Smeergeld?
#1
Even voorop: ik hou van Griekenland, en helemaal van de meestal sympathieke Grieken. En het eten, en de natuur, enzovoort. Daarom woon ik er nu, met mijn vrouw. Vlakbij onze dochter met haar Griekse partner, speelt natuurlijk wel een rol.

To whom it concerns, voor wie het aangaat. Ervaringen met de Griekse overheid.
Domme pech, dat wij ons goed en wel al gevestigd hadden in Griekenland, Imathia, stad Veroia; nog een keer terug naar Nederland. Onze NL auto verkopen, te oud en te groot om hier te importeren. Op de heenweg naar NL notabene langs Milaan, vlakbij naar later bleek de eerste giga-uitbraak van covid. Terug per vliegtuig, nog van geen kwaad bewust. Begin februari 2020. Vliegende paniek begint, pandemie. Vandaar allerhande beperkingen, dat telt hier mee, kunnen de Grieken op zich niks aan doen.
Zowel mijn echtgenote als ik moeten ons nog officieel aanmelden, dat we langer dan 30 dagen in dit prachtige land gaan blijven. Te weten, permanent. Appartement gehuurd, alles officieel aangemeld, registratie bij de belastingdienst. Alleen nog officiële verblijfsvergunning. IK EU-burger, kan niet moeilijk zijn. Echtgenote niet-EU burger, maar al vijftien jaar getrouwd en volstrekt officieel met NL verblijfsvergunning. Die alleen vervalt als je emigreert.
Viermaal naar de plaatselijke politie om ons aan te melden, voordat we eindelijk binnen mogen naar de juiste afdeling op een moment dat de juiste beambte daar aanwezig is. Heel naïef gedacht dat aanmelden echtgenote bij immigratiedienst voorrang moet hebben. Zowaar een kantoor in onze stad Veroia. Dus niet, dat is vanwege covid permanent gesloten. Na lang aanbellen iemand die zegt 'ga eerst maar naar politie, EU burger aanmelden'. Twee maanden voordat we binnen mogen. Bergje documenten, dat er ziekteverzekering en pensioen uit NL is, paspoorten, huwelijksakte, geboorteakte. Ter plekke registratie gemaakt - voor mij, echtgenote volstrekt genegeerd.

Geeft niet, terug naar immigratiedienst. Ik ben officieel, alleen nog even mijn echtgenote aangeven. "Wanneer bent u aangekomen in Griekenland?" Vier maanden geleden komen vliegen, boarding pas kunnen we laten zien. 'Jammer dan, te laat met aangifte'. Jamaar, probleempje met covid, alles vaak dicht, dus lang bezig geweest met registratie. "Niks mee te maken". Aanvraag verblijfsvergunning botweg niet aangenomen, laat staan beoordeeld.
Partner van onze dochter, ondernemer, bemiddeld: daar zetten we mijn advocaat achter. Nog dikker bergje documenten daarheen. Nee, Oekraïense huwelijksakte met Griekse vertaling is niet genoeg, moet apostille op. Op naar consulaat (of zoiets) in Thessaloniki. Via privé adres van een mevrouw 250 pleuro betalen voor dat document. Pardon? Bij consulaat in NL kostte het ooit zeven of negen tientjes, zoiets, voor een NL verblijfsvergunning. Dit riekt nogal naar corruptie.
Maar goed, hiermee terug naar de advocaat. Dik voor mekaar, alleen nog effe Griekse vertaling halen van NL ziekteverzekering. Die van CAK, op gestandaardiseerd EU formulier, dat de IKA gewoon zo onvertaald aanneemt. Nee, dit haat via 'een ander' die dan direct een Griekse verblijfsvergunning gaat verstrekken. 500 euro, asjeblief.

Als ik kijk op de site van de Europese Unie, emigratie naar Griekenland, verblijfsvergunning: welke documenten indienen, ZESTIEN euro aftikken, geregeld. Zeggen ze. Maar als het niet direct via de immigratiedienst kan (die domweg de aanvraag weigert te bekijken) is het 500 euro. Voor iemand die dan niet in de EU geboren is, maar 100% normaal recht heeft als echtgenote van een EU burger zich in dit mooie land te vestigen. Stel voor wat een vluchteling dan moet ophoesten die geen vanzelfsprekend recht heeft in Griekenland te komen wonen.

Maar ik ben geen vluchteling, ik ben Hollander. Hebben ze pech, die zijn eigenwijs. Linksom of rechtsom, ik ga ooit mijn vrouw hier legaliseren. En uitvinden waarom ze me niet zoals wetten en regels stellen een AMKA nummer verstrekken, niet tijdelijk maar permanent. Ik ga hier wonen, want het land bevalt me. Punt.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#2
Beste Peter,
Ik kan je frustratie volledig volgen, Ik heb altijd een band gehad met Griekenland, en het was dikwijls een ritje op de achtbaan, Ik heb al die jaren proberen te doorgronden wat je kon doen om netjes in orde te zijn als brave burger. Vele gesprekken gehad omdat ik alles netjes op een rijtje wou hebben. Ik vond dat de Grieken zelf voor een deel verantwoordelijk waren daar zij zelf met alle regels losjes omsprongen om het dan voorzichtig uit te drukken. De waarheid dat de Griekse overheid al even onvoorspelbaar is want vele postjes zijn bezet door ambtenaren die dat postje in het verleden bemachtigd hebben via de politieke voorkeur in hun familie. Dat is een zware erfenis uit het verleden en ik twijfel of de politieke wil aanwezig is om dit te veranderen in de toekomst. Ikzelf blijf vasthouden aan dat ik mijn zaakje keurig en legaal wil regelen en het word zeker niet makkelijk. Ik heb vele gesprekken gevoerd met vrienden, familie ambtenaren en verzekeringsagent hoe ik best als motorliefhebber 1 van mijn motoren en/of 1 auto in prima staat officieel naar Griekenland wil overbrengen, Als je het aan 10 personen vraagt krijgt je gegarandeerd evenveel verschillende antwoorden, dan versta ik ook makkelijk dat de standpunten over dit onderwerp in dit forum soms hoog oplopen, niet moeilijk ze hebben allen ergens een punt want elke keer is het anders, nooit is het uniform.
Ik ben nu reeds van Juli bezig om mijn eigendom te laten verzekeren tegen Brand, storm en alle verdere schade. 3 bezoeken bij de vriendelijke makelaar telkens ontvangen met een goede koffie en een koekje erbij. Alles doorsproken, alle benodigde bewijzen binnengebracht, eigendomsbewijs, Afimi, belastingen, elektriciteit, Foto's en staat van het eigendom en zo gaan verder. Alle aanvraagdocumenten netjes ondertekend dus een stevig dossier. Vele beloften verkregen alles zou in kannen en kruiken zijn voor mijn volgende vlucht. Noppes....
Tot 2x een volledig uitgewerkt voorstel toegestuurd in het Grieks opgesteld uiteraard. Na vertaling van het document kwam ik telkens een veelvoud van beperkingen tegen zodat de verzekering steeds tot nul herleid werd. Deze waren nochtans telkens in de aanvraag duidelijk besproken en omschreven. Geen probleem bij de volgende offerte zou alles perfect op maat omschreven staan (in het Grieks uiteraard) geen zorgen maken. Na mijn laatste zogenaamde offerte heb ik de telefoon genomen en gevraagd of dat een grap was want als afsluiter was in het contract opgenomen dat ik de woning zelf gedurende het volledige jaar moest bewonen en dit bovendien mijn hoofdverblijf moest zijn. Laat nu mijn aller eerste vraag op het kantoor dat ik graag mijn 2de verblijfplaats tegen elk risico wou verzekeren. De vriendelijke makelaar had dit uiteraard zelf niet opgemerkt (kan waarschijnlijk geen Grieks lezen ??) maar zou nu alles doen om een aangepaste nieuw polis op te stellen. I'm still waiting sinds 2,5 maanden..........
Veel geduld gewenst....
Quote
#3
Is/was het dan geen optie, de echtgenote dubbele nationaliteit te laten "afhalen", dus extra de Nederlandse?
Mijn zoon in Australie heeft de kinderen 3 paspoorten laten geven: NL, Duits en Australisch.
Nu ja, die zijn nog klein, zijn in OZ geboren, zoon NL/Duits en vrouw Australisch.
Sterkte met de strijd tegen de GR windmolens.
P.S. Zelf heb ik de NL nationaliteit in Duitsland behouden, als een collega vroeg waarom zei ik altijd
"ich will mich doch nicht erniedrigen" - in mijn geval met EU-nationaliteit natuurlijk probleemloos qua werk enz.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)