Werken in de EU
#1
Nederlandse jongeren moeten naar verwachting  42.5 jaar werken het langst van de jongeren in de EU
voor de jongeren in Griekenland is dat bijna 10 jaar minder zijn de verwachtingen zo,n 32.9 jaar
Bron NU NL
Quote
#2
De locals blijven werken om rond te kunnen komen, ook na hun pensioen. Ze hebben buiten hun hoofdjob meestal nog bijkomende jobs (vissen, hulp in taverna's, kuisen, algemene klusjes zoals onkruid verwijderen, ...). Met hun karig pensioentje komen ze er totaal niet en hebben ze weinig keuze. Ondertussen wordt alles in Griekenland ook duur(der) zonder enige extra van de overheid. Ze proberen zichzelf uit de slag te trekken door te (blijven) werken,...
Niet te vergeten dat de Grieken de laatste jaren al meerdere ellendige toestanden hebben meegemaakt zoals de Euro-crisis, migranten die toestromen, bosbranden en/of aardbevingen, ... en daarbovenop ook nog eens de gevolgen van Corona die zware impact hadden en nog steeds gevolgen hebben.
Quote
#3
Ik weet niet of je dat zo zwart/wit kunt zien. 42,5 jaar maar hoeveel urige werkweek is dat dan?
Als ik mijn (en vele anderen met mij) uren per week optel in een seizoen, dan gok ik dat ik een stuk hoger zit
dan menig nl jongere.
En ja misschien gaat de griek wat eerder met pensioen, maar stopt hij ook met werken?
Dat is dan misschien zwartwerken, maar menigeen helpt zn kinderen in t restaurant, boerderij, autoverhuur, etc etc.
Noodgedwongen want met zn pensioen kan de griek amper rondkomen.
Geen idee hoe t precies werkt in nl, maar van wat ik begrijp krijgen omas tegenwoordig ook betaald als ze de kleinkinderen
oppassen? En mantelzorgers krijgen ook weer vrije dagen of financiele vergoeding voor t oppassen van familieleden?
Dat soort "klussen" krijgt de griek echt niet vergoed, maar is toch ook n job?
Quote
#4
Je moet maar zo denken van hard werken gaat niemand dood ,ik heb het 51 jaar gedaan  en voor zo ver
ik weet nog kern gezond Hypocrite
Quote
#5
(13 July 2022, 12:01)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik weet niet of je dat zo zwart/wit kunt zien.  42,5 jaar maar hoeveel urige werkweek is dat dan?
Als ik mijn (en vele anderen met mij) uren per week optel in een seizoen,  dan gok ik dat  ik een stuk hoger zit
dan menig nl jongere.
En ja misschien gaat de griek wat eerder met pensioen, maar stopt hij ook met werken?
Dat is dan  misschien zwartwerken, maar menigeen helpt zn kinderen in t restaurant, boerderij, autoverhuur, etc etc.
Noodgedwongen want met zn pensioen kan de griek amper rondkomen.
Geen idee hoe t precies werkt in nl, maar van wat ik begrijp krijgen omas tegenwoordig ook betaald als ze de kleinkinderen
oppassen? En mantelzorgers krijgen ook weer vrije dagen of financiele vergoeding voor t oppassen van familieleden?
Dat soort "klussen" krijgt de griek echt niet vergoed, maar is toch ook n job?

Ik volg je volledig... zie mijn reactie hierboven...
Quote
#6
Net zoals Markos en Nanny zeggen, de officiële 'arbeidzame' jaren zeggen lang niet alles.
Na drie jaar in Griekenland zie je dat zowel ouden als jongen lijken heel de dag in het café aan de koffie te zitten. Maar zeker bij seizoenwerk (Horeca, oogst verwerken) gaat het wel over werkdagen van tien of meer uren. Met zonder vrije zaterdag.
Ja, een aardig deel van de Grieken houdt nog siësta. Maar ze beginnen vaak dan wel om 7.00 u, en als NL eind van de dag aan de warme hap zit gaan ze hier weer aan het werk tot 21.00 u. Velen voor een beschamend (volgens ons) uurloon van 4 of 5 euro. Geef je de kapper, de monteur, de schoonmaker etc eens een tientje of meer extra, gewoon om te helpen, neemt die dat niet aan. 'Te veel', dan zijn ze beledigd. Een paar eurootjes voor goed werk, dat mag. Even met een klus helpen, voor vijf euro - heel normaal. Ze zijn bij lange na niet zo lui als op het eerste gezicht zou lijken.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#7
(13 July 2022, 13:31)NederGriek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Net zoals Markos en Nanny zeggen, de officiële 'arbeidzame' jaren zeggen lang niet alles.
Na drie jaar in Griekenland zie je dat zowel ouden als jongen lijken heel de dag in het café aan de koffie te zitten. Maar zeker bij seizoenwerk (Horeca, oogst verwerken) gaat het wel over werkdagen van tien of meer uren. Met zonder vrije zaterdag.
Ja, een aardig deel van de Grieken houdt nog siësta. Maar ze beginnen vaak dan wel om 7.00 u, en als NL eind van de dag aan de warme hap zit gaan ze hier weer aan het werk tot 21.00 u. Velen voor een beschamend (volgens ons) uurloon van 4 of 5 euro. Geef je de kapper, de monteur, de schoonmaker etc eens een tientje of meer extra, gewoon om te helpen, neemt die dat niet aan. 'Te veel', dan zijn ze beledigd. Een paar eurootjes voor goed werk, dat mag. Even met een klus helpen, voor vijf euro - heel normaal. Ze zijn bij lange na niet zo lui als op het eerste gezicht zou lijken.
Het is toch ook zo dat het echte zware werk   in de Landbouw en in de bouw veelal gedaan  wordt
door Afghanen -libanezen  en mensen uit erg arme landen  ,maar dat is natuurlijk niet alleen in
Griekenland ,hier werken momenteel veel Bulgaren -Polen Lithouwers ,om de oogst binnen te halen
Quote
#8
(13 July 2022, 11:03)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nederlandse jongeren moeten naar verwachting  42.5 jaar werken het langst van de jongeren in de EU
voor de jongeren in Griekenland is dat bijna 10 jaar minder zijn de verwachtingen zo,n 32.9 jaar
Bron NU NL

Volledig onzinnige statistiek. Net zoals de meeste. En wat bedoelen ze met "naar verwachting". M.a.w.het is een veronderstelling en niet een bewezen vaststelling.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Ik weet niet waar NU.nl de wijsheid heeft opgedaan maar ook in Griekenland is de leeftijd om met pensioen te gaan opgetrokken naar 67.
Daarna werken de mensen nog steeds door omdat de uitkering die ze krijgen niet genoeg is om rond te komen. 
In een eerdere reactie werd geschreven dat het zware werk in de landbouw door ingehuurde buitenlanders gedaan wordt, nou vergeet het maar daar is geen geld voor. Zag je voor een aantal jaren terug nog mensen op de akkers om onkruid tussen het katoen te wieden nu zijn die volledig verdwenen en nemen de familieleden dit soort werk over.
De opbrengsten in geld zijn zo mager door de zeer hoge onkosten dat er geen geld af kan voor het inhuren van personeel.

Overigens is het nog steeds niet klaar met de mythe dat er in Griekenland niet wordt gewerkt? 


Fijne dag,

Dick
Quote
#10
Zulke serveersters zul je in Nederland of België niet tegenkomen. In Griekenland heel gewoon.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(Photo by Niclas Melin @Karpathos Olympos )
Quote
#11
Prachtige foto, leuk bij deze post JJohn.
Quote
#12
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Deze Oma heeft tot haar dood meegeholpen bij de olijvenpluk. Zij stierf vorig jaar december op 94 jarige leeftijd.

Fijne dag,

Dick
Quote
#13
(14 July 2022, 13:13)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Deze Oma heeft tot haar dood meegeholpen bij de olijvenpluk. Zij stierf vorig jaar december op 94 jarige leeftijd.

Fijne dag,

Dick

Foto van de Maand waardig. Prachtig!
Quote
#14
Prachtig Dick. Kende je haar persoonlijk?
Quote
#15
(14 July 2022, 14:20)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prachtig Dick. Kende je haar persoonlijk?

Ja het is de tante van een vriendin van ons en altijd met de familie onderweg was het niet met de olijven dan was ze met de schapen op pad.

Geweldige vrouw.
Quote
#16
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Op de bovenstaande kaart is Turkije al bij de EU gevoegd, zijn ze ons wat vergeten te vertellen?

Fijne dag,

Dick
Quote
#18
Dit is geen kaart van de EU. Wel een kaart van Europa.
Quote
#19
Ik had verwacht dat Italie op t zelfde level als GR zou zitten.
Quote
#20
Wauw, Nederland gemiddeld 30 tot 33 uur per week slechts? Doe ik toch wat fout!  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#21
(18 July 2022, 17:28)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op de bovenstaande kaart is Turkije al bij de EU gevoegd, zijn ze ons wat vergeten te vertellen?

En zouden we moeten geloven dat de hardst/meest werkenden, van heel Europa, zich in het zuidoosten van Turkije bevinden? 
Vrijwel tegelijk met dat kaartje zag ik eveneens een artikel over wat de sultan vandaag zei. Hij wil een gewapende interventie starten in het noordwesten van Syrië. Héhé, toevallig net aan de grens waar de hardst werkenden van heel Europa zitten Wink .
De sultan gaat overigens morgen met zijn vriendje Poetin praten, i.v.m. die 'interventie'. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






(18 July 2022, 19:20)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wauw, Nederland gemiddeld 30 tot 33 uur per week slechts? Doe ik toch wat fout!  Big Grin

Ik zat ook vol verwondering te kijken op die gegevens van Nederland. Dat de Nederlanders minder uren/week zouden werken dan pakweg de Sicilianen, doet de wenkbrauwen fronsen. 
Raar kaartje.

Eveneens raar dat men voor België een onderscheid maakt voor de provincie West-Vlaanderen. Oké, de Westvlamingen zijn inderdaad gekend als harde werkers, maar - als men die mooie provincie donkerder inkleurt - waarom maakt men dan ook niet een onderscheid tussen Vlamingen en Walen?  Rolleyes  (Stout van mij, ik weet het; maar volgens de officiële tewerkstellingspercentages zijn er echt wel aanzienlijke verschillen tussen de beide landsdelen. Net o.a. ook daarom dat de federale regering het momenteel niet eens wordt over de hervorming van het pensioendossier, met name de Waalse partij PS die op de rem blijft staan. Maar we dwalen af; sorry.)
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#22
Lol, de hard werkende Vlaming, zoals een bekend politieker er graag mee uitpakt zit aan 36 <> 39u. Zoveel mensen ken ik niet meer die dat halen. Meer een meer wordt de standaard 32u of in het beste geval 34u werkweek. De mogelijkheid tegenwoordig om van een 38u werkweek een dag af te pitsen zijn immens. Van alles vinden ze uit om mensen een beter quality live te geven.
Quote
#23
(18 July 2022, 19:22)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eveneens raar dat men voor België een onderscheid maakt voor de provincie West-Vlaanderen. Oké, de Westvlamingen zijn inderdaad gekend als harde werkers, maar - als men die mooie provincie donkerder inkleurt - waarom maakt men dan ook niet een onderscheid tussen Vlamingen en Walen?  Rolleyes  (Stout van mij, ik weet het; maar volgens de officiële tewerkstellingspercentages zijn er echt wel aanzienlijke verschillen tussen de beide landsdelen. Net o.a. ook daarom dat de federale regering het momenteel niet eens wordt over de hervorming van het pensioendossier, met name de Waalse partij PS die op de rem blijft staan. Maar we dwalen af; sorry.)

Dat van West-Vlaanderen klopt absoluut Big Grin  Dat weet ik van mee te spreken. Maar inderdaad, als ze ook eens een verschil zouden laten zien tussen Vlaanderen en Wallonië kleurt Vlaanderen iets donkerder en Wallonië nog lichter.
Zoals vele Belgen heb ik ook het genoegen had in het verleden in Brussel te werken met Vlaamse en Waalse collega's. Zeggen dat het verschil in werkethiek frappant is, is op z'n zachtst uitgedrukt echt frappant.

En on topic: 2 van mijn kleinkinderen (15-16 jaar) zijn vrijdag met hun ouders teruggekomen van 2 weken Griekenland. De eerste maal dat ze in Griekenland waren. Een van de meest markante feiten vonden ze dat ze zoveel van hun leeftijdsgenoten gezien hadden die werkten in taverna's en winkels.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
(18 July 2022, 20:36)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lol, de hard werkende Vlaming, zoals een bekend politieker er graag mee uitpakt zit aan 36 <> 39u. Zoveel mensen ken ik niet meer die dat halen. Meer een meer wordt de standaard 32u of in het beste geval 34u werkweek. De mogelijkheid tegenwoordig om van een 38u werkweek een dag af te pitsen zijn immens. Van alles vinden ze uit om mensen een beter quality live te geven.

Op dit vlak heb ik dan toch een andere kijk, beste El Greco. Ik ben net aan de pensioenleeftijd, en heb 42 jaar werk op de teller staan. Zoals velen had ik een bediendencontract met 38 uur per week. Mijn werklocatie was in Brussel, waar de locatie niet echt de mogelijkheid gaf om met de auto te parkeren. Wat betekende dat ik van thuis uit (in Oost-Vlaanderen) eerst met de fiets naar het dichtstbij gelegen station reed, dan de trein nam, in Brussel vervolgens de metro nam, en tenslotte nog een stukje te voet ging. Per dag diende ik bijgevolg rekening te houden met (heen en terug) 2 1/2 uur transfertijd in het beste geval. Qua tijd om met werkomstandigheden bezig te zijn, tel ik dus 'dik' 50 uur, dan nog in de hoop om niet met treinstakingen en treinvertragingen geconfronteerd te worden. Maar da 's nog niet alles. Zoals het de laatste jaren steeds meer en meer het geval werd, was het 'bon ton' om na thuiskomst ook nog eens een paar uur gratis voorbereidingswerk te doen voor de volgende werkdag (verslagen maken, vertalingen, voorbereidende nota's, noem maar op). Bij de meeste van mijn collega's was dat eveneens het geval. (Mijn schoonbroer werkte als ambtenaar, en werkte zelfs nog meer uren dan ik, o.a. meer uren gratis 's avonds.) In plaats van 42 jaar heb ik het gevoel dat ik tenminste 45 jaar gewerkt heb. En dan heb ik nog bijzonder veel geluk gehad, want de jongere collega's moeten sowieso 45 jaar of meer werken. 
Pas de laatste paar jaar kreeg ik het extra 'geluk' om heel af en toe eens een dagje thuiswerk te kunnen doen. Maar de ervaring leerde me dat ik thuis minder goed vooruit raakte in mijn taken, dan op het bureau, want geen onmiddellijke afstemming met collega's en het beleid. 
En ja, er bestonden mogelijkheden om minder uren te werken, in de vorm van deeltijdse loopbaanonderbrekening, of deeltijds contract. Maar daar hoorde uiteraard minder loon bij. Nu is er zelfs, zeer recent (en wellicht in de toekomst) de mogelijkheid om meer uren per dag te presteren (bv. 9,5 u i.p.v. 7,6 u) om op die manier een dag per week thuis te kunnen zijn... maar nog steeds binnen datzelfde contract van 38u/week. Wat betreft quality time, en een betere afstemming van werk op privé, gaat het inderdaad de betere kant op. Het aantal 'crashes' stijgt echter evenredig, en die heb ik op mijn werk ook de onfortuinlijke revue zien passeren.
Je hebt gelijk dat er beroepen zijn, binnen bepaalde paritaire comités, die minder uren dienen te presteren.. Maar de grote meerderheid van de werkende bevolking kan daar enkel verlekkerd op toekijken. In de bouwsector bijvoorbeeld, zoals bij vele andere beroepen in het statuut van arbeider, geldt nog steeds de 40u/week (weliswaar met de mogelijkheid om 2 gepresteerde uren om te zetten in arbeidsduurvermindering). 

Ik weet toevallig zo 'n beetje waar ik over spreek, want ik heb vele jaren op een werkgelegenheidsdienst gewerkt, en heb dus veel zien passeren. En ik wil echt niet zeuren, en het evenmin over mezelf hebben, maar er zijn zeker twee kanten aan de medaille. Jawel, er zijn dus hardwerkende Vlamingen, en anderzijds geluksvogels met een prima uurrooster, maar ook personen die er de kantjes afliepen, en daarnaast zelfs personen die het systeem 'handig' wisten te ge-bruiken. 

De "meer en meer standaard 32u of in het beste geval 34u" zou ik dus toch niet zomaar als veralgemening stellen. Sorry voor mijn reactie, het is niet de bedoeling om op tenen te trappen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#25
Dit verhaal doet me toch denken aan de tenniscomptiti voor 50 plussers ,onze tegenstanders waren  al behoorlijk op
leeftijd  er was er een bij van 84 ,dus ik maakte een opmerking Piet dat is toch mooi dat je op jouw leeftijd hier nog
een balletje kan slaan ,waarop zijn maat antwoorde ja maar piet heeft nooit afgezien hij heeft nooit gewerkt hij is
heel zijn leven  Amtenaar geweest Big Grin
Quote
#26
(18 July 2022, 18:20)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit is geen kaart van de EU.  Wel een kaart van Europa.

De bron is Eurostat het statistisch bureau van de EU dus mag je aannemen dat de cijfers betrekking hebben op de EU.

Fijne dag,

Dick
Quote
#27
(18 July 2022, 22:34)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 July 2022, 20:36)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lol, de hard werkende Vlaming, zoals een bekend politieker er graag mee uitpakt zit aan 36 <> 39u. Zoveel mensen ken ik niet meer die dat halen. Meer een meer wordt de standaard 32u of in het beste geval 34u werkweek. De mogelijkheid tegenwoordig om van een 38u werkweek een dag af te pitsen zijn immens. Van alles vinden ze uit om mensen een beter quality live te geven.

Op dit vlak heb ik dan toch een andere kijk, beste El Greco. Ik ben net aan de pensioenleeftijd, en heb 42 jaar werk op de teller staan. Zoals velen had ik een bediendencontract met 38 uur per week. Mijn werklocatie was in Brussel, waar de locatie niet echt de mogelijkheid gaf om met de auto te parkeren. Wat betekende dat ik van thuis uit (in Oost-Vlaanderen) eerst met de fiets naar het dichtstbij gelegen station reed, dan de trein nam, in Brussel vervolgens de metro nam, en tenslotte nog een stukje te voet ging. Per dag diende ik bijgevolg rekening te houden met (heen en terug) 2 1/2 uur transfertijd in het beste geval. Qua tijd om met werkomstandigheden bezig te zijn, tel ik dus 'dik' 50 uur, dan nog in de hoop om niet met treinstakingen en treinvertragingen geconfronteerd te worden. Maar da 's nog niet alles. Zoals het de laatste jaren steeds meer en meer het geval werd, was het 'bon ton' om na thuiskomst ook nog eens een paar uur gratis voorbereidingswerk te doen voor de volgende werkdag (verslagen maken, vertalingen, voorbereidende nota's, noem maar op). Bij de meeste van mijn collega's was dat eveneens het geval. (Mijn schoonbroer werkte als ambtenaar, en werkte zelfs nog meer uren dan ik, o.a. meer uren gratis 's avonds.) In plaats van 42 jaar heb ik het gevoel dat ik tenminste 45 jaar gewerkt heb. En dan heb ik nog bijzonder veel geluk gehad, want de jongere collega's moeten sowieso 45 jaar of meer werken. 
Pas de laatste paar jaar kreeg ik het extra 'geluk' om heel af en toe eens een dagje thuiswerk te kunnen doen. Maar de ervaring leerde me dat ik thuis minder goed vooruit raakte in mijn taken, dan op het bureau, want geen onmiddellijke afstemming met collega's en het beleid. 
En ja, er bestonden mogelijkheden om minder uren te werken, in de vorm van deeltijdse loopbaanonderbrekening, of deeltijds contract. Maar daar hoorde uiteraard minder loon bij. Nu is er zelfs, zeer recent (en wellicht in de toekomst) de mogelijkheid om meer uren per dag te presteren (bv. 9,5 u i.p.v. 7,6 u) om op die manier een dag per week thuis te kunnen zijn... maar nog steeds binnen datzelfde contract van 38u/week. Wat betreft quality time, en een betere afstemming van werk op privé, gaat het inderdaad de betere kant op. Het aantal 'crashes' stijgt echter evenredig, en die heb ik op mijn werk ook de onfortuinlijke revue zien passeren.
Je hebt gelijk dat er beroepen zijn, binnen bepaalde paritaire comités, die minder uren dienen te presteren.. Maar de grote meerderheid van de werkende bevolking kan daar enkel verlekkerd op toekijken. In de bouwsector bijvoorbeeld, zoals bij vele andere beroepen in het statuut van arbeider, geldt nog steeds de 40u/week (weliswaar met de mogelijkheid om 2 gepresteerde uren om te zetten in arbeidsduurvermindering). 

Ik weet toevallig zo 'n beetje waar ik over spreek, want ik heb vele jaren op een werkgelegenheidsdienst gewerkt, en heb dus veel zien passeren. En ik wil echt niet zeuren, en het evenmin over mezelf hebben, maar er zijn zeker twee kanten aan de medaille. Jawel, er zijn dus hardwerkende Vlamingen, en anderzijds geluksvogels met een prima uurrooster, maar ook personen die er de kantjes afliepen, en daarnaast zelfs personen die het systeem 'handig' wisten te ge-bruiken. 

De "meer en meer standaard 32u of in het beste geval 34u" zou ik dus toch niet zomaar als veralgemening stellen. Sorry voor mijn reactie, het is niet de bedoeling om op tenen te trappen.
Ik kan me volledig vinden in je uitleg. Ik pendel ondertussen al 32 jaar naar Brussel, weliswaar niet naar het centrum maar een randgemeente. 
Ik moet dagelijks een bus, en 3 treinen met overstap (naargelang vertrekuur van het bureau) nemen alsook nog een stukje te voet gaan. Gezien de beperkte transfertijd mis ik bijna steeds mijn aansluiting(en). Ik ben dan ook dagelijks minimum 4 tot 5 uur onderweg (heen/terug); weliswaar indien er geen problemen zijn met NMBS wat dagelijks meer en meer het geval is. 
Samen met mijn effectieve werkuren, ben ik ongeveer 11u30 per dag in de weer, wat neerkomt op bijna 60 uur op weekbasis terwijl we eigenlijk maar voor 38u betaald worden als ambtenaar.
Door de Corona kan ik gelukkig nu deels teleworking doen met de laptop.
Quote
#28
Wij hadden al die jaren dat we op Naxos waren een Pools Vrouwtje die helemaal op haar eentje  het appartement runde
van 1mei tot 1 october 7 dagen in de week dus alles Schoonmaken -wassen - ontbijt  de gasten ontvangen en ook nog de tuin
verzorgen  ,en ook altijd vriendelijk en behulpzaam ,ze vertelde ook dat ze haar familie in Polen miste  ,maar ja er moet brood 
op de plank komen ,en haar zoontje en verder familie zag ze in de zomer nooit
Quote
#29
(19 July 2022, 10:16)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hadden al die jaren dat we op Naxos waren een Pools Vrouwtje die helemaal op haar eentje  het appartement runde
van 1mei tot 1 october 7 dagen in de week dus alles Schoonmaken -wassen - ontbijt  de gasten ontvangen en ook nog de tuin
verzorgen  ,en ook altijd vriendelijk en behulpzaam ,ze vertelde ook dat ze haar familie in Polen miste  ,maar ja er moet brood 
op de plank komen ,en haar zoontje en verder familie zag ze in de zomer nooit
Jammer dat de familie haar eens niet komen bezoeken. Uiteraard ken ik hun situatie niet en kan ik me erover ook niet uitspreken,... maar buiten het hoogseizoen zouden ticketten toch betaalbaar moeten zijn.

(19 July 2022, 10:16)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hadden al die jaren dat we op Naxos waren een Pools Vrouwtje die helemaal op haar eentje  het appartement runde
van 1mei tot 1 october 7 dagen in de week dus alles Schoonmaken -wassen - ontbijt  de gasten ontvangen en ook nog de tuin
verzorgen  ,en ook altijd vriendelijk en behulpzaam ,ze vertelde ook dat ze haar familie in Polen miste  ,maar ja er moet brood 
op de plank komen ,en haar zoontje en verder familie zag ze in de zomer nooit
Jammer dat de familie haar eens niet komen bezoeken. Uiteraard ken ik hun situatie niet en kan ik me erover ook niet uitspreken,... maar buiten het hoogseizoen zouden ticketten toch betaalbaar moeten zijn.
Quote
#30
(19 July 2022, 10:40)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 July 2022, 10:16)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hadden al die jaren dat we op Naxos waren een Pools Vrouwtje die helemaal op haar eentje  het appartement runde
van 1mei tot 1 october 7 dagen in de week dus alles Schoonmaken -wassen - ontbijt  de gasten ontvangen en ook nog de tuin
verzorgen  ,en ook altijd vriendelijk en behulpzaam ,ze vertelde ook dat ze haar familie in Polen miste  ,maar ja er moet brood 
op de plank komen ,en haar zoontje en verder familie zag ze in de zomer nooit
Jammer dat de familie haar eens niet komen bezoeken. Uiteraard ken ik hun situatie niet en kan ik me erover ook niet uitspreken,... maar buiten het hoogseizoen zouden ticketten toch betaalbaar moeten zijn.

(19 July 2022, 10:16)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hadden al die jaren dat we op Naxos waren een Pools Vrouwtje die helemaal op haar eentje  het appartement runde
van 1mei tot 1 october 7 dagen in de week dus alles Schoonmaken -wassen - ontbijt  de gasten ontvangen en ook nog de tuin
verzorgen  ,en ook altijd vriendelijk en behulpzaam ,ze vertelde ook dat ze haar familie in Polen miste  ,maar ja er moet brood 
op de plank komen ,en haar zoontje en verder familie zag ze in de zomer nooit
Jammer dat de familie haar eens niet komen bezoeken. Uiteraard ken ik hun situatie niet en kan ik me erover ook niet uitspreken,... maar buiten het hoogseizoen zouden ticketten toch betaalbaar moeten zijn.
Uiteraard heb ik daar ook niet naar gevraagd ,maar de laatste keer dat wij daar waren vertelde ze wel dat  ze ziek was en al het geld wat ze dat jaar had verdient  naar een behandeling
zou gaan in een ziekenhuis in London
Quote
#31
(18 July 2022, 22:34)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 July 2022, 20:36)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lol, de hard werkende Vlaming, zoals een bekend politieker er graag mee uitpakt zit aan 36 <> 39u. Zoveel mensen ken ik niet meer die dat halen. Meer een meer wordt de standaard 32u of in het beste geval 34u werkweek. De mogelijkheid tegenwoordig om van een 38u werkweek een dag af te pitsen zijn immens. Van alles vinden ze uit om mensen een beter quality live te geven.

Op dit vlak heb ik dan toch een andere kijk, beste El Greco. Ik ben net aan de pensioenleeftijd, en heb 42 jaar werk op de teller staan. Zoals velen had ik een bediendencontract met 38 uur per week. Mijn werklocatie was in Brussel, waar de locatie niet echt de mogelijkheid gaf om met de auto te parkeren. Wat betekende dat ik van thuis uit (in Oost-Vlaanderen) eerst met de fiets naar het dichtstbij gelegen station reed, dan de trein nam, in Brussel vervolgens de metro nam, en tenslotte nog een stukje te voet ging. Per dag diende ik bijgevolg rekening te houden met (heen en terug) 2 1/2 uur transfertijd in het beste geval. Qua tijd om met werkomstandigheden bezig te zijn, tel ik dus 'dik' 50 uur, dan nog in de hoop om niet met treinstakingen en treinvertragingen geconfronteerd te worden. Maar da 's nog niet alles. Zoals het de laatste jaren steeds meer en meer het geval werd, was het 'bon ton' om na thuiskomst ook nog eens een paar uur gratis voorbereidingswerk te doen voor de volgende werkdag (verslagen maken, vertalingen, voorbereidende nota's, noem maar op). Bij de meeste van mijn collega's was dat eveneens het geval. (Mijn schoonbroer werkte als ambtenaar, en werkte zelfs nog meer uren dan ik, o.a. meer uren gratis 's avonds.) In plaats van 42 jaar heb ik het gevoel dat ik tenminste 45 jaar gewerkt heb. En dan heb ik nog bijzonder veel geluk gehad, want de jongere collega's moeten sowieso 45 jaar of meer werken. 
Pas de laatste paar jaar kreeg ik het extra 'geluk' om heel af en toe eens een dagje thuiswerk te kunnen doen. Maar de ervaring leerde me dat ik thuis minder goed vooruit raakte in mijn taken, dan op het bureau, want geen onmiddellijke afstemming met collega's en het beleid. 
En ja, er bestonden mogelijkheden om minder uren te werken, in de vorm van deeltijdse loopbaanonderbrekening, of deeltijds contract. Maar daar hoorde uiteraard minder loon bij. Nu is er zelfs, zeer recent (en wellicht in de toekomst) de mogelijkheid om meer uren per dag te presteren (bv. 9,5 u i.p.v. 7,6 u) om op die manier een dag per week thuis te kunnen zijn... maar nog steeds binnen datzelfde contract van 38u/week. Wat betreft quality time, en een betere afstemming van werk op privé, gaat het inderdaad de betere kant op. Het aantal 'crashes' stijgt echter evenredig, en die heb ik op mijn werk ook de onfortuinlijke revue zien passeren.
Je hebt gelijk dat er beroepen zijn, binnen bepaalde paritaire comités, die minder uren dienen te presteren.. Maar de grote meerderheid van de werkende bevolking kan daar enkel verlekkerd op toekijken. In de bouwsector bijvoorbeeld, zoals bij vele andere beroepen in het statuut van arbeider, geldt nog steeds de 40u/week (weliswaar met de mogelijkheid om 2 gepresteerde uren om te zetten in arbeidsduurvermindering). 

Ik weet toevallig zo 'n beetje waar ik over spreek, want ik heb vele jaren op een werkgelegenheidsdienst gewerkt, en heb dus veel zien passeren. En ik wil echt niet zeuren, en het evenmin over mezelf hebben, maar er zijn zeker twee kanten aan de medaille. Jawel, er zijn dus hardwerkende Vlamingen, en anderzijds geluksvogels met een prima uurrooster, maar ook personen die er de kantjes afliepen, en daarnaast zelfs personen die het systeem 'handig' wisten te ge-bruiken. 

De "meer en meer standaard 32u of in het beste geval 34u" zou ik dus toch niet zomaar als veralgemening stellen. Sorry voor mijn reactie, het is niet de bedoeling om op tenen te trappen.

Goh Valgreco, ik denk niet dat er in de Europese statistieken verplaatsingen van & naar het werk opgenomen worden als arbeidstijden...als je die al begint te tellen zijn wij Vlamingen "doodwroeters" dankzij de dagelijkse lange files die ons leven bepalen.
 
Ik schreef ook niet dat dit een veralgemening is maar dat het meer en meer een standaard begint te worden. 

Zelfs jonge mensen die nog een hele carrière vóór zich hebben bekomen meer & meer de mogelijkheid om nog 4/5 te werken door wat langere dagen te presteren maar komen zelfs niet meer aan die 38u in ruil voor financiële inleveringen (via een goed betaalde jobs wel natuurlijk).

Anekdote:
Mijn neefje die in Ekeren (noord-Antwerpen) woonde had een leuk en goedbetaalde job bij een groot Belgisch telecom bedrijf maar was na verschillende jaren niet meer gelukkig bij/met zijn werkgever. Hij moest nochtans minder dan 200m te voet van zijn woonst naar het station gaan, daar de trein nemen richting Brussel-Noord en kon zo aan de andere kant van het station met enkele luttele passen zijn kantoor bereiken. 
Hij koos daarna voor een job in het Leuvense en zag geen probleem in het dagelijks vervoer met zijn wagen naar daar. Toen we hem zeiden dat het geen cadeau was om dit dagelijks te doen in de spitsuren en hij zo 3h minder tijd kon besteden aan zijn 3 kinderen was dit geen enkel probleem. Net geen 2 jaar heeft die dat volgehouden...hij vond het vooral veel verloren, niet betaalde tijd...
Hij is kort daarop zelfstandige geworden. 
Om maar te zeggen dat reistijden geen werktijden zijn, hoe jammer sommige mensen dat ook vinden.
 
Jij bent dus nog één van de "oude garde" die bekend is met een normale werkweek van 38u in jou sector, net zoals in andere sectoren die inderdaad nog aan een 40u werkweek zitten (officieel dan) maar die via bepaalde werktijdverkortingen ook op een 38u of 36u werkweek uitkomen.

Ik ken toch redelijk iets wat oudere mensen die de 50 gepasseerd zijn en nog een tijdje moeten gaan dus, die al lang gekozen hebben voor arbeidstijd verkorting in ruil voor financiële inleveringen. Als je een goed betaalde job hebt en dit met twee hebt kan dat natuurlijk wel. 
Maar soit, onze Mechelse politieker bedoeld dus feitelijk gewoon, de werkende Vlaming.
Quote
#32
(19 July 2022, 18:18)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goh Valgreco, ik denk niet dat er in de Europese statistieken verplaatsingen van & naar het werk opgenomen worden als arbeidstijden...als je die al begint te tellen zijn wij Vlamingen "doodwroeters" dankzij de dagelijkse lange files die ons leven bepalen.
 
Ik schreef ook niet dat dit een veralgemening is maar dat het meer en meer een standaard begint te worden. 

Zelfs jonge mensen die nog een hele carrière vóór zich hebben bekomen meer & meer de mogelijkheid om nog 4/5 te werken door wat langere dagen te presteren maar komen zelfs niet meer aan die 38u in ruil voor financiële inleveringen (via een goed betaalde jobs wel natuurlijk).

Anekdote:
Mijn neefje die in Ekeren (noord-Antwerpen) woonde had een leuk en goedbetaalde job bij een groot Belgisch telecom bedrijf maar was na verschillende jaren niet meer gelukkig bij/met zijn werkgever. Hij moest nochtans minder dan 200m te voet van zijn woonst naar het station gaan, daar de trein nemen richting Brussel-Noord en kon zo aan de andere kant van het station met enkele luttele passen zijn kantoor bereiken. 
Hij koos daarna voor een job in het Leuvense en zag geen probleem in het dagelijks vervoer met zijn wagen naar daar. Toen we hem zeiden dat het geen cadeau was om dit dagelijks te doen in de spitsuren en hij zo 3h minder tijd kon besteden aan zijn 3 kinderen was dit geen enkel probleem. Net geen 2 jaar heeft die dat volgehouden...hij vond het vooral veel verloren, niet betaalde tijd...
Hij is kort daarop zelfstandige geworden. 
Om maar te zeggen dat reistijden geen werktijden zijn, hoe jammer sommige mensen dat ook vinden.
 
Jij bent dus nog één van de "oude garde" die bekend is met een normale werkweek van 38u in jou sector, net zoals in andere sectoren die inderdaad nog aan een 40u werkweek zitten (officieel dan) maar die via bepaalde werktijdverkortingen ook op een 38u of 36u werkweek uitkomen.

Ik ken toch redelijk iets wat oudere mensen die de 50 gepasseerd zijn en nog een tijdje moeten gaan dus, die al lang gekozen hebben voor arbeidstijd verkorting in ruil voor financiële inleveringen. Als je een goed betaalde job hebt en dit met twee hebt kan dat natuurlijk wel. 
Maar soit, onze Mechelse politieker bedoeld dus feitelijk gewoon, de werkende Vlaming.

Ik snap je wel, hoor. En de historie over je neefje herken ik he-le-maal bij mijn jongere collega's en vooral ex-collega's. Veel meer werknemers in de wat jongere generatie doen aan job-hopping. Elders meer verdienen is dikwijls een hoofdreden om van job te veranderen. Nogal vaak geven ze dan tevens aan dat ze zich niet helemaal gelukkig voelen in de huidige job. En weg zijn ze, naar een beter betaalde job. Maar ze kijken niet altijd naar het totaalplaatje met o.a. de randvoorwaarden (zoals de bereikbaarheid van de nieuwe werklocatie). Vooral de laatste 10 jaar heb ik meer en meer gezien dat ex-collega's met hangende pootjes bij de directie kwamen bedelen om terug te mogen komen... wat dan heel dikwijls op een 'njet' uitdraaide.
Nog een fenomeen van de laatste tijd: jongere collega's die jou als oudere belachelijk maken. Als je als oudere werknemer een voorstel doet, gebaseerd op jarenlange ervaring, dan wordt je soms weggehoond door een jonge universitair die meent het warm water uitgevonden te hebben. Ook werd je belachelijk gemaakt omdat je na de officiële werkuren gratis bepaalde taken afwerkt of voorbereidingen doet.

Ik zag de laatste tijd dus echt een mentaliteitsverandering. 
Om maar te zeggen: toen ik destijds begon te werken, had ik zelfs geen doorgedreven kennis van de hoogte van salaris. De laatste jaren was ik dikwijls (als ervaren werknemer) betrokken in sollicitatiegesprekken met mijn directie. Bij het doornemen van sollicitatiebrieven en cv's viel het meermaals op dat sommige kandidaten er een gewenst patroon van verloning aan toegevoegd hadden. Iets wat ik destijds nooit gedurfd zou hebben, en er zelfs niet aan gedacht zou hebben. Ook zat ik soms met verbazing te kijken op de mondigheid van sommige kandidaten... maar dat ze achteraf door de mand vielen. 
Sommige kandidaten vermeldden zelfs meteen, tijdens het sollicitatiegesprek (!), een verzoek om op een vaste werkdag een aanpassing van het uurrooster te kunnen krijgen (bv. omwille van een gezinssituatie). Zou ik destijds ook nooit gedurfd hebben.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#33
(19 July 2022, 21:18)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog een fenomeen van de laatste tijd: jongere collega's die jou als oudere belachelijk maken. Als je als oudere werknemer een voorstel doet, gebaseerd op jarenlange ervaring, dan wordt je soms weggehoond door een jonge universitair die meent het warm water uitgevonden te hebben. Ook werd je belachelijk gemaakt omdat je na de officiële werkuren gratis bepaalde taken afwerkt of voorbereidingen doet.
Ik zag de laatste tijd dus echt een mentaliteitsverandering. 
Om maar te zeggen: toen ik destijds begon te werken, had ik zelfs geen doorgedreven kennis van de hoogte van salaris. De laatste jaren was ik dikwijls (als ervaren werknemer) betrokken in sollicitatiegesprekken met mijn directie. Bij het doornemen van sollicitatiebrieven en cv's viel het meermaals op dat sommige kandidaten er een gewenst patroon van verloning aan toegevoegd hadden. Iets wat ik destijds nooit gedurfd zou hebben, en er zelfs niet aan gedacht zou hebben. Ook zat ik soms met verbazing te kijken op de mondigheid van sommige kandidaten... maar dat ze achteraf door de mand vielen. 
Sommige kandidaten vermeldden zelfs meteen, tijdens het sollicitatiegesprek (!), een verzoek om op een vaste werkdag een aanpassing van het uurrooster te kunnen krijgen (bv. omwille van een gezinssituatie). Zou ik destijds ook nooit gedurfd hebben.

Smile Smile  Zo'n herkenbare situaties die ik ook allemaal meegemaakt heb @vlagreco.

Zoals iemand met een universitair diploma die me tijdens de eerste week van zijn tewerkstelling kwam vertellen hoe ik iets, waar ik al 35 jaar ervaring in had, moest doen. Die heb ik gewoon uitgelachen en mijn bureel uitgegooid met de melding dat hij enkel terug binnen mocht komen met een vraag had hoe hij iets moest doen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
Ook werd je belachelijk gemaakt omdat je na de officiële werkuren gratis bepaalde taken afwerkt of voorbereidingen doet.

Moet je natuurlijk nooit doen, uiteindelijk ben je altijd alleen maar een salarisnummer. Je leidinggevende lacht zich rot.  Dodgy
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#35
(19 July 2022, 22:32)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 July 2022, 21:18)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog een fenomeen van de laatste tijd: jongere collega's die jou als oudere belachelijk maken. Als je als oudere werknemer een voorstel doet, gebaseerd op jarenlange ervaring, dan wordt je soms weggehoond door een jonge universitair die meent het warm water uitgevonden te hebben. Ook werd je belachelijk gemaakt omdat je na de officiële werkuren gratis bepaalde taken afwerkt of voorbereidingen doet.
Ik zag de laatste tijd dus echt een mentaliteitsverandering. 
Om maar te zeggen: toen ik destijds begon te werken, had ik zelfs geen doorgedreven kennis van de hoogte van salaris. De laatste jaren was ik dikwijls (als ervaren werknemer) betrokken in sollicitatiegesprekken met mijn directie. Bij het doornemen van sollicitatiebrieven en cv's viel het meermaals op dat sommige kandidaten er een gewenst patroon van verloning aan toegevoegd hadden. Iets wat ik destijds nooit gedurfd zou hebben, en er zelfs niet aan gedacht zou hebben. Ook zat ik soms met verbazing te kijken op de mondigheid van sommige kandidaten... maar dat ze achteraf door de mand vielen. 
Sommige kandidaten vermeldden zelfs meteen, tijdens het sollicitatiegesprek (!), een verzoek om op een vaste werkdag een aanpassing van het uurrooster te kunnen krijgen (bv. omwille van een gezinssituatie). Zou ik destijds ook nooit gedurfd hebben.

Smile Smile  Zo'n herkenbare situaties die ik ook allemaal meegemaakt heb @vlagreco.

Zoals iemand met een universitair diploma die me tijdens de eerste week van zijn tewerkstelling kwam vertellen hoe ik iets, waar ik al 35 jaar ervaring in had, moest doen. Die heb ik gewoon uitgelachen en mijn bureel uitgegooid met de melding dat hij enkel terug binnen mocht komen met een vraag had hoe hij iets moest doen.
Ik vroeg me altijd al af waarom er zoveel Belgen hier komen werken ,maar als ik dat allemaal lees die ellende op de Belgische werkvloer begrijp ik het toch beter Rolleyes Wink
Quote
#36
(19 July 2022, 22:32)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 July 2022, 21:18)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog een fenomeen van de laatste tijd: jongere collega's die jou als oudere belachelijk maken. Als je als oudere werknemer een voorstel doet, gebaseerd op jarenlange ervaring, dan wordt je soms weggehoond door een jonge universitair die meent het warm water uitgevonden te hebben. Ook werd je belachelijk gemaakt omdat je na de officiële werkuren gratis bepaalde taken afwerkt of voorbereidingen doet.
Ik zag de laatste tijd dus echt een mentaliteitsverandering. 
Om maar te zeggen: toen ik destijds begon te werken, had ik zelfs geen doorgedreven kennis van de hoogte van salaris. De laatste jaren was ik dikwijls (als ervaren werknemer) betrokken in sollicitatiegesprekken met mijn directie. Bij het doornemen van sollicitatiebrieven en cv's viel het meermaals op dat sommige kandidaten er een gewenst patroon van verloning aan toegevoegd hadden. Iets wat ik destijds nooit gedurfd zou hebben, en er zelfs niet aan gedacht zou hebben. Ook zat ik soms met verbazing te kijken op de mondigheid van sommige kandidaten... maar dat ze achteraf door de mand vielen. 
Sommige kandidaten vermeldden zelfs meteen, tijdens het sollicitatiegesprek (!), een verzoek om op een vaste werkdag een aanpassing van het uurrooster te kunnen krijgen (bv. omwille van een gezinssituatie). Zou ik destijds ook nooit gedurfd hebben.

Smile Smile  Zo'n herkenbare situaties die ik ook allemaal meegemaakt heb @vlagreco.

Zoals iemand met een universitair diploma die me tijdens de eerste week van zijn tewerkstelling kwam vertellen hoe ik iets, waar ik al 35 jaar ervaring in had, moest doen. Die heb ik gewoon uitgelachen en mijn bureel uitgegooid met de melding dat hij enkel terug binnen mocht komen met een vraag had hoe hij iets moest doen.
Ik ken ook dit scenario. Om de zoveel tijd is het stoeletjesdans en veranderen de "managers" van functie. Als "oude rot" met 32 jaar ervaring in de huidige job, ken ik zeer goed het reilen en zeilen en weet ik snel alles terug te vinden of op te lossen. 
Om de zoveel tijd, moet telkens opnieuw de "nieuwe" manager hierop worden gewezen. Ik zeg steeds dat ze moeten onthouden "ik heb jou niet nodig, maar jij mij!" Steeds moeten ze dan ook terugvallen op de ervaring van de "oudere" generatie. Uiteindelijk zetten zij enkel hun handtekening onder ons werk.
Jammer genoeg beginnen de "oude rotten" uit te dunnen doordat ze in pensioen vertrekken. Hierdoor gaan heel wat know-how en werkrelaties verloren en wordt het er niet makkelijker op. 
Ik noem mezelf steeds "de jongste van de ouderen" maar binnen 5 jaar is het mijn beurt om met pensioen te vertrekken. 
Greece here I come... mijn huisje daar heb ik al sedert 11 jaar... enkel nog wat geduld en hopelijk gezond blijven.
Quote
#37
(19 July 2022, 23:54)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook werd je belachelijk gemaakt omdat je na de officiële werkuren gratis bepaalde taken afwerkt of voorbereidingen doet.

Moet je natuurlijk nooit doen, uiteindelijk ben je altijd alleen maar een salarisnummer. Je leidinggevende lacht zich rot.  Dodgy

We dwalen af. Maar op zich heb je uiteraard helemaal gelijk. We werden enkel betaald volgens ons contract, dus voor de officiële 38 uren. Maar we kregen geen vergoeding voor de uren waarop we, van thuis uit, bepaalde taken afwerkten of voorbereidden (tenzij wat recup indien het officiële opdrachten betrof). Reden: we (en ik spreek ook in naam van collega's) deden dit uit eigen initiatief, zonder dat dit opgelegd werd door de leidinggevende. We waren helemaal niet verplicht om dat te doen. Maar we hadden de keuze: ofwel ons echt houden aan de 38 uren maar dan wel een slecht gevoel - en zelfs stress - omdat we de taken niet konden bolwerken, ofwel het veel beter gevoel dat we goed voorbereid voor de dag konden komen. Dat was ook afhankelijk van eenieders karakter en ingesteldheid. Op een maandelijkse grote vergadering werden de cijfers op tafel gegooid en kon eenieder maar uitleggen waarom bepaalde 'targets' niet gehaald werden. Wie niks extra gepresteerd had, zat daar dan in de spotlight met een rooie kop.
Leidinggevenden lachten zich niet rot als je na de officiële uren nog wat extra deed. Integendeel, ze zwegen, en gooiden nog wat (enigszins bedeesd) olie op het vuur door 's avonds nog mails te sturen en zelfs werknemers te bellen met extra vragen. 
Of we dit deden als makke schapen? Neen, helemaal niet. Die mistoestand werd meermaals aangekaart, en zelfs fel. Maar we kregen dan telkens het antwoord dat de hoogste directie die targets oplegt, en dat de directe leidinggevenden zelf afgerekend werden als bepaalde doelen niet gehaald werden. In periodes dat het economisch wat minder ging, was er zelfs een aanwervingsstop en kregen sommigen extra taken omdat anderen het schip verlieten. Het grootst aantal 'crashes' en burn outs manifesteerden zich trouwens bij die directe leidinggevenden. 
Ik wil zeker niet klagen of de zielepoot uithangen, maar ik weet dat ik veel te veel gewerkt heb in verhouding tot mijn loon. En met dit alles wil ik maar aangeven dat het gemakkelijk praten is voor iemand die niet in die situatie zit. Als oudere werknemer heb je bovendien veel minder alternatieven om zomaar naar een andere job over te stappen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#38
(19 July 2022, 23:54)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook werd je belachelijk gemaakt omdat je na de officiële werkuren gratis bepaalde taken afwerkt of voorbereidingen doet.

Moet je natuurlijk nooit doen, uiteindelijk ben je altijd alleen maar een salarisnummer. Je leidinggevende lacht zich rot.  Dodgy

Kan ook een reden zijn dat hier zo veel Belgen werken ,of je hier nu naar de Artsenpost -Tandarts - Ziekenhuis enz
de kans is zeer groot dat je geholpen wordt door een Belg ,maar daar is  niks mis mee ,die mensen werken voor
zo ver ik weet voortreffelijk
Quote
#39
@Vlagreco, ik herken je situatie, want zit ook in zo'n soort situatie. En ik erken ook volmondig dat dit voor sommige mensen heel erg moeilijk kan zijn. Ik werk voor een Belgisch bedrijf. Heb gisteren onze (nieuwe) manager in een gesprek weer eens duidelijk gemaakt dat ik stipt de 40 uren werk en dat die ingaan op het moment dat ik mijn autoportier open doe. (Werk in de buitendienst). Ik voel mijzelf niet bezwaard om hem ook aan te geven dat de manier van communiceren niet klopt en wat je van een leidinggevende mag verwachten. Dat stel ik ook op schrift en gaat ook naar hoofd HR en management. Targets geef ik standaard terug, omdat het bedrijf zijn ICT niet op orde heeft. (Dat zijn ze niet gewend, want de bedienden zeggen meestal "ja en amen"). En ja, ik ben ook de generatie die al tegen de pensioendatum gaat aanhikken over een aantal jaren. Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik te oud ben geworden om me nog iets aan te trekken van wat mijn leidinggevenden of bepaalde collega's van me vinden. Ik kan je zeggen, dat lucht heerlijk op! Mijn waardigheid en geluk is belangrijker dan een job. Ik ben van mening dat alles van twee kanten moet komen en niet alleen van de medewerker, "voor wat hoort wat". Maar respect voor de uren die je maakt, is eigenlijk niet meer van deze tijd.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#40
(20 July 2022, 15:21)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Vlagreco, ik herken je situatie, want zit ook in zo'n soort situatie. En ik erken ook volmondig dat dit voor sommige mensen heel erg moeilijk kan zijn. Ik werk voor een Belgisch bedrijf. Heb gisteren onze (nieuwe) manager in een gesprek weer eens duidelijk gemaakt dat ik stipt de 40 uren werk en dat die ingaan op het moment dat ik mijn autoportier open doe. (Werk in de buitendienst). Ik voel mijzelf niet bezwaard om hem ook aan te geven dat de manier van communiceren niet klopt en wat je van een leidinggevende mag verwachten. Dat stel ik ook op schrift en gaat ook naar hoofd HR en management. Targets geef ik standaard terug, omdat het bedrijf zijn ICT niet op orde heeft. (Dat zijn ze niet gewend, want de bedienden zeggen meestal "ja en amen"). En ja, ik ben ook de generatie die al tegen de pensioendatum gaat aanhikken over een aantal jaren. Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik te oud ben geworden om me nog iets aan te trekken van wat mijn leidinggevenden of bepaalde collega's van me vinden. Ik kan je zeggen, dat lucht heerlijk op! Mijn waardigheid en geluk is belangrijker dan een job. Ik ben van mening dat alles van twee kanten moet komen en niet alleen van de medewerker, "voor wat hoort wat". Maar respect voor de uren die je maakt, is eigenlijk niet meer van deze tijd.

@JohanV, alles hangt af van de bedrijfsvorm waarin je functioneert. Een van de vele opleidingen die ik ooit volgde, ging over verschillen in bedrijfscultuur. Er bestaan o.a. sterk hiërarchische ondernemingen, marktgerichte culturen, innovatieve culturen, enz... waarin de communicatie zeer sterk kan verschillen naargelang de al dan niet mogelijke inspraak van medewerkers. Bij een autoritair management (en zo bestaan er echt heel wat!) is overleg van 'onder' uit niet vanzelfsprekend. Ik heb het gevoel dat Nederlandse bedrijven misschien iets meer een horizontale gesprekscultuur toepassen (of dogen), in vergelijking met sommige Belgische bedrijven waar de communicatie top -> bottom blijft verlopen.
Jouw verhaal, over het lijstje dat je aan jouw nieuwe manager bezorgd hebt, en dat je je niets meer aantrekt over wat je leidinggevenden en bepaalde collega's van jou vinden, zou moeilijk aanvaardbaar zijn in de bedrijfsorganisatie waar ik een 'radertje in een grote machine' betekende. Bovendien verliep niet alles zo duidelijk eenlijnig: men gaf je de indruk dat je een en ander te vertellen had, en dat je voor hen zelfs belangrijk was, maar als puntje bij paaltje kwam, moest je quasi perfect de door hen uitgestippelde lijn volgen, zonder al te veel interpretatie voor een eigen ingeslagen zijpaadje. Tijdens een vergadering werd het eigen voorstel wel aanhoord, en men knikte ogenschijnlijk positief, en "men nam het mee". Maar uiteindelijk veranderde er niks aan hun grote strategie vol targets en bloemige communicatie (vooral naar de buitenwereld).

Ik kan er boeken over schrijven, en uren over vertellen, maar da 's wellicht niet de bedoeling van deze draad. Maar ik vind het wel een interessant thema. Ik vermoed dat de bedrijfsculturen in Griekenland ook nog heel anders zijn dan in onze Lage Landen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken werken (bijna) het langst Ger 2 2.807 06 August 2013, 20:49
Laatste bericht: ElsR
  zwart werken Arthur 18 12.110 30 June 2013, 07:59
Laatste bericht: Wick
  werken ergens in Griekenland cora 7 6.925 03 June 2012, 08:32
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)