Grieksegids nieuws
Zoektocht woning naseizoen
#1
Dag allemaal,

Ik doe hier nog eens een poging, nu ik alvast een ticket heb geboekt voor de maand november. 
Aan de forumleden die op Kreta wonen, omgeving Chersonisos, zou ik het volgende willen vragen: zouden je AUB oren en ogen open willen houden mbt een huurwoning. 
Ik zoek: (min) 2 slaapkamers en een tuintje/buitenplaats. Uiteraard cv oid voor de winter. Hoeft niet gemeubileerd, maar keuken zou fijn zijn (kookvoorziening etc). Mijn kattenmeisje gaat mee, dus die moet welo9m zijn (binnenkant, vandaar een tuintje zou fijn zijn).

Hiernaast zoek ik ook een (simpele) kamer voor 31okt-26 nov. waar ik kan verblijven zolang ik op zoek ben naar een woning en dergelijke papieren moet regelen, etc. 

Ik kijk dagelijks op de Spitogatos app en andere sites, maar momenteel is alles verhuurd of is de keuze óf in de middle of nowhere (heb geen auto) óf zijn het kleine studiootjes óf superdure stekjes. 

Ik hoop een leuk huisje/onderkomen te vinden van max 400€. Omgeving Chersonisos, omdat daar nog enig leven is in de winter en ik daar bekend ben, maar niet in het hele drukke gedeelte. Hoef niet zo nodig m'n huis uit gebounced te worden in het hoogseizoen...
Na 5 december rijdt het verhuisbedrijf niet meer (pas weer in januari), dus ik hoop alles op tijd te kunnen regelen. 

En mocht er ook nog een tip in die omgeving zijn waar ik mijn Griekse lessen verder kan oppakken, kom maar door! 

Hartelijk dank!!!
Quote
#2
Probeer eens fb. Crete homes 4 sale/rent.
Quote
#3
Ik denk dat je direct ter plaatse veel meer sucses zal hebben.
Als de mensen zien dat je inderdaad een woning zoekt zijn ze behulpzaam.
Toen wij, ongeveer 25 jaar geleden, een spiti kochten en de zomers dus daar verbleven, zagen en hoorden we van
enorme aantallen huisjes/woningen die te huur/koop waren.
Er zijn vaak geen bordjes maar als je een beetje navraagt willen (zeker nu) mensen toch verhuren/verkopen
omdat het ze momentaan economisch steeds slechter gaat.
Quote
#4
Bedankt voor de reacties. Zal fb eens opduiken. En inderdaad Johannes, ik denk dat het eerder van mond op mond zal gaan als via een website oid. Wel heb ik gemerkt dat bekenden en vrienden daar al snel roepen dat het goed komt en ik me niet druk moet maken, maarja, het komt ook niet aanwaaien he. Haha. (Was een lachje van een boer met kiespijn;). Vind dat soms wel lastig want het ligt niet om de hoek dat je even met de bus of trein op en neer kan. Hopelijk gaan vrienden en bekenden op Kreta nog voor me aan het netwerken, want zoveel mensen ken ik er niet.
En oke, ik moet zelf ook een beetje geduld hebben, het is immers nu nog hoogseizoen. Maar ik blijf het toch wel retespannend vinden dat ik er op dit moment geen tot weinig controle over heb.

Blijf vooral tips delen, alles welkom!
Quote
#5
Hay koukla heb je een privé bericht gestuurd
Quote
#6
P.s. graag wil ik nog melden, ivm met het zoeken van een huisje rondom omgeving Chersonisos, dat ik Mien Poets ben en dus alles goed schoon zal houden. Zeg het voort!! ( hahaha)
Quote
#7
Beste Koukla,

Een paar tips uit het veld, zo mag je zeggen. Wij wonen wel in een heel ander deel van Griekenland (Makedonia, nabij Thessaloniki), maar de algemene gang van zaken zal toch overal ongeveer hetzelfde zijn. Ruim twee jaar geleden geëmigreerd, met hulp van dochter die hier al lang woont. Via Spitogatos huur appartement gevonden, twee jaar contract uitgediend, nu moeten we verder - en hebben weer via Spitogatos een bovenverdiepeing - in modeterm 'penthouse' - gevonden.

Er is inderdaad best genoeg aanbod, merkbaar dat menige Griek erg graag een lege woning wil verhuren. En onder de landgenoten veel moeite heeft iets voor meer dan € 250-300 te verhuren (dit dan natuurlijk geen Athene-prijzen, die liggen duidelijk hoger).
Een woord van waarschuwing. In het algemeen genomen zijn Griekse huurders, en misschien ook zelfbewonende eigenaren, niet heel erg secuur op onderhoud van hun huis. Naar onze NL-maatstaven dan. Daarom al best belangrijk liefst niet 'op afstand' te huren, zonder eerst zelf te zien wat je huurt. Dus goed idee, eerst simpel tijdelijk wat bemachtigen, om van daaruit ter plekke een uiteindelijke keus te maken.
Ook in onze ervaring helpt een plaatselijke bevriende Griek vaak veel. Ons eerste nieuwbouw appartement kregen we alleen omdat de Griekse partner van onze dochter zijn gewicht erachter zette. Eigenlijk wilde de eigenaar alleen een ambtenaar of militair als huurder, dus iemand met gegarandeerd inkomen die niet ontslagen kan worden. Nu wil hij het appartement terug voor zijn dochter, overigens.
Nog een reden om liefst vanuit een Griekse basis huurmogelijkheden af te speuren: de beste aanbiedingen zijn in een dag of hooguit twee, drie al bezet. Dus om daar tussen te komen is het echt: ga kijken, en als het er echt goed uitziet meteen toehappen.

Goed om te weten over het makelaarsgilde dat massaal via Spitogatos adverteert. Weet dat de meeste genoemde details niet, of niet helemaal waar zijn. En let op dat een verhuurder meestal een aantal makelaars inschakelt, dus meerdere advertenties voor dezelfde woning. Let op de foto's, vaak overal dezelfde serie, soms ook maken verschillende makelaars zelf wat zodat je extra beeld van een woning krijgt.
Het genoemde woonoppervlak is puur nattevingerwerk, meest natuurlijk wat meer dan het werkelijk oppervlak. De fotografie komt van mobieltjes, is doorgaans belabberd en geeft geen beeld van de staat van onderhoud. Die moet je echt zelf ter plaatse gaan zien. De ene makelaar wil daar geld voor (tien of twintig euro voor een bezichtiging), de ander niet. Staat er nooit bij in de advertentie. Of er echt een zonneboiler is, een airco, dubbel glas en dat soort details wordt nogal vaak niet juist aangegeven. Wordt 'niet gemeubileerd' aangegeven dan tref je meestal toch wat achtergelaten meubilair, dat soms wel en soms niet voor de nieuwe huurder blijft staan, of alsnog wordt weggehaald. Altijd even op letten, bij de advertentie kan de woning nog volledig ingericht zijn omdat de zittende huurder/eigenaar nog niet is verhuisd.

Dus wederom: zelf bezichtigen en alle interessante details waarnemen of navragen. Zeker ook letten op staat van onderhoud. Laten we voorzichtig zeggen dat om te beginnen de bouwvoorschriften in het Griekse héél anders zijn dan in NL. Zo is het kroonsteentje om elektra aan te sluiten hier nog niet uitgevonden, om wat te noemen.

Volg vooral dit forum, goed om in de sfeer te komen, en heel veel praktische aanwijzingen om goed voorbereid in Griekenland te landen!
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#8
(13 July 2022, 13:12)NederGriek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Koukla,

Een paar tips uit het veld, zo mag je zeggen. Wij wonen wel in een heel ander deel van Griekenland (Makedonia, nabij Thessaloniki), maar de algemene gang van zaken zal toch overal ongeveer hetzelfde zijn. 

Ευχαριστώ πολύ! 
Wat fijn om je verhaal door te lezen, al woon je in Thessaloniki, ik denk ook dat er veel vergelijkingen getrokken kunnen worden. 
Toevallig kwam ik er van de week achter dat ik perongeluk op Spitogatos een huis op Thessaloniki zat te bekijken, haha, er schijnt daar ook een plaatsje te zijn die Analipsi heet. 

Leuk en leerzaam om allemaal te lezen! Allemaal hartelijk dank en blijf vooral schrijven.
Quote
#9
Hay koukla wij wonen in Chersonnisos en zouden je misschien wel kunnen helpen maar willen dit wel even privé met jou bespreken via messenger.
Quote
#10
Ik stuur je vanavond een pb, Lex! :-D
Quote
#11
Nog even een belangrijk punt, probeer uit te zoeken wie je buren zijn. Dag en nacht hondengeslacht? Claim op wat je denkt dat jouw tuintje is? Vergis je niet, ik zie regelmatig buren een droom verzieken.
Quote
#12
Dank je wel Chris. Gezien ervaringen hiermee, zal ik zeker goed rondvragen. Maarja, ik heb 1 ding geleerd wat buren betreft: het blijft hoe dan ook een verrassing... heb me al heel wat keren staan verbazen (en verwonderen haha) over burenkwesties.
Quote
#13
Hallo allemaal,
Graag wil ik even mededelen dat ik mijn zoekveld wil uitbreiden. Dus mochten jullie omgeving Gouves een leuk huurhuisje weten die permanent te huren is, dan hoor ik dat graag!!!!

Dozen staan inmiddels bijna helemaal ingepakt hier. Retespannend, van alles regelen maar niet weten waar je eindigt... wat een avontuur!
Quote
#14
Dag Koukla,

Zojuist heb ik je een PB gestuurd als reactie op een bericht van jou dat ik las in mijn email.
Ik was lang niet actief op Oriste, en ben de slag een beetje kwijt..
Kun je me misschien mailen of m'n bericht al dan niet aangekomen is?
Het gaat over wat ervaringen met het vervoer van m'n kat, en je kunt mijn kattentransportmandje overnemen (ca. 40 x 28 x 29).
Email-adres: toffiekoning@yahoo.com

Groet, Coby Koning
Quote
#15
Zie mail! ?
Quote
#16
Hoi Koukla, dank voor je email, ik schreef terug over m'n ervaringen met het transport van mijn geliefde kater Keessie (Caesar).
- Mijn kleine zwart-witte gentleman-katertje, (olijf)bomenklimmer en muizenvanger, ís helaas twee jaar geleden gaan hemelen -.

Op 27 januari 2015 schreef ik in het draadje: jaartje Corfu, dame + kat, een verhaal over de voorbereidingen voor de vliegreis, en verderop wat over de ervaringen.
Ik las terug: mandje + kat mogen samen maximaal 8 kilo wegen (2015); is het meer, dan moet hij in het bagageruim.
Je houdt hem op schoot tijdens de vlucht.
Ik had een nylon chihuahua-halsbandje (+ riempje) voor hem gekocht; in kattenhalsbandjes zit tegenwoordig altijd een stukje elastiek, dan zou hij kunnen ontsnappen in de drukte op een vliegveld.
Op Schiphol en in Athene moest hij een poosje uit het mandje, omdat ze dat apart wouden scannen.
Op vliegveld Athene was (is?), aan het eind van de hal, een invalidentoilet, waar de kat even uit de mand kon.
Hij vond er niets aan.
Even naar buiten is een grasveldje; daar had hij kunnen plassen, maar ook daarvoor was hij te gestrest.

Je schreef dat je geen auto hebt, maar als je wel een rijbewijs hebt, zou je een brommer kunnen kopen of huren.

O ja, ik woon in Amsterdam-Noord (sinds 3 weken); mocht je nog interesse hebben in het transportmandje, dan mail ik je wel mijn adres.
Quote
#17
Hai Coby, hartelijk dank voor je mailtjes en alle info. Voor zover ik weet mag een reismand niet op schoot hoor! Kan niet uitsluiten dat ik het zelf niet een keer zal proberen (zodat ik haar even kan kriebelen), maar wat ik heb begrepen moet de mand onder de stoel blijven.
Moet zeggen dat ik het best spannend vind, ook voor haar.

Wel grappig om te lezen dat je met haar naar een veldje ging. Mijn meisje is een binnenkat en zij gaat never nooit op een veldje plassen?.

Ik heb inmiddels ook een mail van petsgift gehad, een online winkel. Zij hebben twee tassen*, zal ze hieronder benoemen met link als het lukt, die volgens hun door Transavia goedgekeurd worden. Ook al komen de afmetingen niet overeen. Vind het wat raar, want je wil toch niet vlak voor je vlucht ineens geweigerd worden, sta je daar...

Binnenkort laat ik haar even vaccineren voor rabiës en regel ik een EU paspoortje.
Ik ga ook een tuigje bestellen, want ik ga er niet vanuit dat ik een tuin zoals nu terug krijg en zo kan ik haar toch af en toe even buiten laten daar.

*
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook gaven ze een "tas met risico" door (qua afmeting):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(52cm)

Nou, ik zal blij zijn als ik er ben en alles achter de rug heb
Quote
#18
Hoi Koukla,

Het transportmandje: die derde zou ik zeker niet nemen, die is met ál z'n maten te groot (Transavia: maximale l,h,b 40 x 30 x 24).
Die eerste heeft iets te veel lengte en hoogte,
De tweede heeft iets te veel lengte
Mijn mandje is wat te hoog.

Nog eens nagekeken, ik vloog met Transavia en Aegean Airways.

Zoals gezegd, ze keken absoluut niet naar de afmetingen, wel werd een keer het totale gewicht van kat + mand gecheckt.
Tas 1 weegt 0,9 kg, tas 2 weegt 1,6 kg, mijn tas: ?? (maar hij mocht mee met Transavia en met Aegean Airways).
(Als je ooit met die laatste gaat, moet je tevoren reserveren; ze nemen maximaal 5 huisdieren mee per vlucht.)
Als mandje + kat maar onder de 8 kg zijn..
En ik heb echt alle keren de poes (in het mandje, gedragen vestje over het geheel) zonder problemen op schoot gehad, op de terugreis ik geloof ook met Transavia.
Hij moest van de douane zo'n 10 minuten uit het mandje.
Zie dan maar je dat je kat vasthoudt midden in al die drukte, zonder goed halsbandje (zonder elastiek, vandaar het chihuahua-halsbandje) of tuigje.

Is je poes ook gechipt?
En mijn katertje heeft voor de zekerheid van tevoren ook een hartwormpil gekregen.
Katten kunnen in Griekenland ziektes hebben en overdragen die we hier niet hebben. Mijn Keessie kwam een keer thuis uit het nabije bos met een bloedend pootje (slangenbeet?). Gelukkig herstelde zich dat vanzelf en snel.

Nog een aanrader om en keer te gaan kijken (kan volgens mij op vastgestelde dagen) en misschien advies te krijgen is op Kreta: Takis Shelter non profit organisation (zie Facebook!).
Hij heeft honderden honden en ook een aantal katten. Werkt veel met jonge buitenlandse dames die er als vrijwilliger werken : ).
Hij had een horeca-gebeuren, heeft een hart vol dierenliefde. Verkocht zijn zaak en begon met bij de vuilnisbelt achtergelaten beesten op te halen en te gaan verzorgen.
Heeft een enorm stuk grond; de honden lopen buiten in groepen per omheind stuk terrein, en hebben goede hokken.
Veel honden worden geadopteerd in het buitenland.

Als je nog tijd ervoor hebt, je kan mijn verslag van de voorbereidingen, reis en 4 maanden verblijf op Corfu, vinden als je bovenaan het Forum bij 'snel zoeken' intypt: jaartje Corfu, dame + kat.

O ja, misschien heb je een rijbewijs (er moet onderaan een M op staan), dan kan je brommer of 50cc scooter rijden.
Op Kreta hebben ze wel elektrische fietsen (was lastig te vinden op Corfu), dat is ook een goede optie als je geen auto hebt.

Sterkte met al het regelwerk!

Siga`, sigà.....
Quote
#19
Dank jwel Coby. Leuk, ik ga je verslag lezen. Zal me benieuwen hoe de queen de reis zal ervaren, ze heeft veel babbels.
Nee, ik rijd geen scooters, dat durf ik niet. Ik neem mijn spartamet wel mee en kijk wel hoelang ik me daarmee red?.
Nu eerst maar eens een huisje vinden voor mij en mn meisje, mijn voorkeur gaat steeds meer uit naar Kato Gouves.

Να έχεις μία ωραία μέρα!
Quote
#20
Misschien kan je Arthur of Karel vragen naar de regels voor het brommer rijden..
Volgens mij zijn ze in Griekenland wel strenger geworden; misschien omdat er veel onervaren toeristen brokken maakten op gehuurde brommers en scooters?

Hoe heet je poes eigenlijk?
Quote
#21
Coby,
Ik lees jullie discussie,maar als je Arthur van Kreta bedoelt:hij is enige tijd geleden overleden ,dus….
Quote
#22
Mijn excuses.. Ik was lang niet op het Forum geweest, en had dat trieste bericht niet meegekregen..
Quote
#23
Coby,was slechts bedoeld om je op de hoogte te brengen van…
Quote
#24
Er zijn diverse websites:
spiti24.gr
tospitimou.gr
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  (met google chrome kan je deze vertalen)

Wat betreft een huisdier zijn de meeste verhuurders er niet blij mee, dus beter dat je dit niet aangeeft. Hebben wij ook gedaan, want de verhuurder veranderde op het laatst de regels.

Voor €400 zit je wel krap als je iets fatsoenlijks wil hebben in deze buurt.
Quote
#25
(14 August 2022, 00:02)Koukla74 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hai Coby, hartelijk dank voor je mailtjes en alle info. Voor zover ik weet mag een reismand niet op schoot hoor! Kan niet uitsluiten dat ik het zelf niet een keer zal proberen (zodat ik haar even kan kriebelen), maar wat ik heb begrepen moet de mand onder de stoel blijven.
Moet zeggen dat ik het best spannend vind, ook voor haar.

Wel grappig om te lezen dat je met haar naar een veldje ging. Mijn meisje is een binnenkat en zij gaat never nooit op een veldje plassen?.

Ik heb inmiddels ook een mail van petsgift gehad, een online winkel. Zij hebben twee tassen*, zal ze hieronder benoemen met link als het lukt, die volgens hun door Transavia goedgekeurd worden. Ook al komen de afmetingen niet overeen. Vind het wat raar, want je wil toch niet vlak voor je vlucht ineens geweigerd worden, sta je daar...

Binnenkort laat ik haar even vaccineren  voor rabiës en regel ik een EU paspoortje.
Ik ga ook een tuigje bestellen, want ik ga er niet vanuit dat ik een tuin zoals nu terug krijg en zo kan ik haar toch af en toe even buiten laten daar.

*
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook gaven ze een "tas met risico" door (qua afmeting):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(52cm)

Nou, ik zal blij zijn als ik er ben en alles achter de rug heb

(14 August 2022, 00:02)Koukla74 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hai Coby, hartelijk dank voor je mailtjes en alle info. Voor zover ik weet mag een reismand niet op schoot hoor! Kan niet uitsluiten dat ik het zelf niet een keer zal proberen (zodat ik haar even kan kriebelen), maar wat ik heb begrepen moet de mand onder de stoel blijven.
Moet zeggen dat ik het best spannend vind, ook voor haar.

Wel grappig om te lezen dat je met haar naar een veldje ging. Mijn meisje is een binnenkat en zij gaat never nooit op een veldje plassen?.

Ik heb inmiddels ook een mail van petsgift gehad, een online winkel. Zij hebben twee tassen*, zal ze hieronder benoemen met link als het lukt, die volgens hun door Transavia goedgekeurd worden. Ook al komen de afmetingen niet overeen. Vind het wat raar, want je wil toch niet vlak voor je vlucht ineens geweigerd worden, sta je daar...

Binnenkort laat ik haar even vaccineren  voor rabiës en regel ik een EU paspoortje.
Ik ga ook een tuigje bestellen, want ik ga er niet vanuit dat ik een tuin zoals nu terug krijg en zo kan ik haar toch af en toe even buiten laten daar.

*
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook gaven ze een "tas met risico" door (qua afmeting):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(52cm)

Nou, ik zal blij zijn als ik er ben en alles achter de rug heb
Quote
#26
Daar ben ik weer.. Ik heb mijn huurwoning gevonden door eerst een paar weken met een vriend op vakantie te gaan op Corfu.
In de eerste 10 dagen in een vrij toeristische plaats al overal rondgevraagd; restaurantpersoneel, iedereen die bereid was een praatje te maken, etc.
In de tweede, iets minder toeristische plaats aangekomen, schuilend in het dorpscafeetje voor een plensbui, kwam een vriendelijke, oudere Griekse man bij ons aan het tafeltje zitten; toen ik meldde een huurwoning te zoeken voor een jaar, bleek hij er één te huur te hebben.
Het was op een kilometer lopen van de supermarkt en het dorp, aan een rustige weg.
De woning bekeken, die beviel.
Met zijn dochter naderhand nog mailcontact gehad over details.
Ik betaalde E 300 per maand, plus nog energiekosten (zo'n E 30), kat mee was geen probleem.
Dus inderdaad, ter plekke rondvragen is volgens mij de beste optie.

En je toch zou verwachten dat er in november wel voor tijdelijk een vakantiewoninkje te vinden is?
Misschien via AirB&B?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  woning aanschaffen L. Koolen 14 3.022 21 October 2023, 09:25
Laatste bericht: Psari
  erfenis Woning Kostas1985 14 3.809 09 January 2023, 18:38
Laatste bericht: Kostas1985
  Woning verzekeringen Kreta Ellie69 3 1.297 13 March 2022, 22:46
Laatste bericht: jerichrome
Smile Gevraagd: Woning chersonissos/old hersonissos Meldejong 5 3.910 07 February 2017, 14:02
Laatste bericht: hpkuipers

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)