22 dec 2021
#1
Goedemorgen maar eens, ik sta deze morgen op met iets wat ik niet verwacht had en dat ook niet in de planning stond…..regen.
Loodrecht vallen de druppels omlaag en de dakafvoer toont een kleine waterval.
Gadver… hier had ik niet op gerekend, we zouden aan de wandel gaan.
Op de buienradar zie ik echter niets van bewolking, afwachten dus maar en inderdaad rond de klok van 9 stopt het met regenen.
Een half uurtje later schijnt het zonnetje maar alleen hier, richting het zuiden hangt een zware donkere wolk boven de plaats Mylopotamos.
Ik moet me scheren en dan niet zozeer mijn aangezicht maar mijn benen. Er zijn in mijn onderbenen kleine kratertjes ontstaan die beginnen te jeuken, doorntjes opgelopen eerder deze week en die willen eruit. De plekjes rondom de doorntjes beginnen te ontsteken en gemakkelijk druk ik ze een voor een naar buiten.
Een berichtje van de buurman dat deze vandaag af moet zeggen voor de wandelingen besluit ons direct om de spullen te pakken en op weg te gaan.
Een dikke wolk regen komt vanuit het oosten de kant van Potamos op, dus wegwezen.
Als we net het dorp uitrijden vallen er weer druppels, ik trap t gas wat dieper in en we ontkomen aan de bui.
Ik rij richting het zuiden en zeg nou zelf in t zuiden is t altijd beter…toch?
Kalokirines, dat is het dorp waar ik heen moet en vandaar onder de bekende uitgehouwen rots door naar het klooster van de zwarte Madonna.
Ik heb t warm en draai ter verkoeling het raampje van het autootje open, de zon schijnt inmiddels volop in dit gedeelte van het kleine eilandje.
Ik parkeer vlakbij het klooster, de rugzakken gaan om en we gaan op pad.
De route is simpel, richting het zuiden en bij het eerste huis wat we tegenkomen west waarts de velden in richting de kust.
Simpel zou je denken.
Het huis is in zicht en ik sla rechts een pad in, het pad daalt maar is in jaren niet gebruikt en ik twijfel of dit wel de juiste is.
Dit pad loopt rechts van de beekbedding van een kloof die ergens hoog in de heuvels begint.
Wat ik me herinneren van het plaatje van Google is dat er twee kloven richting de kust gaan.
Op een gegeven moment gaan deze net als bij Paleochora tezamen naar de kust.
Google is leuk maar het laat je niet echt de hoogte verschillen zien.
Dan kun je natuurlijk op dat programma gaan zitten vloeken maar goed ze kunnen hier niet zo een autootje laten rijden met zo een gekke bol erop.
Het pad stopt en de kloof is hier niet echt te belopen, te dicht begroeit.
Aan de overzijde van de kloof zie ik echter andere mogelijkheden, de kloof oversteken is niet mogelijk door de hoogteverschillen.
We gaan terug naar de hoofdroute en steken de brug over die de kloof kruist en net voor het huis gaan we rechts.
Voor de zekerheid raadpleeg ik de gps, juist ja een afslag te vroeg genomen net, ach het leven is keuzes maken en soms neem je de verkeerde maar goed wel een mooi stukje gezien.
Via de velden van de boerderij dalen we nu weer richting de kust en nu komen we weer uit bij een kloof, deze loopt evenwijdig met zijn noordelijke naamgenoot en ook deze is volgroeit met alles wat een wandeling onplezierig maakt.
Maar ook hier loopt er een overwoekert pad rechts van de kloof en terwijl de kloof daalt blijven wij op hetzelfde niveau.
Tussen de twee kloven ontstaat echter een heuvel en de vergelijking met de oude hoofdstad Paleochora komt gelijk in mij op.
We klimmen de heuvel op die in het begin smal is maar op het einde breed uitloopt.
Vanaf hier lopen we van links naar rechts om de beide kloven te bekijken, het hoogteverschil neemt echter net zo snel toe als mijn vrees hiervoor.
Het wordt geen kloven tocht vandaag want de heuvel stopt daar waar beide kloven tezamen komen en naar zee verder vertrekken.
Nou weet ik nog net het verschil tussen een tulp en een roos, dus als ik vraag wat hier in grote getallen zo mooi in bloei staat dan blijken dat anemoontjes te zijn.
Vele paarse kleuren lachen ons in de zon tegemoet.
We maken wat foto’s van de kloof die verderop doorgaat in het riet en eindigt nabij het kerkje van de Krassie hoog boven de kust.
We nemen hetzelfde pad terug, doodeenvoudig omdat er geen ander is en keren terug naar het klooster waar we net voordat we arriveren links het betonpad inslaan richting het kerkje aan de kust.
Nog steeds, rond de klok van 15.00 uur, schijnt de zon volop en is van enige verkoeling van wind niets te voelen en even denk ik erover om morgen als het weer zulk weer is toch echt mijn korte broek aan te trekken, we hebben per slot van rekening alweer de kortste dag gehad en gaan op naar de zomer.
Enig opvallend detail onderweg is een oud vervallen huisje wat er zolang als wij er komen te vervallen staat en nu opgeknapt gaat worden.
Het is een inimini klein huisje waar nu een mooie muur omheen opgetrokken wordt.
Of je er wilt wonen is een tweede, het uitzicht is formidabel maar ondanks dat het klooster in zicht is ben je toch wel door God en iedereen verlaten.
Het kerkje ligt heerlijk in de zon die vanuit het westen schijnt, af en toe verscholen achter een opkomende wolk.
De kliffen zijn hier ruig en mooi en steken loodrecht op uit zee.
Het voorstel om nog even een pad af te dalen richting de kust wordt negatief beantwoordt, het wordt inderdaad al laat en de kans dat we dan in t donker terug moeten is dan groot.
Terug dan maar naar het klooster, een kleine trip vandaag maar weer een ervaring rijker.
Onderweg ontdek ik echter twee kleine grotten in de kloof waarlangs we gaan en dat betekent toch echt dat we er terug moeten.
Tijd om de kachel te vullen met dennenappels en de keel met een overheerlijke ouzo
Fijne avond.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  31 dec 2021 Japio 0 593 01 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Japio
  30 dec 2021 Japio 0 561 31 December 2021, 09:14
Laatste bericht: Japio
  29 dec 2021 Japio 0 586 30 December 2021, 11:12
Laatste bericht: Japio
  28 dec 2021 Japio 0 570 27 December 2021, 18:45
Laatste bericht: Japio
  27 dec 2021 Japio 0 562 27 December 2021, 09:16
Laatste bericht: Japio
  23 dec 2021 Japio 1 681 24 December 2021, 17:03
Laatste bericht: Debs
  21 dec 2021 Japio 0 802 22 December 2021, 09:34
Laatste bericht: Japio
  Dec 2021 3 Japio 6 1.154 21 December 2021, 11:26
Laatste bericht: Japio
  20 Dec 2021 Japio 0 518 21 December 2021, 11:24
Laatste bericht: Japio
  19 dec 2021 Japio 0 538 19 December 2021, 20:15
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)