20 Dec 2021
#1
Als ik deze nieuwe dag van de week opsta heb ik een goed gevoel over vandaag, dat gevoel wordt nog beter als ik op een zijmuur van een van de vervallen huisjes waarop wij uitkijken een oranje gloed zie verschijnen.
Ik loop naar boven en kijk uit richting het dorp in de verte, de hemel toont zich aan mij als totaal onbevlekt.
15 graden had de vriendelijke wandelaar tegen mij gezegd,
gisteren tijdens de Paleochora tocht, ja het wordt de hele week mooi weer!
Ik check de batterijen van de camera’s en speur nog eens de kaart erop na of de wandeling van vandaag nog eventuele kleine paden kent die ik toe kan voegen.
Ik vind er een en wijzig de route voor de zesde keer, laad deze in de Gps en we gaan aan het late ontbijt.
Ik draai de kachel laag en sla de ramen open en een frisse wind waait door de Pyrgos.
We ruimen even snel de losse troepjes op want vandaag komt de schoonmaker en dan wil je toch een goede indruk achterlaten.
Om 11.00 uur is de afspraak, de wandelende eiland encyclopedicus heeft zich gisteren aangemeld.
Met de woorden wat gaan we morgen doen mengt hij zich vanzelf in het wandelgezelschap, wel zo handig want de gegoede gast weet bijna elk paadje te vinden op het eiland, als ik met een mogelijk nieuw pad aankom is meneer er al geweest.
Nou voor nu ga ik even afsluiten, ik moet me in mijn wandelkleren hijsen en de spullen pakken…. Tot later.
Om exact 11.00 locale tijd vertrekken we richting Livadi het centraal gelegen dorp op het eiland.
Ik zie veel jeugd op straat, de reden hiervan is een aardbeving die aan mij totaal voorbij gegaan is, ik lag om die tijd dat het gebeurd is heerlijk te slapen.
De kinderen zijn twee dagen vrij omdat de school geïnspecteerd moet worden op scheuren en breuken. Of dat ook gaat gebeuren… ik betwijfel het.
Het is druk in Livadi, veel bedrijvigheid in de dorpsstraat en ook mijn wandel collega’s mengen zich tussen het winkelende publiek, de een moet nog ergens prei zien te scoren voor de chili con carne vanavond, de ander langs het postkantoor en aansluitend naar de bakker om voor ons de lunch voor deze dag op te halen.
Als we klaar zijn stappen we in om 5 minuten later weer uit te stappen bij de dorpskerk.
Er is plek zat dus ik zet m ruim neer, t zal toch wel niet druk worden hier.
“Zeg Jaap hoe had je de wandeling in gedachten?” Ik leg uit hoe we ongeveer gaan lopen en waar ik heen wil en even later lopen we gedrieën het Kerkepad af naar de hoofdweg.
Hier slaan we rechts en volgen een stukje asfalt.
“Ella Ella” en Frank groet beleeft terug, het is echter niet tegen ons want de man uit wiens mond de woorden vertrokken heeft het tegen zijn schapen die even later vrolijk aangehuppeld komen.
Als de man ons ziet groet hij vriendelijk en uit het gesprek maak ik op dat het Nikos is.
Welke Nikos? Geen idee een kwart van de mannen heet volgens mij zo.
Als ik later brutaal vraag waar het gesprek over gaat blijkt het over de Ag. Theodora te gaan het kerkje waar we eerder waren geweest en zo moeilijk omhoog konden komen.
Nikos vertelde dat het van deze kant makkelijker was, hij had daar akkers en via die weg konden we omhoog.
Op pad dus maar weer.
We slaan rechts van het asfalt af en passeren het kerkhof om even later via de velden Livadi te verlaten.
De weg gaat omhoog en bij een scherpe bocht stoppen we even, aan de overzijde van het dal is een klein kerkje zichtbaar, het ligt er prachtig in de zon en we bespreken de mogelijkheid om op de terugweg even te kijken of we er kunnen komen.
We stijgen nog steeds en als we voorbij de kippen boerderij zijn slaan we links naar beneden en vervolgen onze weg over de velden van de eerder gesproken Nikos.
Er is geen pad zichtbaar doch het landschap naar de Theodora, die we overigens niet zien liggen, is vrij eenvoudig te belopen, slechts enkele struiken beletten ons de doorgang waardoor we zigzaggend de heuvel op gaan.
Net voordat de heuvel aan de andere zijde afdaalt zien we het herkenbare dak van het eerder deze week bezochte kerkje.
Op twintig meter blijven we zitten en nemen even rust, om ons nu weer door de manshoge struiken te gaan worstelen is onzin, we zijn er immers al binnen geweest.
Na de korte stop gaan we weer hetzelfde pad terug, slaan bovenaan links en vervolgen het pad richting het zuiden.
Het is warm, zeker nu de wind achter de heuvel wegvalt de voorspelde 15 graden zijn nu zeker voelbaar.
De volgende stop ligt links van het pad, het klooster van de Ag. Ioannis.
Het hek is open maar pogingen om een sleutel van de kerk ergens te bemachtigen lijden tot geen resultaat. Desalniettemin blijft dit een pracht plek en zijn vanuit dit punt diverse andere kloosters en kerkjes zichtbaar.
Helemaal in het zuiden boven op de berg ligt de St. Akindini en dat zal het zuidelijkste puntje zijn waar we vandaag naar toe wandelen.
Vanaf de Ioannis dus maar door het brede pad af richting Kapsali, na een paar honderd meter slaan we rechts een smal pad in dat ons over de heuvels brengt en langs een overdreven hoge muur langs een privé terrein voert.
Als we uitkomen op het beton ligt voor ons het kleine kerkje op de heuvel, het is echter nog een behoorlijke inspanning om boven te geraken, echter de wind is hier behoorlijk aanwezig dus deze zorgt voor de transportatie van de warmte.
Bovenop de heuvel genieten we van het uitzicht terwijl mijn ademhaling evenredig met de hartslag langzaam weer in het normale gebied aankomen.
Voor ons de dorpen Chora, Kapsali en Kalamos en het eiland met de bijnaam de ketel,  iets verderop Anti Kythira en licht de contouren van Kreta.
Pikzwart is Trachillos die fel beschijnt door de zon in het water ligt, het prachtige schiereiland dat we ook al menig keer hebben bezocht en dus ook de aanbeveling waard is om daar eventueel onder begeleiding een dagje te gaan wandelen.
De lunch voor die middag bestaat uit de eerder in Livadi gekochte Spinazietaart …. een puntje voor ieder wel te verstaan.
Het voed en vult goed en even heb ik de gedachte mijn ogen te sluiten en weg te dromen in de warmte van de zon.
Ik blijk niet de enige te zijn want het kost  enige moeite  de andere twee aan te sporen om verder te gaan.
We gaan weer noordwaarts, niet over het zelfde pad maar iets westelijker maar een weg evenweidig aan de heenweg.
Het wandelingetje heuvel af gaat natuurlijk makkelijk maar dan volgen twee pittige klimmetjes waarbij ik de spinazietaart duidelijk als een extra last voel.
Als het weer wat vlakker is herstelt het weer snel.
“Mijn pad” gaat rechtdoor, echter de meegebrachte gids heeft andere plannen, het in het begin besproken kerkje daar zouden we langs gaan, althans kijken of we dat konden bereiken via de velden.
We slaan rechts een olijfboomgaard in wat niet de juiste blijkt te zijn, sluipen door naar het volgende veldje en daarachter loopt het pad wat we moeten hebben.
Het slingert mooi door het dal, rechts van ons een hoge rots met bovenin prachtig zichtbaar een grote grot, even bekijken we de mogelijkheid om er te geraken maar daar blijft het bij.
Iets verderop, door de struiken heen presenteert zich het mooie kerkje.
Het ligt in een soort niemandsland, ik bedoel je moet weten dat het er ligt, anders…. Ja jammer.
De deur is gesloten maar ook deze keer is het niet zo moeilijk om aan de sleutel te geraken.
En ook deze keer is de schoonheid van het interieur heel mooi.
Prachtige houten panelen met daarop beschilderde geestelijken waaronder de heilige Minas de naamgever van dit kerkje in de buurt van Strapodi.
De sleutel gaat weer in het slot en de sleutel plaatsen we daar waar hij verborgen was.
Het betonpad wat we volgen komt uit op de asfaltweg naar Strapodi, wij gaan in de richting van Livadi.
“Jongens gaan we nog effe dit pad in… effe kijken bij de ruïnes die we net zagen” geen probleem natuurlijk we zijn er toch.
Het pad daalt het dal in waar we eerder uitkwamen, ik kijk achterom, de inspanning van vandaag was toch wel redelijk, als ik nu weer terug moet ga ik protesteren bij de akela die voorop loopt.
Hij zoekt, speurt naar een pad wat hij 5 jaar geleden deels heeft schoongemaakt, 5 jaar en deels, ik bedoel….. laat maar!
Het laatste avontuur van vandaag is een worsteling met de natuur, struiken, bomen en die greppels voeren ons door een voor een normaal mens onbegaanbaar terrein en even denk ik, alleen zou ik hier nooit meer uitgekomen zijn.
Het laatste verwaarloosde olijfveld heeft een mooi diepe put ruim gevuld met water, helaas want geen mens is hier de laatste jaren geweest om er gebruik van te maken.
Een betonnen brug, eindelijk hijsen we de vermoeide lichamen het asfalt op, anders vervloekt nu wel even zo lekker.
Het laatste stukje naar Livadi voert ons nog langs een laatste kerkje.
In de verte staat tenslotte het kerkje waarvan we vertrokken.
Het is er druk, er staan vele auto’s en ook die van ons staat er nu iets te asociaal tussen geprikt.
De “dode klok” wordt geluid en de kist wordt vanuit de auto de kerk in gedragen, we bekijken het vanuit de verte.
Het laatste stukje Kerkepad klimmen we omhoog.
Het was wederom een mooie tocht, we gaan naar huis… ik ga de groenten snijden voor de chili con carne….. later.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  31 dec 2021 Japio 0 593 01 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Japio
  30 dec 2021 Japio 0 561 31 December 2021, 09:14
Laatste bericht: Japio
  29 dec 2021 Japio 0 586 30 December 2021, 11:12
Laatste bericht: Japio
  28 dec 2021 Japio 0 570 27 December 2021, 18:45
Laatste bericht: Japio
  27 dec 2021 Japio 0 562 27 December 2021, 09:16
Laatste bericht: Japio
  23 dec 2021 Japio 1 681 24 December 2021, 17:03
Laatste bericht: Debs
  22 dec 2021 Japio 0 526 22 December 2021, 19:29
Laatste bericht: Japio
  21 dec 2021 Japio 0 802 22 December 2021, 09:34
Laatste bericht: Japio
  Dec 2021 3 Japio 6 1.153 21 December 2021, 11:26
Laatste bericht: Japio
  19 dec 2021 Japio 0 538 19 December 2021, 20:15
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)