taramas
#1
Weet iemand waar (in het M. van het land) het essentiële ingredient van taramosalata (de taramas dus) verkrijgbaar is?
Die zuurstokroze kant-en-klaar mengsels die onder de naam taramosalata verkocht worden vind ik niet zo lekker dus wil ik het graag zelf maken. Het recept heb ik, nou de grondstof nog.....
Quote
#2
@Sanne.Op internet heb ik me blind gezocht, maar ik kon nooit verder komen dan een rozig smerig salata-smeerseltje.
De echte grondstof taramas kon ik tot nu toe alleen maar in Amsterdam vinden, op de Albert Cuypstraat-markt.In een noten-,fêta-,succade etc.
kraam.In het tweede stuk aan je rechterhand, gerekend vanaf de v.Woustraat.Alleen vanaf donderdags.Veel succes er mee!
Ik hou me overigens voor andere suggesties gaarne aanbevolen.
Quote
#3
Schmidt Zeevis in Rotterdam heeft het regelmatig, hoewel niet altijd.

Mvg
Martin
Quote
#4
@Sanne.Even voor de volledigheid en niet vervelend bedoeld tegenover de onvolprezen @Martin:Op mijn piercing questions
meldde hij vanmiddag op het Prikbord dat zijn taramas van Schmid Zeevis in Rotterdan toch niet de 'echte' is, die jij en ik bedoelen.
Toch maar naar de Albert Cuyp in Amsterdam dus, hoewel dat voor mij geen makkie is vanuit Frylân met die gladde wegen van de laatste tijd.
Quote
#5
Nee, klopt, ik denk van niet, maar wel makkelijker in de bereiding, maar als je een recept hebt gebaseerd op de onbewerkte kun je mss beter de Albert Cuyp proberen.

Of allebei.......kun je iig kiezen.

Mvg
Martin

P.S.
Onvolprezen.......nou nou.
Quote
#6
Ik vond het eerlijk gezegd al vreemd hoor, voor zover ik weet komt de taramas van de kuit van de harder. En dan alleen van een soort die veel zuidelijker z'n habitat heeft. De harder die in onze streek voorkomt is volgens mij niet geschikt.
Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Quote
#7
@Koukla.Ja,precies.En die kuit van die Zuidelijke Harder wordt dus geïmporteerd en o.a.(?) verkocht op de AC voor die mensen die de hoogste eisen stellen aan de grondstoffen voor hun delicatesse-gerechten en zélf hun bijmengingen willen bepalen, zoals @Martin ook -en zeer terecht - hypercritisch is als het over wijnen gaat.Niet zo'n rare discussie dus.Dat automatisch inloggen blijft moeilijk gaan @Ger!
Quote
#8

Dank je wel, Alekos, òp naar de Albert Cuyp, met trein en tram moet 't wel gaan denk ik :)
Quote
#9
Hallo Sanne,

Omdat veel recepten nogal afwijken van elkaar en wij ook liefhebbers zijn van deze heerlijke salade geef ik je toch nog het recept dat wij hier op Samos van Griekse vrienden kregen.
De basis is de witte kuit voor de lekkerste smaak te verkrijgen. Indien je deze kuit niet in Nederland kunt verkrijgen sturen wij die je graag op.
Wij weten dat je soms naar een bepaald gerecht kunt verlangen en wij hebben het meer bepaald naar de Nederlandse producten die hier niet te verkrijgen zijn.
RECEPT TARAMA SALADE:

1 theekop tarama (wit)
2 middelgrote aardappelen (gekookt)
4-5 sneetjes witbrood zonder korst in water en dan uitknijpen
1 kleine ui
peterselie
Dit alles mixen en op dikte maken met 1 kopje olijfolie die druppel voor druppel moet worden toegevoegd.

Grtz. Wick

Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#10
Hallo Sanne,

Een tip voor bovenstaand recept, in plaats van gewoon nederlands brood is het beter om turks brood zonder korst, twee dagen oud, te gebruiken. Het word dan niet zo papperig.
En het geheim van een goede tarama is: heel goed de kuit mixen in het begin tot het romig en vol is en dan pas de aardappelen toevoegen.

Quote
#11
bedankt allemaal voor de reacties! het wordt smullen, dat kan niet anders...Tongue
Quote
#12
Ik mis de citroen en de peper en iets zout naar behoefte, afslappen met wat lauw water indien nodig is.
Quote
#13
@Wick uit Ormosa.Ik heb je eerdere bericht over tarama op de één of andere manier gemist.Ik ben zoals je hebt kunnen lezen één van die fanaten die alleen maar het beste van het beste willen.

Ik zou er figuurlijk een moord voor willen doen om taramasalata van die pure witte viskuit van de harder te kunnen maken.Kunnen we iets regelen? Geld speelt hierbij voor mij geen rol.En de duurzaamheid van dat zoute spul lijkt me ook geen probleem.Hangt ook een beetje van de verpakking af en de quantiteit.

Dank bij voorbaat voor je reactie.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)