Noord versus Zuid Kreta
#1
Zelf zijn wij ons hart verloren aan Kreta, en dan vooral het rustige en ruige Zuid Kreta.Al komt ook daar stilletjesaan verandering in. Chania, Rethymno en Agios Nikolaos vinden we dan weer fantastisch om er naartoe te gaan. Voor de mensen die  aan de "bovenkant" van Kreta wonen of vaak verblijven, wat zijn jullie ervaringen, vooral regio Chania en Agios Nikolaos
Quote
#2
Chania, Rethymno en Agios Nikolaos, helemaal mee eens. Het zuiden is ook prachtig en gemakkelijk te bereiken vanuit Rethymnon.
Het is een prachtig eiland met redelijk goede wegen, onze Tom Tom deed het daar ook goed.
Ag. Nikolaos is erg druk, vanuit Rethynon is Chania prima met de bus te bereiken, ook geen gesukkel om een parkeerplaats te vinden. Een Ouzo aan de haven is dan ook sneller binnen bereik.
Agios Nicolaos kenden wij niet terug na 1974 maar erg gezellig. 2 nachten Hotel Du Lac aan het meertje en weer terug naar Rethymnon. prima te doen.
Quote
#3
Het zuiden blijft fantastische voor ons alhoewel we ons bezoek aan Plakias afgelopen winter maar niets vonden. Nochtans vonden we het uitzicht vanaf Asomatos prachtig maar daar kan je ook moeilijk permanent leven, net zoals hier in het bergdorp.
Wij komen regelmatig in Agios Nikolaos, Elounda en Plaka, is nu aangenaam vertoeven omdat de vrienden (of niet vrienden) van Poetin er nu niet (meer)zijn... Blush
 
Afgelopen winter ook regelmatig in Rethymnon verbleven om van daaruit het zuiden te verkennen. Ik vind Rethymnon leuk om een keer te verblijven maar zie me daar niet wonen ook niet in de achterliggende regio. 

Chania en zijn wijde omgeving is al van 2006 geleden dat we daar nog geweest zijn en zaten toen nog op een hotel in Platanias. Lang lang geleden dus maar ook die regio spreekt ons niet aan om permanent te gaan wonen.
 
Wij komen nu de laatste maanden regelmatig in Heraklion omdat ik mijn sport daar kan beoefenen in clubverband. Toffe mensen in de club die ons al een keer goed geholpen hebben om bij hen te kunnen overnachten. Kretenzers blijven gastvrije individuen te zijn ook als je die mensen nog maar pas of zelfs helemaal niet kent. 
De stranden in de buurt zijn maar niets en dat vinden zijzelf ook. Zij zeggen zelf ook dat de mooiste stranden en aangenaamste mensen zich in het zuiden en in Lassithi bevinden en begrijpen dan ook niet dat wij uit Lassithi weggaan, maar hier kan ik nergens mijn hobby beoefenen en toekomst gericht zal het veel beter zijn om ergens centraal te kunnen wonen. 

Wij hebben nu onze pijlen op de Messara-regio gericht, veel leuke dorpen die dicht bij elkaar liggen, op korte afstand van 2 grote plaatsen (Moires & Timbaki) waar zich alle faciliteiten bevinden en zéér centraal gelegen is op het eiland om ook het noorden verder te bezichtigen.
Quote
#4
Ik heb sinds 2015 een appartement in Heraklion. Belangrijkste reden om toen voor Heraklion te kiezen was de verbinding naar Nederland. Toen werkte ik nog 40 uur per week en 1 week in de maand vrij om naar Heraklion te gaan. Met een taxi ben ik in 10-15 minuten thuis. Als ik terug ga naar Nederland met de vroege vlucht staat er om 5 uur 's ochtends met 5 minuten een taxi voor de deur. Nu werk ik minder en ga ik ongeveer 5 keer per jaar voor 4 tot 6 weken naar Heraklion. 

Zoals een bekende voetballer ooit zei: elk voordeel heeft een nadeel. Nadeel is dat je de vliegtuigen hoort maar is bij mij gelukkig ver genoeg dat het meestal niet storend is.

Voordeel van Heraklion, en denk ook van Chania en Agios Nikolaos, zijn bijvoorbeeld de voorzieningen. In een straal van 5 minuten lopen van mijn huis zijn er 7 apotheken. Op 10 minuten lopen is er een goede prive-kliniek. 

Als ik de deur uit linksaf ga ben ik na 150 meter bij Sklavenitis, rechts na 200 meter de Bazaar. Ook Xalkiadakis, Lidl en AB zijn op loopafstand. Met de aanbiedingen scheelt dat toch aardig wat geld met de boodschappen en makkelijk als ik weer eens een keer wat vergeten ben.

Er is een Praktiker bouwmarkt, veel meubelzaken, veel kledingzaken, veel cafe's en restaurants, enz.

De keerzijde van dat alles is uiteraard dat sommige delen van de stad erg druk kunnen zijn.

Openbaar vervoer is heel behoorlijk, dat kun je denk ik niet overal aan de zuidkust zeggen 

In de stad heb je uiteraard veel minder groen, kans op een grote bosbrand midden in de stad is daardoor wel erg klein. 

In juli en augustus is het aan de zuidkust vaak een stuk warmer. Aan de noordkust heb je de Meltemi die voor verfrissing zorgt. 's Winters is er meestal ook noordenwind en ook dan is het aan de zuidkust vaak warmer dan de noordkust.

Strand bij Heraklion is inderdaad niet het mooiste van Kreta maar door een rif 100-150 meter in zee wel 1 van de veiligere.

Het ligt denk aan je persoonlijke voorkeuren wat de beste plek voor je is. Als ik niet meer zo vaak heen en weer hoef ga ik zeker eens denken over verhuizen naar de zuidkust.

Cors
Quote
#5
Ik woon persoonlijk in de regio Chania, richting Kissamos/ Kastelli
dat is uiteraard het Noord Westen van Kreta.
Het grote voordeel, binnen 5min heb ik 2 opritten op de Noordelijke expresweg zo kan mij zeer snel verplaatsen van West naar Oost over het volledig eiland.
De grote handelszaken liggen ook in de buurt van deze expresweg want deze geeft snel toegang tot beide havens en luchthavens van Heraklion en Chania.
Er zijn van deze expresweg meerdere mooie wegen aangelegd om de oversteek naar het zuiden vlot te maken.
Daar ik de volledige kust van kreta meermaals met de auto verkend heb, blijft het aan de zuidkant moeilijk om je Oost - West te verplaatsen,
de verbinding tussen grote strandplaatsen verloopt meestal over moelijker en verouderde wegen.
Kijk even op de kaart en maak even de trip van Matala richting Westen Palajochora, Sfakia, elafonisi. een zeer avontuurlijke trip maar niet bepaald vlotjes.
In het zuiden is het in de koude periode wat zonniger en warmer, maar zeer winderig.
Ik bezoek de zuidkust frequent maar de Noordkant heeft veel meer te bieden, hou je van rustig ga dan voor de zuidkant vooral voor te overwinteren.
Ik heb mijn rust gevonden midden tussen de olijfbomen in het Noorden.

Cretenzer
Quote
#6
Leuk om jullie ervaringen te lezen. Een beetje soortgelijke ervaringen, het noorden vinden we leuk om er een dagje naartoe te gaan. Rethymno, Chania, Heraklion..... maar zeker niet om er te wonen. Te dicht bebouwd en infrastructuur volledig gericht naar het toerisme. We hebben Kreta nogmaals doorkruist,Avdou, Milatos, Mochlos , Kritsa, Triopetra..... Het zuiden daar hebben we ons hart aan verloren, de rust, ruimte , de natuur. De Egeïsche zee en propere stranden en zoveel meer
Quote
#7
Als je in het zuiden gaat wonen is de enige plek waar je veel zaken kunt kopen in de winter is Moires (Mires). Heeft ook een Lidl.
De meeste mensen die in de kustplaatsen werken hebben hier veelal hun winterverblijf.
Dus mocht je ervoor kiezen om in het zuiden te gaan wonen, hou hier echt rekening mee.
Wil je een taverne bezoeken kan dat in de winter veelal in Timbaki of Mires.
Ook als je dingen voor de belasting en of andere papierkraam moet doen, moet je daar zijn.
De snelheid van verplaatsing in het zuiden is aanzienlijk langzamer.

In het noorden heb je ook rustige plekjes zoals Sisi of wat meer in de bergen, maar daar moet je van houden.
Quote
#8
Is Sissi , Milatos of Mochlos vergelijkbaar met Mirtos in het zuiden?
Quote
#9
Naar mijn ervaring wel, echter in de winter heb je in Sisi en Milatos echt niks te doen.
Er is ook niks open.
Myrtos is iets meer populair en heeft beter weer.
Quote
#10
Wij wonen aan de noordkust. In een klein dorp met winkels die hele jaar open zijn. Eén aantal tavernes evenzo en een fantastische kafenio waar je zelf je eten kan meebrengen. Je betaalt een klein bedrag voorvdevtigani. Voor uitstapjes is de zuidkust niet zover. Maar afgezien van winkels en tavernes is het belangrijk dat je sociale contacten opbouwt.
Quote
#11
In Milatos is echt, maar dan ook echt niets te zien in de winter, maar is zeker een bezoekje waard in de zomer. Sisi is wat dat betreft net iets beter omdat het ietsiepietsie groter is en er wat meer mensen wonen in de winter. Myrtos is een Nederlandse enclave. Veel is er in de winter niet open maar er zitten toch heel wat buitenlanders in de winter. iedereen kent iedereen daar. In de zomer kan het er onmenselijk druk zijn (lees in het weekend) maar gelukkig niet alle dagen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verhuisfirma België naar Zuid Kreta en betrouwbare boekhouder Ellie69 19 2.157 13 February 2024, 10:33
Laatste bericht: Ellie69
  Meubels laten leveren zuid Kreta Ellie69 3 1.321 28 August 2023, 15:04
Laatste bericht: Cretenzer
  Bouwen in zuid kreta corinnevancamp 14 3.641 12 April 2023, 12:32
Laatste bericht: El Greco
  Bouwen Zuid Kreta Ellie69 13 4.543 06 May 2022, 09:07
Laatste bericht: Ellie69

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)