Mei 2022 r
#1
Als ik deze vrijdag opsta zijn de katten die elke morgen op onze trap liggen te slapen nergens te zien.
Ik gooi de deuren naar het balkon open en hup daar zijn ze.
Een handje brokjes dan maar aan de overzijde op het muurtje bij de zee.
Binnen een paar tellen is het op en wordt hun aandacht getrokken door een visser die even verderop zijn vangst staat schoon te maken.
Weg zijn ze en twee tellen later staan ze te bedelen bij de visser.
Ook in de lucht janken de meeuwen om voedsel, de ingewanden die de schoonmaker in zee gooit worden razend snel opgepikt door de gevleugelden.
We gaan vandaag op pad en doen de M11 een van de tochten van Kythira Hiking, de tracks zijn zo te downloaden van hun site, al klopt er van deze geen snars, de belijning gaat kriskras over het beeld maar goed het is ook uit gepeild dus we nemen de gok.
2,5 liter vocht mee, ik hoop dat het genoeg is voor vandaag want wind is er nauwelijks en er zal veel geklommen moeten worden vandaag.
Het ontbijt is simpel maar lekker, geen eieren maar toast met diverse smeersels.
We gaan op stap, vanuit Kapsali gaat het net voordat de tweede baai begint links af achter de huizen langs omhoog.
En omhoog blijft het gaan, de mooie oude monopathi die ook op diverse oude tekeningen is te zien is de oude weg van kalamos naar Kapsali en uiteraard omgekeerd.
Man’s breed ligt het pad tegen de hoge bergwand en het uitzicht op de twee baaien en het Kastro is als een schilderij.
We nemen regelmatig rust want anders is het niet te doen, het hemd is al drijfnat en de glazen van mijn zonnebril hebben er door al het zweet een sterkte bijgekregen.
Als we boven zijn en het massief oversteken verdwijnt de zee en dalen we het pad af dat meerdere malen overspannen wordt door diverse dikke spinnen.
O ja nu ik het toch over insecten heb in een van de foto’s ziet u het eerder ter sprake gekomen insect wat licht geeft, misschien heeft iemand enig idee wat het is.
Goed we zijn aan de andere kant van de heuvel waar de dalende weg naar het kerkgrotje van de Aghia Sofia gaat en de stijgende weg links naar het dorp Spilis.
We waren nog nooit in het dorp geweest dus op verkenning maar.
Gadegeslagen door wat koeien lopen we het dorp in wat slechts bestaat uit een aantal huizen met ieder een adembenemend uitzicht.
Niet gek om hier de rest van je leven te slijten.
We gaan terug en nemen het sterk dalende betonnen pad wat gaat naar de kloof waar het grot kerkje zit.
De weg is links en rechts opgesierd door hoge cypresses het lijkt wel een oud Romeins plaatje.
Bij de splitsing moeten we links de kleine kloof in die ooit is gevormd door het riviertje dat er ooit stroomde.
“ kom we gaan nog even rechts de droge rivier in” dat even duurt een tiental meters omdat ik weet wat ik al jaren weet, we kunnen straks niet verder, ik bedoel er komt hier echt geen levende ziel dus het zal echt niet veranderd zijn.
De brede weg naar het grot kerkje de Agia Sofia is door de jaren heen toeristen rijp gemaakt, dat zoveel wil zeggen dat je er toch voor de deur met de auto kunt komen.
Gelukkig is er geen en kunnen we in de schaduw voor de kerk even afkoelen en rust nemen.
Het is heerlijk koel in de grot en met een vaste regelmaat scheren er zwaluwen vlak langs ons de grot in en uit, in het dak van de grot zitten diverse nesten waaruit het gepiep van jongen hoorbaar is.
Vanuit de grot gaan we een stukje terug, de weg naar de grot loopt voor het “verkeer” dood maar voor de “geoefende” wandelaar kun je via een smal pad door naar de hoofdweg die naar Kalamos gaat.
Het pad is smal en stijl en speciaal voor mij loopt hij hoog boven en vlak langs de afgrond met ergens beneden de kloof.
In de getimmerde leuning die afscherming moet geven tegen een eventuele val naar beneden heb ik weinig vertrouwen.
Als ik er even aan voel wordt dat bevestigd want hij zit gewoon los, glij je uit, val je gewoon met het Kythiriaanse timmerwerk en al alsnog in de kloof.
Mijn rechterhand begint te trillen en de hartslag slaat even over.
“Godver…. T was toch niet altijd zo een kl.tepad?” Nee en dat klopt ze hebben een deel van de struiken weg gehaald waardoor je een beter zich hebt op de diepte…….. heerlijk en bedankt!
Het duurt even voordat de passage overwonnen is en we op een breder pad verder omhoog klimmen.
Nog verder ja nog verder er lijkt vandaag geen einde aan te komen.

Sorry voor de vertraging maar ik moest tussendoor nog even een nachtje slapen, een warm nachtje met veel jeuk en krabbelen.
Een frisse douche doet echter wonderen en de bak koffie en het zeer vervelende uitzicht stimuleren het denkwerk.
Ik was blijven hangen op de plaatsnamen waar we doorheen kwamen tijdens de wandeling, namen waarvan u misschien denkt, het zal wel maar er zijn toch ook lezers en zeker wandelaars die precies willen weten waar wij geweest zijn.
Dus ik Google een beetje en kom er zo achter.
We gaan zo verder maar eerst even twee zeer belangrijke mededelingen die ik eigenlijk vergeten ben.
Ten eerste kreeg ik de melding van mijn correspondent in Pelaghia dat er kwallen zijn gesignaleerd in de zee en die kunnen lelijk prikken, ook de internetsite “Parakalo” maakte hier gister melding van.
Ten tweede is er nu in Pelaghia net zoals in Kapsali een lanceerinrichting om mensen die slecht ter been zijn in zee te begeleiden.
Voor mensen met een handicap aan hun benen natuurlijk een mooie oplossing, Grieken mogen het sowieso gebruiken gezien het feit dat ze al met de auto naar de bakker gaan die 30 meter verderop zit.


Ehhhh o ja we steken de weg over en vervolgen het asfalt tot in het dorp Xeroniamata (?) daar wijst de track op mijn gps mij rechtdoor, een bord aan een houten paal met de afbeelding van een hondekop met vlijmscherpe tanden doet mij twijfelen, als even later ook het geluid van een viervoeter hoorbaar is keren we om en slaan rechts waar gelukkig verderop de bekende blauw/witte markering staat.
Er staan er echter heel veel zodat ik even de oriëntatie kwijt ben, het gaat mis, het gaat daar altijd mis. We gaan een pas gebulldozerd pad in en even later links staat er weer een markering van de M11.
Het is een smal pad langs rotsen, hoge bossages en vele webben van evenzoveel spinnen.
We klimmen nog steeds en de vermoeidheid slaat al gauw toe.
Slingerend bereiken we een breder pad en voor ons zien we het wit van een klooster.
“Hee daar gaan we effe liggen”
We slaan links en naar het klooster is het nog even omhoog.
Op het terrein zoeken we naar schaduw die er nauwelijks is, de zon die hoog staat maakt deze plekken erg schaars.
De M11 is een mooie tocht, hij stond al jaren bij mijn gps tracks in de veronderstelling dat ik deze al gelopen had maar ik liep deels op paden die ik nog nooit gelopen had.
Na de verdiende rust is het nog even noordwaarts waarna we langzaam afbuigen richting het zuiden.


Er staat nog een grote inspanning te doen, het kerkje boven op de heuvel met prachtig uitzicht op de baai van Kapsali, het kastro en Chora.
Akindini, het duurde even voor ik de naam gevonden had, is de naam van het kerkje met het prachtige uitzicht.
Het betonnen pad is iets van 18 procent maar is te doen in een aangepast tempo, het is het zeker waard gezien het getoonde uitzicht.
Vanaf nu is het alleen maar afdalen tot aan de kust en wie denkt nou dat is dan een makkie, komt bedrogen uit.
Het uitzicht is zo mooi dat je vergeet waar je loopt, de afdaling is soms zeer stijl en de losse stenen vergen je aandacht.
We komen uit bij de oude Engelse brug van Kapsali.
Dan het terras op, binnen know time heb ik drie verse uit de tap geschonken Manos op, een record tijd want ook de ober heeft moeie voeten van het heen en weer lopen, ik denk dat de glijbaan in zee wel wat voor hem is!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
We genieten elke keer van Jaap’s prachtige verhalen en lopen de beschreven routes op virtuele wijze mee. In het echt lopen is voor ons, boomers, niet meer weg gelegd, maar door de beeldende manier van Jaap’s verhaalkunst, komt die beleving toch dichtbij. Verder zitten wij hier een weekje in Pelaghia heerlijk te niksen en re genieten van de rust, de zon en de natuur. Ons hoofddoel van deze week was een bezoek aan Irene van de kattenopvang vlakbij Mitata. Wat een kanjer van een dierenliefhebber is zij, behalve onze adoptiekatten liepen er daar een stuk of 40 katjes rond die daar een goed leventje hebben. Vandaag zagen we dat het in Chora bijna uitgestorven was en dat Kapsali langzaam op gang begint te komen. Een heerlijke lunch langs het water en een mooie vioolrepetitie van een groep dames waren de moeite van dit uitstapje waard. Morgen onze laatste dag op Kythira en dan nog een weekje Peloponnesos, waar we ook met plezier zullen uitkijken naar de vervolgverhalen van Japio.
Quote
#3
Dank voor je leuke reactie en nog een fijne vakantie verder aan de “overkant”.
Wij verhuizen woensdag richting Pelaghia!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mei 2022 11 Japio 0 895 05 June 2022, 20:05
Laatste bericht: Japio
  Mei 2022 10 Japio 1 1.033 04 June 2022, 16:03
Laatste bericht: Marian55
Video Mei 2022 9 Japio 0 822 03 June 2022, 17:54
Laatste bericht: Japio
  Mei 2022 8 Japio 0 912 02 June 2022, 07:28
Laatste bericht: Japio
  Mei 2022 6 Japio 2 1.095 31 May 2022, 19:24
Laatste bericht: Japio
  Mei 2022 7 Japio 0 863 31 May 2022, 18:11
Laatste bericht: Japio
  Mei 2022 5 Japio 3 1.178 30 May 2022, 20:44
Laatste bericht: Martino
  Mei 2022 3 Japio 0 861 26 May 2022, 20:07
Laatste bericht: Japio
  Mei 2022 2 Japio 0 867 25 May 2022, 06:38
Laatste bericht: Japio
  Mei 2022 01 Japio 2 1.314 24 May 2022, 07:44
Laatste bericht: Martino

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)