen we een telefoontje van de ferry maatschappij (SAOS Ferries) dat de geplande vaart afgelast werd wegens de verwachte storm. De laatste ferry die gisteren vertrok van Halki naar Rhodos was om 16.00 uur en voor vandaag werden alle afvaarten afgelast.
Snel naar het bureeltje waar ik de tickets gekocht had en nieuwe tickets gekocht voor de lokale ferry (ALKO Ferries). Toen ik opmerkte dat we nog moesten inpakken en het wel heel snel dag was kreeg ik als antwoord: "Geen nood, ik ga ook mee met deze afvaart en stap als laatste op. Als jullie er nog niet zijn vraag ik wel om nog even te wachten tot jullie eraan komen."
Toen ik na aankomst gisterenavond in Rhodos aankwam stuurde ik nog een mailtje naar onze accommodatie eigenaar waarom we zo onverhoeds een dag vroeger vertrokken waren. Het antwoord was: "Geen probleem, volgende maal krijg je een dag verblijf gratis."

Gezien we geen dag vroeger terecht konden op ons geboekte verblijf op Rhodos even rondgekeken op Internet waar verblijf mogelijk was in de buurt van onze volgende accommodatie. 200m van ons nieuwe verblijf vond ik een hotel (Savoy Hotel) dat blijkbaar nog een kamer vrij had. Prijs voor 2 personen: 40 Euro met ontbijt inbegrepen Big Grin . Bleek een beetje oubollig maar wel kraaknet én ontbijtbuffet!!!

Zelf alles regelen bij rondreizen in Griekenland is zò leuk maar je moet wel altijd een plan B (en C) in gedachten hebben.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Leuk verhaal Patriclk. Hoe vond je Halki?
Staat nog op ons " verlanglijstje".
Quote
#19
(19 October 2021, 18:21)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk verhaal Patriclk. Hoe vond je Halki?
Staat nog op ons " verlanglijstje".

Buiten Emborio (de haven en enige dorp op het eiland) is eigenlijk niks anders op Halki. Er is een strand(je) buiten het dorp waar 10 strandstoelen kunnen staan en waar men er dan nog een groot aantal bijgeplaatst heeft op een hoger gelegen stuk.
Emborio is best wel leuk met hele nauwe straatjes en trappen. Een echt doolhof met veel gerestaureerde kleurrijke huizen die als vakantieverblijf verhuurd worden door vooral Nissia Holidays, een Brits-Griekse operator. Heel veel restaurants ook, allemaal aan de haven gelegen.
Maar verder is op Halki weinig te beleven. Het is vooral een eilandje waar je naartoe gaat voor de rust. In ons verblijf lag overigens ook een nota om de "quiet hours" te respecteren.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zelf hadden wij de 1ste verdieping van een huis net boven de haven gelegen. Met een ruim terras dat een prachtig uitzicht garandeerde.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Persoonlijk vond ik Agathonisi een leuker eiland en Lipsi blijft absoluut mijn favoriete eiland in de Dodekanesos.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Ok, Patrick bedankt voor je info, wij hadden ook t plan voor n kort bezoek.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Corona ervaringen Wilma 17 4.073 07 April 2020, 01:09
Laatste bericht: Wilma
  Griekenland met kleine kinderen Tukkeroscar 10 6.424 12 October 2014, 17:26
Laatste bericht: jjohn
  Griekse vriend emigreert naar Nederland, tips en/of ervaringen gevraagd! Fotini 6 6.849 20 October 2012, 19:12
Laatste bericht: Marina
  Kleine tips ter ondersteuning Griekse bevolking. Erwin 1 2.092 23 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Leo en Sonja

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)