De verbranding van Judas
#1
Het is Grieks Pasen nu waar ik van de leden weinig van hoor, hier onder een video van een vriend van mij Leonidas Klontzas.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Na deze verbranding gaan de meesten naar huis en maken met de kwalm van hun kaars een kruis boven in het kozijn van de deur om de boze geesten te weren.
Op zondag middag is het dan  feestvieren met familie en vrienden met lam aan het spit en genoeg te drinken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Vanaf μεγάλο Δευτέρα begint de eigenlijke paasweek. Deze weekt eindigt op μεγάλο Σάββατο waar in de dienst de opstanding van Christus wordt uitgeroepen. Aan het einde van de dienst komt de priester met een brandende kaars naar buiten en zegt met luide stem Χριστός Ανέστη . De vlam wordt doorgegeven en meegebracht naar huis alwaar een kruis boven de deur wordt gezet. De verbranding van Judas is geen onderdeel van de liturgie,maar meer een lokale traditie en gaat ook gepaard met het gooien van vuurwerk.
Bij thuiskomst wordt er dan vaak de traditionele Paaskerk gegeten. Wij hebben gisteravond deelgenomen aan de viering in een klooster,waarbij honderden mensen aanwezig waren.Dit aan het einde van een dag waarbij mijn vrouw en ik zijn gedoopt en toegetreden tot de Grieks orthodoxe kerk.
Quote
#3
Een hele stap Chris! Zijn jullie ook in dat klooster gedoopt?
Quote
#4
We zijn gedoopt in het klooster Meta morfosis boven Varypetra. (Gelieerd aan Christa-Maria pigi.)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Mooi daar, ik kende dat klooster niet.
Quote
#6
Hier in Klima (Zuid-Kreta) werd na afloop van de Paasviering en nadat een kleine processie 3x om de kerk was gelopen, een Judas-pop verbrand en werd een indrukwekkend vuurwerk afgestoken en werden enthousiast in de lucht gevuurd. Gelukkig allemaal vanaf het dak van een huis naast de kerk.
Voor, tijdens en na de dienst werden ook volop oorverdovende strijkers afgestoken. Het vuur voor Judas brandde uren van tevoren en moest steeds opgestookt worden. De klokken van de kerk luidden na de dienst en 's nachts nog diverse keren daarna, ook de dienst werd weer hervat, zo te horen.
Het was een heerlijke chaos en het was nog lang onrustig in Klima...

Vorig jaar waren we op Paaszaterdagavond in Tympaki en daar werd toen geen Judas verbrand. Dat vinden ze daar ouderwets.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)