Fodelianakis olijfolie                 
hogere prijzen Griekenland
#1
Hallo , ik heb gelezen dat de prijzen in Griekenland dit jaar aardig zijn gestegen tov afgelopen jaren met name de huurprijzen voor een auto kan iemand dit bevestigen ? wij huurden al jaren een auto bij een bedrijf op Samos en betaalden vorig jaar nog 27 euro per dag voor 10 dagen , nu heeft dat bedrijf de huurprijs verhoogd naar 40 euro per dag voor 10 dagen dat is een stijging van bijna 50 % ......
Quote
#2
(04 August 2022, 19:13)kokkari2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo , ik heb gelezen dat de prijzen in Griekenland dit jaar aardig zijn gestegen tov afgelopen jaren met name de huurprijzen voor een auto kan iemand dit bevestigen ? wij huurden al jaren een auto bij een bedrijf op Samos en betaalden vorig jaar nog 27 euro per dag voor 10 dagen , nu heeft dat bedrijf de huurprijs verhoogd naar 40 euro per dag voor 10 dagen dat is een stijging van bijna 50 % ......

Dit klopt wel maar ik heb ervaren dat shoppen loont. Zo vond ik een verhuurder welke in september op Karpathos nog gewoon €25,- per dag rekent terwijl anderen 50 tot 100% duurder zijn. Er lijken minder auto's te zijn.
Quote
#3
(04 August 2022, 19:13)kokkari2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo , ik heb gelezen dat de prijzen in Griekenland dit jaar aardig zijn gestegen tov afgelopen jaren met name de huurprijzen voor een auto kan iemand dit bevestigen ? wij huurden al jaren een auto bij een bedrijf op Samos en betaalden vorig jaar nog 27 euro per dag voor 10 dagen , nu heeft dat bedrijf de huurprijs verhoogd naar 40 euro per dag voor 10 dagen dat is een stijging van bijna 50 % ......

Ik heb afgelopen weekend een wagen geboekt bij Samos Car Rentals in Pythagorio voor gebruik in september. De prijs was 90 Euro voor 3 dagen All In (verzekeringen voor alles inbegrepen zonder eigen risico en/of waarborg). Het voertuig wordt geleverd bij aankomst van de ferry.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik zou zeggen: vraag eens een offerte aan bij hen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
(04 August 2022, 21:46)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 August 2022, 19:13)kokkari2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo , ik heb gelezen dat de prijzen in Griekenland dit jaar aardig zijn gestegen tov afgelopen jaren met name de huurprijzen voor een auto kan iemand dit bevestigen ? wij huurden al jaren een auto bij een bedrijf op Samos en betaalden vorig jaar nog 27 euro per dag voor 10 dagen , nu heeft dat bedrijf de huurprijs verhoogd naar 40 euro per dag voor 10 dagen dat is een stijging van bijna 50 % ......

Ik heb afgelopen weekend een wagen geboekt bij Samos Car Rentals in Pythagorio voor gebruik in september. De prijs was 90 Euro voor 3 dagen All In (verzekeringen voor alles inbegrepen zonder eigen risico en/of waarborg). Het voertuig wordt geleverd bij aankomst van de ferry.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik zou zeggen: vraag eens een offerte aan bij hen.

Op Naxos vragen ze momenteel voor een kleine auto  84.61 euro per dag ,dat is het goedkoopste wat te vinden is
bij Hertz liggen de prijzen al boven de 100 euro en voor een E- Bike tussen 35 en 45 euro per dag  ,
Quote
#5
(04 August 2022, 19:13)kokkari2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo , ik heb gelezen dat de prijzen in Griekenland dit jaar aardig zijn gestegen tov afgelopen jaren met name de huurprijzen voor een auto kan iemand dit bevestigen ? wij huurden al jaren een auto bij een bedrijf op Samos en betaalden vorig jaar nog 27 euro per dag voor 10 dagen , nu heeft dat bedrijf de huurprijs verhoogd naar 40 euro per dag voor 10 dagen dat is een stijging van bijna 50 % ......

Ik denk dat je met die € 40,00 per dag in de huidige situatie een mooi prijsje hebt! Die € 27,00 per dag gaat het museum in en zullen we niet meer terug zien.  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Uit het D-GR-forum van vandaag (koekel vertaling):
Quote . .  Mijn dochter en haar vriend reizen in september naar de Cycladen.
De terugvlucht staat gepland voor het einde van de maand vanuit Santorini.
Aangezien we afgelopen september in bijna dezelfde periode op Santorini waren,
Ik keek of er een kamer was in ons toenmalige hotel in Fira.
Wat ik daar lees, maakt mijn gezicht rood van woede.
Vorig jaar betaalden we €245 voor drie nachten met ontbijt.
De prijs was de normale prijs op de homepage van de hotels.
Dit jaar wordt er voor drie dagen een prijs van € 1021 op de homepage geadverteerd.
Ik dacht dat het een vergissing was, maar op alle mogelijke boekingsportals wordt een
vergelijkbare of zelfs hogere prijs vermeld.
Dit is woeker voor mij.
Niemand zou daar moeten boeken. Maar helaas zullen er reizigers zijn die ervoor betalen. . .  Unquote.
Quote
#7
@Johannes: Vorig jaar wilden de uitbaters in zo'n kort mogelijke tijd veel mensen trekken. Er moest veel misgelopen omzet goed gemaakt worden. Maar veel mensen bleven toch nog weg ivm corona. Dus stuntprijzen (vorig jaar ook 15 dagen Corfu voor leuk prijsje gedaan  Wink ). Nu iedereen weer op vakantie wil en gaat krijg je veel vraag en dan knallen de prijzen weer omhoog. Zekers op zo'n toeristisch eiland als Santorini. Vraag en aanbod ( en kunstmatig gecreëerde schaarste).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Als er in Nederland een inflatie is van 10% zal het dan in Griekenland minder zijn?
Soms komt het mij voor dat de mensen denken dat het in Griekenland niets kost, ja alleen de zon gaat voor niets op.
Ook in Griekenland rijzen de prijzen de pan uit en dat komt ook daar hard aan. Gelukkig dat ze zelf dan nog een groente tuintje hebben
want wat al in de winkels ligt is bijna niet meer te betalen. 
Nee het wordt er niet beter op en ik hoop dat het gedonder in de wereld snel ophoud.

Fijn weekend,

Dick
Quote
#9
(05 August 2022, 13:16)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nee het wordt er niet beter op en ik hoop dat het gedonder in de wereld snel ophoud.

Ik vrees ervoor, als je hoort dat China vervelend gaat doen tegen Taiwan...
Quote
#10
Precies, Dick. Het wordt overal duurder. Maar die tarieven op Santorini slaan natuurlijk nergens op.
Quote
#11
(05 August 2022, 17:28)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Precies, Dick. Het wordt overal duurder. Maar die tarieven op Santorini slaan natuurlijk nergens op.

Die tarieven krijg je door overhyping en omdat er nog steeds voldoende zijn die er niet om malen om dit te betalen.
Het wordt inderdaad overal iets duurder maar ik moet zeggen dat het best meeviel toen wij in april/mei in Griekenland waren. Zeker als je dat gaat vergelijken met de stijgingen die ik bij ons zie. Overigens verblijven wij in september en oktober in een aantal accommodaties waar we vorig jaar ook verbleven en de dagprijs is dezelfde als vorig jaar.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
(05 August 2022, 17:28)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Precies, Dick. Het wordt overal duurder. Maar die tarieven op Santorini slaan natuurlijk nergens op.
Santorini en Mykonos is een verzameling van oplichters en dierenbeulen dat heeft niks met de rest van Griekenland te doen gelukkig
wij hebben op beide eilanden een overnachting gehad voor we de volgende dag naar Naxos vertrokken ,maar dat was de eerste en
tevens de laatste keer ,ze proberen je van alle kanten op te lichten  ,hopelijk gebeurd dat niet op de andere Cycladen ,
Quote
#13
(05 August 2022, 17:28)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Precies, Dick. Het wordt overal duurder. Maar die tarieven op Santorini slaan natuurlijk nergens op.

Santorini heeft een naam en iedereen wil er naar toe en waar veel vraag is betaald de hoofdprijs. Daarbij denk ik dat ze het nog exclusief willen houden.
Zelf hoef ik er niet naar toe.

Fijne dag,

Dick
Quote
#14
(06 August 2022, 10:02)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 August 2022, 17:28)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Precies, Dick. Het wordt overal duurder. Maar die tarieven op Santorini slaan natuurlijk nergens op.

Santorini heeft een naam en iedereen wil er naar toe en waar veel vraag is betaald de hoofdprijs. Daarbij denk ik dat ze het nog exclusief willen houden.
Zelf hoef ik er niet naar toe.

Fijne dag,

Dick
En het grootste probleem zijn de vele  cruisschepen die tegenwoordig haast allemaal  ALL_Inn geboekt zijn ,dus die komen
van boort met  de lunch en drinken ,die verteren praktisch niks ,en lopen eigenlijk alleen maar in de weg ,dus moeten ze het
geld ergens anders halen ,en dat gaat niet altijd volgens de regels hebben wij ondervonden ,toen wij van boord kwam stonden er shuttle busje
met de prijskaart 15 euro naar het vliegveld  ,ik betaalde met een briefje van 50 euro en stond te wachten op mijn20 euro wat hij zgn vergeten
was  om maar iets te noemen
Quote
#15
Santorini en Mykonos zijn typisch eilanden voor de rich and famous en voor mensen die graag gezien willen worden. Vergelijkbaar met Ibizagangers. Terecht dat de neringdoenenden daar van willen profiteren en daar een flink prijskaartje aan hangen. Gelukkig zijn er nog tal van andere eilanden die net zo mooi zijn en nog niet zijn verpest door de dikke portemonnees.
Quote
#16
(06 August 2022, 16:21)Pieter schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Santorini en Mykonos zijn typisch eilanden voor de rich and famous en voor mensen die graag gezien willen worden. Vergelijkbaar met Ibizagangers. Terecht dat de neringdoenenden daar van willen profiteren en daar een flink prijskaartje aan hangen. Gelukkig zijn er nog tal van andere eilanden die net zo mooi zijn en nog niet zijn verpest door de dikke portemonnees.

Klopt Pieter en veel van die eilanden zijn zeer goed te bereiken via een binnenlandse vlucht of anders met de ferry vanaf
Athene  ,zo vlogen wij de laatste jaren vanaf Brussel met Aegean air naar Athene en met een binnenlandse vlucht met olympick naar
naxos ,soms met een overnachting in Rafina als dat nodig was
Quote
#17
(07 August 2022, 06:02)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klopt Pieter en veel van die eilanden zijn zeer goed te bereiken via een binnenlandse vlucht of anders met de ferry vanaf
Athene  ,zo vlogen wij de laatste jaren vanaf Brussel met Aegean air naar Athene en met een binnenlandse vlucht met olympick naar
naxos
,soms met een overnachting in Rafina als dat nodig was

Zo doen wij het ook al enkele jaren (voor en na de corona break). Vorige jaar via Athene naar Samos, dit voorjaar naar Naxos, begin september naar Leros en dan eilandhoppen. ook de terugvluchten gaan dan van een eiland via Athene. Mykonos en Santorini zijn absoluut geen must. Ben op beide 1 maal geweest en dat het. Ook Kreta hoeft (na een aantal malen) niet echt meer. Wij zijn vooral favoriet geworden van de kleinere eilanden waar in voor- en najaar minder toeristen zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(07 August 2022, 19:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 August 2022, 06:02)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klopt Pieter en veel van die eilanden zijn zeer goed te bereiken via een binnenlandse vlucht of anders met de ferry vanaf
Athene  ,zo vlogen wij de laatste jaren vanaf Brussel met Aegean air naar Athene en met een binnenlandse vlucht met olympick naar
naxos
,soms met een overnachting in Rafina als dat nodig was

Zo doen wij het ook al enkele jaren (voor en na de corona break). Vorige jaar via Athene naar Samos, dit voorjaar naar Naxos, begin september naar Leros en dan eilandhoppen. ook de terugvluchten gaan dan van een eiland via Athene. Mykonos en Santorini zijn absoluut geen must. Ben op beide 1 maal geweest en dat het. Ook Kreta hoeft (na een aantal malen) niet echt meer. Wij zijn vooral favoriet geworden van de kleinere eilanden waar in voor- en najaar minder toeristen zijn.

Onze laatste vakantie samen hadden we alleen de vlieg tickets geboekt maar zijn wel op Naxos - Amorgos en Donoussa
geweest ,het vinden van een slaapplaats was geen probleem ,maar dat was wel eind September begin october ,en vooral
Donoussa heeft ons zeer verrast ,daar heeft de tijd stil gestaan lijkt het wel ,wij vonden het daar geweldig ,zo heeft ieder
zijn voorkeur blijkbaar
Quote
#19
(08 August 2022, 07:33)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onze laatste vakantie samen hadden we alleen de vlieg tickets geboekt maar zijn wel op Naxos - Amorgos en Donoussa
geweest ,het vinden van een slaapplaats was geen probleem ,maar dat was wel eind September begin october ,en vooral
Donoussa heeft ons zeer verrast ,daar heeft de tijd stil gestaan lijkt het wel ,wij vonden het daar geweldig ,zo heeft ieder
zijn voorkeur blijkbaar

Donoussa heeft ons ook verrast dit voorjaar. In die zin dat we volgend jaar teruggaan maar iets langer dan we er dit jaar waren. Ook buiten de Cycladen zijn er een aantal kleine eilandjes die ons zeer bevallen zoals Agathonissi en Lipsi. Naar Lipsi gaan we straks in september al voor de 3de maal. Opvallend op die kleine eilandjes is de vriendelijkheid van de lokale bevolking. Iedereen begroet je dagelijks en na 2 dagen voelt het aan alsof je al bij de lokale gemeenschap hoort.
En om on topic te blijven. Toen ik eerder dit jaar informeerde voor ons verblijf in Agathonissi en Lipsi was het antwoord simpel: "Zelfde prijs als vorig jaar. Is dat OK? Het hoeft geen betoog dat het OK was voor ons. Tweede vraag van mij was: "Hoef je een voorschot?" Antwoord: "Neen, dat is niet nodig. Tot ziens in september."
Zeker als je buiten het hoogseizoen gaat vind ik de sfeer daar veel relaxter dan op de grotere eilanden. Men lijkt daar veel meer tevreden met wat men heeft. Stress, rat race en inhaligheid lijken wel begrippen die daar totaal onbekend zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
(08 August 2022, 11:51)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 August 2022, 07:33)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onze laatste vakantie samen hadden we alleen de vlieg tickets geboekt maar zijn wel op Naxos - Amorgos en Donoussa
geweest ,het vinden van een slaapplaats was geen probleem ,maar dat was wel eind September begin october ,en vooral
Donoussa heeft ons zeer verrast ,daar heeft de tijd stil gestaan lijkt het wel ,wij vonden het daar geweldig ,zo heeft ieder
zijn voorkeur blijkbaar

Donoussa heeft ons ook verrast dit voorjaar. In die zin dat we volgend jaar teruggaan maar iets langer dan we er dit jaar waren. Ook buiten de Cycladen zijn er een aantal kleine eilandjes die ons zeer bevallen zoals Agathonissi en Lipsi. Naar Lipsi gaan we straks in september al voor de 3de maal. Opvallend op die kleine eilandjes is de vriendelijkheid van de lokale bevolking. Iedereen begroet je dagelijks en na 2 dagen voelt het aan alsof je al bij de lokale gemeenschap hoort.
En om on topic te blijven. Toen ik eerder dit jaar informeerde voor ons verblijf in Agathonissi en Lipsi was het antwoord simpel: "Zelfde prijs als vorig jaar. Is dat OK? Het hoeft geen betoog dat het OK was voor ons. Tweede vraag van mij was: "Hoef je een voorschot?" Antwoord: "Neen, dat is niet nodig. Tot ziens in september."
Zeker als je buiten het hoogseizoen gaat vind ik de sfeer daar veel relaxter dan op de grotere eilanden. Men lijkt daar veel meer tevreden met wat men heeft. Stress, rat race en inhaligheid lijken wel begrippen die daar totaal onbekend zijn.
En je hebt ook geen auto nodig op die kleine eilandjes ,op agistri hebben we van het hele eiland te voet gelopen in 3 uur  , dus dat scheelt ook  in de portemonnee ,en ook
op Donoussa zie je bijna geen auto,s ,alleen de boeren zie je daar wel eens met een landbouw voertuig rijden
Quote
#21
Patrick ben t met je eens dat de sfeer op kleine eilanden anders is. Maar is dat niet vaak zo, in kleinere dorpen? Ik kom nu vaker in west NL en zie toch ook daar t verschil met de Achterhoek.
Zit trouwens net die namen van de eilanden die jij noemt hier op te lezen voor mn man....zegt ie"kserie avtis o kirios ti kanei".
( Die meneer weet wat ie doet)
Quote
#22
(08 August 2022, 22:04)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick ben t met je eens dat de sfeer op kleine eilanden anders is. Maar is dat niet vaak zo, in kleinere dorpen? Ik kom nu vaker in west NL en zie toch ook daar t verschil met de Achterhoek.
Zit trouwens net die namen van de eilanden die jij noemt  hier op te lezen voor mn man....zegt ie"kserie avtis o kirios ti kanei".
( Die meneer weet wat ie doet)

Inderdaad Nanny, mij komt dat evengoed voor hier op Kreta in de dorpen. Wij zijn opzoek naar een andere locatie op het eiland. We hebben ondertussen al héél wat afgereden en de mensen in de dorpen verrassen ons steeds met hun vriendelijkheid. Overal vind je norse personen, toen we laatst naar een huis gingen kijken zeiden we vriendelijk goeie dag tegen de naaste buurman, nou die was er blijkbaar niet van gediend, want keek ons maar nors aan en verdween terug in zijn huis zonder iets te zeggen. 
Dat de sfeer op de kleinere eilanden anders is dan op de grotere eiland zal wel kloppen maar dat heeft dan te maken omdat op de kleinere eilanden iedereen, iedereen kent. Het is toch iets specifieks voor Grieken denk ik (of misschien wel voor dit deel in Europa want in Kroatië is dat ook zo) dat ze altijd wel iemand kennen in die of dat dorp, ongeacht of het in hun regio is of aan de andere kant van het eiland. Éen grote familie en daar kan je (soms) deel van uitmaken.
Quote
#23
(09 August 2022, 10:41)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 August 2022, 22:04)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick ben t met je eens dat de sfeer op kleine eilanden anders is. Maar is dat niet vaak zo, in kleinere dorpen? Ik kom nu vaker in west NL en zie toch ook daar t verschil met de Achterhoek.
Zit trouwens net die namen van de eilanden die jij noemt  hier op te lezen voor mn man....zegt ie"kserie avtis o kirios ti kanei".
( Die meneer weet wat ie doet)

Inderdaad Nanny, mij komt dat evengoed voor hier op Kreta in de dorpen. Wij zijn opzoek naar een andere locatie op het eiland. We hebben ondertussen al héél wat afgereden en de mensen in de dorpen verrassen ons steeds met hun vriendelijkheid. Overal vind je norse personen, toen we laatst naar een huis gingen kijken zeiden we vriendelijk goeie dag tegen de naaste buurman, nou die was er blijkbaar niet van gediend, want keek ons maar nors aan en verdween terug in zijn huis zonder iets te zeggen. 
Dat de sfeer op de kleinere eilanden anders is dan op de grotere eiland zal wel kloppen maar dat heeft dan te maken omdat op de kleinere eilanden iedereen, iedereen kent. Het is toch iets specifieks voor Grieken denk ik (of misschien wel voor dit deel in Europa want in Kroatië is dat ook zo) dat ze altijd wel iemand kennen in die of dat dorp, ongeacht of het in hun regio is of aan de andere kant van het eiland. Éen grote familie en daar kan je (soms) deel van uitmaken.

Ik weet niet of dat nog zo is maar jaren geleden zowel op Skyros als op Kythira als je een wandeling maakte gegarandeerd
dat als er een auto langs kwam  stopte en vroeg of je een lift wilde ,maar dat is wel al zo,n 25 jaar geleden ,dus dat zal misschien
ook wel niet meer zo zijn
Quote
#24
Ja EL Greco, t zal ook meespelen dat je t op een eiland maar met elkaar moet zien te redden.
T kringetje is klein, en ok je kunt tegenwoordig vrij makkelijk t vliegtuig of de boot pakken en ergens anders naar toe, maar als t waait,
of als corona uitbreekt ;) kan dat ook soms zomaar niet. Ik denk wel dat dit toch van invloed is op t doen en en laten van mensen.
Vaak zijn hier de buren ook familie, of peetfamilie, of collegas etc.....Dat maakt de sociale controle sterker.
Quote
#25
(09 August 2022, 10:57)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 August 2022, 10:41)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick ben t met je eens dat de sfeer op kleine eilanden anders is. Maar is dat niet vaak zo, in kleinere dorpen? Ik kom nu vaker in west NL en zie toch ook daar t verschil met de Achterhoek. Zit trouwens net die namen van de eilanden die jij noemt  hier op te lezen voor mn man....zegt ie"kserie avtis o kirios ti kanei".
( Die meneer weet wat ie doet)
Ik weet niet of dat nog zo is maar jaren geleden zowel op Skyros als op Kythira als je een wandeling maakte gegarandeerd
dat als er een auto langs kwam  stopte en vroeg of je een lift wilde ,maar dat is wel al zo,n 25 jaar geleden ,dus dat zal misschien
ook wel niet meer zo zijn

Nanny, dat is een mooi compliment van je man. Zeg hem maar efcharisto van mij. Maar dat zal wel kloppen van die kleinere dorpen. Zelf ben ik ook opgegroeid in dergelijk klein dorp, maar dat is intussen flink gegroeid en de mentaliteit lijkt me wel totaal veranderd.

metaxa, dat is op die kleine(re) eilanden nog steeds zo hoor. Op Samothraki werden we zo meegenomen van aan een bushalte met het bestelwagentje van een supermarktje en afgezet aan de haven waar we verbleven.
En vorig jaar was er een ander voorbeeld, niet van je een lift geven, maar iets anders. De bakkerij op Agathonisi was al gesloten toen we er aankwamen (om 10.30 's morgens) maar de buurvrouw van de bakker belde het winkeltje aan de haven om te vragen of ze nog brood hadden. En toen heeft de mevrouw van het winkeltje het laatste brood dat ze hadden opzij gelegd tot we er aankwamen.
En op Tilos vorig jaar wou de buschauffeur absoluut dat we bleven zitten toen we wilden afstappen 200m van het begin van een wandelpad. Hij wou ons eenvoudigweg afzetten aan het begin van het wandelpad.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
(09 August 2022, 13:18)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 August 2022, 10:57)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 August 2022, 10:41)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick ben t met je eens dat de sfeer op kleine eilanden anders is. Maar is dat niet vaak zo, in kleinere dorpen? Ik kom nu vaker in west NL en zie toch ook daar t verschil met de Achterhoek. Zit trouwens net die namen van de eilanden die jij noemt  hier op te lezen voor mn man....zegt ie"kserie avtis o kirios ti kanei".
( Die meneer weet wat ie doet)
Ik weet niet of dat nog zo is maar jaren geleden zowel op Skyros als op Kythira als je een wandeling maakte gegarandeerd
dat als er een auto langs kwam  stopte en vroeg of je een lift wilde ,maar dat is wel al zo,n 25 jaar geleden ,dus dat zal misschien
ook wel niet meer zo zijn
Is ook omgekeerd,... ikzelf als "buitenlandse" inwoner, neem de locals af en toe mee als ze boodschappen doen of willen terug keren huiswaarts. Is klein vissersdorpje en ze moeten dus regelmatig eens naar't stad (groot woord trouwens Tongue) om dingen te regelen of andere zaken te kopen. Dit bestond hier vroeger ook maar is jammer genoeg verdwenen en overgegaan in onveiligheid. 
Nanny, dat is een mooi compliment van je man. Zeg hem maar efcharisto van mij. Maar dat zal wel kloppen van die kleinere dorpen. Zelf ben ik ook opgegroeid in dergelijk klein dorp, maar dat is intussen flink gegroeid en de mentaliteit lijkt me wel totaal veranderd.

metaxa, dat is op die kleine(re) eilanden nog steeds zo hoor. Op Samothraki werden we zo meegenomen van aan een bushalte met het bestelwagentje van een supermarktje en afgezet aan de haven waar we verbleven.
En vorig jaar was er een ander voorbeeld, niet van je een lift geven, maar iets anders. De bakkerij op Agathonisi was al gesloten toen we er aankwamen (om 10.30 's morgens) maar de buurvrouw van de bakker belde het winkeltje aan de haven om te vragen of ze nog brood hadden. En toen heeft de mevrouw van het winkeltje het laatste brood dat ze hadden opzij gelegd tot we er aankwamen.
En op Tilos vorig jaar wou de buschauffeur absoluut dat we bleven zitten toen we wilden afstappen 200m van het begin van een wandelpad. Hij wou ons eenvoudigweg afzetten aan het begin van het wandelpad.
Quote
#27
Wij betaalden in juni 25 euro per dag (1 week) op Samos, Votsalakia bij Hermes autoverhuur, levert ook af op het vliegveld. Juni zal het ws goedkoper zijn dan nu, maar het is het proberen waard. Ik weet wel dat veel verhuurders de afgelopen 2 jaar auto's hebben moeten verkopen, door kosten te drukken en nu het probleem hebben dat ze slecht kunnen terugkopen of tegen hele hoge prijzen. Het aanbod is daardoor lager, dus zullen de prijzen stijgen. (dat is hier ook zo helaas)
Quote
#28
Kimolos, mijn favoriete eilandje, is nu nog precies zo als het kennelijk op veel Griekse eilanden 20 jaar geleden was. Ik was er weer deze zomer en het was er weer heerlijk, rustig en vredig. Ik kreeg ook regelmatig een lift als ik onderweg was. Ik hoefde soms maar even stil te staan,  en de auto stopte om te vragen of ik een lift wilde. Eén keer zelfs een man op een aftandse brommer, maar dat aanbod heb ik vriendelijk afgeslagen. Ik ben er nu vier jaar achtereen geweest, en ieder jaar is er niets veranderd. Nog steeds dezelfde buschauffeur, dezelfde taxichauffeuse en dezelfde oude mannen en vrouwen voor hun huisjes op het stoepje. Ik dacht dat het nu echt de laatste keer was dat ik naar Kimolos ging, maar ik denk er nu al weer over om volgend jaar weer terug te gaan. Hotel Thalasea met 11 kamers, met elk hun eigen terrasje, waar ik altijd verblijf, is een oase van rust, 100 meter van zee, en vriendelijke mensen.
Quote
#29
(10 August 2022, 10:46)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kimolos, mijn favoriete eilandje, is nu nog precies zo als het kennelijk op veel Griekse eilanden 20 jaar geleden was. Ik was er weer deze zomer en het was er weer heerlijk, rustig en vredig. Ik kreeg ook regelmatig een lift als ik onderweg was. Ik hoefde soms maar even stil te staan,  en de auto stopte om te vragen of ik een lift wilde. Eén keer zelfs een man op een aftandse brommer, maar dat aanbod heb ik vriendelijk afgeslagen. Ik ben er nu vier jaar achtereen geweest, en ieder jaar is er niets veranderd. Nog steeds dezelfde buschauffeur, dezelfde taxichauffeuse en dezelfde oude mannen en vrouwen voor hun huisjes op het stoepje. Ik dacht dat het nu echt de laatste keer was dat ik naar Kimolos ging, maar ik denk er nu al weer over om volgend jaar weer terug te gaan. Hotel Thalasea met 11 kamers, met elk hun eigen terrasje, waar ik altijd verblijf, is een oase van rust, 100 meter van zee, en vriendelijke mensen.

Wij zijn er een dagje geweest met het pontje van  Milos ,maar toen wij op een strandje wilden wandelen kwam er een Griek
ons vertellen dat we moesten oppassen voor  giftige slangen die daar zaten ,ja toen was voor ons   de lol er wel af en zijn we
maar terug gekeerd naar Milos ,ik weet niet of dat verhaal klopt van deze Griekse man
Quote
#30
Ik ben nog nooit een (giftige) slang tegengekomen op Kimolos, ook niet op het strand, alleen hagedisjes. Al zei een Griekse vriendin in het hotel waar ik verbleef, dat ik op moest passen voor slangen toen ik ging wandelen meer in het binnenland. Maar je laat je toch niet meteen afschrikken door één opmerking van één persoon? Op Milos en andere eilanden kan je ook slangen tegenkomen hoor. Dan kan je overal wel wegblijven.
Quote
#31
Er zitten schuwe adders.
The viper, nicknamed ”therio” (monster), is limited to the islands Milos, Kimolos, Polyaigos and Sifnos. It is brown and grey and about one metre long. Its head does not have the characteristic ridge of other viper species. It is worth noting that it is a shy creature which  will usually flee as soon as it senses a human presence. They are, however, venomous and you should be careful  not to step on one by accident. They can even be deadly for young children or allergic people. During  spring and  autumn they lie on rocks in the sun, while in the summertime they spend most of the day hiding.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
In Afisos stikte het ook van de slangen. Een zeer ervaren Belgisch echtpaar dat overal wandelde kwamen terug, dat ze nog nooit zoveel slangen gezien hadden. Toch maar niet meer gewandeld.
Quote
#33
(10 August 2022, 12:40)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Afisos stikte het ook van de slangen. Een zeer ervaren Belgisch echtpaar dat overal wandelde kwamen terug, dat ze nog nooit zoveel slangen gezien hadden. Toch maar niet meer gewandeld.

In twee weken Afissos en verder op de Pilion geen slang gezien ,wel lagen er op Chios wel  veel doodgereden
slangen op de weg ,maar die zijn wij onderweg ook wel op Naxos tegengekomen
Quote
#34
Wat kost zo,n slang nou per kilo in vergelijking met vorig jaar?
Quote
#35
(10 August 2022, 15:09)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




aWat kost zo,n slang nou per kilo in vergelijking met vorig jaar?

achtien euro
Quote
#36
Dat is nog steeds niet duur..
Quote
#37
(04 August 2022, 19:13)kokkari2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo , ik heb gelezen dat de prijzen in Griekenland dit jaar aardig zijn gestegen tov afgelopen jaren met name de huurprijzen voor een auto kan iemand dit bevestigen ? wij huurden al jaren een auto bij een bedrijf op Samos en betaalden vorig jaar nog 27 euro per dag voor 10 dagen , nu heeft dat bedrijf de huurprijs verhoogd naar 40 euro per dag voor 10 dagen dat is een stijging van bijna 50 % ......
De Hoge prijzen op de Cycladen eilanden houdt dat  veel Grieken Thuis blijven volgens Naxos Press
Quote
#38
(11 August 2022, 11:07)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Hoge prijzen op de Cycladen eilanden houdt dat  veel Grieken Thuis blijven volgens Naxos Press

Enkele dagen geleden heeft de burgemeester van o.a. Sifnos vooral de hoge prijzen voor ferrytickets aangeklaagd. Vooral door het monopolie van Seajets bij de hoge snelheid ferry's is er geen onderlinge competitie. Een enkeltje Piraeus-Sifnos bijvoorbeeld kost nu 71.70€ bij Seajets.
Er was deze week ook een interpellatie van de minister van scheepvaart en eilandenbeleid hoe hij de paradox kan uitleggen die zich voordoet met de schepen FESTOS PALACE en KNOSSOS PALACE van Minoan Lines waar de prijs van een economy ticket van Piraeus naar Milos dit jaar gestegen is tot 59 euro, terwijl het van Piraeus naar Kreta met dezelfde schepen slechts 42 euro kost terwijl de afstand dubbel zoveel zeemijl is.

(Beide schepen meren tijdens de maand augustus een aantal malen aan in Milos tijdens de tocht van Piraeus naar Kreta)

Volgens de minister is dit het gevolg is van de vrije concurrentie op de route Piraeus-Kreta. Over vrije concurrentie op de route Piraeus-Milos sprak hij niet. Die is er nochtans ook want Zante Ferries vaart ook 3 maal per week naar Milos en de prijs voor een ticket is 41,50€ bij hen wat dus bijna 1/3 goedkoper is dan Minoan Lines.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#39
Gisteren nog een staaltje van duur eten mogen meemaken. We gingen op de middag in Koutsounari iets eten bij Psaropoula. Mijn vrouw nam de Xtapódi. Onze verwondingen was groot toen ze het “hoofdgerecht” kwamen brengen. Een schoteltje met 2 niet al te grote armen/poten in olijfolie en een stukje citroen. Prijs, €12.00! Niets anders erbij, geen patatjes, geen rijst, geen kritaraki of groentjes.
Dus een octopus ? kost je €48…
Mijn goedgevulde spagetti/macaroni thalassa kostte €16,50 wat in deze regio een normale prijs is maar wel de duurste is van wat we hier al gegeten hebben.
Quote
#40
Een Voorbeeld uit Rhodos

2 cappuccino 8 euro ???
2 halve liters mythos bier 15 euro
Maar goed het is idd duurder geworden maar
We zijn weer lekker ff hier ,

Iedereen een warme vakantie groet
Peter en Roos
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Prijzen 2023 Goedas 16 3.334 09 September 2022, 11:45
Laatste bericht: Cretenzer
  Al wat bekend over de prijzen in Griekenland Kosta 9 2.586 13 June 2020, 17:03
Laatste bericht: El Greco
  Idiote prijzen op Krete Cornelius 49 11.836 14 June 2019, 16:26
Laatste bericht: Ger
  Trouwen Corfu - prijzen Corfiootje 9 5.147 19 June 2015, 02:21
Laatste bericht: Erwin
  prijzen hoogseizoen Arthur 20 8.642 09 March 2015, 14:28
Laatste bericht: chris
  Prijzen Pavlos1963 5 3.707 30 June 2013, 20:11
Laatste bericht: Barbaraki
  Lonen omlaag - Prijzen omhoog! Aleko 6 5.725 11 December 2012, 17:06
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)