Fodelianakis olijfolie                 
T kan weer 5
#1
En toch en toch zit het me niet lekker.
Als ik achteraf de gelopen track van gisteren op Google earth bekijk heb ik gewoon op de verkeerde berghelling zitten zweten om naar iets te zoeken wat daar helemaal niet was. Het komt er een beetje op neer dat ik in Sneek op zoek ben gegaan naar het marine museum dat in Den Helder staat.
Dit gegeven betekend dus nog een keer terug, nu straks of ooit.
De inspannende tocht van gisteren had zoveel aan energie gekost dat ik gisterenavond tijdens het diner met vrienden bijna van t padje afging.
Ik was moe, loom en de kuiten protesteerde hevig toen ze weer aan de slag moesten.
Vandaag dus maar even rustig.
Bovendien heeft de oude versleten rug een opsodemieter gehad van de val en voelt pijnlijk aan.
Echter is niets doen ook geen optie, stil staan in mijn geval is achteruit gang, bewegen is een must.
Niet uitgebreid aan de wandel maar ik heb nog wat normale dingen te doen.
We besluiten een strand te pakken vandaag dus vullen de rugzakken met al wat nodig is op een strand.
Ik laat de auto nog even voor wat het is en we wandelen eerst maar richting het ontbijt is het gezellig dorpje beneden aan de kust.
Het waait behoorlijk, niet stormachtig maar genoeg om de Grieken van het strand weg te houden, ik schat dan ook dat wij straks de enige zullen zijn die voor Pampus liggen op een van de mooie stranden. Het is rustig, langzaam aan vertrekken ook de toeristen van het eiland en ook zo onze beneden buurman. Deze gaat vandaag huiswaarts maar kan verder genieten via de verhalen die ik schrijf… ze zijn een van de vele fans.
Na het ontbijt een van de twee pakken stroopwafels gedropt, zo nog even door Potamos met de auto om de laatste te posten.
We gaan op weg naar het strand, komponada, een van de breed gestrekte keien stranden aan de oostkust.
Onderweg probeer ik de plastic waterflessen te vullen bij de bron, het water is schaars want maar langzaam sijpelt het water uit de bron en daarom duurt het even voor ze gevuld zijn en wij verder op pad kunnen.
Voor de bakkerij in Potamos waar ik de wafels moet droppen is het een bende, het is er altijd een bende, sinds de invoering van de automobiel in Griekenland die langzaam aan de ezel verdreef zijn de Grieken lui geworden, op nog geen vijftig meter van de plek is een grote parkeerplaats maar nee hoor iedereen plant de vierwieler gewoon voor de deur, stapt uit en heeft letterlijk “schijt” aan de rest.
Ik dus ook zet het huur autootje op de taxieparkeerplaats en ren gewapend met mondkap als een struikrover de zaak binnen, Manthi van de bakker kijkt verschrikt op als ik haar de stroopwafels in de handen druk en er weer vandoor ga….. ze snapt er helemaal niets van, vanavond maar effe app en.
We rijden richting zuiden en op wat kleine huur autootjes na die als slakken over de weg gaan is het niet druk. Tuttt tutttt en er voorbij.
Wat ik al dacht blijkt waar, komponada is verlaten en de brancards waarop normaliter de badgasten liggen opgebaard blijken ook vertrokken, heerlijk het oude strand, stil en verlaten.
Waar zullen we eens gaan liggen op het 500 meter brede strand?
De wind die uit het oosten waait is verraderlijk, zorgt voor een heerlijke verkoeling maar de zon doet gewoon zijn werk, smeren dus.
Handdoeken gespreid, Grieks muziekje op de achtergrond en slaan van de golven.
In gedachten verzonken wat de wandeling van morgen zal worden strooit Klaas Vaak wat zand in mijn ogen en droom ik weg.
Na twee zwemsessies en weer opdrogen zegt mijn horloge dat het 15.00 uur is, dat is voor mij een wereldrecord, ik heb gewoon drie uur op het strand gelegen.
“Kom we gaan” op naar het restaurant Scandeia een tiental kilometers verder door de bergen aan een andere kust.
Het restaurant ligt prachtig in de zon doch voor mij even geen zon, ik heb genoeg stralen gehad vandaag en we nemen een trapezie in de schaduw.
We eten …. Een verlate lunch die we ook maar gelijk als diner bestempelen.
Wat ouzo, salade en andere heerlijke gerechten dekken de tafel. Als alles op is komt de fatourada op tafel, onbesteld maar voor oude gasten laten we maar zeggen.
Ook komt er een bekende aanlopen, een bejaarde.
We kennen hem al van jongs af aan, niet dat wij nu zo oud zijn maar dat kat moet toch al aardig op leeftijd zijn.
Adolf noem ik de kat altijd, het beestje is spier wit met uitzondering van een zwart snorretje wat de gelijkenis treft met de Duitse dictator van 40 -45.
Ik wil de grap dan ook maken maar besef mij gelukkig op tijd dat naast ons een tafel bezet is door 6 Duitsers……….
We hebben nieuwe buren….. wandelaars…. Er valt een hoop te vertellen.

Morgen weer aan de wandel…. Wel te rusten
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  T kan weer 17 Japio 1 674 02 October 2021, 07:50
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 16 Japio 0 551 30 September 2021, 18:37
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 15 Japio 0 494 29 September 2021, 18:25
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 14 Japio 2 651 28 September 2021, 17:56
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 13 Japio 0 426 25 September 2021, 18:51
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 12 Japio 0 424 24 September 2021, 17:36
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 11 Japio 0 404 23 September 2021, 20:13
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 10 Japio 2 582 23 September 2021, 15:06
Laatste bericht: Marianne
  T kan weer 7 Japio 5 800 23 September 2021, 08:28
Laatste bericht: Debs
  T kan weer 9 Japio 0 416 21 September 2021, 07:44
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)