29 dec 2021
#1
Zoals voorspelt regent het dinsdagmorgen, water valt loodrecht uit de hemel en een dikke grijze lappendeken bedekt het eiland zo ver ik kan zien, wachten dus maar of de middag beter wordt.
De middag wordt nog erger en de nauwe straatjes worden omgetoverd tot kleine riviertjes, al het water stroomt naar het dal en neemt alles van vuil met zich mee.
Even is het droog en zien wij kans om naar de slager te lopen om vlees te scoren voor het maken van Limburgs Zuurvlees.
Die middag wordt dan ook besteed aan dit gerecht en aan het einde staat er een heerlijk geurende pan op het fornuis.
29 December 2021 nog even en dit jaar in het corona tijdperk is ook weer voorbij.
Om 8.00 loop ik de stenen trappen omhoog om te kijken hoe het weer eruit ziet, de straten zijn nog nat maar in de plassen zie ik geen kringen verschijnen, het regent dus niet meer.
Verderop nog wel zware bewolking rond de Mermingaris, de hoogste heuvel van het eiland en dat is eigenlijk wel waar ik heen wil.
Eerst maar verse thee aangevuld met de kerst cake die maar niet kleiner blijkt te worden.
Rond de klok van 11 uur zie ik toch enkele zonnestralen door de kleine ramen naar binnen schijnen…… we gaan op pad.
Richting het zuiden verschijnt er donkere bewolking die laag over het eiland trekt, regen valt er echter niet.
Ik besluit de hoofdweg te verlaten met de auto en sla rechts de weg in om over Mylopotamos te rijden.
Nog voor het dorp Arei moet het gas eraf, er loopt een koe op de weg.
Er loopt nog iemand naast dus dat zal wel goed komen.
Die iemand blijkt iets anders te zijn, de Koe is met zijn kleine kalf aan de wandel, kijkt verbaasd achterom en steekt vervolgens de weg over om daar de landerijen in te gaan, achter hem het touw waar hij eerder mee vast gebonden zat.
Ze zijn een dagje op stap zal ik maar zeggen.
We rijden richting het klooster van de zwarte Madonna maar daar waar de doorgaande weg links gaat steken wij rechtdoor het nieuwe asfalt op.
We rijden richting de vuilstort en na een anderhalve kilometer draai ik rechts het weiland in en parkeer de Micra bij een kerkje.
Het is een mooi kerkje waarvan de deur helaas niet te openen is.
Links van de asfaltweg zijn rotsen te bewonderen en rechts hoge heuvels.
Het asfalt stopt bij de vuilverwerking waar wij om het terrein heen moeten, rechts van het hoge hek lopen wij verder richting het noorden.
Ik kijk mijn ogen uit want ik zie overal grotten in de hoge rotswanden, een ervan is echt groot en diep maar vooralsnog niet te bereiken.
Rechts van het omheinde terrein van de vuilstort gaat het pad omhoog, mijn God, denk ik bij mezelf welke idioot heeft dit ooit bedacht, het toch wel brede pad gaat stijl omhoog.
We schakelen een versnelling lager en beginnen aan de klim, af en toe kijk ik onnodig achteruit voor het uitzicht, onnodig omdat we straks dezelfde weg weer terug gaan en ik ook al weet waar mijn lichaam morgen gaat protesteren.
Er lijkt aan de klim geen einde te komen, gadegeslagen door enkele zwarte geiten gaat het moeizaam omhoog, het is warm of ik krijg het warm.
16 graden geeft de apparatuur aan maar ik voel iets van 30.
Bij een stal nemen we even rust om op adem te komen, daarna gaat het nog steeds omhoog.
Niet zo steil gelukkig
Het pad sluit aan op het asfalt wat gaat naar de radarPost boven op de berg en voert langs een steen afgraving.
Opnieuw slaan we de velden in en dalen naar beneden, de regen van gisteren heeft de rode klei spekglad gemaakt en desondanks de grofgebekte bezoling van onze bergschoenen raakt het profiel verzadigd van de klei.
Het einde van het pad blijkt niet het mooie uitzicht te bieden wat ik verwachte.
Bij een oude vervallen stal gebruiken we onze meegebrachte lunch, rusten wat uit en beginnen aan de terugtocht.
De RadarPost zit zo nu en dan in de wolken maar verderop zijn in de zon diverse bekende kerkjes zichtbaar, alleen het klooster van Ellessa licht kompleet in de bewolking.
Ik vraag mij af of het hoogste punt de heuvel is met de radarPost erop of die ernaast.
Mijn Gps geeft 520 meter aan, een kleine afwijking omdat ik hem op zeeniveau niet gekalibreerd heb.
De drietandskogelbloem, ja hoor daar is hij.
Een bijzondere plant met een evenzo bijzondere naam.
Het stikt hier boven van de stenen waar ze vandaan komen geen idee.
Ja goed van de week hadden we een senior gids mee en die zei ja alle stenen komen van boven maar we zijn hier boven en ik zie hier toch echt een grote kei liggen die volgens mij uit een grot moet komen.
Wonderlijk eiland……
We beginnen aan de afdaling naar de vuilstort, de eerdere weg die zo zwaar was naar boven vergt nu twee maal zoveel energie en wat ik al melde morgen heb ik kuiten als bakstenen.
Uitgelachen door honderden kraaien die boven ons vliegen bereiken we eindelijk het asfalt.
Het asfalt ligt hier pas, een dikke laag is over het onverharde pad gestort.
Voor de zeeajuin is dit echter geen obstakel, de oersterke plant boort zich gewoon door het asfalt.
Terug bij het kerkje is het iets van tien kilometer, geen bijzondere tocht maar toch wel leuk om ook eens in dit gebied gelopen te hebben, ik ga de patat maken voor bij het zuur vlees. Tot later
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  31 dec 2021 Japio 0 594 01 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Japio
  30 dec 2021 Japio 0 562 31 December 2021, 09:14
Laatste bericht: Japio
  28 dec 2021 Japio 0 571 27 December 2021, 18:45
Laatste bericht: Japio
  27 dec 2021 Japio 0 563 27 December 2021, 09:16
Laatste bericht: Japio
  23 dec 2021 Japio 1 684 24 December 2021, 17:03
Laatste bericht: Debs
  22 dec 2021 Japio 0 528 22 December 2021, 19:29
Laatste bericht: Japio
  21 dec 2021 Japio 0 803 22 December 2021, 09:34
Laatste bericht: Japio
  Dec 2021 3 Japio 6 1.156 21 December 2021, 11:26
Laatste bericht: Japio
  20 Dec 2021 Japio 0 520 21 December 2021, 11:24
Laatste bericht: Japio
  19 dec 2021 Japio 0 539 19 December 2021, 20:15
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)