Wat is geocaching eigenlijk?
#1
Kort samengevat is geocaching een manier van navigeren binnen een bepaalde regio d.m.v. een speciale GPS-ontvanger in plaats van een papieren kaart. Aan de hand van vantevoren ingevoerde coördinaten kan een bepaald traject worden gelopen / gereden. Ook kunnen er op deze manier puzzeltochten worden georganiseerd.

Geocaching is momenteel sterk in opmars, ook (meestal door toeristen) in Griekenland. Meer informatie is te vinden op de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




website.

Meer info:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mochten er hier geocachers meelezen dan horen we natuurlijk graag hun ervaringen......

Ger
Quote
#2
(22 June 2009, 10:59)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mochten er hier geocachers meelezen dan horen we natuurlijk graag hun ervaringen......

Elk jaar als ik naar Griekenland ga, neem ik mijn gps mee en zoek ik ook een paar caches.. Het leuke is dat je vaak op hele mooie of bijzondere plekken komt; degene die zo'n cache plaatst, doet dit nl. vooral omdat die het een mooie plek vindt die hij/zij graag met andere wil delen.

Kijk ook eens op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dan "search with Google Maps". Dan kun je in- en uitzoomen, schuiven etc.. totdat je de plek waar je naartoe gaat in beeld hebt, je ziet dan de caches die daar in de buurt liggen..

Rico
Rico's signatuur
Satellietontvangers Xtrend ET9500 en Xtrend ET6000
Wavefrontier T55 met de volgende posities: 3, 13, 19, 23 en 28 met op 3 graden vele Griekse zenders
Quote
#3
Bedankt voor de tip Rico. Handige site, ik heb de ene cache in Kythira inderdaad kunnen vinden.
Leuke hobby trouwens, kan je er meer over vertellen? Wat heb je als "beginner" nodig en wat kost zo'n beginsetje bijvoorbeeld?

Ger
Quote
#4
(25 June 2009, 08:09)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat heb je als "beginner" nodig en wat kost zo'n beginsetje bijvoorbeeld?

Zo'n hand-gps kost net iets boven 100 Euro, zie ook eens
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor dit geocachen heb je echt alleen de simpelste nodig.

Naast die gps heb je nodig batterijen, en een internaansluiting waar je op mijn eerder gegeven website aanmeld..

Op de website zoek je dus naar een cache in de buurt waar je naartoe wilt, en kun je daarvan de gegevens printen zodat je dit mee kunt nemen bij de zoektocht. Verder kun je kleine simpele kadootjes uitwisselen: iedereen die de cache vind mag uit de trommel (of kist) iets uithalen, alleen dan moet je er weer iets in doen (zoals een pen, button, sticker, speeltje). Ook zit er een een logboek in waar je iets in schrijft wie je bent en wat je ervan vond. Na afloop meld je je gevonden cache op de eerder genoemde website.

Zelfs in mijn eigen omgeving kom je zelfs op verrassende, en niet bekende of verwachte plekken.
Rico's signatuur
Satellietontvangers Xtrend ET9500 en Xtrend ET6000
Wavefrontier T55 met de volgende posities: 3, 13, 19, 23 en 28 met op 3 graden vele Griekse zenders
Quote
#5
Al weer wat jaartjes gebruik ik een gps voor het wandelen op Kythira, niet om de weg te zoeken maar als hulpmiddel om te kijken waar je eigenlijk geweest bent, het gebruik van een gps op een eiland als kythira om zo bijvoorbeeld een track na te lopen is eigenlijk niet te doen omdat a de omgeving veel te mooi is om telkens op de ontvanger te kijken en b de wegen en dan bedoel ik wandelen, vaak veel aandacht nodig hebben om je niet te verstappen, met een simpele gps redt je het niet op Kythira, gezien de vele kloven en hoge bergen je hebt dus een gps nodig met een gedetaileerde kaart, gelukkig is op de nieuwste versie van Citynavigator Kythira prachtig in beeld gebracht.
Maar gezegd dient toch te worden dat wandelen via het wandelgidsje van Frank v Weerde toch het mooiste blijft, al dient gezegd te worden dat ook hij bezig is de wandelingen digitaal te maken, hoe dat zich gaat ontwikkelen daar is hij nog mee bezig, van alle aanwezige wandelingen heb ik de tracks opgeslagen


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#6
Allereerst welkom op dit forum Jaap :)

Toen ik voor het eerst van geocaching hoorde was mijn eerste reactie: als je altijd naar je gps kijkt zie je toch niets van de schitterende omgeving? Maar aan de andere kant kijk je ook regelmatig op je wandelkaart en dat leidt ook nauwelijks af.

Als ik jouw ervaringen op Kythira zo lees is het een geweldige manier om de mooiste stukjes van het eiland goed inzichtelijk te maken. Ik speel inmiddels ook met de gedachte om een setje aan te schaffen.

Je schrijft dat je alle wandelingen van Frank digitaal hebt opgeslagen. Staan die ergens op een voor geinteresseerden toegankelijke plek (website)? Of kan men die bij jou op aanvraag verkrijgen? Ik kan me voorstellen dat er inmiddels meer mensen nieuwsgierig zijn geworden.

Ik hoop dat jij als kenner regelmatig even op dit forum langssurft en ons van eventuele nieuwtjes op het gebied van GPS op de hoogte wilt houden.

By the way, ben jij de "Japio" van het Kythira-prikbord?

Ger
Quote
#7
Dan aan mij de eer je te complimenteren met deze site en inderdaad ik ben Japio ofwel Jaap van de prikpagina.
Alle oude wandelingen en ook de reeds nieuwe wandelingen door Frank v Weerde heb ik als tracks opgeslagen staan op mijn PC. De persoon in kwestie steekt echter zoveel tijd en enthiousisme in het wandelwerk dat het me niet fair lijkt om de tracks opbaar te maken trouwens is hij zelf druk bezig iets op te zetten voor het volgende seizoen in combinatie met een GPs hoe dat zijn uitwerking zal gaan vinden wordt nog onderzocht er zijn echter via google earth en wat andere sites wel tracks te vinden op Kythira
Quote
#8
(07 July 2009, 12:58)jaap39ruyg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De persoon in kwestie steekt echter zoveel tijd en enthiousisme in het wandelwerk dat het me niet fair lijkt om de tracks opbaar te maken

Nee Jaap, dat zou inderdaad niet netjes zijn. Maar Frank gaat ze binnenkort waarschijnlijk zelf publiceren neem ik aan, dus uiteindelijk kunnen we er dan toch van gaan genieten. Zo verdient hij ook iets aan de tijd en energie die hij er in heeft gestoken.

Ger
Quote
#9
Wink 
Heb de laatste 2 jaar ook enkele. wandelingen van Frank gelopen, en ik heb veel wandelingen ook op mijn computer staan.
Maar het ideale van de gps vind ik wel dat je altijd je auto kan terug vinden, en zo niet kan verdwalen.
En als je weer in holland ben, op google earth kan zien welke uithoek je overal geweest ben.

Cees
Quote
#10
Wij zijn inderdaad ook van plan om een GPS aan te schaffen voor o.a. wandelen in Griekenland, maar snap er al bij al niet zo veel van. Misschien dat ik me in de winter er toch maar eens wat meer in ga verdiepen.....Huh
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#11
Jammer dat er niet meer gereageerd wordt op geocachen in Griekenland. Wij hebben dit jaar weer volop caches gezocht op Lesbos en zijn daardoor weer op de mooiste plekjes gekomen.
Wij kunnen het iedereen aanbevelen! Voor meer informatie over geocachen kun je altijd contact opnemen.
Quote
#12
Eerlijk gezegd ben ik best nieuwsgierig hoe zoiets werkt.
Als ik het goed begrijp is het een soort wandeling waarbij je op zoek gaat naar 'schatten' die anderen er neer hebben gelegd? Als je de 'schat' hebt gevonden leg je er iets anders voor in de plaats? Of zit ik er nu helemaal naast?
Quote
#13
Er worden over de hele wereld door "geocachers" caches (schatten) in allerlei formaten verstopt op de meest bijzondere manieren. Deze worden vaak verstopt op de meest bijzondere en mooie plaatsen. Wanneer je zo'n cache vindt zit er een logboekje in waar je jouw naam,datum en tijd in zet en soms zitten er nog wat ruildingetjes in. Ook bestaan er speciale geocoins die je kan registreren via internet en zo kan volgen welke caches hij allemaal bezoekt. Wanneer je de cache gevonden hebt is het de bedoeling dat je hem precies weer zo verstopt als dat je hem gevonden hebt. Het is ook erg leuk met kinderen om te doen ,dan wordt een wandeling toch effe leuker om te doen. Zie ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of .com de registratie is gratis,het enige wat je echt nodig hebt is een gps of je kan het via je mobiel doen, en natuurlijk een beetje creatief denkwerk ! Wanneer je er meer over wilt weten vraag je het maar.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)