Nieuwjaarsduik Op Samos in Ormos.
#1
Nieuwjaarsduik in Ormos-Samos-Griekenland.


Ook wij hebben hier op Samos onze Nieuwjaarsduik, ditmaal was het een heel zonnige dag en er werd door de duikers dan ook minder gebibberd dan voorgaande jaren.


Gisteren 6-01-2011was het Epifania ofwel het “feest der lichten” en wordt het water gezegend voor een goede visvangst door een eerbiedwaardige priester.
Vooraf gaat deze priester met de zo nodige notabelen van het dorp in optocht door de straten van Ormos naar de haven. Daar zegent hij het water en gooit een kruis in het water dat dan door enkele stoere dorpsjongeren wordt opgedoken. Deze “kruisduikers” mogen nadien met de pet rondgaan om zich een zakcentje te vergaren.
Vorig jaar had de priester geen goed richting gevoel en gooide tot algemene hilariteit het kruis over zijn hoofd terug op de pier (ietsie pietsie teveel van de wijn gesnoept misschien)!

“Kruisduiken” is in Griekenland beslist geen spelletje voor pedofielen, laat dat duidelijk zijn!

Grtz.wick

[Afbeelding: 1z6ehkh.jpg]

[Afbeelding: 33eomww.jpg]

[Afbeelding: vrdnxi.jpg]

[Afbeelding: 2nv54sz.jpg]

[Afbeelding: msd8r8.jpg]

[Afbeelding: 35ar4zk.jpg]

Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Wat een leuk fotoverslag Wick! bedankt hiervoor. Ik denk dat je hier veel lezers een plezier mee doet :)
Ik heb trouwens nooit geweten dat men in Samos ook het fenomeen "Nieuwjaarsduik" kende.
Wordt dit op grotere schaal in Griekenland gedaan of is dit typisch iets van Samos?
Doet men dit al langer dan of is de duik overgewaaid uit ons -of een ander- land?

Wel erg leuk om te zien moet ik zeggen en ook een stuk aangenamer qua temperatuur in vergelijking met Scheveningen op 1 januari lijkt me ...........

Ger
Quote
#3
Beste Lezers,

Dit gebeurt ieder jaar op Drie Koningen in heel Griekenland en zelfs in Bulgarije het is een traditie van de Orthodoxe Kerk.
Gisteren gebeurde het ook hier in Megalokampos in het riviertje dat door het dorp stroomt met smeltwater van de bergen. Dus je begrijpt dat het niet zo lekker was als op Samos bij een buitentemperatuur van 5 graden celcius.

Kalo Vradi
Dick
Quote
#4
inderdaad, leuk om te lezen en te zien Wick !!!
up
Quote
#5
Leuk verhaal Wick. Ik ben zelf ook een enorme Samosfan dus ik vind het erg leuk hoe je telkens over Samos bericht. Ook je verslag over de branden in de afgelopen zomer waren erg interessant.
Zoals Barry Stevens ooit placht te zeggen:
Vooraahl doargaan ;) up

Ik hoop hier nog veel van jouw Samos te mogen lezen!

K-A
Quote
#6
Hele leuke foto's van Samos, we zijn er in sept 2008 nog 2 weken geweest. Hier in Agios Nikolaos was het ook zo, alleen had ik geen tijd om foto's te maken ben hard aan het werk om de kaik volgende week te dopen met raki, dan wordt Arthuros LAN 753 te water gelaten.

[Afbeelding: 30cbtc4.jpg]

grz Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
(07 January 2011, 18:50)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hard aan het werk om de kaik volgende week te dopen met raki, dan wordt Arthuros LAN 753 te water gelaten.

Ziet er nu al strak uit Arthur! Niet vergeten foto's te nemen van de doop (en er ook een paar hier te plaatsen) hoor, we zijn natuurlijk wel erg benieuwd ;)

Welke vlag komt erop, behalve uiteraard de Griekse?

Quote
#8
Hallo Arthur,

Jouw kaik ziet er werkelijk gelikt uit, toppie!

Maar dopen met Raki is dat geen "doodzonde" oops tegenover de Grieken?
Zou Ouzo of Suma niet vriendelijker zijn, het is zomaar een vraag Arthur.

Ja en laat die plechtigheid even zien op dit forum.

Veel succes!

Grtz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#9
Ger voorop de boeg komt natuurlijk de Limburgse vlag (die had ik al meegenomen) en achter de Griekse.
En Wick dat dopen met echte raki valt wel mee, wij drinken de raki de kaik krijgt zout waterBig Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
bedankt voor je verslag Wick !
leuk om te lezen wat voor tradities en in Griekenland allemaal zijn.

brrrr het was in Megalokampos net zo koud als hier Dick...

en Arthur, knap stukkie werk die kaik van je en veel plezier met de doop volgende week !

Petra
Quote
#11
leuk om te lezen mannen...........
edbe's signatuur Gigablue UHD - GigaBlue X3 - Gigablue IP X1 
2 x Bigsat schotel 
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)