Bouwen Zuid Kreta
#1
Hallo,

Wij zijn bijna rond met de aankoop van een stuk bouwgrond in Zuid Kreta. We hebben een architect die samen met ons,  het huis gaat ontwerpen en bouwen. Welke prijs wordt er nu in 2022 aangerekend per vierkante meter? Ruwbouw met volledige afwerking
Quote
#2
Wij staan ongeveer in dezelfde positie maar vragen ons af hoe de prijs van de architect/civil engineer wordt voorgesteld. Veel wijzer zijn we nog niet geworden alhoewel dat we via een aannemer een prijs hebben gekregen dat die man waar zij mee werken €75/m2 vraagt.
Over de bouwkosten zelf hebben we van twee verschillende aannemers prijzen mogen noteren van €1300 á €1500 voor een basis nieuwbouw naargelang hun bouwsysteem. (betonnen skeletbouw of staal en natuur stenen of bepleisterde muren). Wat je daar voor krijgt is natuurlijk sterk afhankelijk van de gebruikte producten en materialen wat hij daarvoor zal gebruiken.
Wil je vloerverwarming en/of een warmtepomp zal uiteraard je m2-prijs beïnvloeden.
Een zwembad zit er uiteraard niet bij en wordt afzonderlijk berekend maar mag je vanaf €1000/m2 nemen.
Quote
#3
Van de architect hebben wij een aparte berekening gekregen per fase. Ontwerp en uitvoering en/of volledige opvolging of niet. Daar hebben we zeer duidelijk een overzicht van gekregen
Dank je wel voor uw antwoord, wij hebben prijzen te horen gekregen van 2000euro volledig afgewerkt. Zonder zwembad natuurlijk. Verwarming zijn we aan het bekijken, we overwegen inderdaad vloerverwarming met warmtepomp. En bijkomende pellet of houtkachel.
Quote
#4
Wink 
Het ligt er ook aan waar je bouwt.

Wij hebben in Klima (5 min. noord van Tympaki) gebouwd, halverwege een heuvel. Voor ons de ideale plek: fantastisch uitzicht, 2 tavernes in Klima zelf en verder alle voorzieningen op 5 minuten in Tympaki. Daarnaast ligt Klima lekker centraal in Zuid-Kreta.
Maar... De plot was wel goedkoop, maar de bouwkosten waren hoog. We hadden veel keermuren (retaining walls) nodig, wat veel beton kost en beton is duur!
Die kosten per m2 gingen voor ons dus niet op. Ja, wel voor het huis zelf, maar daar kwamen nog heel wat extra kosten bij voor de retaining walls.

Als je een fijne plot kunt vinden die redelijk vlak is, dan scheelt dat enorm in de bouwkosten  Idea
Quote
#5
Nou, jullie "bouwers" hebben wel lef/durf.
Mijn huis in D stond al meer dan een eeuw (ex-boerderij) en in GR ook een al tientallen jaren "oud" huis gekocht.
Twee vroegere collegas hadden zelf gebouwd: de een had, al ver voor het tijdpunt waarop het huis bewoonbaar was
een kapotte rug "nog even een paar zakken cement slepen"; bij de ander was intussen de echtgenote verdwenen.
Quote
#6
(29 March 2022, 17:23)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, jullie "bouwers" hebben wel lef/durf.
Mijn huis in D stond al meer dan een eeuw (ex-boerderij) en in GR ook een al tientallen jaren "oud" huis gekocht.
Twee vroegere collegas hadden zelf gebouwd: de een had, al ver voor het tijdpunt waarop het huis bewoonbaar was
een kapotte rug "nog even een paar zakken cement slepen"; bij de ander was intussen de echtgenote verdwenen.
Johannes, ik dacht dat jij altijd in Griekenland was.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Ons huis in Noordwest Kreta staat op een steile bergwand. Daardoor was er heel veel graaf en funderingswerk en waren er ook steunmuren nodig. Alles bij elkaar waren die werkzaamheden alleen al goed voor 45.000 euro meerwerk t.o.v. de offerte.
We hadden geluk. Er waren tekeningen van het te bouwen huis en op basis van die tekeningen maakte de aannemer de offerte. Toen de tekeningen door de architect werden doorgerekend en beoordeeld en zij ter plaatse de boel hadden opgemeten concludeerde deze dat er heel veel meer grondwerk en fundering en steunmuren nodig waren dan waarmee de aannemer rekening had gehouden. De aannemer had de offerte al neergelegd en wij waren daar akkoord mee gegaan. Aldus heeft de aannemer een flinke tegenvaller gehad. Ik heb toen wel met de architect afgesproken dat zij regelmatig kwamen controleren of er strikt volgens zijn specificaties werd gebouwd zodat de aannemer niet ergens op kon beknibbelen. Ook hadden we een projectmanager tot onze beschikking die alles goed in de gaten hield en er vrijwel dagelijks even langs ging.
Het huis is volledig gebouwd volgens de wettelijke eisen, ook ten aanzien van de normen voor wat betreft aarbevingbestendigheid (8 op de schaal van Richter). Die normen maakten de funderingswerkzaamheden ook duur.

Het huis heeft uiteindelijk turnkey € 800 per M2 gekost. Met turnkey bedoel ik inclusief geplaatste keuken, volledig ingericht sanitair en badkamer, vloer- en wandtegels, gordijnroedes, getegelde terrassen, werkelijk alles. We hoefden alleen nog de keukenapparatuur, wasmachine. meubelen en gordijnen e.d. zelf te regelen.

Achteraf bleek dat er voorzieningen niet waren geplaatst waarvan wij niet eens wisten dat die er wel bij hoorden. Zo kwamen we een jaar na oplevering weer bij ons huis en waren er ineens smeedijzeren railing en hekken geplaatst en was op het erf een watertank van 1000 liter met waterdrukpomp geplaatst en aangesloten. Weer een jaar later bleek de aannemer weer langs te zijn geweest om het dak nog een keer in de coating te zetten.

Kortom we zijn heel tevreden over hoe alles is gegaan. In de afgelopen jaren hebben we wel wat materialen vervangen. Zo hadden we bijvoorbeeld houten buitendeuren en ramen met luiken laten plaatsen. Dat was een slechte keuze. Na een aantal jaren waren ze overal gebarsten en zat er ook enkel glas in. Als het hard stormde moesten we de luiken sluiten omdat de ramen gevaarlijk begonnen te klapperen. Dat wisten we eigenlijk van te voren al, maar we hadden een budget en daar wilden we niet overheen gaan. Dus de ramen en buitendeuren hebben we een aantal jaren geleden vervangen door degelijk aluminium. Een jaar nadat het huis klaar was hebben we ook airco's laten plaatsen.

Onderhoud hebben we weinig, wel laten we eens in de 3 tot 4 jaren de hele buitenboel (muren) verven. Niet omdat het moet, wel omdat we het graag mooi houden. Dat kost een paar honderd euro aan arbeidskosten. Het valt ons op dat onderhoudskosten op Kreta erg laag zijn. Een paar voorbeelden: een nieuwe boiler kostte een jaar geleden € 80 inclusief plaatsing, een onderhoudsbeurt aan 1 airco kost € 20, een nieuwe douchekraan € 40 incl. plaatsing. De aluminium kozijnen en deuren kostten nog geen 25% van wat dat in Nederland land zou kosten.

Al het onderhoud laten we doen door lokale ondernemers. Wie we voor een bepaalde klus moeten hebben vragen we altijd aan de Griekse mensen die we daar kennen tenzij we dat zelf al weten. Dat schept een band en dat vinden we belangrijk. Dat merk je als je een klus of een probleem hebt. Ze staan ze meteen klaar om te helpen wanneer je iets wilt laten doen of een probleem hebt omdat ze je kennen. We maken ook altijd een praatje met ze als we ze ergens tegenkomen. Niets is zo belangrijk als de goede relatie onderhouden in zo'n kleine gemeenschap. Dat geldt ook op sociaal gebied. In de 40 jaren dat ik er kom heb ik heel veel mensen leren kennen en dat helpt.

Vorig jaar zat onze auto vast op een grote steen (handrem vergeten aan te trekken). Toen heb ik een jongen uit het dorp gebeld. Na anderhalf uur hard werken in de brandende zon had hij het probleem opgelost. Ik mocht niets afrekenen "want jij bent ook van het dorp" zei hij. Uiteraard zijn we die avond in de taverna in de bergen van zijn moeder gaan eten (dat doen we sowieso regelmatig want het is een goede dorpstaverna). We hebben er toen eentje op de goede afloop genomen met hem. Van dit soort dingen worden we heel vrolijk.
Quote
#8
Super bedankt iedereen voor jullie reacties. We hebben tientallen gronden gezien tot we het geluk hebben gehad, dat we de bouwgrond gevonden hebben die we voor ogen hadden. Dat wil zeggen, een grond die we volledig kunnen benutten en zo vlak mogelijk. We zijn graag buiten in de tuin bezigSmile We werken zelf ook uitsluitend met mensen van het dorp, zowel voor de aankoop van de grond als de bouw. Enkel advocaat en notaris hebben we bewust in Noord Kreta genomen.
En Xander, dat is een heel positieve ervaring aan een mooie prijs.
Quote
#9
(29 March 2022, 19:08)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ons huis in Noordwest Kreta staat op een steile bergwand. Daardoor was er heel veel graaf en funderingswerk en waren er ook steunmuren nodig. Alles bij elkaar waren die werkzaamheden alleen al goed voor 45.000 euro meerwerk t.o.v. de offerte.
We hadden geluk. Er waren tekeningen van het te bouwen huis en op basis van die tekeningen maakte de aannemer de offerte. Toen de tekeningen door de architect werden doorgerekend en beoordeeld en zij ter plaatse de boel hadden opgemeten concludeerde deze dat er heel veel meer grondwerk en fundering en steunmuren nodig waren dan waarmee de aannemer rekening had gehouden. De aannemer had de offerte al neergelegd en wij waren daar akkoord mee gegaan. Aldus heeft de aannemer een flinke tegenvaller gehad. Ik heb toen wel met de architect afgesproken dat zij regelmatig kwamen controleren of er strikt volgens zijn specificaties werd gebouwd zodat de aannemer niet ergens op kon beknibbelen. Ook hadden we een projectmanager tot onze beschikking die alles goed in de gaten hield en er vrijwel dagelijks even langs ging.
Het huis is volledig gebouwd volgens de wettelijke eisen, ook ten aanzien van de normen voor wat betreft aarbevingbestendigheid (8 op de schaal van Richter). Die normen maakten de funderingswerkzaamheden ook duur.

Het huis heeft uiteindelijk turnkey € 800 per M2 gekost. Met turnkey bedoel ik inclusief geplaatste keuken, volledig ingericht sanitair en badkamer, vloer- en wandtegels, gordijnroedes, getegelde terrassen, werkelijk alles. We hoefden alleen nog de keukenapparatuur, wasmachine. meubelen en gordijnen e.d. zelf te regelen.

Achteraf bleek dat er voorzieningen niet waren geplaatst waarvan wij niet eens wisten dat die er wel bij hoorden. Zo kwamen we een jaar na oplevering weer bij ons huis en waren er ineens smeedijzeren railing en hekken geplaatst en was op het erf een watertank van 1000 liter met waterdrukpomp geplaatst en aangesloten. Weer een jaar later bleek de aannemer weer langs te zijn geweest om het dak nog een keer in de coating te zetten.

Kortom we zijn heel tevreden over hoe alles is gegaan. In de afgelopen jaren hebben we wel wat materialen vervangen. Zo hadden we bijvoorbeeld houten buitendeuren en ramen met luiken laten plaatsen. Dat was een slechte keuze. Na een aantal jaren waren ze overal gebarsten en zat er ook enkel glas in. Als het hard stormde moesten we de luiken sluiten omdat de ramen gevaarlijk begonnen te klapperen. Dat wisten we eigenlijk van te voren al, maar we hadden een budget en daar wilden we niet overheen gaan. Dus de ramen en buitendeuren hebben we een aantal jaren geleden vervangen door degelijk aluminium.  Een jaar nadat het huis klaar was hebben we ook airco's laten plaatsen.

Onderhoud hebben we weinig, wel laten we eens in de 3 tot 4 jaren de hele buitenboel (muren) verven. Niet omdat het moet, wel omdat we het graag mooi houden. Dat kost een paar honderd euro aan arbeidskosten. Het valt ons op dat onderhoudskosten op Kreta erg laag zijn. Een paar voorbeelden: een nieuwe boiler kostte een jaar geleden € 80 inclusief plaatsing, een onderhoudsbeurt aan 1 airco kost € 20, een nieuwe douchekraan € 40 incl. plaatsing. De aluminium kozijnen en deuren kostten nog geen 25% van wat dat in Nederland land zou kosten.

Al het onderhoud laten we doen door lokale ondernemers. Wie we voor een bepaalde klus moeten hebben vragen we altijd aan de Griekse mensen die we daar kennen tenzij we dat zelf al weten. Dat schept een band en dat vinden we belangrijk. Dat merk je als je een klus of een probleem hebt. Ze staan ze meteen klaar om te helpen wanneer je iets wilt laten doen of een probleem hebt omdat ze je kennen. We maken ook altijd een praatje met ze als we ze ergens tegenkomen. Niets is zo belangrijk als de goede relatie onderhouden in zo'n kleine gemeenschap. Dat geldt ook op sociaal gebied. In de 40 jaren dat ik er kom heb ik heel veel mensen leren kennen en dat helpt.

Vorig jaar zat onze auto vast op een grote steen (handrem vergeten aan te trekken). Toen heb ik een jongen uit het dorp gebeld. Na anderhalf uur hard werken in de brandende zon had hij het probleem opgelost. Ik mocht niets afrekenen "want jij bent ook van het dorp" zei hij. Uiteraard zijn we die avond in de taverna in de bergen van zijn moeder gaan eten (dat doen we sowieso regelmatig want het is een goede dorpstaverna). We hebben er toen eentje op de goede afloop genomen met hem. Van dit soort dingen worden we heel vrolijk.

Mooie uitleg Xander. Ik veronderstel dat je bouw al enkele jaren geleden is begonnen en opgeleverd is geweest.
Quote
#10
Ja, we zijn eind november 2003 gaan bouwen en begin juli 2004 was het klaar.
Quote
#11
(01 April 2022, 01:47)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, we zijn eind november 2003 gaan bouwen en begin juli 2004 was het klaar.

Thanks, Xander voor de mooie omschrijving van je Bouw ervaring, zeer waardevol omdat ik ook plan van mijn vakantiehuis in Noord- West Kreta te upgraden naar een 
energie vriendelijk woonhuis voor het hele jaar door te bewonen. alle ervaringen geven een beter inzicht.
Quote
#12
Dat waren natuurlijk andere tijden 20 jaar geleden, de prijzen zijn jammer genoeg niet meer hetzelfde vandaag de dag
Wij gaan voor een volledig betonnen huis
Quote
#13
(01 April 2022, 01:47)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, we zijn eind november 2003 gaan bouwen en begin juli 2004 was het klaar.

Bedankt, aan de prijzen te zien had ik al een vermoeden dat ze niet meer zo recent waren, alhoewel de uurlonen van loodgieters bvb nu nog steeds best betaalbaar zijn.
Quote
#14
We zijn volop in proces bij de aankoop van een bouwgrond in Zuid Kreta. Dit proces is nu 6 maanden aan de gang, de makelaar zegt dat we eind mei kunnen tekenen voor de aankoop.( Daar pas midden mei de staking van de notarissen eindigt is er nog wat vertraging bij) Wij blijven realistisch en hopen in september te kunnen tekenen Wink. Doorheen onze gesprekken met onze architect zou , rekening houdend met de aanvraag bouwvergunning (zou 6 maanden in beslag nemen?)en de totale afwerking van ons huis eind 2023 klaar moeten zijn. Dit lijkt in mijn ogen niet realistisch in Griekse termijnen. Voor de bouwers hier, hoeveel tijd heeft het bij jullie in beslag genomen vanaf aanvraag bouwvergunning en aflevering van het huis?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Noord versus Zuid Kreta Ellie69 10 3.109 01 March 2024, 00:07
Laatste bericht: El Greco
  Verhuisfirma België naar Zuid Kreta en betrouwbare boekhouder Ellie69 19 2.158 13 February 2024, 10:33
Laatste bericht: Ellie69
  Meubels laten leveren zuid Kreta Ellie69 3 1.321 28 August 2023, 15:04
Laatste bericht: Cretenzer
  Bouwen in zuid kreta corinnevancamp 14 3.641 12 April 2023, 12:32
Laatste bericht: El Greco
  Huis kopen, bouwen op Kreta Crete365 11 6.997 22 January 2017, 14:10
Laatste bericht: kokino17

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)