Grieksegids nieuws
T kan weer 16
#1
Het is vandaag een koude zomerdag of een heerlijke winterse dag, het is maar net zoals je het wilt noemen.
23 graden vind ik niet verkeerd, goed t waait maar dat is wel lekker.
We zijn er laat uit en gaan linea recta naar de bakker te Karavas.
Vandaag maar weer eens een olijfoliebrood, de nieuwe bediende staat me stomverbaasd aan te kijken als we het brood aanwijzen van onze keuze.
“Aar jou sjeur, tis is wit olifoil!” …. Yes i am antwoord ik hem geruststellend en knik dat ik geen verdere uitleg behoef.
Nog 2 verse lekkernijen en wat koekjes en we zijn klaar.
Net voordat ik af wil rekenen komt de oude bakker zelf uit de bakkerij aanlopen “ wait my friend, this I made specially for you… it’s still warm”.
Ik schrik me rot, de oude man ziet er verbazend goed uit, de laatste keer dat ik hem zag dacht ik, die is er niet meer de volgende keer.
Ik vraag hoe het met hem gaat en waarom hij nog steeds aan het werk is.
“Ik stop als ik honderd ben” verteld hij mij en slaat me hard op mijn schouder.
Ik bedank hem vriendelijk voor zijn gift en even later zitten we aan een heerlijk, iets te uitgebreid ontbijt.
Het is elf uur, tijd om maar eens een wandelingetje te gaan doen.
Welke en waar wordt de laatste dagen een uitdaging, ik heb mijn lijstje met “to do” wandelingen bijna af.
Het wordt vandaag de holle olijfboom.
Geen grote wandeling, een kilometer of 4 volgens mij.
We gaan per auto richting het zuiden, wederom Kalamos.
Op de stijgende weg richting Firi Amos zet ik de auto links van een kruispunt aan de kant.
De zakken gaan om en we gaan.
We zitten op hoogte en zullen dus eerst alleen maar afdalen.
Het gaat noordwaarts richting het kerkje van de heilige Theologos,  voorbij de grote watertank loopt een breed keienpad wat we na ongeveer 1 kilometer naar rechts toe verlaten.
De wind waait stevig als we het pad steil afdalen.
Links naast ons in de diepte de blauwe zee en boven ons de altijd aanwezige rovers op zoek naar hun prooi.
Ze hebben het lastig met de harde wind, het is balanceren om stil te blijven bidden.
We dalen steeds verder af en lopen langs wat oude vervallen stallen en huisjes die wij straks gaan bekijken.
In een klein driehoekje in de zee zie ik in de branding een zeer mooie kleur blauw ontstaan, dit straks ook maar even bekijken.
Voorbij de oude steengroeve waar de graafmachine nog steeds vastgeroest staat is nog steeds het oude Volkswagen busje aanwezig, tenminste wat er van over is.
Wacht even…. Stopt het pad hier nu?
Nee hoor het is even wringen door de bossages en het pad gaat weer verder.
Wordt smaller en sterker begroeit.
Even denk ik, we stoppen ermee maar telkens is er weer een smalle doorgang.
De onderbenen zitten toch al onder de schrammen één meer of minder maakt ook niet meer uit.
Als we eindelijk bij het veldje uitkomen bij de oude waterput en de oude boom dan ziet het er hier niet uit.
Dat kan ook niet anders want het pad was ook overgroeit, er is hier een tijdje al niemand meer geweest.
Het anders zo mooie veldje staat vol met onkruid en ook de oude olijfboomgaard toont een troosteloos aanzien.
De koning is er nog steeds, alleen God zal weten hoe oud de boom is.
Trots staat hij daar in zijn volle glorie, alleen maar van een imponerende schoonheid.
Geen olijven maar wel blad.
Aan de achterzijde de kleine stenen trap in de holte van de boom, een gegeven waar bijna geen mens van weet.
Ik schiet een filmpje dat ik later zal posten, ook op het Griekse forum van het eiland en dan zal de eerste vraag wel weer zijn, “ hoe kom je daar met de auto” .
Ogenblik ik krijg het koud, tijd voor een fatourado.
Goed waar waren we gebleven.
De olijfboom, na een korte rustpauze had ik tussen mijn oren zitten dat ik de heuvel achter de boom op wilde klimmen om te kijken hoe het uitzicht daar was, ik heb het niet gedaan er was te veel begroeiing.
De terugweg zoeken was effe een dingetje, we waren even naar de oude waterput geweest, die trouwens goed vol stond met water en daardoor even het spoor bijster naar het oorspronkelijk pad.
Na wat geschop en getrap zijn we er weer, het gaat omhoog en pittig weer.
De wind zorgt voor een heerlijke verkoeling en bij de eerder genoemde vervallen huisjes gaan we even op verkenning uit.
Niets bijzonders eigenlijk dus klimmen we verder de heuvel op, die plots ophoud en veranderd in een afgrond, een diepe afgrond, beneden ligt het strand van Firi Ammos omgeven door een schitterende kleur blauw.
Ik pak mijn telefoon en bevestig die in een stabilizer, een wat?
Ja een soort Gimbal, nee geen gymbal maar een soort steun die ten alle tijden je telefoon waterpas houd, hoe je het handvat ook beweegt.
De wind is echter zo hard dat als ik begin te filmen de telefoon door een harde windvlaag bijna een honderd meter lager op het strand beland.
Pffff nee hè, nu effe niet. Snel berg ik het apparaat op.
We doen het laatste stuk omhoog en slaan weer links het brede pad op richting de watertank en de auto.
In het zuiden ligt Kalamos heerlijk in de zon te baden.
We gaan op voor de lunch in het bijna verlaten Kapsali.
Zo ik ga verder met mijn fatourado, o ja we hebben verse buren, Grieken!
Het waait dus die zie je voorlopig niet.
Yamas.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  T kan weer 17 Japio 1 678 02 October 2021, 07:50
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 15 Japio 0 495 29 September 2021, 18:25
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 14 Japio 2 658 28 September 2021, 17:56
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 13 Japio 0 427 25 September 2021, 18:51
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 12 Japio 0 425 24 September 2021, 17:36
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 11 Japio 0 405 23 September 2021, 20:13
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 10 Japio 2 589 23 September 2021, 15:06
Laatste bericht: Marianne
  T kan weer 7 Japio 5 816 23 September 2021, 08:28
Laatste bericht: Debs
  T kan weer 9 Japio 0 417 21 September 2021, 07:44
Laatste bericht: Japio
  T kan weer 8 Japio 0 397 18 September 2021, 18:30
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)