Over land met e-auto naar GR
#1
Heeft er iemand al een idee hoe de landweg via ex-Yu er uit ziet als de "traditionele" benzine- en dieselmotoren niet meer gebruikt mogen worden? Alternatief: bang ben ik er ook voor dat er op een ferry (alle e-autos hangen aan de oplaadstekkers) een brand uitbreekt - die accus kunnen niet geblust worden. Dan is er altijd een ramp, ook als er "maar" een auto begint te branden.
Blijft misschien alleen maar de vliegtrip, maar voor langtijdverblijf in GR sub-optimaal.
Quote
#2
ex-Yu ??
Quote
#3
(28 March 2022, 16:10)nad schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ex-Yu ??
Johannes bedoelt ex-Yugoslavië.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Ik heb mij dat ook al een paar keer afgevraagd of dit te doen zou zijn (niet dat het relevant is want we rijden hier met een diesel rond) maar vroeg het me ook gewoon af.
Een prima routeplanner hiervoor is 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Je moet hem maar eens configureren en uitproberen Johannes.
Laden aan publieke/openbare laadpalen is absoluut niet goedkoop!
Quote
#5
(28 March 2022, 12:48)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heeft er iemand al een idee hoe de landweg via ex-Yu er uit ziet als de "traditionele" benzine- en dieselmotoren niet meer gebruikt mogen worden? Alternatief: bang ben ik er ook voor dat er op een ferry (alle e-autos hangen aan de oplaadstekkers) een brand uitbreekt - die accus kunnen niet geblust worden. Dan is er altijd een ramp, ook als er "maar" een auto begint te branden.
Blijft misschien alleen maar de vliegtrip, maar voor langtijdverblijf in GR sub-optimaal.

Een zeer terechte bedenking: 
betreffende - laadprijzen en laadmogelijkheden - actieradius - Veiligheid zeker na het recente drama op de ferrie. (deze batterijen zijn inderdaad supper toortsen).
Gezien de hoge aanschafkost dacht ik aanvankelijk 1 electo auto aan te schaffen en deze mee te nemen voor meerdere maanden naar Kreta.
Ik denk als ik mijn rekening opnieuw moet maken binnen enkele jaren en de trend van stijgende kosten doorzet (bijna zeker)
Zal het waarschijnlijk een lowcost vliegtrip worden en ga ik voor de aanschaf van een lokaal vervuilend oudje ipv. maandenlang te huren.
één zaak staat vast we zullen allen stevig mogen afdragen.
Quote
#6
(28 March 2022, 12:48)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heeft er iemand al een idee hoe de landweg via ex-Yu er uit ziet als de "traditionele" benzine- en dieselmotoren niet meer gebruikt mogen worden? Alternatief: bang ben ik er ook voor dat er op een ferry (alle e-autos hangen aan de oplaadstekkers) een brand uitbreekt - die accus kunnen niet geblust worden. Dan is er altijd een ramp, ook als er "maar" een auto begint te branden.
Blijft misschien alleen maar de vliegtrip, maar voor langtijdverblijf in GR sub-optimaal.

Wanneer zullen de "traditionele" benzine- en dieselmotoren niet meer mogen gebruikt worden? Is daar eigenlijk al een jaartal opgekleefd? Zo niet, zou ik me nog geen zorgen maken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
De eerste 13 jaar zal er nog niet te veel veranderen. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen benzine, diesel of hybridewagens meer verkopen. Vanaf dan mogen enkel nog elektrische wagens verkocht worden.
Vanaf 2050 zal er echter nog uitsluitend elektrische wagens mogen rondrijden.
M.a.w. als je nu nog een nieuwe wagen koopt, benzine-diesel of hybride mag je nog tot 2050 daarmee rondrijden. Of het overal nog mag (in steden of eilanden bvb) zal hoogstwaarschijnlijk niet meer het geval zijn aangezien ze de Euro-normen nog gaan optrekken naar Euro 7 wat wil zeggen dat Euro 4-5-6 wagens stelselmatig gaan worden verboden op bepaalde locaties (dat verbod kunnen afkopen zal uiteraard Europees een vaste gewoonte worden).
Quote
#8
(28 March 2022, 19:47)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De eerste 13 jaar zal er nog niet te veel veranderen. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen benzine, diesel of hybridewagens meer verkopen. Vanaf dan mogen enkel nog elektrische wagens verkocht worden.
Vanaf 2050 zal er echter nog uitsluitend elektrische wagens mogen rondrijden.
M.a.w. als je nu nog een nieuwe wagen koopt, benzine-diesel of hybride mag je nog tot 2050 daarmee rondrijden. Of het overal nog mag (in steden of eilanden bvb) zal hoogstwaarschijnlijk niet meer het geval zijn aangezien ze de Euro-normen nog gaan optrekken naar Euro 7 wat wil zeggen dat Euro 4-5-6 wagens stelselmatig gaan worden verboden op bepaalde locaties (dat verbod kunnen afkopen zal uiteraard Europees een vaste gewoonte worden).
Dan zullen de accijnzen wel op olie niveau opgetrokken worden, de staat zal toch inkomsten moeten hebben. Dan is er nog het probleem laadpalen, niet iedereen kan een laadpaal voor zijn deur hebben, in flats bijv, ik moet dat eerst nog allemaal zien, nou ja zien moet eerst 2035 zien te halen. Tongue 
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
(28 March 2022, 12:48)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heeft er iemand al een idee hoe de landweg via ex-Yu er uit ziet als de "traditionele" benzine- en dieselmotoren niet meer gebruikt mogen worden? Alternatief: bang ben ik er ook voor dat er op een ferry (alle e-autos hangen aan de oplaadstekkers) een brand uitbreekt - die accus kunnen niet geblust worden. Dan is er altijd een ramp, ook als er "maar" een auto begint te branden.
Blijft misschien alleen maar de vliegtrip, maar voor langtijdverblijf in GR sub-optimaal.

Als het ook in GR bekend is dat accu's, zeker tijdens het opladen ervan, een relatief groot brandgevaar vormen mag je hopen dat er een oplaadverbod komt.

Een autobrand bij een rustige zee is het niet zo'n heel groot probleem: luik open en 'schuiven' maar.....  bye Wink
Quote
#10
(30 March 2022, 12:12)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 March 2022, 12:48)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heeft er iemand al een idee hoe de landweg via ex-Yu er uit ziet als de "traditionele" benzine- en dieselmotoren niet meer gebruikt mogen worden? Alternatief: bang ben ik er ook voor dat er op een ferry (alle e-autos hangen aan de oplaadstekkers) een brand uitbreekt - die accus kunnen niet geblust worden. Dan is er altijd een ramp, ook als er "maar" een auto begint te branden.
Blijft misschien alleen maar de vliegtrip, maar voor langtijdverblijf in GR sub-optimaal.

Een autobrand bij een rustige zee is het niet zo'n heel groot probleem: luik open en 'schuiven' maar.....  bye

Maar wel als die in het midden staat tussen alle andere auto's. hmmm Of in een parkeergarage, tot nu toe gaat het redelijk goed.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Eén zaak is zeker, het zal diep in onze Beurs gaan.
Ik heb hier 2 pracht motoren in de Garage staan, waaronder een Suzuki DL-1000 Vstrom een zeer mooie motor en ideaal voor de Omalos in mijn achtertuin.
Mijn oorspronkelijke planning om 1 auto of de DL voorgoed naar Kreta over te brengen werden door de verzekeringsmakelaar vakkundig verworpen.
reden die hij opgaf : Te duur en alles moest minstens Euro 5 zijn voor te importeren.
Binnen enkele weken vertrek ik richting Kreta om te informeren wat en hoe de meest energie zuinige uitbreidingsmogelijkheden zijn aan de woning
of eventueel nieuwbouw daar we stilaan langdurig op het eiland willen verblijven.
Quote
#12
(30 March 2022, 12:38)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 March 2022, 12:12)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 March 2022, 12:48)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heeft er iemand al een idee hoe de landweg via ex-Yu er uit ziet als de "traditionele" benzine- en dieselmotoren niet meer gebruikt mogen worden? Alternatief: bang ben ik er ook voor dat er op een ferry (alle e-autos hangen aan de oplaadstekkers) een brand uitbreekt - die accus kunnen niet geblust worden. Dan is er altijd een ramp, ook als er "maar" een auto begint te branden.
Blijft misschien alleen maar de vliegtrip, maar voor langtijdverblijf in GR sub-optimaal.

Een autobrand bij een rustige zee is het niet zo'n heel groot probleem: luik open en 'schuiven' maar.....  bye

Maar wel als die in het midden staat tussen alle andere auto's. hmmm  Of in een parkeergarage, tot nu toe gaat het redelijk goed.

Daarom denk ik dat de kans op een laadverbod, zeker op grote boten, groot is.
Op kleinere boten staat er altijd wel 'een Arthur' met een dikke truck bij die graag als 'schuiver' wordt ingezet.  Big Grin
Quote
#13
Hoewel, ik denk dat de ferries, als de e-autos er met grote hoeveelheden zijn, juist de laadmogelijkheden
extra aanbieden; voordat de verdere reis in IT of GR begint heb je dan toch een volgeladen accu.
Ik kan me namelijk niet voorstellen, dat er een paar honderd autos van boord gaan en de bestuurders moeten allemaal eerst een laadmogelijkheid in of in de buurt van de haven opzoeken en een paar uur stationair verliezen. 
Daardoor zal zeker het brandgevaar dus wel stijgen aan boord.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Over land naar vast Land Griekenland Erik van Venrooij 15 4.525 04 June 2023, 10:01
Laatste bericht: Beems
  over land na 1 juli A en A 15 3.437 19 June 2020, 14:09
Laatste bericht: A en A
  Met de auto naar Griekenland (deel 2) Irini45 20 5.327 06 August 2019, 13:58
Laatste bericht: elly veen
  Met de auto naar Griekenland – prima te doen! Irini45 79 55.888 24 June 2019, 14:51
Laatste bericht: Kakkos020
  Wie gaat er dit jaar over land? Irini45 8 3.055 19 January 2018, 18:14
Laatste bericht: Lejo
  Met de auto naar Lefkas. ien 5 3.573 26 February 2017, 11:17
Laatste bericht: ien
  Met de auto naar Griekenland. Is dat te doen? Bouboulina 4 4.394 15 December 2015, 20:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Van GR naar NL met de auto via de Balkan Lyonesse 6 6.159 14 June 2015, 19:20
Laatste bericht: elly veen
Tongue Met je eigen auto naar Griekenland. Gek? Ruud+Jenny 42 32.532 15 May 2015, 13:22
Laatste bericht: Anoek
  Met de auto naar Griekenland Barocky 30 24.920 04 April 2013, 18:31
Laatste bericht: petraki

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)