Grieksegids nieuws     
Kalymnos in de winter
#1
Misschien zijn er forumleden die het leuk vinden om te lezen hoe leuk het kan zijn om in de winter naar één van de Griekse eilanden te gaan. Daarom hier een verslagje van mijn verblijf op Kalymnos van 26 december tot 5 januari.

Ik vloog op 1e Kerstdag 's avonds naar Athene, waar ik om 1.00 uur 's nachts aankwam. Ik vond het geen probleem om een paar uur door te brengen op de luchthaven, want ik zou al om 6.45 uur naar Kalymnos vliegen. Daar zou ik de gemiste uurtjes slaap wel kunnen inhalen. In het vliegtuigje naar Kalymnos zaten slechts 8 personen, dus bijna een privévlucht. Het was best een aparte ervaring om in een bijna leeg vliegtuig te zitten. Om 7.30 uur landden we op Kalymnos, met vlak voor de landing alvast een prachtig uitzicht op het eiland. Je kunt je voorstellen dat met slechts 8 passagiers alles heel vlot verliep en binnen een kwartier zat ik in de taxi naar Pothia, de hoofdstad van Kalymnos. Ik had voor 10 dagen een huis geboekt vlakbij de haven, in het 'episch' centrum van de stad.

Misschien vraag je je af waarom ik voor Kalymnos gekozen had om mijn kerstvakantie door te brengen. Eigenlijk wilde ik naar Kos, en dan een paar dagen naar Kalymnos. Beide eilanden kende ik niet, maar toen ik mij een beetje ging inlezen op het internet, bleek dat Kalymnos een veel leuker en interessanter eiland is in de winter. De stad Pothia is een levendige stad in de winter, met ruim 10.000 vaste inwoners. Het eiland is lang niet zo toeristisch in de zomer als de bekende buurman Kos, waar in de winter weinig te beleven valt. Kalymnos daarentegen, en vooral de hoofdstad Pothia, is juist in de winter een goede bestemming, alles is open en het 'dagelijkse' leven gaat er gewoon door. Ook schijnt het er dan droger te zijn dan op andere eilanden.

Nou dat was inderdaad het geval. Op één dag na heeft het niet geregend, en op de meeste dagen was het bijzonder zonnig en zo'n 18 graden. Natuurlijk hangt er rond Kerst en Nieuwjaar ook nog een aparte sfeer, met versieringen, lichtjes, een grote kerstboom en een grote kerststal voor het gemeentehuis aan de haven. Rond de haven, in een mooie baai, loopt een gezellige boulevard met veel restaurantjes, cafe's en winkeltjes. De terrassen waren meestal goed gevuld, maar andere toeristen heb ik nauwelijks gezien tijdens mijn verblijf. Pothia is een vrij drukke stad, met smalle straatjes en mooie oude huizen, en ligt in een soort vallei met aan beide kanten kale hellingen van lage bergen, waar je kunt wandelen en een prachtig uitzicht hebt op de stad en de haven.

Hoe bracht ik mijn tijd door in Kalymnos? Regelmatig ging ik 's morgens tennissen op de lokale tennisclub. Ik had hen voor mijn vertrek een berichtje gestuurd of ik daar kon komen tennissen en ik was van harte welkom. Het was heerlijk om daar te spelen in de zon, met uitzicht op de omliggende bergen.
Ook maakte ik vaak wandelingen in de omgeving. Zo heb ik de 'Italiko dromo' gelopen, een wandelpad van Pothia naar Vathi, in het groene dal aan de andere kant van de bergrug, gelegen aan een indrukwekkend fjord. De wandeling duurt ongeveer 3 uur, met prachtige uitzichten. Het begin en het eind van de wandeling zijn vrij steil, over een rotspaadje, maar het is de moeite waard zoals ook een wandeling naar het klooster van Agios Savvas. Ook het uitzicht hier is fantastisch. Het kasteel (althans de overblijfselen) boven Chorio, het oude dorp, is mooi om te bezoeken. Ik moest zelf de poort openen, maar ik was dan ook de enige bezoeker.

Ook heb ik een bezoek gebracht aan het buureilandje Telendos. Ook hier wonen enkele mensen, maar auto's rijden er niet. Hier kan je ook mooi wandelen, o.a. over het kustpad. Op Telendos heb ik zelfs nog een duik in zee genomen. Naar Telendos vaar je met een heel klein bootje vanaf Myrties. De kustplaatsjes, zoals Myrties, Masouri en Skalia, zijn in de winter wel leeg en buiten een supermarktje is er niets open. Maar je hebt er een schitterend uitzicht op de rotswanden die geliefd zijn bij klimmers. Gelukkig rijden er ook in de winter enkele bussen per dag naar deze plaatsjes, maar je kunt ook altijd een taxi bellen, deze zijn niet duur.

De laatste 2 dagen heb ik doorgebracht op Kos, waar ik met de katamaran naartoe ben gevaren. Deze komt aan in Kos-stad en doet er maar 35 minuten over vanaf Kalymnos. Kos-stad is in de winter een wereld van verschil met Pothia. Alleen in het centrum zijn wat restaurantjes open en helaas waren enkele archeologische plekken gesloten. Wel heb ik een mooie fietstocht gemaakt langs de westkust, naar het strand met de thermische bronnen. Helaas waren er hoge golven, en was het er een beetje fris, zodat de bronnen niet echt toegankelijk waren.

Ik heb een heerlijke tijd gehad op vooral Kalymnos, en dit is zeker een geschikte bestemming voor mensen die graag eens in de winter een Grieks eiland zouden willen bezoeken, en het geen probleem vinden om zelf het één en ander te regelen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Leuk verhaal!
Ik wil ook al twee jaar kerst vieren ergens in Griekenland, lijkt mij leuk(tevens om hier in Nederland weg te zijn van alle opgelegde verplichtingen Wink ).
Helaas is mijn vrouw nog niet om te krijgen! Misschien dit jaar.  Wink  Smile
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#3
Heel leuk om jouw verslag te lezen. Mooie foto’s, zo herkenbaar…en je hebt mooie wandelingen gemaakt! Fijn dat je het naar je zin hebt gehad!
Quote
#4
Mijn nr 1 in Griekenland, ik wil zo graag terug maar het gaat misschien niet meer.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Ook wij hebben mooie herinneringen aan Kalymnos (vele jaren geleden).
We verbleven in Myrties. Heerlijk rustig, alhoewel het rond half juni was.
Een gedachte die steeds bij me opkomt als ik er aan terugdenk, was de heerlijk geurende en talrijke mimosa tijdens onze avondwandelingen.
Myrties bleek een goede keuze: de rust, in combinatie met enkele bezoekjes aan het levendiger (maar eveneens aangenaam) hoofdstadje Kalymnos.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
(08 January 2022, 22:15)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij hebben mooie herinneringen aan Kalymnos (vele jaren geleden).
We verbleven in Myrties. Heerlijk rustig, alhoewel het rond half juni was.
Een gedachte die steeds bij me opkomt als ik er aan terugdenk, was de heerlijk geurende en talrijke mimosa tijdens onze avondwandelingen.
Myrties bleek een goede keuze: de rust, in combinatie met enkele bezoekjes aan het levendiger (maar eveneens aangenaam) hoofdstadje Kalymnos.
Die taverna hierboven is in Myrties bij het haventje waar de bootjes naar Telendos afvaren.

(08 January 2022, 22:15)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook wij hebben mooie herinneringen aan Kalymnos (vele jaren geleden).
We verbleven in Myrties. Heerlijk rustig, alhoewel het rond half juni was.
Een gedachte die steeds bij me opkomt als ik er aan terugdenk, was de heerlijk geurende en talrijke mimosa tijdens onze avondwandelingen.
Myrties bleek een goede keuze: de rust, in combinatie met enkele bezoekjes aan het levendiger (maar eveneens aangenaam) hoofdstadje Kalymnos.
Die taverna hierboven is in Myrties bij het haventje waar de bootjes naar Telendos afvaren.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Ik heb het zeker heel erg naar mijn zin gehad op Kalymnos. Had geen idee wat ik moest verwachten van een verblijf in de winter op een voor mij onbekend eiland. Wel in eerdere jaren op Corfu, Kreta en Rhodos geweest in februari, maar in december nooit eerder in Griekenland geweest. Het is mij 100% meegevallen. In Myrties en Masouri moet je echter niet zitten in deze tijd van het jaar, geen enkel restaurantje of bar was daar open, beetje dooie boel. Maar wel leuk om met de bus, of taxi, te bezoeken natuurlijk. En Vathi aan het prachtige fjord is ook leuk om een middag heen te gaan. Heerlijke kalamari gegeten bij Galini.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het bootje naar Telendos ging trouwens niet op vaste tijden. Het lag er toevallig toen ik met de bus aankwam, en de schipper vroeg mij hoe laat hij mij weer moest oppikken.
Quote
#8
Leuk verslag Esther.
Quote
#9
(08 January 2022, 22:01)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn nr 1 in Griekenland, ik wil zo graag terug maar het gaat misschien niet meer.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Daar heb ik ook nog gezeten  Big Grin . 
kalymnos, hebben wij bezocht tijdens een eilandhoppen, 3 dagen was veel te weinig , had er graag langer gebleven.
Leuk verslag Esther
Quote
#10
Heb met plezier je verslag gelezen Esther.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Super leuk, dank voor je verslag!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)