27 dec 2021
#1
Op de vrijdag gaan we niet aan de wandel maar houden wij ons bezig met de voorbereiding van de beide kerstdagen.
Inmiddels zijn ook hier de Coronamaatregelen verscherpt en dient men ook buiten in de dorpen een mondkapje te dragen.
Bovendien dient men aan te geven of men gevaccineerd is en dit kan op twee manieren, ofwel via de bekende app op je telefoon dan wel door het opstropen van je mouwen.
Ben je eenmaal gevaccineerd dan 1 mouw omhoog dubbele vaccinatie twee mouwen en heb je inmiddels de booster gehad dan kun je de mouwen omlaag laten.
Zoals het er nu naar uit ziet heeft iedereen de booster gehad, of ze hebben het gewoon koud.
Boodschappen doen, eerst naar de bakker in Karavas simpel weg omdat deze een groter aanbod heeft in allerlei eetbare kerstproducten.
Buiten wemelt het van de kinderen, ze zijn vrij en bovendien zien we hier iemand in een rood pak, de baard hangt volledig voor zijn mond, waarschijnlijk voor de Corona heeft ook de kerstman zijn gewoontes aangepast.
Het is gezellig druk in de bakkerij en ons wordt gevraagd of we Tsipouro willen…. 10.00 uur, nee doe maar thee.
Thee met een heerlijk koekje, vers natuurlijk.
We nemen brood, koek en nog wat snoepjes mee en gaan op naar de volgende stop.
Via het verlaten Pelaghia gaan we richting Mitata waar de lekkere sinaasappelen groeien om geplukt te worden.
Of dit stelen is, ik heb geen idee maar geplukt worden ze niet en er liggen er al een hoop te rotten op de grond dus er gaan er wat mee voor de jus de orange.
Goed, het toetje moet uit Livadi komen, Maria’s is een banketbakker die wat winkeltjes heeft op eiland, een in Livadi en een in Chora, de bakkerij zelf is bij de oude molen in Kalokerines.
Regina staat al vrolijk te kijken als we binnen stappen, door de mondkapjes heen worden we herkent.
We kiezen wat toetjes uit om mee te nemen en drinken er beide een heerlijke koffie.
Het is druk in Livadi, ik heb het nog nooit zo druk gezien, de auto’s staan bumper aan bumper en veel kinderen staan te zingen voor de deuren van de huizen.
Een soort Griekse Sint Maarten zal ik maar zeggen.
De laatste stop is de supermarkt en zo kunnen we door naar huis, Potamos.
Die middag zijn we druk in de weer met het koken van de diverse gerechten voor de 1e kerstavond, met enige droevenis kijk ik naar buiten waar heerlijk de zon schijnt en een wandeling lokt maar het komt er niet van.
1e kerstdag is het verplicht uitslapen maar ik red het tot maximaal 9.00 uur.
De kerst brunch is bij de buren in de steeg waar wij verblijven, helaas binnen.
Van een aantal jaren geleden kan ik mij herinneren dat we buiten zaten maar helaas is het nu even te koud en over de zon zal ik het maar niet hebben, want die blijkt de enige te zijn die wel uitslaapt.
Als de heerlijke brunch erin zit, gaan we toch maar even een wandelingetje doen.
In een ietwat lichte roes door de aanwezige bubbels bij het ontbijt lopen we eerst door de nauwe steegjes van het dorp waar de houtkachels volop hun best doen om de huizen te verwarmen.
Via het kerkhof slaan we het pad in richting de westkust.
Simpel, westkust en terug, een mooi pad wat op het einde uitkijkt over zee.
Net na het kerkhof gaan de gordijnen open en wordt het warm, ook de zon is nu wakker en beschijnt prachtig de heuvels in het westen.
Als de zee zichtbaar is vormt zich door het zonlicht een prachtige spiegel op het wateroppervlak.
Even slaan we links een veld in om te bekijken of de orchideeën al opkomen maar helaas zullen we nog even moeten wachten.
We dalen verder het pad af en bekijken steeds opnieuw de heuvel rechts van ons waar door het schijnsel van de felle zon interessante paden zichtbaar worden waar ik nog geen voet op gezet heb.
“Jongens we gaan effe zo”, dat effe zo houdt in dat we achter de eilandbewoner aan moeten, het veld in, klauterend over rotsen en glijdend naar beneden.
Langs mooie rotspartijen en oude grotten komen we uiteindelijk weer uit op het oorspronkelijk pad wat eindigt bij een huisje boven de kust.
Links het strand van Lykoudimo en rechts een mooi zicht over het noorden van de westkust.
Na een korte pauze beginnen we aan de terugweg naar boven, een vermoeiende tocht, gegeseld door de stijging en de warmte van de zon.
Bloed, er ligt ineens bloed op het pad wat we net naar beneden gelopen zijn en nu weer omhoog lopen.
Grote druppels bloed zijn zichtbaar, we bekijken onze lichaamsdelen maar geen van ons lekt het levensvocht.
We zijn ook verder niemand tegen gekomen, of hij moet nu voor dood de berg zijn afgerold.
Het spoor loopt erg lang door, is zichtbaar daar op het pad waar je normaal niet loopt, precies is het midden.
Waarschijnlijk een jager met de auto, die achterin een stuk aangeschoten wild heeft liggen, een beer, antilope of everzwijn.
Als het kerkhof in zicht komt vlakt het pad af en komen we weer op adem, veeg ik het zweet van mijn voorhoofd en lopen we terug naar de Pyrgos,iets van 10 kilometer.
Die avond genieten we van het eerste kerst maal, zelf geschoten everzwijn.
Nee hoor…… iets anders maar wel gewaardeerd.
Tot later.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  31 dec 2021 Japio 0 592 01 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Japio
  30 dec 2021 Japio 0 561 31 December 2021, 09:14
Laatste bericht: Japio
  29 dec 2021 Japio 0 586 30 December 2021, 11:12
Laatste bericht: Japio
  28 dec 2021 Japio 0 570 27 December 2021, 18:45
Laatste bericht: Japio
  23 dec 2021 Japio 1 680 24 December 2021, 17:03
Laatste bericht: Debs
  22 dec 2021 Japio 0 525 22 December 2021, 19:29
Laatste bericht: Japio
  21 dec 2021 Japio 0 802 22 December 2021, 09:34
Laatste bericht: Japio
  Dec 2021 3 Japio 6 1.153 21 December 2021, 11:26
Laatste bericht: Japio
  20 Dec 2021 Japio 0 516 21 December 2021, 11:24
Laatste bericht: Japio
  19 dec 2021 Japio 0 537 19 December 2021, 20:15
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)