Athene bouwt moskeeën met EU-geld
#1
Kamervragen PVV over belastinggeld voor moskeeën in Griekenland

Multiquote:DEN HAAG, - De PVV heeft Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris van Europese Zaken, Ben Knapen, over de bouw van twee moskeeën voor illegalen in Athene onder andere gefinancierd door Nederlandse belastingbetalers.

De PVV-Tweede Kamerleden Bontes, van Klaveren en Wilders willen dat Knapen opheldering verschaft over het bericht dat Griekenland geld dat beschikbaar is gesteld uit het EU noodfonds gebruikt voor de financiering van de bouw van twee moskeeën in Athene.

Zij eisen van de staatssecretaris dat dit besluit ongedaan wordt gemaakt en dat er geen cent Nederlands belastinggeld wordt besteed aan dit project.

In Duitsland werd hier het eerst melding gemaakt van het oneigenlijke gebruik van het geld uit het EU-noodfonds.

(Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




29 dec 2010.)


Ik vind het werkelijk te triest voor woorden dat dit blijkbaar zomaar allemaal kan in Griekenland. Ik heb altijd gedacht dat de internationale financiële hulp aan Griekenland deel uitmaakte van een noodplan Huh

Voor degenen die ook Duits kunnen lezen lees dit eens:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het moet niet gekker worden. Natuurlijk moeten we als EU-lidstaat andere EU- landen die in de problemen zitten helpen. Wat mij betreft staat dat buiten discussie. Maar als ik dan lees wat ze met ons aller belastingcenten uitvoeren moet ik me toch inhouden om niet uit m'n slof te schieten Angry
Ik erger me niet erg gauw aan dingen maar dit gaat er bij mij niet in. M'n liefde voor Griekenland loopt met dit soort berichten behoorlijke averij op merk ik. Erg jammer...........

Ik zou best wel eens willen weten hoe andere lezers van dit forum hierover denken.

Quote
#2
Ger als ik hier schrijf wat ik denk dan wordt mijn bericht meteen verwijderd, dus ik hou het vreedzaam, alle illegalen die mij (de belasting betaler) geld kosten terug sturen naar het land van herkomst of gezamelijk naar een eiland heeeeeeeel ver weg. (dit is mijn mening) Het is toch van de gekke dat ik als prepensioener niet meer mag zingen op mijn boot als naast mij een paar moslims liggen te bidden.
grz uit iets kouder Agios Nikolaos
Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Ger,

Ik vind je reactie op het bericht erg ongenuanceerd. De Telegraaf neemt een bericht over van een absoluut niet objectieve Duitse website. De Telegraaf plaatst er een tendentieuze kop boven. Waar blijkt uit dat het een moskee voor illegalen is? Eerst maar eens afwachten wat de reactie van de staatssecretaris is. Ik vind het ook erg subjectieve verontwaardiging. Ik denk dat er een veelvoud van dit bedrag naar de Grieks Orthodoxe kerk gaat. Omdat het hier niet over moslims gaat, valt niemand hier over. De PVV staat natuurlijk direct weer vooraan om vragen te stellen. Laat de PVV nu eens een zinvolle bijdrage aan de maatschappij. Dit soort haatzaaierij levert alleen maar meer problemen op.
Quote
#4
@Ger en Arthur, ik weet dat wij in België en meer bepaald in Antwerpen een niet zo'n goede naam hebben wat vreemdelingen betreft (dan toch van een bepaalt type), maar weet wel dat ik tot voor 30 jaar op de binnen- en rijnvaart heb gevaren en dat daar het woord racisme en zovoort onbekend was.

Mijn stelling, ze zorgen er voor dat het zover komt, maar sluit me volledig bij jullie mening aan.

@ Rolf, je was me even voor, daarom dit bijgewerkt.
Hoe of wat het probleem is zoals in België en misschien ook in Nederland, in Athene moeten er geen moskee's gebouwd worden....

Choreftis.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#5
@Rolf,
Het gaat mij er helemaal niet om of het al dan niet om (illegale)moslims gaat. Het gaat mij erom dat -voor zover ik weet- er in Athene nog nooit een overdekte moskee is geweest. En nu, uitgerekend het er zo erbarmelijk voor de Grieken voorstaat -het land is zowat failliet- men het ineens nodig vindt om er toch maar meteen twee te gaan bouwen voor een astronomisch bedrag.
Ik had nét zo gereageerd als het om een super-de-luxe voetbalstadion of voor mijn part inderdaad een Orthodoxe kerk had gegaan.

Het gaat mij erom dat vanuit héél Europa en zelfs daarbuiten door middel van allerlei noodconstructies hulp aan de armlastige Grieken wordt geboden en men vervolgens met de fondsen dingen gaat doen die best even tot betere tijden hadden kunnen wachten. Hoe wil je dat verkopen aan de burgers van al die landen die tot nu toe begrip hadden voor de situatie en de Grieken hielpen?

Ik vind de handelswijze van Athene net zo vreemd als dat een bijstandsgezin een uitkering van de gemeente ontvangt en met dat geld een zwembad met jacouzzi in z'n tuin gaat bouwen zodat de buurkinderen daar ook lekker kunnen vertoeven. Dat de eigen kinderen nauwelijks iets te eten hebben en misschien helemaal niet eens willen zwemmen doet dan niet ter zake.

In mijn optiek dient een land er eerst voor te zorgen dat het z'n zaakjes keurig op orde heeft. Dat de basis goed is en dat bijvoorbeeld de gemeentelijke vuilophalers, de medewerkers van het openbaar vervoer en meer van dit soort onontbeerlijk personeel een goed salatis krijgen zodat ze niet meer hoeven te staken. Zorg dat de rust terugkeert in het land en dat de Grieken weer gaan geloven in hun vaderland.
Is er dan nog budget over pas dán komen eventuele nieuwe uitdagingen kijken en dan nog alleen als er draagvlak voor is onder de eigen bevolking; zij moeten dit immers financieren en hebben dus wel degelijk een stem in deze.
Ik ben ondertussen naarstig op zoek naar berichten waarin de Griekse bevolking zich uitspreekt over deze gang van zaken; ben echt wel benieuwd wat de "gewone man/vrouw van de straat" in Griekenland zélf van deze zaak vindt.

Wat mij betreft kan de geldkraan vanuit Nederland dicht en pas weer héél voorzichtig open worden gedraaid als het land onder streng toezicht staat en de fondsen tot op de laatstse Euro kunnen worden verantwoordt. En dan -tot nader order- wel alleen voor de noodzakelijkste projecten. En (maar da's m'n eigen persoonlijke mening) daar horen twee nieuwe gigantische moskeeën voorlopig nog even niet bij.

Ger





Quote
#6
Beste Lezers, als er EU- geld aan de bouw van een Moskee wordt besteed betekend dit, dat deze moskee onder EU- vlag wordt gebouwd. Alle EU - geld projecten worden ook gecontrontoleerd door de EU, tenminste zo zou het moeten zijn. Misschien wordt het eens tijd dat Wilders zich daar druk over gaat maken. Misschien kan hij zich dan ook druk gaan maken over de "vluchtelingen" die met behulp van de Turken Griekenland worden binnen "gesmokkeld".

Kalo Vradi,
Dick
Quote
#7
Ik krijg altijd een beetje jeuk van al die felle reacties zodra het woord moslim valt. Voor enige nuancering
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de andere kant van de zaak. Naar schatting 200 duizend Atheense moslims moeten het nu doen met 130 achterafgebouwtjes of benauwde kelders, lees ik daar.
De Ottomanen zijn nu zó lang weg, van mij mogen ze bovengronds komen hoor.Wink

Ok, of dat met overheidsgeld moet, daar kun je over discussiëren. En de timing is misschien wat ongelukkig. Maar het lijkt me een recht van elke gelovige om een gebedshuis te hebben.

Tina
Quote
#8
Als in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, de Scandinavische landen, enz. moskeeën gebouwd worden met o.a. overheidsgeld, waarom zou dat dan in Griekenland niet mogen?
In feite zou het in geen enkel land mogen dat daarvoor overheidsgelden gebruikt worden. Let wel, voor geen enkele godsdienstige overtuiging. Elk geloof zou moeten instaan voor zijn eigen financiering om kerken, moskeeën, e tutti quanti te bouwen c.q. onderhouden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
(29 December 2010, 23:41)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, de Scandinavische landen, enz. moskeeën gebouwd worden met o.a. overheidsgeld, waarom zou dat dan in Griekenland niet mogen?

Omdat die landen niet op de rand van faillissement verkeren en niet op de beurs van andere landen teren. Als je zoals Griekenland hulp krijgt dien je die fondsen in te zetten volgens een prioriteitenlijst. Een moskee maar ook een (orthodoxe) kerk, synagoge of andere gebedsinstelling horen in mijn optiek niet in een categorie maatregelen waarmee het land weer financieel gezond kan worden gemaakt. En daar was dat geld nou juist voor bedoeld, toch Huh

(29 December 2010, 23:41)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In feite zou het in geen enkel land mogen dat daarvoor overheidsgelden gebruikt worden. Let wel, voor geen enkele godsdienstige overtuiging. Elk geloof zou moeten instaan voor zijn eigen financiering om kerken, moskeeën, e tutti quanti te bouwen c.q. onderhouden.

Helemaal mee eens. Een overheid mag best wel wat steun geven maar zowel het initiatief alsmede het grootste gedeelte van de kosten dienen m.i. vanuit de leden van die geloofsovertuiging zélf te komen. Ik kan me voorstellen dat een gemeente een steentje bijdraagt door bijvoorbeeld de grond ter beschikking te stellen maar daar moet het dan ook bij blijven.



Quote
#10
(30 December 2010, 09:58)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 December 2010, 23:41)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, de Scandinavische landen, enz. moskeeën gebouwd worden met o.a. overheidsgeld, waarom zou dat dan in Griekenland niet mogen?

Omdat die landen niet op de rand van faillissement verkeren en niet op de beurs van andere landen teren. Als je zoals Griekenland hulp krijgt dien je die fondsen in te zetten volgens een prioriteitenlijst. Een moskee maar ook een (orthodoxe) kerk, synagoge of andere gebedsinstelling horen in mijn optiek niet in een categorie maatregelen waarmee het land weer financieel gezond kan worden gemaakt. En daar was dat geld nou juist voor bedoeld, toch Huh

(29 December 2010, 23:41)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In feite zou het in geen enkel land mogen dat daarvoor overheidsgelden gebruikt worden. Let wel, voor geen enkele godsdienstige overtuiging. Elk geloof zou moeten instaan voor zijn eigen financiering om kerken, moskeeën, e tutti quanti te bouwen c.q. onderhouden.

Helemaal mee eens. Een overheid mag best wel wat steun geven maar zowel het initiatief alsmede het grootste gedeelte van de kosten dienen m.i. vanuit de leden van die geloofsovertuiging zélf te komen. Ik kan me voorstellen dat een gemeente een steentje bijdraagt door bijvoorbeeld de grond ter beschikking te stellen maar daar moet het dan ook bij blijven.

Nogmaals, het geld dat Griekenland van de EU heeft verkregen wordt door de EU gecontroleerd of het aan het juiste project wordt besteed.
Dus bij de EU klagen als er naar uw mening verkeerd met EU geld wordt omgegaan.
Kalo Vradi :)
Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken hebben geen geld meer voor medicijnen Georgeos 2 2.604 26 April 2013, 15:52
Laatste bericht: petraki
  Gekleurd geld in Parga papajani 9 7.397 14 June 2011, 11:58
Laatste bericht: Yaniz

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)