Kerst
#1
Zijn er tips om als alleen gaande ( die de feestdagen in Nederland willen ontlopen) om Kerst te vieren in Griekenland ? 

Groeten Elleny
Quote
#2
Oh, dat is voor ons al weer een tijd geleden. Een keer kerst op Kreta. Daar kreeg ik niet de kerstspirit alhoewel de verlichte bootjes in Agios Nikolaos wel indruk maakten. Later waren we een keer 10 dagen in Athene. Ik denk 2007.Wij zaten toen in een hotel vlakbij t syntagmaplein. Dat vond ik echt gaaf. Ik weet niet hoe t daar nu zal zijn, want voor ons zoals gezegd al weer n aantal jaren geleden. Maar de kerstboom op t Syntagmaplein, de kindertjes met de ballonnen en alle kraampjes geroosterde kastanjes, de muziek en handelaren met van alles en nog wat in de straten er om heen vonden wij enig. Alle winkels open. We hebben genoten. Een avond zijn we toen langs allerlei kerken gelopen waar overal gezongen werd...toen hadden we het gevoel dat t kerst was. Een heel leuk ding vond ik de winkels met allerlei weggeefdingetjes. Grieken geven elkaar met de feestdagen leuke miniatuur dingetjes. Als je veel vrienden hebt krijg je er veel. Ze kosten tussen een euro en heel veel Euros.... Ik heb die van 2006 en 2018 nog steeds aan een kast hangen. Het is o.a. een goudkleurige granaatappel met rode lintjes en belletjes er aan. Restaurants waren niet allemaal open, maar wij hadden een heel leuke gevonden (vooraf gereserveerd). Ik weet niet meer op welke dag van de week, maar we hebben toen ook het museum voor Cycladische kunst bezocht. We waren er zowat alleen maar prachtig museum. Ik zou dit ook alleen kunnen doen, maar zou dan wel dichtbij t syntagma blijven zodat je vandaar veel lopend of met bus kunt doen. 
Verder kwamen er toen veel eilanders naar Athene, terwijl volgens zeggen in het hotel, met Pasen de Atheners naar de eilanden gaan. 
Als t je wat lijkt misschien even vragen aan iemand van de Nederlandse vereniging in Athene. Die kunnen zeggen hoe t de laatste jaren is... of mensen van Oriste......die t wellicht ook gedaan hebben.
Quote
#3
(15 September 2021, 16:42)elleny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijn er tips om als alleen gaande ( die de feestdagen in Nederland willen ontlopen) om Kerst te vieren in Griekenland ? 

Groeten Elleny

Daar zit ik ook aan te denken, Elleny. Al gaat het mij niet perse om 'Kerst te vieren', gewoon lekker weg en ontspannen en nieuwe plekken ontdekken.
Ik wil graag naar een eiland met in de winter een redelijk 'grote eigen bevolking', zodat er wat leven is en ook lijkt het me leuk om in een 'oude' stad te verblijven.
Rhodos ben ik al eens geweest in de winter, was super leuk, mooi weer in februari, leuk verblijf in de oude stad, binnen de stadsmuren, en genoeg te doen en te zien op het eiland, ook met de bus. Zelfs nog enkele middagen op het strand doorgebracht en twee keer het leuke eilandje Chalki bezocht.
Voor december zit ik te denken om naar Kos te gaan, en evt. te combineren met een paar dagen Kalymnos. Dit eiland schijnt een mooie en levendige 'stad' te hebben, ook in de winter, mede omdat het ook in de winter veel bezocht wordt door klimmers. Op Kos zou ik dan een fiets huren.
Natuurlijk weet ik dat het weer ook tegen kan zitten, maar ik vermaak mij eigenlijk altijd wel, binnen en buiten.
Quote
#4
Hartelijk dank  voor de reacties .
Groeten Elleny
Quote
#5
Het eigenlijke feest is op 31 december, dan komt in de meeste plaatsen Agios Vassilis (hij ziet uit als de kerstman) aan met de boot, dat betekent het nieuwe jaar begint, even van te voren vaart er een kleine kaik met een oude man met een koffer de haven uit de zee op dat wil zeggen dat het oude jaar voorbij is, dat is ook de tijd dat alle kinderen cadeautjes krijgen.
In Agios Nikolaos wordt dat nog elk jaar zo gevierd.
Veel plezier waar je ook bent in Griekenland.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Het is alweer lang geleden (1973), maar net voor kerst een paar dagen naar Rhodos-stad geweest.
Helemaal super! ook wel een regenbui gehad, maar ook stranddagen. Met Kerst hebben wij niet zoveel, maar daar was het ons ook niet om te doen.
Quote
#7
@Leuk plan Esther. ik denk dat je je wel gaat vermaken, als je niet al te hoge verwachtingen stelt aan t weer, en wat er zoal open zal zijn. Ik zou een hotel/app boeken in Kos stad. Ben nog wel aan t denken over waar een fiets te huren, maar denk dat de verhuurder v je app dat kan regelen. De 'gewone' verhuurders zijn echt allemaal dicht dan.
Quote
#8
Iemand enig idee wat de beste plaats op Kalymnos zou zijn om in de winter te verblijven? Liefst aan de kust, met een haven(tje), een soort van boulevard en waar evt. wat restaurantjes open zijn? Dus waar het in de winter enigszins levendig is. Rijdt er een bus tussen de grotere dorpen op het eiland in de winter?
Quote
#9
Ik denk dat je eerste prioriteit moet zijn dat de kamer verwarming heeft.
Quote
#10
Warm water wellicht de tweede prio?
Als je in een acco bent waar warm water "van de zon" moet komen kan dat misschien tegenvallen.
Quote
#11
Uiteraard heren,  daar zal ik ook op zoeken. Maar met verwarming en warm water in the middle of nowhere, zonder vervoer, lijkt mij ook niet ideaal  Tongue
Quote
#12
Esther, contacteer misschien deze eens om te horen of zij in de winter open zijn.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik heb er zelf een paar maal verbleven buiten het hoogseizoen (april/mei en oktober). Dat was wel een paar jaar geleden. En als ik nu de (veranderde/vernieuwde) website zie denk ik dat Stavros, de toenmalige eigenaar, zijn zaak overgelaten/verkocht heeft. Hij was tenslotte ook al dik in de 70. Maar het loont misschien toch de moeite om even te horen.
Anderzijds zullen er waarschijnlijk wel andere acco's zijn in Massouri die open zijn tijdens de winter.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
(22 September 2021, 21:02)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Uiteraard heren,  daar zal ik ook op zoeken. Maar met verwarming en warm water in the middle of nowhere, zonder vervoer, lijkt mij ook niet ideaal  Tongue
Mijn eerste keus zou ook Kalymnos, zeker als je maar een korte tijd gaat, anders Agios Nikolaos voor de winter, vaak goed weer en altijd wat te doen, dat weet ik uiteraard uit ervaring.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Ik zou kiezen voor Pothia /Kalymnos stad om te verblijven. Het aantal klimmers rond kerst zal heel klein zijn, en rond massouri veel/alles gesloten.
Quote
#15
(23 September 2021, 07:17)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zou kiezen voor Pothia /Kalymnos stad om te verblijven. Het aantal klimmers rond kerst zal heel klein zijn, en rond massouri veel/alles gesloten.
Dat is eigenlijk ook mijn keus Nanny, hoe is het weer bij jou op Kos en natuurlijk ook op Kalymnos in de winter, kan ik dat vergelijken met oost Kreta?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
@Arthur, we hebben soms prachtige dagen op Kos, maar de winter heeft zeker hier in de bergen waar ik woon ook zeker vele vochtige dagen. Vooral luchtvochtigheid. Kalimnos is wat dat betreft 'droger' net als Kefalos.
Quote
#17
Leuk om te lezen dat Kalymnos in de winter ook goed te doen is. Het was mijn eerste kennismaking met een Grieks eiland in onze studententijd (100j geleden Big Grin). Nu we recentelijk met pensioen zijn en overwegen óf langere tijd óf meerdere keren naar Griekenland te gaan, lijkt het me ook leuk in het winterseizoen Kalymnos een keer te bezoeken. Heb er nog een grappige anekdote aan overgehouden. Toen wij er een keer op een terrasje zaten, vloog er een wesp onder mijn toen nog ienimini-rokje en stak mij zeer hoog in binnenkant van mijn bovenbeen. Natuurlijk slaakte ik een gil (meer van de schrik dan van pijn). De eigenaar, voor geen kleintje vervaard, greep een flesje met ijskoud water, greep mijn rokje vast, trok dit omhoog en gooide de inhoud in mijn kruis! Volgens mij heb ik toen nog harder gegild, terwijl mijn vriend (man) blauw lag van het lachen. Anekdote is jaren nadien nog geregeld verteld. Κάλυμνος θα γυρίσω Smile
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Video De allerlaatste Kerst wensen op Oriste Wilma 4 2.115 23 December 2019, 17:17
Laatste bericht: Goedas
  Kerst in aantocht... Bart0riste 21 12.102 19 October 2014, 09:19
Laatste bericht: Bart0riste
  Cadeautjes voor Kerst Angeliki 24 12.012 29 November 2012, 21:59
Laatste bericht: Antoinette
  Met Kerst en oude-nieuw in Athene!! Imogen 14 9.550 27 September 2011, 21:49
Laatste bericht: Imogen

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)