Griekse concurrent claimt 100 miljoen van Heineken
#1
Vandaag in de PZC, economie katern:

Concurrent claimt 100 miljoen van Heineken

Heineken moet, als het aan een kleine Griekse concurrent ligt, een schadevergoeding van 100 miljoen euro betalen omdat het jarenlang de biermarkt in Griekenland manipuleerde. Vandaag dient een rechtszaak in Amsterdam.

Herman Stil

Amsterdam

Dat Heinekens Griekse dochter Athenian Brewery zich tussen 1998 en 2014 misdragen heeft, staat volgens de Griekse monopolieautoriteiten niet ter discussie. Die legden na twaalf jaar onderzoek Athenian in 2015 een boete van 26,7 miljoen euro op.

Het bedrijf zette volgens de waakhond sinds 1998 drankdistributeurs, bars en winkels onder druk om alleen voor biertjes uit de Heinekenstal te kiezen, ten koste van de concurrentie. Volgens de toezichthouder ontoelaatbaar gedrag voor een brouwer die, met Amstel, Heineken en Alfa, 90 procent van de Griekse biermarkt in handen heeft.

In 2017 startte de bescheiden concurrent MTB een civiele zaak tegen Heineken. Volgens de brouwer van het in Nederland sporadisch verkrijgbare Vergina-bier heeft het gedrag van de biergigant de groei van MTB jarenlang beperkt en zou die brouwer wel twintig keer groter kunnen zijn dan de paar procent marktaandeel die hij nu heeft.

MTB, in 1996 opgericht, claimt daardoor 100 miljoen euro schade te hebben geleden. Vijf jaar geleden stapte het bedrijf naar de rechtbank, omdat Athenian Brewery bijna helemaal in handen is van Heineken. Volgens Europees recht kan de eigenaar verantwoordelijk worden gesteld voor wangedrag van zijn dochter, stelt MTB.

Ook de Griekse brouwer Olympic Brewery (Mythos-bier) zou stappen overwegen. Olympic, een dochterbedrijf van Carlsberg, was niet bereikbaar voor commentaar. Heineken wijst alle aantijgingen af.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
(16 March 2022, 09:56)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag in de PZC, economie katern:

Concurrent claimt 100 miljoen van Heineken

Heineken moet, als het aan een kleine Griekse concurrent ligt, een schadevergoeding van 100 miljoen euro betalen omdat het jarenlang de biermarkt in Griekenland manipuleerde. Vandaag dient een rechtszaak in Amsterdam.

Herman Stil

Amsterdam

Dat Heinekens Griekse dochter Athenian Brewery zich tussen 1998 en 2014 misdragen heeft, staat volgens de Griekse monopolieautoriteiten niet ter discussie. Die legden na twaalf jaar onderzoek Athenian in 2015 een boete van 26,7 miljoen euro op.

Het bedrijf zette volgens de waakhond sinds 1998 drankdistributeurs, bars en winkels onder druk om alleen voor biertjes uit de Heinekenstal te kiezen, ten koste van de concurrentie. Volgens de toezichthouder ontoelaatbaar gedrag voor een brouwer die, met Amstel, Heineken en Alfa, 90 procent van de Griekse biermarkt in handen heeft.

In 2017 startte de bescheiden concurrent MTB een civiele zaak tegen Heineken. Volgens de brouwer van het in Nederland sporadisch verkrijgbare Vergina-bier heeft het gedrag van de biergigant de groei van MTB jarenlang beperkt en zou die brouwer wel twintig keer groter kunnen zijn dan de paar procent marktaandeel die hij nu heeft.

MTB, in 1996 opgericht, claimt daardoor 100 miljoen euro schade te hebben geleden. Vijf jaar geleden stapte het bedrijf naar de rechtbank, omdat Athenian Brewery bijna helemaal in handen is van Heineken. Volgens Europees recht kan de eigenaar verantwoordelijk worden gesteld voor wangedrag van zijn dochter, stelt MTB.

Ook de Griekse brouwer Olympic Brewery (Mythos-bier) zou stappen overwegen. Olympic, een dochterbedrijf van Carlsberg, was niet bereikbaar voor commentaar. Heineken wijst alle aantijgingen af.
Dus iedereen VERGINA BIER drinken de volgende vakantie  Wink
Quote
#3
MTB is Macedonian Thrace Brewery in Komotini. In 2019 zijn we daar op bezoek geweest en de dame die ons een (heel interessante) rondleiding gaf vertelde toen ook dat een rechtszaak hangende/lopende was.
Voor wie daar eens in de buurt is, een rondleiding is gratis maar er moet op voorhand een afspraak gemaakt worden. Dat kan via hun website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Overigens werd de rondleiding afgesloten met een leuke proeverij Big Grin

Enkele foto's van de brouwerij.



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Heerlijk bier.
Quote
#5
@Patrick, Alsof jullie zelf niet de allerlekkerste biertjes hebben. Daar kunnen wij kaaskoppen alleen maar jaloers aan proeven.
Quote
#6
(21 March 2022, 06:50)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick, Alsof jullie zelf niet de allerlekkerste biertjes hebben. Daar kunnen wij kaaskoppen alleen maar jaloers aan proeven.

Heel eventjes off-topic:
In Vlaanderen zijn we inderdaad 'gezegend' met een zeer ruim aanbod aan heerlijke biertjes.
Indien je als bierliefhebber de mooie stad Brugge bezoekt, heb je er verschillende mogelijkheden om te proeven en te kopen, zoals bijvoorbeeld:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Een bijzondere aanrader hierbij: brouwerij De Halve Maan. Op die locatie, pal in het centrum van Brugge, vind je eveneens een grote verbruikszaal. Je kan er genieten van de biertjes Brugse Zot en Straffe Hendrik.
Neem je graag wat biertjes mee naar huis? Spring dan eens binnen in "The Bottle Shop", vlakbij de Grote Markt: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
(21 March 2022, 06:50)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick, Alsof jullie zelf niet de allerlekkerste biertjes hebben. Daar kunnen wij kaaskoppen alleen maar jaloers aan proeven.

Misschien niet te geloven maar als ik niet in Griekenland ben drink ik geen bier. Het moet echt warm weer zijn, anders vind ik het niet lekker. In België gebruik ik bier enkel om konijn en stoofvlees klaar te maken. Het klink vreemd maar vroeger dronk ik wel eens een biertje thuis maar al jaren niet meer.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
(21 March 2022, 12:17)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien niet te geloven maar als ik niet in Griekenland ben drink ik geen bier. Het moet echt warm weer zijn, anders vind ik het niet lekker. In België gebruik ik bier enkel om konijn en stoofvlees klaar te maken. Het klink vreemd maar vroeger dronk ik wel eens een biertje thuis maar al jaren niet meer.

Een koele Mythos, Alpha, Vergina of Fix: best wel verfrissend op een leuk Grieks terrasje... maar qua smaak en pittigheid kunnen deze toch niet op tegen de betere Belgische bieren. 
Niet dat ik frekwent bier drink, helemaal niet, maar als ik er eens eentje nuttig op een terrasje in Vlaanderen, dan verkies ik een (1) Westmalle Tripel  Tongue .

Of tenzij Patrick meer houdt van wijntjes, of van het sterker spul zoals ouzo, tsipouro, metaxa,...
We dwalen af...  Big Grin
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
(21 March 2022, 12:35)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 March 2022, 12:17)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien niet te geloven maar als ik niet in Griekenland ben drink ik geen bier. Het moet echt warm weer zijn, anders vind ik het niet lekker. In België gebruik ik bier enkel om konijn en stoofvlees klaar te maken. Het klink vreemd maar vroeger dronk ik wel eens een biertje thuis maar al jaren niet meer.

Een koele Mythos, Alpha, Vergina of Fix: best wel verfrissend op een leuk Grieks terrasje... maar qua smaak en pittigheid kunnen deze toch niet op tegen de betere Belgische bieren. 
Niet dat ik frekwent bier drink, helemaal niet, maar als ik er eens eentje nuttig op een terrasje in Vlaanderen, dan verkies ik een (1) Westmalle Tripel  Tongue .

Of tenzij Patrick meer houdt van wijntjes, of van het sterker spul zoals ouzo, tsipouro, metaxa,...
We dwalen af...  Big Grin

Van eind oktober tot nu drink ik geen alcohol. Nu het weer beter wordt en we in de tuin kunnen zitten is een ouzootje (of 2) welkom in de vooravond. En in Griekenland zoals gezegd een koud biertje (liefst Vergina of Fix) als het echt warm is over de middag en dan een ouzo of 2 na 5 uur. Bij het eten is dat een biertje 's middags en een karafje "krassi lefko" of een flesje retsina 's avonds.
Overigens doen we enkel in Griekenland een terrasje. In België nooit. Net zoals we in België nooit op restaurant gaan eten.
Ik denk dat er veel zijn die mij een "rare jongen" vinden. Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
(21 March 2022, 13:51)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 March 2022, 12:35)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 March 2022, 12:17)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien niet te geloven maar als ik niet in Griekenland ben drink ik geen bier. Het moet echt warm weer zijn, anders vind ik het niet lekker. In België gebruik ik bier enkel om konijn en stoofvlees klaar te maken. Het klink vreemd maar vroeger dronk ik wel eens een biertje thuis maar al jaren niet meer.

Een koele Mythos, Alpha, Vergina of Fix: best wel verfrissend op een leuk Grieks terrasje... maar qua smaak en pittigheid kunnen deze toch niet op tegen de betere Belgische bieren. 
Niet dat ik frekwent bier drink, helemaal niet, maar als ik er eens eentje nuttig op een terrasje in Vlaanderen, dan verkies ik een (1) Westmalle Tripel  Tongue .

Of tenzij Patrick meer houdt van wijntjes, of van het sterker spul zoals ouzo, tsipouro, metaxa,...
We dwalen af...  Big Grin

Van eind oktober tot nu drink ik geen alcohol. Nu het weer beter wordt en we in de tuin kunnen zitten is een ouzootje (of 2) welkom in de vooravond. En in Griekenland zoals gezegd een koud biertje (liefst Vergina of Fix) als het echt warm is over de middag en dan een ouzo of 2 na 5 uur. Bij het eten is dat een biertje 's middags en een karafje "krassi lefko" of een flesje retsina 's avonds.
Overigens doen we enkel in Griekenland een terrasje. In België nooit. Net zoals we in België nooit op restaurant gaan eten.
Ik denk dat er veel zijn die mij een "rare jongen" vinden. Big Grin

Nee hoor Patrick, niet raar hoor!  Smile
Ook wij gaan enkel op terras als we op vakantie zijn, of een dagje in bv België shoppen. Uit eten doen we hier in Nederland ook alleen in combinatie met een dagje weg, anders kook ik liever zelf  Wink En natuurlijk altijd een Grieks restaurant, niks anders. Big Grin
Overigens, @Vlagreco, Mythos en Alpha zijn pilseners, natuurlijk niet te vergelijken met een trippel bier.  Wink Dat is een echt bier. Een pils drink je omdat je dorst hebt, of bij het eten als het wat pittig is, en een echt bier om langzaam te genieten, toch?
Ik heb hier in huis altijd Karmeliet en Duvel staan. Van de pilsbieren komt hier alleen Brand binnen, het bier waar Limburg trots op is!  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
(21 March 2022, 16:37)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Overigens, @Vlagreco, Mythos en Alpha zijn pilseners, natuurlijk niet te vergelijken met een trippel bier.  Wink Dat is een echt bier. Een pils drink je omdat je dorst hebt, of bij het eten als het wat pittig is, en een echt bier om langzaam te genieten, toch?

Ja, inderdaad. Mythos en Alpha kan je eigenlijk vergelijken met bijvoorbeeld de Belgische pilsen Jupiler of Maes, en met de Nederlandse Heineken of Amstel. 
Indien we eens uit eten gaan, heb ik er liefst een ietsje pittiger (maar daarom niet veel sterker) biertje bij zoals bijvoorbeeld een Palm of Gueuze. De nog sterkere Brugse Zot en Straffe Hendrik kan men best vergelijken met de talrijke abdijbieren. De sterke trappist bieren (zoals Westmalle, Orval, Rochefort...) catalogeert men best als 'buiten categorie'.

Wat me steeds opvalt in gezelschap van Nederlandse vrienden, is dat ze haast 'zweren' bij pilsbier. Vóór coronatijd kwamen we enkele keren per jaar samen met een muziekgroep uit regio Den Haag; bij zo 'n gelegenheid dronken ze steeds pilsjes. 
Eén van die gelegenheden was een verjaardagsfeest 65 jaar, met maaltijd en gezellig samenzijn, waar we op uitgenodigd waren. Aan de jarige hadden we een mooie mand gegeven met een 15-tal verschillende Belgische bieren. Omdat hij er niet echt enthousiast op gereageerd had, vroeg ik hem een tijdje later of al die biertjes hem gesmaakt hadden. Hij antwoordde mij dat hij het liefst van al zijn Heineken dronk... 
Diezelfde vriendengroep ontmoeten we ook telkens bij de jaarlijkse (behalve corona) wijnfeesten aan de Moezel. In dat stadje staan dan tal van kraampjes met tientallen soorten Moezelwijn. Je zou dan denken dat die Nederlanders hier en daar ook wijntjes proeven en vergelijken. Nee hoor, ze drinken "am laufenden Band" pils biertjes. 
(Misschien is mijn zicht op Nederlands 'drinkgedrag'  Wink niet echt relevant; dat zou eventueel kunnen.)
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#12
Als ik bier drink is het alleen een van de Belgische biertjes, liefst een dubbel van rond de 6,5 %. Normaal pils drink ik bijna nooit of ik moet heel veel dorst hebben.
En JohanV, wij hebben een gezegde sinds een aantal jaren in zuid Limburg.

Er is Brand bij Heineken, mag je zelf even uitzoeken waarom Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#13
(21 March 2022, 17:25)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ik bier drink is het alleen een van de Belgische biertjes, liefst een dubbel van rond de 6,5 %. Normaal pils drink ik bijna nooit of ik moet heel veel dorst hebben.
En JohanV, wij hebben een gezegde sinds een aantal jaren in zuid Limburg.

Er is Brand bij Heineken, mag je zelf even uitzoeken waarom Big Grin

Net doen of Heineken niet bestaat en Brand echt Limburgs is!  Hypocrite Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekse buurman koopt Playboy Mansion: 100 miljoen Ger 0 1.478 18 August 2016, 14:17
Laatste bericht: Ger
  100 dagen, 100 daken, 1 Acropolis Aleko 0 1.666 02 May 2014, 16:32
Laatste bericht: Aleko

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)