Documentaires over de branden op Evvia
#1
Er zijn 2 documentaires gemaakt over de branden die in 2021 plaats vonden op Evvia.
Je kunt ze hier bekijken.




Deel 2 staat hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#2
Deel 2 over de branden op Evvia in 2021

Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#3
zit je erop te wachten 2 documentaires uit 2021 We hebben het nu 2023 is al erg genoeg.
Quote
#4
(27 July 2023, 18:58)Albert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zit je erop te wachten 2 documentaires uit 2021 We hebben het nu 2023 is al erg genoeg.

Deze documentaires vertellen de verhalen van de inwoners zelf.
Ze leren je veel over wat er nu gebeurt op Rodos en op Kerkyra.
Daarom heb ik ze hier gepost.
Ik ben zelf in Griekenland en praat met locals en kijk Griekse televisie.
Kijk en huiver. Dit zie je niet op de Ned. tv.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#5
(27 July 2023, 20:01)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 July 2023, 18:58)Albert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zit je erop te wachten 2 documentaires uit 2021 We hebben het nu 2023 is al erg genoeg.

Deze documentaires vertellen de verhalen van de inwoners zelf.
Ze leren je veel over wat er nu gebeurt op Rodos en op Kerkyra.
Daarom heb ik ze hier gepost.
Ik ben zelf in Griekenland en praat met locals en kijk Griekse televisie.
Kijk en huiver. Dit zie je niet op de Ned. tv.

Hangt van complottheorieën aan elkaar. Mensen zijn terecht boos maar daarmee hoeven ze nog geen gelijk te hebben. Er valt de Griekse overheid ongetwijfeld van alles te verwijten maar zoals er verschil is tussen bewust aangestoken branden of brand door onachtzaamheid is er verschil tussen slecht beleid of het doelbewust af -laten- fikken van hele regio's.  Dit is gewoon fakenews zoals er zoveel op You Tube staat.
Quote
#6
Karidies,

Begint u nu ook hier uw complottheorieën te verbreiden? Op facebook heb ik de mogelijkheid om u uit te sluiten maar als ik dat hier op Oriste moet gaan doen dan moet ik gaan overwegen om Oriste te verlaten.

Laat dat A.U.B. daar in uw thuissituatie maar probeer dit forum niet te vergiftigen met uw complottheorieën . 


prettige zondag,

Dick
Quote
#7
(30 July 2023, 09:40)Dinah schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 July 2023, 20:01)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 July 2023, 18:58)Albert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zit je erop te wachten 2 documentaires uit 2021 We hebben het nu 2023 is al erg genoeg.

Deze documentaires vertellen de verhalen van de inwoners zelf.
Ze leren je veel over wat er nu gebeurt op Rodos en op Kerkyra.
Daarom heb ik ze hier gepost.
Ik ben zelf in Griekenland en praat met locals en kijk Griekse televisie.
Kijk en huiver. Dit zie je niet op de Ned. tv.

Hangt van complottheorieën aan elkaar. Mensen zijn terecht boos maar daarmee hoeven ze nog geen gelijk te hebben. Er valt de Griekse overheid ongetwijfeld van alles te verwijten maar zoals er verschil is tussen bewust aangestoken branden of brand door onachtzaamheid is er verschil tussen slecht beleid of het doelbewust af -laten- fikken van hele regio's.  Dit is gewoon fakenews zoals er zoveel op You Tube staat.

Het zijn de observaties van de mensen zelf. En die verhalen zijn overal hetzelfde. Op Rhodos vertellen de mensen nu dezelfde verhalen als op Evvia.
Een complottheorie is een verhaal dat niet strookt met de officiële regeringsversie. Het is een term die ooit door de CIA is bedacht. En het heeft succes, lees ik in jouw comment.
Mitsotakis heeft zelf gezegd (op tv. gezien), dat hij geen aanbesteding doet voor de windparken, wat wettelijk verplicht is, omdat het sneller gaat als hij het direct doorspeelt naar een bedrijf, dat dan toevallig van zijn zus is.
Ik geloof de verhalen van de mensen die het zelf hebben meegemaakt. Zeker als de verhalen op meerdere plekken hetzelfde zijn. Brandweer, die zegt geen water te hebben, of wacht op orders van bovenaf, terwijl ze ondertussen niks doen en de boel laten fikken.
Er spelen veel factoren mee. Aangestoken branden door onachtzaamheid, slecht beleid, verouderd materieel, slecht opgeleide brandweer, slecht bosbeheer, corrupte regering. En ook het feit dat Mitsotakis voor 2027 Griekenland tot de batterij van Europa wil maken met windparken en zonnepanelen.
In het westen van de Peloponnesos is er na de branden niets aangeplant en ook niet herbouwd. Wel zijn er allemaal golfbanen gekomen. Dat geeft op zijn minst te denken over de belangen die er spelen.

(30 July 2023, 10:03)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidies,

Begint u nu ook hier uw complottheorieën te verbreiden? Op facebook heb ik de mogelijkheid om u uit te sluiten maar als ik dat hier op Oriste moet gaan doen dan moet ik gaan overwegen om Oriste te verlaten.

Laat dat A.U.B. daar in uw thuissituatie maar probeer dit forum niet te vergiftigen met uw complottheorieën . 


prettige zondag,

Dick

Tjonge Dick,
Ik verspreid geen complottheorieën op Facebook. Op mijn profiel en pagina's plaats ik nooit iets dat politiek gevoelig is.
Ik hou wel een open mind en bekijk alles van meerdere kanten.
In deze documentaires hoor je de inwoners zelf hun ervaringen vertellen. Dat is waardevol om een situatie vanuit meerdere invalshoeken te bekijken.
Ik hoor dat soort ervaringen ook van mensen die ik ken.
Ik geef toch geen eindconclusie. Want die kan ik niet geven. Het is stof tot nadenken. Bij mij rijst de vraag: 'Wat is er aan de hand?
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#8
(30 July 2023, 10:03)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidies,

Begint u nu ook hier uw complottheorieën te verbreiden? Op facebook heb ik de mogelijkheid om u uit te sluiten maar als ik dat hier op Oriste moet gaan doen dan moet ik gaan overwegen om Oriste te verlaten.

Laat dat A.U.B. daar in uw thuissituatie maar probeer dit forum niet te vergiftigen met uw complottheorieën . 


prettige zondag,

Dick

Het is wel grappig, Dick, dat ik op dit moment 3 talking sticks aan het maken ben in opdracht van de Rijksoverheid in Nederland.
Talking sticks gebruik je om ieders verhaal en beleving serieus te nemen. Om naar iedereen te luisteren met een open geest en hart.
Zo kun je een situatie van alle kanten bekijken, zonder meteen een oordeel te vellen, of het weg te zetten als onmogelijkheid, gezeur of bijv. een complottheorie.
Deze overheidsinstantie wil daar dus moeite voor doen.
Virtueel is het wat lastiger om met de methode van de talking stick te werken, maar het kan wel. Het vergt wat meer moeite en bereidheid.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#9
Ach, ik denk dat er net zoveel believers dan non-believers zijn. Feit is dat het volk zelf weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Niemand maar dan ook niemand zal hen moeten zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Grieken zijn zo en Kretenzers in nog een meervoud hiervan, dat zit ingebakken in hun cultuur.
Niettegenstaande er geen vuur mag gemaakt worden (staan hoge boetes op) hebben wij hier de afgelopen week al 2 x een kort vuurwerk (privé aangelegenheid?) gezien en één maal een lang (ingericht door een culturele gemeenschap van het dorp?) vuurwerk gehoord.
Geen mens of politie die daar ook maar iets omgeeft. Problemen gaan we oplossen als ze er daadwerkelijk zijn dus.
Waar hebben we dat nog gehoord?...
Quote
#10
(30 July 2023, 11:04)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 July 2023, 10:03)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidies,

Begint u nu ook hier uw complottheorieën te verbreiden? Op facebook heb ik de mogelijkheid om u uit te sluiten maar als ik dat hier op Oriste moet gaan doen dan moet ik gaan overwegen om Oriste te verlaten.

Laat dat A.U.B. daar in uw thuissituatie maar probeer dit forum niet te vergiftigen met uw complottheorieën . 


prettige zondag,

Dick

Het is wel grappig, Dick, dat ik op dit moment 3 talking sticks aan het maken ben in opdracht van de Rijksoverheid in Nederland.
Talking sticks gebruik je om ieders verhaal en beleving serieus te nemen. Om naar iedereen te luisteren met een open geest en hart.
Zo kun je een situatie van alle kanten bekijken, zonder meteen een oordeel te vellen, of het weg te zetten als onmogelijkheid, gezeur of bijv. een complottheorie.
Deze overheidsinstantie wil daar dus moeite voor doen.
Virtueel is het wat lastiger om met de methode van de talking stick te werken, maar het kan wel. Het vergt wat meer moeite en bereidheid.
Dit heeft  voor mij totaal geen waarde, zolang ambtenaren hobbyprojecten mogen starten terwijl er grote vraagstukken niet worden afgehandeld. 
Een ambtenaar die zo'n project start is voor mij niet de ''Rijksoverheid'' maar een simpel ambtenaartje die ook iets mag uitproberen van zijn meerdere en totaal geen scrupels heeft om gemeenschapsgeld uit te geven.

Gelukkig heb ik zelf genoeg hersens om mijn eigen afwegingen te maken daar heb ik geen Talking stick voor nodig. Hersenspoeling was en is dagelijks werk in het Oostblok daar heb ik al genoeg van gezien en meegemaakt.
Quote
#11
(30 July 2023, 13:17)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach, ik denk dat er net zoveel believers dan non-believers zijn. Feit is dat het volk zelf weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Niemand maar dan ook niemand zal hen moeten zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Grieken zijn zo en Kretenzers in nog een meervoud hiervan, dat zit ingebakken in hun cultuur.
Niettegenstaande er geen vuur mag gemaakt worden (staan hoge boetes op) hebben wij hier de afgelopen week al 2 x een kort vuurwerk (privé aangelegenheid?) gezien en één maal een lang (ingericht door een culturele gemeenschap van het dorp?) vuurwerk gehoord.
Geen mens of politie die daar ook maar iets omgeeft. Problemen gaan we oplossen als ze er daadwerkelijk zijn dus.
Waar hebben we dat nog gehoord?...

Ik ben het helemaal met je eens, dat veel Grieken geen of nauwelijks verantwoordelijkheid nemen voor hun acties. Ik woon in een dorp en verbaas me daar dagelijks over. Altijd krijgt iemand anders of iets de schuld, ook al is het duidelijk dat ze het zelf iets stoms hebben gedaan. Vaak is het ook onwetendheid.

Iemand uit het dorp had niet genoeg waterdruk voor voldoende water voor zijn bomen, iets hoger op de berg. Herhaaldelijk gaf hij de schuld aan de gemeente tot aan de rechter aan toe.
Mijn man, die verstand heeft van die sproeisystemen en ze ook voor mensen aanlegt, ging bij hem kijken. Het probleem kwam door te dunne buizen en te veel sproeiers.
De beste man had het sproeisysteem goedkoop door iemand aan laten leggen, die er totaal geen verstand van had. En toen gaf hij de schuld aan de buizen en de overheid die er voor zorgt dat de prijzen zo hoog zijn. Smile  Tja, je moet het maar kunnen verzinnen.

De Grieken zeggen toch ook: 'De roos heeft mij geprikt'. ( wij zeggen: Ik prikte me aan de roos.)
Ze gebruiken de lijdende vorm van de werkwoorden ook heel veel, wat wil zeggen dat iets of iemand anders het doet.

(30 July 2023, 13:52)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 July 2023, 11:04)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 July 2023, 10:03)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidies,

Begint u nu ook hier uw complottheorieën te verbreiden? Op facebook heb ik de mogelijkheid om u uit te sluiten maar als ik dat hier op Oriste moet gaan doen dan moet ik gaan overwegen om Oriste te verlaten.

Laat dat A.U.B. daar in uw thuissituatie maar probeer dit forum niet te vergiftigen met uw complottheorieën . 


prettige zondag,

Dick

Het is wel grappig, Dick, dat ik op dit moment 3 talking sticks aan het maken ben in opdracht van de Rijksoverheid in Nederland.
Talking sticks gebruik je om ieders verhaal en beleving serieus te nemen. Om naar iedereen te luisteren met een open geest en hart.
Zo kun je een situatie van alle kanten bekijken, zonder meteen een oordeel te vellen, of het weg te zetten als onmogelijkheid, gezeur of bijv. een complottheorie.
Deze overheidsinstantie wil daar dus moeite voor doen.
Virtueel is het wat lastiger om met de methode van de talking stick te werken, maar het kan wel. Het vergt wat meer moeite en bereidheid.
Dit heeft  voor mij totaal geen waarde, zolang ambtenaren hobbyprojecten mogen starten terwijl er grote vraagstukken niet worden afgehandeld. 
Een ambtenaar die zo'n project start is voor mij niet de ''Rijksoverheid'' maar een simpel ambtenaartje die ook iets mag uitproberen van zijn meerdere en totaal geen scrupels heeft om gemeenschapsgeld uit te geven.

Gelukkig heb ik zelf genoeg hersens om mijn eigen afwegingen te maken daar heb ik geen Talking stick voor nodig. Hersenspoeling was en is dagelijks werk in het Oostblok daar heb ik al genoeg van gezien en meegemaakt.

Wat jammer Dick, dat je zo negatief reageert. Toevallig heb ik ook een bijzonder goed stel hersens. zonneschijn
En ik werk al 30 jaar in alle soorten bedrijven en overheid en non-profit om meer begrip voor elkaar te hebben, door te luisteren en elkaar serieus te nemen, ook al ben je het niet met elkaar eens.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#12
Enkele jaren geleden was het hier bijna iedere week raak en was het duidelijk dat er een pyromaan nadrukkelijk
bezig was , en wat bleek toen dat het een brandweer man was die de branden aanstak
Quote
#13
(30 July 2023, 14:06)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Grieken zeggen toch ook: 'De roos heeft mij geprikt'. ( wij zeggen: Ik prikte me aan de roos.)
Ze gebruiken de lijdende vorm van de werkwoorden ook heel veel, wat wil zeggen dat iets of iemand anders het doet.

Nou, nou, nou. Ik wist of ik hierom moest lachen of huilen. Lachen omdat het een totaal idiote redenering is of huilen vanwege de vooroordelen die er achter schuil gaan. Jij wil echt de volksaard waardoor Grieken 'nooit ergens verantwoordelijkheid voor nemen' (wat op zich al een dubieuze veronderstelling is) verklaren uit de grammatica van hun taal????? En omgekeerd nemen bijvoorbeeld Nederlanders altijd wel hun verantwoordelijkheid dat kan je aan het taalgebruik al zien!! Ja, echt! Mijn hemel. 

Ik heb net even nagekeken hoe dat in andere talen zit en de fransen zeggen het ook op zijn grieks! Maar ja, dat volk staat er ook om bekend dat ze altijd de schuld aan anderen geven, toch? Big Grin Big Grin
Quote
#14
(01 August 2023, 14:05)Dinah schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 July 2023, 14:06)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Grieken zeggen toch ook: 'De roos heeft mij geprikt'. ( wij zeggen: Ik prikte me aan de roos.)
Ze gebruiken de lijdende vorm van de werkwoorden ook heel veel, wat wil zeggen dat iets of iemand anders het doet.

Nou, nou, nou. Ik wist of ik hierom moest lachen of huilen. Lachen omdat het een totaal idiote redenering is of huilen vanwege de vooroordelen die er achter schuil gaan. Jij wil echt de volksaard waardoor Grieken 'nooit ergens verantwoordelijkheid voor nemen' (wat op zich al een dubieuze veronderstelling is) verklaren uit de grammatica van hun taal????? En omgekeerd nemen bijvoorbeeld Nederlanders altijd wel hun verantwoordelijkheid dat kan je aan het taalgebruik al zien!! Ja, echt! Mijn hemel. 

Ik heb net even nagekeken hoe dat in andere talen zit en de fransen zeggen het ook op zijn grieks! Maar ja, dat volk staat er ook om bekend dat ze altijd de schuld aan anderen geven, toch? Big Grin Big Grin

Hallo Dinah,

Natuurlijk is taal ook een keuze van een individu, en het wil niet zeggen dat alle Grieken onverantwoordelijk zijn en alle Nederlanders wel verantwoordelijk.
Een koe is een dier en niet alle dieren zijn koeien. Je kunt redeneringen niet omdraaien.
Maar er is wel degelijk een relatie tussen taal en cultuur. De grammatica van een taal bepaalt de betekenis van de taal.
Er zijn studies naar de relatie tussen taal en cultuur. Dat doet de Linguïstische antropologie. Heel interessant.

Hier enkele quotes uit artikelen:
'Taal is onlosmakelijk verbonden met een cultuur.'
'Taal is ook het pakhuis waarin onze culturele identiteit bewaard wordt, ook al is die culturele identiteit op zich niet strikt af te bakenen en constant aan evolutie onderhevig.'
'Taal zit in onze genen en ons brein, vormt onze gedachten en cultuur.'
'Taal is onlosmakelijk verbonden met cultuur. Het bepaalt daarmee voor een groot deel hoe je naar de wereld kijkt en betekenis geeft aan wat je in die wereld ziet. Daarmee is taal niet alleen een middel om een boodschap over te brengen, maar is het veel meer dan dat. Een cultuur drukt zich uit in taal.
Taal is een uiting van hoe een cultuur, maatschappij, zaken beschrijft, hoe en op welke manier er met elkaar wordt gesproken en besproken. Taal heeft invloed op jouw denken en is verre van neutraal.
'Het onderzoeken van taalsystemen leert ons dat er informatie over cultuur in de grammatica vastligt.'

Misschien heb je hier iets aan. Er is veel informatie over te vinden.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#15
(01 August 2023, 16:07)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(01 August 2023, 14:05)Dinah schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 July 2023, 14:06)Karidiès schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Grieken zeggen toch ook: 'De roos heeft mij geprikt'. ( wij zeggen: Ik prikte me aan de roos.)
Ze gebruiken de lijdende vorm van de werkwoorden ook heel veel, wat wil zeggen dat iets of iemand anders het doet.

Nou, nou, nou. Ik wist of ik hierom moest lachen of huilen. Lachen omdat het een totaal idiote redenering is of huilen vanwege de vooroordelen die er achter schuil gaan. Jij wil echt de volksaard waardoor Grieken 'nooit ergens verantwoordelijkheid voor nemen' (wat op zich al een dubieuze veronderstelling is) verklaren uit de grammatica van hun taal????? En omgekeerd nemen bijvoorbeeld Nederlanders altijd wel hun verantwoordelijkheid dat kan je aan het taalgebruik al zien!! Ja, echt! Mijn hemel. 

Ik heb net even nagekeken hoe dat in andere talen zit en de fransen zeggen het ook op zijn grieks! Maar ja, dat volk staat er ook om bekend dat ze altijd de schuld aan anderen geven, toch? Big Grin Big Grin

Hallo Dinah,

Natuurlijk is taal ook een keuze van een individu, en het wil niet zeggen dat alle Grieken onverantwoordelijk zijn en alle Nederlanders wel verantwoordelijk.
Een koe is een dier en niet alle dieren zijn koeien. Je kunt redeneringen niet omdraaien.
Maar er is wel degelijk een relatie tussen taal en cultuur. De grammatica van een taal bepaalt de betekenis van de taal.
Er zijn studies naar de relatie tussen taal en cultuur. Dat doet de Linguïstische antropologie. Heel interessant.

Hier enkele quotes uit artikelen:
'Taal is onlosmakelijk verbonden met een cultuur.'
'Taal is ook het pakhuis waarin onze culturele identiteit bewaard wordt, ook al is die culturele identiteit op zich niet strikt af te bakenen en constant aan evolutie onderhevig.'
'Taal zit in onze genen en ons brein, vormt onze gedachten en cultuur.'
'Taal is onlosmakelijk verbonden met cultuur. Het bepaalt daarmee voor een groot deel hoe je naar de wereld kijkt en betekenis geeft aan wat je in die wereld ziet. Daarmee is taal niet alleen een middel om een boodschap over te brengen, maar is het veel meer dan dat. Een cultuur drukt zich uit in taal.
Taal is een uiting van hoe een cultuur, maatschappij, zaken beschrijft, hoe en op welke manier er met elkaar wordt gesproken en besproken. Taal heeft invloed op jouw denken en is verre van neutraal.
'Het onderzoeken van taalsystemen leert ons dat er informatie over cultuur in de grammatica vastligt.'

Misschien heb je hier iets aan. Er is veel informatie over te vinden.

Dag Karidiès,

Ja, natuurlijk is er een relatie tussen taal en cultuur -ik heb ook nergens beweerd dat dat niet zo is- maar niet op de manier zoals jij doet door het leggen van een directe link tussen één bepaalde uitdrukking en een volkskaraktereigenschap/gedrag van een heel volk, of nou ja, zoals je het nu nuanceert: er zijn natuurlijk uitzonderingenWink. Er zijn trouwens vast uitdrukkingen te vinden die het tegenovergestelde zouden 'bewijzen' maar ik hou niet van dat selectieve geshop om je eigen mening te bewijzen. Dat is ook mijn bezwaar tegen die documentaires: niet alleen omdat het om complottheorieën gaat maar ook -zoals in dat genre gebruikelijk- er volstrekt eenzijdig mensen aan het woord worden gelaten om een bepaalde theorie te 'bewijzen'.
Ik laat het hierbij.  
Quote
#16
Met de benaderingen van taal en cultuur dwalen we wat af van het onderwerp "Documentaires over de branden op Evia". En ik doe er hier nu eventjes aan mee.
Maar ik vind het wel een interessant discussiepunt.

Beste 'Karidiès',
- "Natuurlijk is taal ook een keuze van een individu"
-> Die stelling gaat volgens mij niet op voor wat betreft de moedertaal. Want de moedertaal werd met de paplepel ingegeven, en was een noodzakelijk onderdeel én basis voor onze leefwereld. Die taal was dus geen keuze van een individu, maar een automatisch/logisch gegeven dat aangeleerd werd om te kunnen worden wie we zijn. We kregen - na het onder de knie krijgen van de moedertaal - wel de keuze (of dikwijls de noodzakelijkheid) om een of meer 'vreemde' talen aan te leren.
- 'Taal is onlosmakelijk verbonden met een cultuur.'
-> Voor Nederlandse forumleden ligt het iets anders, maar voor Belgische/Vlaamse forumleden is/was het meestal een noodzaak om Frans aan te leren (want tweede officiële landstaal), Engels (in de globaliserende context), en zelfs Duits (want derde officiële landstaal). Net zoals vele Vlamingen spreek ik ze alle 4, maar ik voel me niet verbonden met de Franse, Duitse of Engelse cultuur.
Voor mij is taal een communicatiemiddel, maar niet noodzakelijk een directe allesomvattende link naar de desbetreffende cultuur. Ik geef een voorbeeld. Voor een aantal Vlamingen heeft de Franse cultuur een niet zo positieve connotatie met de franstalige politieke overheersing in de nieuwe Belgische context van na 1830. Voor een aantal Vlamingen heeft de Duitse cultuur een niet zo positieve connotatie met de beide wereldoorlogen.
Als ik echter, anno 2023, met een Duitser praat, dan gaan mijn gedachten helemaal niet naar het Deutsche Reich, maar communiceer ik over hedendaagse en alledaagse zaken die niets met de Duitse cultuur te maken hebben. Als ik in het Frans met een Waal of Brusselaar praat, dan denk ik helemaal niet aan hautaine franskiljons die tot de jaren 1935 de lakens uitdeelden, maar communiceer ik over doodgewone dingen die niets met die cultuur te maken hebben.
- "Taal is een uiting van hoe een cultuur, maatschappij, zaken beschrijft" -> niet echt, of althans niet zo nauw. Taal is veel breder dan dat.

Waar ik wél een lans voor breek, is het behoud van de gehele taal, zoals bepaald door o.a. de Taalunie. Waarmee ik bedoel dat de laatste jaren nogal losjes, of zelfs té los, met de taalregels omgesprongen wordt. Onze taal, en ik heb het nu even over het Nederlands, wordt alsmaar meer verwaterd door enerzijds de 'verengelsing', en anderzijds door de schrijfluiheid (sorry) van de jongere generatie. Waar wij vroeger gedrild werden om een zo vlekkeloos mogelijk Nederlands te schrijven en te spreken (ik denk maar aan de grote strengheid tegen dt-fouten), zien we nu veel meer schrijffouten en zelfs een mix van sms-taal met veel engelstalige begrippen. Zelfs 'vooraanstaande' politici gebruiken dit soort verbasterde taal om zieltjes van jonge kiezers te kunnen winnen. Zo is er o.a. de voorzitter van een politieke partij in Vlaanderen, die het steevast heeft over bijvoorbeeld "Da ga ik ni doen". Maar er zijn er ook een aantal politici die zo veel mogelijke engelse woorden in hun communicatie toevoegen, om toch maar geleerd en belangrijk te kunnen overkomen. Waarbij de goegemeente zelfs niet altijd dat tussentaaltje meer begrijpt. En dan denk ik aan wat jij aanhaalt over de directe relatie van taal en cultuur -> die relatie is dan absoluut niet meer eenduidig.

Nogmaals excuses voor het afdwalen.
Om het toch nog terug op een Grieks draadje te brengen: ik heb er geen idee van of de jonge generatie Grieken hun moedertaal al dan niet nog met enig respect en correctheid gebruiken?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#17
(01 August 2023, 22:48)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Met de benaderingen van taal en cultuur dwalen we wat af van het onderwerp "Documentaires over de branden op Evia". En ik doe er hier nu eventjes aan mee.
Maar ik vind het wel een interessant discussiepunt.

Beste 'Karidiès',
- "Natuurlijk is taal ook een keuze van een individu"
  -> Die stelling gaat volgens mij niet op voor wat betreft de moedertaal. Want de moedertaal werd met de paplepel ingegeven, en was een noodzakelijk onderdeel én basis voor onze leefwereld. Die taal was dus geen keuze van een individu, maar een automatisch/logisch gegeven dat aangeleerd werd om te kunnen worden wie we zijn. We kregen - na het onder de knie krijgen van de moedertaal - wel de keuze (of dikwijls de noodzakelijkheid) om een of meer 'vreemde' talen aan te leren.
- 'Taal is onlosmakelijk verbonden met een cultuur.'
  -> Voor Nederlandse forumleden ligt het iets anders, maar voor Belgische/Vlaamse forumleden is/was het meestal een noodzaak om Frans aan te leren (want tweede officiële landstaal), Engels (in de globaliserende context), en zelfs Duits (want derde officiële landstaal). Net zoals vele Vlamingen spreek ik ze alle 4, maar ik voel me niet verbonden met de Franse, Duitse of Engelse cultuur.
Voor mij is taal een communicatiemiddel, maar niet noodzakelijk een directe allesomvattende link naar de desbetreffende cultuur. Ik geef een voorbeeld. Voor een aantal Vlamingen heeft de Franse cultuur een niet zo positieve connotatie met de franstalige politieke overheersing in de nieuwe Belgische context van na 1830. Voor een aantal Vlamingen heeft de Duitse cultuur een niet zo positieve connotatie met de beide wereldoorlogen.
Als ik echter, anno 2023, met een Duitser praat, dan gaan mijn gedachten helemaal niet naar het Deutsche Reich, maar communiceer ik over hedendaagse en alledaagse zaken die niets met de Duitse cultuur te maken hebben. Als ik in het Frans met een Waal of Brusselaar praat, dan denk ik helemaal niet aan hautaine franskiljons die tot de jaren 1935 de lakens uitdeelden, maar communiceer ik over doodgewone dingen die niets met die cultuur te maken hebben. 
- "Taal is een uiting van hoe een cultuur, maatschappij, zaken beschrijft" -> niet echt, of althans niet zo nauw. Taal is veel breder dan dat.

Waar ik wél een lans voor breek, is het behoud van de gehele taal, zoals bepaald door o.a. de Taalunie. Waarmee ik bedoel dat de laatste jaren nogal losjes, of zelfs té los, met de taalregels omgesprongen wordt. Onze taal, en ik heb het nu even over het Nederlands, wordt alsmaar meer verwaterd door enerzijds de 'verengelsing', en anderzijds door de schrijfluiheid (sorry) van de jongere generatie. Waar wij vroeger gedrild werden om een zo vlekkeloos mogelijk Nederlands te schrijven en te spreken (ik denk maar aan de grote strengheid tegen dt-fouten), zien we nu veel meer schrijffouten en zelfs een mix van sms-taal met veel engelstalige begrippen. Zelfs 'vooraanstaande' politici gebruiken dit soort verbasterde taal om zieltjes van jonge kiezers te kunnen winnen. Zo is er o.a. de voorzitter van een politieke partij in Vlaanderen, die het steevast heeft over bijvoorbeeld "Da ga ik ni doen". Maar er zijn er ook een aantal politici die zo veel mogelijke engelse woorden in hun communicatie toevoegen, om toch maar geleerd en belangrijk te kunnen overkomen. Waarbij de goegemeente zelfs niet altijd dat tussentaaltje meer begrijpt. En dan denk ik aan wat jij aanhaalt over de directe relatie van taal en cultuur -> die relatie is dan absoluut niet meer eenduidig.

Nogmaals excuses voor het afdwalen.
Om het toch nog terug op een Grieks draadje te brengen: ik heb er geen idee van of de jonge generatie Grieken hun moedertaal al dan niet nog met enig respect en correctheid gebruiken?

Hallo Vlagreco,

Dank voor je reactie.
Dat is een interessante discussie.
Voor mij is taal ook een communicatiemiddel op vele niveaus. Hoewel het wel iets verder gaat dan alleen de betekenis van de woorden.
De moedertaal heb je inderdaad zo meegekregen. Maar ook dan maak je als volwassene keuzes, over hoe je iets zult zeggen. Alle woorden hebben een andere impact.
Als communicatietrainer en ook bezig met marketing weet ik heel goed het effect van woordkeuzes en zinsopbouwen. Die hebben een enorme invloed.
Zoals je dat ook aanhaalt met je voorbeeld van de politici. Die gaan 'jongerentaal' gebruiken om die doelgroep te beïnvloeden. Daarmee verliezen ze een andere doelgroep. Dat is een bewuste keuze.

Ik spreek goed Grieks en dan merk ik dat ik het vreemd vind om te zeggen, 'de roos heeft mij geprikt'. Het voelt verkeerd.
Dit was maar een klein voorbeeldje, wat een beetje opgeblazen is.

Ik heb vaak gesprekken met acteurs, regisseurs en theaterwetenschappers over zulke teksten. (Ik ben zelf actrice en regisseur geweest)
Hoe moet je die zin zeggen als acteur:
1- als slachtoffer - stoute roos. (Ik denk dat Aristophanes het personage de roos zou laten slaan en dat hij daarna bebloede handen heeft. - hilarisch)
2- zeg je het met de intentie: stomme ik.
3- zeg je het neutraal:  au
Elke keuze geeft een specifieke boodschap. Welke boodschap geeft het personage? Wat zegt het over het personage? Welke boodschap geef je met het toneelstuk?
Zo kun je ook de vraag stellen: Wat zegt het over de cultuur?

Wat mij opvalt in de Griekse taal en de Griekse literatuur is het veelvuldig gebruik van de grammaticale passieve vormen.
Wat mij opvalt in het dagelijkse Griekse leven bij mij in het dorp is de neiging om de schuld vaak ergens anders te leggen. Iets wat ik zelf niet zo goed ken. Natuurlijk zijn er overal mensen die dat doen. Het is dus geen generalisatie, maar een observatie.
Is er een correlatie? En als die er is? Wat was dan eerst? De cultuur, of de taal?
Dat is iets waar wetenschappers zich over buigen.
Vanuit het perspectief van het theater, is het een lastige kwestie, omdat de taal er bol van staat. In onze discussies struikelen we daar steeds over.
Ik vind dat je de prachtige teksten van de tragedieschrijvers niet mag veranderen. Ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik denk zelf wel dat de taal iets over de cultuur zegt. Over hoe mensen denken en voelen.
In Nederland spreken we nogal direct. Dat kan er mee te maken hebben dat we nogal van aanpakken houden, we zijn een doe-volkje.
In Griekenland kan het ook altijd morgen nog. Rustig aan.
Maar ook dat is onderhevig aan verandering. De jongere generatie is veel meer van aanpakken.
(Ik beschrijf wat ik om me heen zie en merk, met bijvoorbeeld de generatie van mijn Griekse neven (rond de 30). Geen wetenschappelijke studie, maar observaties.)

De jongeren hier doen hetzelfde als elders: veel Engels en afkortingen en Greeklish, omdat ze veel online zijn. Ze hebben hun eigen taal.
En nee, ik denk ook niet aan de WO2 als ik met een Duitser praat enz. Hoewel het schijnt dat er in een cultuur wel veel woorden in de taal achterblijven van belangrijke gebeurtenissen, of leefomstandigheden. Dat herken je natuurlijk pas als je kennis van de geschiedenis en de leefwijze hebt.

Leuke kwestie. En ik ben er zeker niet over uitgedacht.
Ik hou van discussie, waarbij je van mening mag verschillen, want daar leer je van, zonder elkaar voor van alles uit te maken. Dat vind ik jammer van sommige reacties.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#18
Taal & (ook) gebaren is sowieso verbonden met cultuur! Geen mens die daar toch moet over twijfelen. Zowat alle landen rond de Middellandse zee hebben/kennen dit.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)