letter Δ (delta)
#1
Wat ik me afvraag, wanneer/hoe wordt de letter Delta bij het begin van een persoonsnaam/eigennaam met Δ of NT begonnen/geschreven?
Quote
#2
Goeie vraag...
Davy wordt als Ντέιβι geschreven in onze Griekse les, daarentegen Dimitri wordt Δημήτρης.

Mij is ooit verteld, originele Griekse namen -> Δ, en namen afgeleid van andere talen -> Ντ
Quote
#3
Eigenlijk bedoel je de D-klank. Het ligt aan de klank die in het Grieks net even anders is. Als hij zacht is zoals ongeveer de Engelse "the" dan is het de letter Delta, maar als de klank harder is dus zoals wij de "D" uitspreken dan gebruik je de NT.

Mooi voorbeeld is de naam Ντόρα - Θεοδώρα (Dora - Theodora). Theodora is de doopnaam maar in het dagelijkse gebruik verwordt dat meestal tot Dora. In het Grieks hoor je dan precies die kleine finesse.
Quote
#4
Maar het woord "geschenken" is weer " δωρα"........het blijft moeilijk
Quote
#5
Haha, hartelijk dank mensen, van onder naar boven: het blijft inderdaad moeilijk Nanny. Huh Daar kan je wel eens gelijk in hebben Paok-fan. En dat lijkt me meer dan ook weer een logische uitleg Soundsystem.

Ik ervaar het toch ook zo. Mijn familienaam zijn ze alvast met NT begonnen op onze huwelijksakte van jaren geleden. Die wordt dan ook met een harde D geschreven en van buitenlandse origine als je het bekijkt met Griekse ogen maar zou eenvoudigweg zomaar een Kretenzische naam kunnen worden/zijn als je er akis achter zet.  Big Grin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)