Zoektocht woning naseizoen
Dag allemaal,

Ik doe hier nog eens een poging, nu ik alvast een ticket heb geboekt voor de maand november. 
Aan de forumleden die op Kreta wonen, omgeving Chersonisos, zou ik het volgende willen vragen: zouden je AUB oren en ogen open willen houden mbt een huurwoning. 
Ik zoek: (min) 2 slaapkamers en een tuintje/buitenplaats. Uiteraard cv oid voor de winter. Hoeft niet gemeubileerd, maar keuken zou fijn zijn (kookvoorziening etc). Mijn kattenmeisje gaat mee, dus die moet welo9m zijn (binnenkant, vandaar een tuintje zou fijn zijn).

Hiernaast zoek ik ook een (simpele) kamer voor 31okt-26 nov. waar ik kan verblijven zolang ik op zoek ben naar een woning en dergelijke papieren moet regelen, etc. 

Ik kijk dagelijks op de Spitogatos app en andere sites, maar momenteel is alles verhuurd of is de keuze óf in de middle of nowhere (heb geen auto) óf zijn het kleine studiootjes óf superdure stekjes. 

Ik hoop een leuk huisje/onderkomen te vinden van max 400€. Omgeving Chersonisos, omdat daar nog enig leven is in de winter en ik daar bekend ben, maar niet in het hele drukke gedeelte. Hoef niet zo nodig m'n huis uit gebounced te worden in het hoogseizoen...
Na 5 december rijdt het verhuisbedrijf niet meer (pas weer in januari), dus ik hoop alles op tijd te kunnen regelen. 

En mocht er ook nog een tip in die omgeving zijn waar ik mijn Griekse lessen verder kan oppakken, kom maar door! 

Hartelijk dank!!!
Probeer eens fb. Crete homes 4 sale/rent.
Ik denk dat je direct ter plaatse veel meer sucses zal hebben.
Als de mensen zien dat je inderdaad een woning zoekt zijn ze behulpzaam.
Toen wij, ongeveer 25 jaar geleden, een spiti kochten en de zomers dus daar verbleven, zagen en hoorden we van
enorme aantallen huisjes/woningen die te huur/koop waren.
Er zijn vaak geen bordjes maar als je een beetje navraagt willen (zeker nu) mensen toch verhuren/verkopen
omdat het ze momentaan economisch steeds slechter gaat.
Bedankt voor de reacties. Zal fb eens opduiken. En inderdaad Johannes, ik denk dat het eerder van mond op mond zal gaan als via een website oid. Wel heb ik gemerkt dat bekenden en vrienden daar al snel roepen dat het goed komt en ik me niet druk moet maken, maarja, het komt ook niet aanwaaien he. Haha. (Was een lachje van een boer met kiespijn;). Vind dat soms wel lastig want het ligt niet om de hoek dat je even met de bus of trein op en neer kan. Hopelijk gaan vrienden en bekenden op Kreta nog voor me aan het netwerken, want zoveel mensen ken ik er niet.
En oke, ik moet zelf ook een beetje geduld hebben, het is immers nu nog hoogseizoen. Maar ik blijf het toch wel retespannend vinden dat ik er op dit moment geen tot weinig controle over heb.

Blijf vooral tips delen, alles welkom!
Hay koukla heb je een privé bericht gestuurd
P.s. graag wil ik nog melden, ivm met het zoeken van een huisje rondom omgeving Chersonisos, dat ik Mien Poets ben en dus alles goed schoon zal houden. Zeg het voort!! ( hahaha)
Beste Koukla,

Een paar tips uit het veld, zo mag je zeggen. Wij wonen wel in een heel ander deel van Griekenland (Makedonia, nabij Thessaloniki), maar de algemene gang van zaken zal toch overal ongeveer hetzelfde zijn. Ruim twee jaar geleden geëmigreerd, met hulp van dochter die hier al lang woont. Via Spitogatos huur appartement gevonden, twee jaar contract uitgediend, nu moeten we verder - en hebben weer via Spitogatos een bovenverdiepeing - in modeterm 'penthouse' - gevonden.

Er is inderdaad best genoeg aanbod, merkbaar dat menige Griek erg graag een lege woning wil verhuren. En onder de landgenoten veel moeite heeft iets voor meer dan € 250-300 te verhuren (dit dan natuurlijk geen Athene-prijzen, die liggen duidelijk hoger).
Een woord van waarschuwing. In het algemeen genomen zijn Griekse huurders, en misschien ook zelfbewonende eigenaren, niet heel erg secuur op onderhoud van hun huis. Naar onze NL-maatstaven dan. Daarom al best belangrijk liefst niet 'op afstand' te huren, zonder eerst zelf te zien wat je huurt. Dus goed idee, eerst simpel tijdelijk wat bemachtigen, om van daaruit ter plekke een uiteindelijke keus te maken.
Ook in onze ervaring helpt een plaatselijke bevriende Griek vaak veel. Ons eerste nieuwbouw appartement kregen we alleen omdat de Griekse partner van onze dochter zijn gewicht erachter zette. Eigenlijk wilde de eigenaar alleen een ambtenaar of militair als huurder, dus iemand met gegarandeerd inkomen die niet ontslagen kan worden. Nu wil hij het appartement terug voor zijn dochter, overigens.
Nog een reden om liefst vanuit een Griekse basis huurmogelijkheden af te speuren: de beste aanbiedingen zijn in een dag of hooguit twee, drie al bezet. Dus om daar tussen te komen is het echt: ga kijken, en als het er echt goed uitziet meteen toehappen.

Goed om te weten over het makelaarsgilde dat massaal via Spitogatos adverteert. Weet dat de meeste genoemde details niet, of niet helemaal waar zijn. En let op dat een verhuurder meestal een aantal makelaars inschakelt, dus meerdere advertenties voor dezelfde woning. Let op de foto's, vaak overal dezelfde serie, soms ook maken verschillende makelaars zelf wat zodat je extra beeld van een woning krijgt.
Het genoemde woonoppervlak is puur nattevingerwerk, meest natuurlijk wat meer dan het werkelijk oppervlak. De fotografie komt van mobieltjes, is doorgaans belabberd en geeft geen beeld van de staat van onderhoud. Die moet je echt zelf ter plaatse gaan zien. De ene makelaar wil daar geld voor (tien of twintig euro voor een bezichtiging), de ander niet. Staat er nooit bij in de advertentie. Of er echt een zonneboiler is, een airco, dubbel glas en dat soort details wordt nogal vaak niet juist aangegeven. Wordt 'niet gemeubileerd' aangegeven dan tref je meestal toch wat achtergelaten meubilair, dat soms wel en soms niet voor de nieuwe huurder blijft staan, of alsnog wordt weggehaald. Altijd even op letten, bij de advertentie kan de woning nog volledig ingericht zijn omdat de zittende huurder/eigenaar nog niet is verhuisd.

Dus wederom: zelf bezichtigen en alle interessante details waarnemen of navragen. Zeker ook letten op staat van onderhoud. Laten we voorzichtig zeggen dat om te beginnen de bouwvoorschriften in het Griekse héél anders zijn dan in NL. Zo is het kroonsteentje om elektra aan te sluiten hier nog niet uitgevonden, om wat te noemen.

Volg vooral dit forum, goed om in de sfeer te komen, en heel veel praktische aanwijzingen om goed voorbereid in Griekenland te landen!
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
(13 July 2022, 13:12)NederGriek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Beste Koukla,

Een paar tips uit het veld, zo mag je zeggen. Wij wonen wel in een heel ander deel van Griekenland (Makedonia, nabij Thessaloniki), maar de algemene gang van zaken zal toch overal ongeveer hetzelfde zijn. 

Ευχαριστώ πολύ! 
Wat fijn om je verhaal door te lezen, al woon je in Thessaloniki, ik denk ook dat er veel vergelijkingen getrokken kunnen worden. 
Toevallig kwam ik er van de week achter dat ik perongeluk op Spitogatos een huis op Thessaloniki zat te bekijken, haha, er schijnt daar ook een plaatsje te zijn die Analipsi heet. 

Leuk en leerzaam om allemaal te lezen! Allemaal hartelijk dank en blijf vooral schrijven.
Hay koukla wij wonen in Chersonnisos en zouden je misschien wel kunnen helpen maar willen dit wel even privé met jou bespreken via messenger.
Ik stuur je vanavond een pb, Lex! :-D
Nog even een belangrijk punt, probeer uit te zoeken wie je buren zijn. Dag en nacht hondengeslacht? Claim op wat je denkt dat jouw tuintje is? Vergis je niet, ik zie regelmatig buren een droom verzieken.
Dank je wel Chris. Gezien ervaringen hiermee, zal ik zeker goed rondvragen. Maarja, ik heb 1 ding geleerd wat buren betreft: het blijft hoe dan ook een verrassing... heb me al heel wat keren staan verbazen (en verwonderen haha) over burenkwesties.
Hallo allemaal,
Graag wil ik even mededelen dat ik mijn zoekveld wil uitbreiden. Dus mochten jullie omgeving Gouves een leuk huurhuisje weten die permanent te huren is, dan hoor ik dat graag!!!!

Dozen staan inmiddels bijna helemaal ingepakt hier. Retespannend, van alles regelen maar niet weten waar je eindigt... wat een avontuur!
Dag Koukla,

Zojuist heb ik je een PB gestuurd als reactie op een bericht van jou dat ik las in mijn email.
Ik was lang niet actief op Oriste, en ben de slag een beetje kwijt..
Kun je me misschien mailen of m'n bericht al dan niet aangekomen is?
Het gaat over wat ervaringen met het vervoer van m'n kat, en je kunt mijn kattentransportmandje overnemen (ca. 40 x 28 x 29).
Email-adres: toffiekoning@yahoo.com

Groet, Coby Koning
coby's signatuur kalispera hellas
Zie mail! ?

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: Els DR, Fani, JipJipster, JohanV, 5 gast(en)