de trend van take away drinks.....
#1
Vanmorgen zie ik er ook weer veel....mensen met van die plastic bekers, met koffie, smoothies of milkshakes....
Zittend op t muurtje, op n bankje,  op t trapje in mijn ingang ( Huh ) rondlopend, winkels binnengaand,
die bekers worden dan weer op bijv mijn glazen vitrine gezet...met kring achterlatend,
om een ring te passen of zo....druppels achtelatend op de tafelkleden die de buurvrouw verkoopt.
En volgende fase is de overvolle vuilnisbakjes, al komt de gemeente ze minstens 3 keer in de week leeeghalen.
Winkeliers hier doen net zo hard mee die bestellen ook elke koffie voor personeel in zon beker,
dus die bekers hebben dan ook nog weer zo n soort kartonnen doosje nodig om vervoerd te kunnen worden.
Ondertussen vragen we ons af hoe t moet met t milieu.....

Waarom gaan we niet meer aan n tafeltje zitten met een geblokt kleedje om een frappee uit n glazen glas te drinken?
Met een praatje van de ober dr bij?
Wat voegt t rondlopen met zon beker toe? Behalve vuilnis?
De trend zet bij mij in t dorp echt heel erg door....als je niet zon beker in de hand hebt hoor je dr niet meer bij lijkt t.

Het verhaal dat t materiaal biologisch afbreekbaar, of recyclebaar is gaat er bij mij nog niet echt in moet ik zeggen.
Om alles te vervoeren naar athene en daar nieuwe bekertjes te maken kost veel te veel.

Hoe is dit op andere plaatsen in Griekenland?
Quote
#2
Ik ga er eens aandacht aan schenken op mijn volgende bestemmingen.
Het is in ieder geval een trend waar ikzelf niet echt een gevolg aan geeft. Buiten de occasionele frappe aan boord van een ferry is dat zowat de enige keren dat ik het doe.

Zoals je zegt, Nanny, waarom gewoon geen drankje aan een tafeltje nuttigen?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Millennials en Generatie Z. Geen rust in de "donder", alles moet vlug vlug. Alles voor de buitenkant en voor op de "socials". Rustig zitten aan een tafel is voor de "oudere generatie". (Volgens mij behoor ik net nog tot de Babyboomers, dus excuus voor mijn kortzichtige blik). Wink  Rolleyes
Maar hier in NL is het niet anders hoor!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Hier,Apokoronas/kreta,zie ik het ook. Het verschijnsel was er al langere tijd, maar in coronatijd zijn veel zaken ingesprongen op afhalen en bezorgen.
Quote
#5
Ik denk dat corona daar ook zeker een rol in heeft gespeeld. Toch vind ik het ook wel Grieks. Ik kan me niet anders herinneren dan dat een taxichauffeur, een buschauffeur en bv iemand aan een balie een plastic beker met frappé had staan waar ze een ochtend mee deden :))
Quote
#6
(27 August 2022, 11:59)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Millennials en Generatie Z. Rustig zitten aan een tafel is voor de "oudere generatie".

Net zoals tafelen en dan met elkaar praten zonder constant met die telefoon bezig te zijn. Ik snap het al helemaal niet dat er zijn die met 2, 3 of 4 ergens gaan eten en dan gewoon niks zeggen tegen elkaar maar de hele tijd de telefoon ter hand hebben. En ieder jaar zie je dat er meer en meer zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Zeker heeft Corona n rol gespeeld. En ja de taxiechauffeurs hadden 10 jaar geleden ook al koffie in de auto bij zich.
 Met t verschil dat dat niet altijd n paieren beker was. Ook wel zo n tupperplastic beker die ze gewoon van thuis hadden.
 Nu is t geoon 100% van die wegwerp, en dan ook nog met deksel.....ook overbodig meestal.....
Quote
#8
En waar plassen al die mensen dan?
Quote
#9
(27 August 2022, 12:32)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En waar plassen al die mensen dan?

In die beker........  Big Grin
Quote
#10
(27 August 2022, 12:44)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 August 2022, 12:32)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En waar plassen al die mensen dan?

In die beker........  Big Grin

Lekker dan!
Quote
#11
(27 August 2022, 12:32)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En waar plassen al die mensen dan?

Inderdaad vragen ze dat vaak....hier zijn geeb public toilets in t dorp.
Quote
#12
(27 August 2022, 12:44)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 August 2022, 12:32)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En waar plassen al die mensen dan?

In die beker........  Big Grin

Gewoon langs de kant van de weg!   Cool
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
Ik blijf toch maar liever op mijn terrasje zitten....  Big Grin
Quote
#14
(27 August 2022, 15:43)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik blijf toch maar liever op mijn terrasje zitten....  Big Grin

Ahh, een collega BabyBoomer!  Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Ik zit momenteel op lefkas nikiana , daar ik steeds vroeg wakker ben doe ik steeds een flinke ochtendwandeling die ik graag onderbreek voor een helleniko. In de hoofdstraat zijn 3 broodjes / koffie bars en 1 gewoon kaffeneon. Eerst koop ik brood om dan ouderwetse helleniko te drinken bij die oudere dame van het kafeneon , wel ik zit daar steevast alleen terwijl het bij die 3 andere bars een komen gaan is van kartonnen bekers , zelfs de mensen die daar ter plaatse een ontbijtkoek eten krijgen hun koffie in wegwerbekers. Noem mij babyboomer of whatever , mijn heleniko in pannetje gekookt zou ik niet kunnen missen. Ik versta haar niet en zij mij niet , maar haar glimlach als ze mij smorgens ziet spreekt boekdelen
Quote
#16
Ook hier kan je in koffiezaakjes je eigen beker geven waar ze dan je koffie in doen. Geen enkel probleem.
Ik gebruik hier (in de auto) voor de frappé al jaren een stevige beker en een roestvrij stalen rietje en nog nooit heeft een zaakje geweigerd die te vullen.

Buiten de auto gaan we uiteraard op een terrasje zitten.
Hoe haal je het eigenlijk in je hoofd om met een beker in je hand te gaan shoppen.....

Maar goed, ik ben een Boomer.
Quote
#17
Tijdens onze Griekse lessen belde de leraar bij het begin van de les telkens naar zo'n delivery & take a way coffee shop. Tien minuten later stonden ze daar bij ons. Kostprijs was idem als bij het afhalen...omdat de leraar een gekend persoon is veronderstel ik. Hoezo bewust omgaan met het milieu?
Quote
#18
(27 August 2022, 20:21)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook hier kan je in koffiezaakjes je eigen beker geven waar ze dan je koffie in doen. Geen enkel probleem.
Ik gebruik hier (in de auto) voor de frappé al jaren een stevige beker en een roestvrij stalen rietje en nog nooit heeft een zaakje geweigerd die te vullen.

Buiten de auto gaan we uiteraard op een terrasje zitten.
Hoe haal je het eigenlijk in je hoofd om met een beker in je hand te gaan shoppen.....

Maar goed, ik ben een Boomer.
Hier zal ook niemand in die koffizaken moeilijk doen om een frappe in eigen beker te maken. Maar heb t nog niet zien gebeuren. Voor mn eigen sapje van de juicebar naast mijn winkel krijg ik gewoon hun glas, dat ik weer terugbreng, no de problem.  Ze kennen/respecteren mijn principes. 
Ik vind koffie / sap uit papier ook niet lekker, misschien is t idee....
Maar Xander helaas zijn jij en ik toch uitzonderingen.
En je wilt de mensen die met beker bijij binnenwandelen niet de kost geven.
Quote
#19
(27 August 2022, 23:34)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 August 2022, 20:21)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook hier kan je in koffiezaakjes je eigen beker geven waar ze dan je koffie in doen. Geen enkel probleem.
Ik gebruik hier (in de auto) voor de frappé al jaren een stevige beker en een roestvrij stalen rietje en nog nooit heeft een zaakje geweigerd die te vullen.

Buiten de auto gaan we uiteraard op een terrasje zitten.
Hoe haal je het eigenlijk in je hoofd om met een beker in je hand te gaan shoppen.....

Maar goed, ik ben een Boomer.
Hier zal ook niemand in die koffizaken moeilijk doen om een frappe in eigen beker te maken. Maar heb t nog niet zien gebeuren. Voor mn eigen sapje van de juicebar naast mijn winkel krijg ik gewoon hun glas, dat ik weer terugbreng, no de problem.  Ze kennen/respecteren mijn principes. 
Ik vind koffie / sap uit papier ook niet lekker, misschien is t idee....
Maar Xander helaas zijn jij en ik toch uitzonderingen.
En je wilt de mensen die met beker bijij binnenwandelen niet de kost geven.

In Nederland vind je vaak stickers op de deur die aangeven dat je niet met voedingswaren/dranken de zaak mag betreden. Goed initiatief wat mij betreft. Iets voor jou Nanny?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#20
@ roefke: ik ben benieuwd: wat is een helleniko/heleniko?
Quote
#21
(28 August 2022, 10:19)Piepa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ roefke: ik ben benieuwd: wat is een helleniko/heleniko

Piepa, een helleniko is een griekse koffie (gemalen bonen in een koperen pannetje aan de kook gebracht - even in het kort)
Quote
#22
(28 August 2022, 10:55)JipJipster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 August 2022, 10:19)Piepa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ roefke: ik ben benieuwd: wat is een helleniko/heleniko

Piepa, een helleniko is een griekse koffie (gemalen bonen in een koperen pannetje aan de kook gebracht - even in het kort)

En als je een goede koperen wil hebben, het Griekse Huis in Tilburg!  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#23
Inderdaad een goeie tip Johan V, ik heb dan zoietsdat zijn toch soort v ongeschreven regels? Maar blijkbaar nodig.
En al helemaal als t om kleine kinderen gaat, jaar of 3
Dat ijs smelt sneller dan ze kunnen eten ....en lekt dus....

Maar goed t is de tijdvan het jaar, dat ik wat minder kan hebben/me afvraag of ik raar ben.
Gisteren meisje van goed 20 met donker dik haar tot op dr billen, komt binnen zit datik n grote spiegel heb.
Ploft haar tas neer, pakt een borstel, gaat uitgebreid dr haar borstelen, echt met hoofd naar beneden, heel uitgebreid. Moeder stond erbij en keek er naar.
Ik zou dat zelf nooit doen, ook niet denken, en ook niet mijn dochters toelaten dat te doen. Maar ben zo verbrouwereerd dat ik alleen met grote ogen sta te kijken, niks kan uitbrengen.

Een ander groepje zit op mijn stoepje, 3op een rij,blokkeren de ingang, zeg maar van de stoep die ik huur, waarmn tafeltjes op staan. Worden blikjes cola uitgedeeld, zetten grote tassen naast zich. Een van de tassen volt tegen t blikje dat gelijk half leeg loopt. Iedereen blijft rustig zitten, de plas blijftliggen, dat
maakt mij dan ergboos. Lukt me ook niet om dan rustigte zeggen dat ditniet kan. Mensen gingen wel weg, sorrykon er zelfs niet af....
Quote
#24
Nou Nanny als ik dat zo lees dan denk ik:vooruit met dat bord,heb geen idee hoe je winkel is,kan er alleen maar naar gissen,maar dan maar niet zo gastvrij,men vraagt er toch om?
Quote
#25
(28 August 2022, 13:33)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar goed t is de tijdvan het jaar, dat ik wat minder kan hebben/me afvraag of ik raar ben.
Gisteren meisje van goed 20 met donker dik haar tot op dr billen, komt binnen zit datik n grote spiegel heb.
Ploft haar tas neer, pakt een borstel, gaat uitgebreid dr haar borstelen, echt met hoofd naar beneden, heel uitgebreid. Moeder stond erbij en keek er naar.
Ik zou dat zelf nooit doen, ook niet denken, en ook niet mijn dochters toelaten dat te doen. Maar ben zo verbrouwereerd dat ik alleen met grote ogen sta te kijken, niks kan uitbrengen.

Een ander groepje zit op mijn stoepje, 3op een rij,blokkeren de ingang, zeg maar van de stoep die ik huur, waarmn tafeltjes op staan. Worden blikjes cola uitgedeeld, zetten grote tassen naast zich. Een van de tassen volt tegen t blikje  dat gelijk half leeg loopt. Iedereen blijft rustig zitten, de plas blijftliggen, dat
maakt mij dan ergboos. Lukt me ook niet om dan rustigte zeggen dat ditniet kan. Mensen gingen wel weg, sorrykon er zelfs niet af....

Het gedrag van veel mensen laat veel te wensen over. En als je daar een opmerking over maakt wordt je nog eens uitgescholden ook.
Ik zag laatst een video van een Amerikaans koppel dat vorig jaar naar Duitsland gaan wonen is. Die hadden hun kinderen moeten leren om op zitjes te blijven zitten en niet de hele tijd rond te hollen en ook niet te roepen naar elkaar maar iets zachter te praten, als ze in Duitsland met de trein reisden. Dat hadden die ouders dus ervaren als een cultuurschok !!!
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
(28 August 2022, 13:33)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




...

...
Gisteren meisje van goed 20 met donker dik haar tot op dr billen, komt binnen zit datik n grote spiegel heb.
Ploft haar tas neer, pakt een borstel, gaat uitgebreid dr haar borstelen, echt met hoofd naar beneden, heel uitgebreid. Moeder stond erbij en keek er naar.
...

Een ander groepje zit op mijn stoepje, 3op een rij,blokkeren de ingang, zeg maar van de stoep die ik huur, waarmn tafeltjes op staan. Worden blikjes cola uitgedeeld, zetten grote tassen naast zich. Een van de tassen volt tegen t blikje  dat gelijk half leeg loopt. Iedereen blijft rustig zitten, de plas blijftliggen, dat
maakt mij dan ergboos. Lukt me ook niet om dan rustigte zeggen dat ditniet kan. Mensen gingen wel weg, sorrykon er zelfs niet af....

En dat laat je allemaal gebeuren?

Laat me raden: dat zal je van je eigen kids nooit gepikt hebben.   Big Grin  

Grenzen stellen, ook aan (potentiële) klanten.   Angry  scheld  Rodekaart     Wink 
Vergeet niet dat bijvoorbeeld ouders dat zelf niet durven en blij zijn als een ander het voor ze doet. Dat hoor je aan hun reactie.
Negatieve reacties zal je vast ook krijgen, maar die worden zeker in jou situatie ook opgevangen door (potentiële) klanten die daar vervolgen al dan niet op reageren. Dat hoeft niet verbaal te zijn, maar ze pikken het wel op en/of komen ze juist je winkel in.

Ik snap dat het soms lastig is, zeker als het heet is in het hoogseizoen.
Een sticker zoals werd aangeraden, o.i.d. zou ik zeker doen, al zien velen die vast niet. Je kan ze er dan zonder (veel) woorden er op wijzen.

Wellicht iets om met je collega's in de straat te bespreken. Na een week evalueren en al dan niet iets aanpassen.

Succes!
Quote
#27
Haha alsof jullie met mijn man in beraad zijn geweest, die zegt nelijk precies wat jullie zeggen. 
Moet erwel bij zeggen dat dit soort dingen niet t hele seizoen elke dag voorkomen. Het is vooral hoogseizoen, dit jaar extreem druk, dus vaker.....
Mijn lontje is wat korter nu en t stoort me nu ook  meer.
Ik zal idd moeten leren iets meer op mn strepen te staan. 
Had ik mijn man ook al beloofd, hij zegt sneller iets, maar wel vriendelijk, wat de juiste manier is.
Quote
#28
Net vandaag sta ik op en wat staat er op de vensterbank van onze badkamer hier in lefkas : zelfs te lui om 5 meter tot dichtsbijzijnde vuilbak te wandelen gggrrr  Sad
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
Herkenbaar Roefke, ik vind ook overal van dat soort souvenirs.
Quote
#30
Niet enkel in Griekenland, maar ook in België (en wellicht ook in Nederland en in sommige andere West-Europese landen) wordt rommel zomaar op straat, en zelfs in voortuintjes, achteloos weggegooid.
Hoe dikwijls dat ik op de parking voor onze woning, en zelfs in onze voortuin, allerhande rommel moet opruimen... om soms moedeloos van te worden. Vooral lege blikjes van frisdranken en bier, maar ook lege pakjes van sigaretten, en andere restanten.

Om terug te komen op het onderwerp:
Niks heerlijker om de koffie (of om het even welk drankje) te nuttigen op het terrasje van een horecazaak. En intussen het voorbijgaand volk gade te slaan. Of, zoals in Griekenland, te genieten van de mooie omgeving. Dan gaat het niet enkel over het drankje op zich, maar vooral om indrukken op te doen van het Grieks leven (en het toerisme) en alles wat er omheen draait.
Een koffie in een bekertje zouden we enkel eens uitzonderlijk meenemen naar onze kamer, indien we daar geen koffiefaciliteit hebben, en zin hebben om daar bijvoorbeeld een snack met koffie te nuttigen op ons terras. Nadien het leeg bekertje uiteraard netjes in de vuilnisemmer.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#31
Ik wil hier op inhaken met een ander item wat in de buurt komt.
Ik zie heel veel flessen met nog redelijk veel water er in waar de dop er op zit.
Deze worden in de vuilnisbak gegooid.
Dit is gewoon verspilling van water.
Ik kom er dagelijks (alleen ik) zeker 20 tegen.
Die dop haal ik eraf en dan gooi ik het water bij de planten.

De doppen die leveren trouwens geld op voor goede doelen.
Quote
#32
hier in het dorp krijg ik elke dag een glazen fles met water bij de koffie. Alle Grieken krijgen een plastic flesje.....
Op mijn vraag waarom dat is kreeg ik het antwoord dat de Grieken een plastic flesje water decadent vinden en een glazen fles vinden ze maar niks. Horeca gaat daar helaas in mee....
Quote
#33
(29 August 2022, 14:58)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hier in het dorp krijg ik elke dag een glazen fles met water bij de koffie. Alle Grieken krijgen een plastic flesje.....
Op mijn vraag waarom dat is kreeg ik het antwoord dat de Grieken een plastic flesje water decadent vinden en een glazen fles vinden ze maar niks. Horeca gaat daar helaas in mee....

Wat een onzinverhaal. In heel veel taverna's en koffieshops krijgt iedereen een glazen fles water. Nog nooit gehoord dat 'de Grieken' daar bezwaar tegen maakten.
Quote
#34
(29 August 2022, 17:08)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 August 2022, 14:58)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hier in het dorp krijg ik elke dag een glazen fles met water bij de koffie. Alle Grieken krijgen een plastic flesje.....
Op mijn vraag waarom dat is kreeg ik het antwoord dat de Grieken een plastic flesje water decadent vinden en een glazen fles vinden ze maar niks. Horeca gaat daar helaas in mee....

Wat een onzinverhaal. In heel veel taverna's en koffieshops krijgt iedereen een glazen fles water. Nog nooit gehoord dat 'de Grieken' daar bezwaar tegen maakten.


Dat t ene restaurant plsastic flessen gebruikt, t andere glazen, nog weeranderen van die terracotta kannen etc etc....ja. Maar dater onderscheid wordt gemaakt naar nationaliteit ken ik ook niet.
Quote
#35
Geen onderscheid naar nationaliteit, maar naar wat je wilt en waarom ! De Griekse kafeineonbazin vertelt dus onzin zo lees ik hier.....
Apart dat hier op Oriste iemand het beter weet dan zij......
Quote
#36
(29 August 2022, 22:12)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geen onderscheid naar nationaliteit, maar naar wat je wilt en waarom ! De Griekse kafeineonbazin vertelt dus onzin zo lees ik hier.....
Apart dat hier op Oriste iemand het beter weet dan zij......

Kan ook zijn dat zij jou in de maling nam natuurlijk. Ofwel is het iets typisch lokaal. Ik heb het nog nergens anders gezien.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
(29 August 2022, 22:28)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(29 August 2022, 22:12)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geen onderscheid naar nationaliteit, maar naar wat je wilt en waarom ! De Griekse kafeineonbazin vertelt dus onzin zo lees ik hier.....
Apart dat hier op Oriste iemand het beter weet dan zij......

Kan ook zijn dat zij jou in de maling nam natuurlijk. Ofwel is het iets typisch lokaal. Ik heb het nog nergens anders gezien.

Ik weet wel dat een glazen flesje water altijd duurder was dan een plastic flesje water... Vandaar dat die Grieken deze dus liever namen? ...
Quote
#38
(29 August 2022, 22:12)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geen onderscheid naar nationaliteit, maar naar wat je wilt en waarom ! De Griekse kafeineonbazin vertelt dus onzin zo lees ik hier.....
Apart dat hier op Oriste iemand het beter weet dan zij......

Klopt, ik weet het beter  Wink Wink . Het was waarschijnlijk een grapje. Of een Griekse kafenionbezoeker denkt dat water uit een plastic flesje beter van kwaliteit is. Je moet er meestal ook voor betalen. De neutrale glazen flessen die ik zie zijn vaak gevuld met gefilterd water . Ik heb zelf ook zo'n filter. Ideaal, nooit meer zeulen met vervuilende plastic flessen.
Quote
#39
In 30 jaar Kreta nog nooit vastgesteld dat wij een glazen fles, kregen en de Grieken een plastic fles.
Meestal is het een gekoelde nagevulde glazen fles, maar deze word spontaan aangeboden en word niet aangerekend.
Sommige zaken doen dit niet en krijgt men een glazen fles van een bepaald merk die dan aangerekend word.
Het enige onderscheid dat ik vaststelde is dat eens je gekend bent als local en terugkerend klant, extra in de watten gelegd word.
zowel in kwaliteit als kwantiteit.
We hebben het al meermaals meegemaakt, als je met een lokale Griekse familie aanschuift, veel word aangeboden
zonder dat dit op de rekening verschijnt. Dat zijn steevast lokale zaken waar het toerisme minder aan bod komt.
Bovendien stel ik vast dat de extra heffing op plastic flessen een nul operatie is voor het milieu, de flessen belanden gewoon bij de andere
restafval in de container, af gewoon naast de straat. Het is een zootje.

Maar we blijven hoopvol naar de toekomst kijken.

Cretenzer.
Quote
#40
(31 August 2022, 10:48)Cretenzer schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In 30 jaar Kreta nog nooit vastgesteld dat wij een glazen fles, kregen en de Grieken een plastic fles.
Meestal is het een gekoelde nagevulde glazen fles, maar deze word spontaan aangeboden en word niet aangerekend.
Sommige zaken doen dit niet en krijgt men een glazen fles van een bepaald merk die dan aangerekend word.
Het enige onderscheid dat ik vaststelde is dat eens je gekend bent als local en terugkerend klant, extra in de watten gelegd word.
zowel in kwaliteit als kwantiteit.
We hebben het al meermaals meegemaakt, als je met een lokale Griekse familie aanschuift, veel word aangeboden
zonder dat dit op de rekening verschijnt. Dat zijn steevast lokale zaken waar het toerisme minder aan bod komt.
Bovendien stel ik vast dat de extra heffing op plastic flessen een nul operatie is voor het milieu, de flessen belanden gewoon bij de andere
restafval in de container, af gewoon naast de straat. Het is een zootje.

Maar we blijven hoopvol naar de toekomst kijken.

Cretenzer.
Op het Belgische strand van Bredene heeft van 15 juli tot 15 augustus een proefproject met 20 eurocent statiegeld plaatsgevonden
de verwachting was dat zo,n 50 tot 70 procent van de blikjes en flesjes zou worden ingeleverd , maar was verassend 90 procent
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Steeds vroeger boeken een trend? Vito 13 7.268 19 October 2014, 18:05
Laatste bericht: Erwin

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)