Hoe is de stand momenteel in noordwest Kreta en hoe zijn de vooruitzichten.
#1
Daar we hier op een forum zitten van Griekenland fans wil ik een voorbeeld aandragen hoe momenteel de toestand op Creta is 
en hoe bij de lokale bewoners in de kleine dorpen hierop word gereageerd.


Ik kan betrek mijn info uit Chania en de omliggende dorpen omdat wij voortdurend dagelijks contact hebben.
Vele zaken die normaal open zijn voor hun vast cliënteel hebben momenteel de deuren gesloten wegens gebrek aan cliënteel. 
Reden er is nog steeds een grote groep die halsstarrig weigert zich te vaccineren.

Hier een voorbeeld: 

De hoogbejaarde Jaja is steeds vele jaren bedlegerig, haar kleine woning met tuin nabij Souda bay is steeds de verzamelplaats van de hechte familie, 
alle kinderen en kleinkinderen zijn steeds talrijk aanwezig. 
De hoogbejaarde dame is reeds meermaals opgenomen in het ziekenhuis maar vanwege de hoge overbezetting en het bijkomend financieel plaatje moest zij telkens terug naar huis 
waar zij door de familie met de nodige commotie wordt verzorgd. Het gevaar van een bijkomende corona besmetting is zeer reëel en zou het einde van de zwaar zorgbehoevende dame betekenen.
Ondanks het alom aanwezig gevaar is er geen vaccinatie bereidheid in deze familie en ervaren zij steeds de opgelegde maatregelingen van de Griekse regering als overdreven 
en totaal niet in verhouding.  
Geen enkel teken dat zij door een eenvoudige vaccinatie hun steentje kunnen bijdragen om dit virus in hun gemeenschap met toch wel een bedenkelijke nationale zorgverlening een stevige knal te verkopen. In hun wereldje gebeurt een besmetting steeds bij de anderen, nooit in hun wereldje. Zij keken dan ook enigszins onbegrijpelijk aan als wij reeds gevaccineerd zeer voorzichtig reageerden op hun hartelijke knuffels en zoenen. Zij blijven onze geliefde familie en vrienden maar ze zijn meestal niet gevaccineerd en hun omgeving ook niet. Maar zij denken steeds in hun eigen grote lokale bubbel.

Een ander beeld bij de vele vrienden die een zaak uitbaten of in de toeristische werken, zij zijn ook geen grote aanhangers van vaccinatie maar zien er wel de noodzaak van en merken dat er een hele grote discipline is om de regels toe te passen bij de meeste toeristen. Heden, enkele telefoontjes gepleegd bij enkele uitbaters en het volgende beeld ontstaat. Tja, ik heb mijn zaak moeten sluiten wegens niet rendabel onze buitenlandse overwinteraars staan allen klaar met hun vaccinatiebewijs, maar ons lokaal vast cliënteel blijft weg, als er enkele leden in een familie niet gevaccineerd zijn word het etentje in eigen kring georganiseerd. Enkele zaken kunnen nog enigszins draaien via afhaal of delivery.

Vooruitzichten: De Griekse regering wil dat het vaccinatie bewijs uiterlijk 7 maanden geldig blijft tenzij je een boosterprik krijgt. Europees gezondheidscommissaris Stella Kyriakides heeft dit maandag ook voorgelegd aan Europa om een algemene regel hierrond. Dus je kunt best van uit gaan dat deze regel ook spoedig zal toegepast worden voor eenieder die naar Griekenland wil afreizen.
Quote
#2
Creta heeft duidelijk zn eigen manier van handelen, eigen regels etc. Ik hoorde van een van mijn leveranciers voor de winkel, dat zij heel veel klanten uit kreta heeft. Maar erg dr bedenkingen heeft om naar de beurs te gaan in Athene,want t overgtote deel klanten zal niet op komen dagen. ( Vaccinatieplicht) 
Op kos zitten we aan de 80 misschien nu wel 85 %vaccinatie.
Quote
#3
(23 November 2021, 19:31)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Creta heeft duidelijk zn eigen manier van handelen, eigen regels etc. Ik hoorde van een van mijn leveranciers voor de winkel, dat zij heel veel klanten uit kreta heeft. Maar erg dr bedenkingen heeft om naar de beurs te gaan in Athene,want t overgtote deel klanten zal niet op komen dagen. ( Vaccinatieplicht) 
Op kos zitten we aan de 80 misschien nu wel 85 %vaccinatie.

Kos heeft zo'n 35000 inwoners (dacht ik). Dan zit de vaccinatiegraad vandaag aan 82% met 29000 volledig gevaccineerden. En bijna 3.500 hebben al een 3de prik gekregen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ja klopt rond 35000 inwoners, dus die percentages zijn juist.
Quote
#5
Corona terug van weggeweest of toch niet.

Even ter informatie, Een gevaccineerd familielid bied zich een maand geleden aan in het hospitaal van Chania voor een intens medisch onderzoek.
Gezien de ernst laat hij zich die dag begeleiden door broer en schoonzus, resultaat even later zijn zij alle 3 geïnfecteerd met Covid.

Voor de patiënt resulteert dit tot zwaar medische complicaties, zelfs tot op heden.
Broer en schoonzus zijn na het doorlopen van een korte ziekte periode aan de beterhand.

Dus het beestje is nog niet dood.
Quote
#6
Het beestje is zeker niet dood. Al een paar keer in het nieuws geweest dat er op Kreta aardig wat gevallen van de Eris variant zijn.

Cors
Quote
#7
(30 August 2023, 16:13)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het beestje is zeker niet dood. Al een paar keer in het nieuws geweest dat er op Kreta aardig wat gevallen van de Eris variant zijn.

Cors

Tja, nochtans was hij als taxi driver meermaals gevaccineerd en ging hij zeer omzichtig te werk, Nu werden het 10 dagen intensive care.
momenteel is hij net thuis maar het zal langdurig werk onbekwaam zijn, met grote financiële gevolgen als zelfstandige.
Quote
#8
Covid gaat nooit meer weg en blijft muteren, net als alle griepvarianten. Is iets waar we gewoon mee moeten leren leven. Kom je in aanmerking voor de jaarlijkse vaccinatie, doen! Verschillende verkoudheidsvarianten zijn ook ooit ontstaan uit covid-virussen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
August 17, 2023 CORONAVIRUS,

An increase of Covid-19 infections was recorded for the fifth consecutive week in Greece, with the Eris subvariant dominating 16% of them. At the same time, hospital admissions are also on the rise.

De rest kan je hier lezen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)