Πως είστε/είσαι of τι κάνετε ?
#1
Voor de mensen die vloeiend Grieks spreken had ik een vraag. 

In eerste instantie heb ik geleerd dat je aan Grieken bv. Τι κάνετε vraagt als je wilt weten hoe het ermee gaat. 
Nu doe ik ook Griekse lessen via Duolingo maar daar hebben ze het over Πως είσαι/είστε. 

Wat is nu de correcte wijze? Of maakt het niet zoveel uit?
Quote
#2
Volgens mij betekenen beide ongeveer hetzelfde. Ik gebruik ze allebei om te vragen hoe het met iemand gaat, of om het gesprek te openen, en ik krijg op beide vragen hetzelfde antwoord.
Quote
#3
(10 September 2022, 13:43)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor de mensen die vloeiend Grieks spreken had ik een vraag. 

In eerste instantie heb ik geleerd dat je aan Grieken bv. Τι κάνετε vraagt als je wilt weten hoe het ermee gaat. 
Nu doe ik ook Griekse lessen via Duolingo maar daar hebben ze het over Πως είσαι/είστε. 

Wat is nu de correcte wijze? Of maakt het niet zoveel uit?

Op Kreta, Τι κάνετε/Τι κάνεις in haast 90% van de begroetingen.
Quote
#4
In het Nederlands doen we dat natuurlijk ook:
Hoe gaat ie?
Hoe is het?
Hoe maakt u het?

Ik denk dat τι κανέις / τι κάνετε inderdaad het meest gebruikt wordt
Quote
#5
(Vloeiend) Grieks spreek ik niet en zal dat nooit gaan doen.

Vooral de jongeren gebruiken nog weinig het: "Τι κάνετε?"

Veel meer wordt, net als in NL, gevraagd: "Ολα καλά"? wat "alles goed"? betekent.
Een absurde vraag, want is het niet zo dat het nooit zo is dat alles goed met je gaat?
Quote
#6
Όλα καλά is het vervolg op Tι κάνετε, als je het een beetje beleefd wil houden. Hoe gaat het met U/je Giorgos, alles goed? Τι κάνετε Γιώργος, ολα καλά;
Quote
#7
(11 September 2022, 15:21)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Όλα καλά is het vervolg op Tι κάνετε, als je het een beetje beleefd wil houden. Hoe gaat het met U/je Giorgos, alles goed? Τι κάνετε Γιώργος, ολα καλά;

Blijft staan, in welke taal dan ook: 'alles goed?' is een vraag waarvan je het antwoordt al weet, maar zelden het juiste antwoord krijgt. Met andere woorden: blijf bij de vraag hoe gaat het en wacht het antwoord af. 
De antwoordgever bepaalt wat hij/zij kwijt wil.
Quote
#8
(11 September 2022, 12:19)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(Vloeiend) Grieks spreek ik niet en zal dat nooit gaan doen.

Vooral de jongeren gebruiken nog weinig het: "Τι κάνετε?"

Veel meer wordt, net als in NL, gevraagd: "Ολα καλά"? wat "alles goed"? betekent.
Een absurde vraag, want is het niet zo dat het nooit zo is dat alles goed met je gaat?

offtopic2  Dit doet me denken aan stukje van Van Kooten en De Bie, die de stad in gingen om de sfeer wat te verhogen en willekeurige voorbijgangers aanspraken: “Alles goed? Thuis ook alles goed? Prettige dag verder !”

O, het waren de Praatjesmakers in het kader van eenvoudige banen Big Grin
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor wie ook even wil lachen …
Quote
#9
Volgens mij kun je t door elkaar gebruiken.
Soort van 'beleefdheidsgesprek, maar is dat niet in alle talen zo? Letterlijk vertaald is ' ti kanete' wat doe je, waar ben je mee bezig. Maar aan t begin van n gesprek, bij t binnenkomen, meer gebruikt als hoe is t met je.
Pos eise, is dan directer ' hoe ben je'....
Maar allebei vaak beantwoord met kala, of etsi ketsi of zo.
Ligt er ook wel beetje aan, welke relatie je met iemand hebt.
Buren bij de winkel die ik elke dag zie, en vele uren zie, krijg ik wel n 'echt' antwoord, erg moe,pijn on de benen, hoofdpijn, druketc. Wel anders dan bijv de boekhouder die ik 2 keer p jaar zie en even beleefd bij mij, zn 'klant' langskwam in de winkel met zn vrouw.
Quote
#10
(10 September 2022, 13:43)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor de mensen die vloeiend Grieks spreken had ik een vraag. 

In eerste instantie heb ik geleerd dat je aan Grieken bv. Τι κάνετε vraagt als je wilt weten hoe het ermee gaat. 
Nu doe ik ook Griekse lessen via Duolingo maar daar hebben ze het over Πως είσαι/είστε. 

Wat is nu de correcte wijze? Of maakt het niet zoveel uit?

Bij een ontmoeting kun je verschillende dingen zeggen, het hangt ervan af hoe de communicatie verloopt. Is het terloops, of volgt er een klein gesprekje?

Τι κάνεις - Hoe gaat het met je?
Τι κάνετε - Hoe gaat het met u / jullie?
Πώς είσαι - Hoe gaat het met je? - Dit zeg je tegen iemand die je kent. Je verwacht een antwoord.
Πώς είστε - Hoe gaat het met u / jullie?
Τι έγινε / τι γίνεται - Hoe ging het / hoe gaat het? Hoe is 't?- Dit vraagt wel om een antwoord. Bijvoorbeeld: όλα καλά

Τι κάνεις / τι κάνετε; wordt het meest gebruikt. Je hoeft er niet altijd antwoord op te geven. Het wordt ook vaak in het voorbijgaan gezegd voorafgegaan door γεια σου of γεια σας.
Γεια σου, τι κάνεις;
Γεια σας, τι κάνετε;
Γεια σου/ σας wordt ook vaak afgekort tot γεια = dag, hoi, hallo, doei

Nog meer begroetingen en woorden bij het afscheid staan in mijn blog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)