Gaan we echt?!
#1
Hoihoi,



Omdat ik hier veel nuttige informatie vandaan haal wil ik ons verhaal ook even delen, of iig een update geven op ons verhaal. Ik zal proberen het kort te houden haha.

Afgelopen vakantie zijn wij op zoek gegaan naar een woning in de Zagori (huren, want eerst maar eens zien of ik daar kan aarden, die man van mij komt er vandaan dus dat zit wel goed). Ano Pedina was ons streven en daar zijn we dan ook gestart. We gingen er heen met het idee dat het allemaal niet zo snel en soepel zou gaan natuurlijk. Nu is Staas grieks en heeft een engelen geduld, ik daarentegen dus absoluut niet. 

Dag 1 gelijk naar de mogelijke woning gelopen, de tuin is zwaar verwilderd maar ik zie alleen maar mogelijkheden! Ik word er helemaal enthousiast van, zou het dan toch echt gaan gebeuren?! In al het enthousiasme ben ik klaar voor de volgende stap. Kom, we gaan naar de beste eigenaar om de sleutel vragen! Ho stop, de rem erop. Dat gaat zomaar niet. Via via en dan nogmaals via via en dan nog steeds geen resultaat? De man woont in hetzelfde dorp, waarom zo moeilijk? Ik weet het eerlijk gezegd nog steeds niet. Iets met families... Mijn geduld word op de proef gesteld en we hebben maar 12 dagen, dus ook stress is inmiddels om de hoek komen kijken. Maar dan, inmiddels een week later, worden we gebeld. De huurbaas zit in het cafe beneden (beneden in het dorp want we zitten uiteraard op een berg) en hij is nog aanspreekbaar... Staas gaat naar het cafe en ik blijf achter wachten. Jeetje wat spannend en wat kan een half uur lang voelen! Niet normaal. 

Staas is terug! En met een verhaal... De eigenaar heeft het huis dus ooit verhuurt aan iemand voor 250euro per maand. Die beste meneer is naar een eiland verhuist maar betaald inmiddels al jaren iedere maand netjes de huur om zijn spullen daar te laten staan?! Het staat dus vol met spullen en wij kunnen er niet in zolang het gebruikt/gehuurd word als opslag. Wat we nu wel weten is dat de eigenaar het dolgraag zou willen verhuren, want een huis dat niet gebruikt word vervalt, en dat is eeuwig zonde. 

Hier is het moment dat ik mijn nederlandse zin voorzichtig doordruk en we zelf actie ondernemen. We gaan achter het telefoonnummer van de huurder aan en bellen hem op. En wat blijkt. Hij wilt in oktober, uiterlijk november zijn spullen komen halen. Hij vind het toch wel zonde van die 250 euro iedere maand. Hoera! Eerst zien dan geloven maar we hebben hoop. 

Je denkt nu is ze wel klaar met haar verhaal, sorry, bijna. We hebben het huis ondertussen van binnen gezien in een sneltreinvaart en het is ouderwets maar hier kunnen we zeker wat mee! Voor mij een eigen kamertje wat ik dan weer belangrijk vind tussen al het griekse geweld, en een slaapkamer met badkamer voor vrienden die besluiten langs te komen. Rest nog 1 probleem. De neven van de eigenaar. Zij hebben voorrang op ons als het vrij komt. Gelukkig zijn het vrienden en bespreken we gelijk ons geval. Neef nr1 zegt meteen, kom maar. Ik hoef het niet. Top! Maar neef nr2 trekt zijn Griekse pak aan en zegt, we zien wel... pffff serieus denk ik dan. Maar na aandringen van Staas, die toch ook half Nederlands is, horen we de laatste dag van de vakantie dat hij het huis ook niet hoeft. 

Oftewel, we hebben groen licht en we gaan! De eerste week van December rijden we erheen. Met kat. En mocht het huis nog niet leeg zijn dan hebben we een uitvlucht in een appartement in Ioannina. Als het goed is... 

Ik zal jullie de andere verhalen over de andere huizen besparen, dan zit je hier morgen nog haha. Maar de belangrijkste wilde ik toch even kwijt.
Nu thuis hebben we op de deur to-do lijstjes hangen en een lijst van spullen die we mee willen nemen. We zijn nu alles aan het  opmeten en offertes aan het aanvragen bij verschillende bedrijven, want de inboedel gaat mee. Auto verkopen, grotere auto voor in de bergen terug kopen. Vet eng allemaal en mega spannend, maar we voelen ons ready voor deze stap. 

Hoop dat jullie het een leuk verhaal vinden, maar ik vond het iig leuk om het te schrijven. Ta lemme!
Quote
#2
Bedankt om je verhaal te delen, Anniek. Het toont toch wat aan dat de Griekse gewoontes en ingesteldheid niet echt helemaal overeenstemmen met de Nederlandse/Belgische gewoontes. "A la Ellinika" dus Wink. Er komt blijkbaar een grote dosis geduld en zelfs enige diplomatie bij kijken om de Griekse eigenaar op een vriendelijke manier over de streep te kunnen trekken.
Tevens is het heel wijs van jou/jullie dat je - zoals je op het einde van je herhaal schrijft - lijstjes maakt, opmetingen doet, en offertes aanvraagt. Wellicht heb je in het verleden ook voldoende naar het programma "Ik vertrek" gekeken, waarin meermaals bleek dat de 'vertrekkers' voor onhebbelijke omstandigheden komen te staan omdat ze zich op bepaalde punten niet voldoende voorbereid hadden.
Ikzelf heb geen ervaring met een nieuw leven in Griekenland, en ken het heerlijk land enkel van veelvuldige vakanties, maar je leest best ook goed de ervaringen van andere forumleden voor wat betreft de zaken die je ter plaatse dient te regelen. Vooral dan op administratief gebied.
Veel succes! En petje af voor de grote stap die je onderneemt. Ik heb het gevoel dat het jullie zeker zal lukken!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#3
succes !
Quote
#4
Leuk verhaal Anniek, kijk uit naar vervolg.
Je vriend is nl/gr maar opgegroeid in nl?
Quote
#5
Succes Anniek. Hoop dat je zo nu en dan wat blijft posten. Fijn om jullie te volgen en je schrijft leuk
Goedas's signatuur Geniet van de dag Heart
Quote
#6
Heel veel succes en veel plezier!
Quote
#7
Anniek zei:
Ik zal jullie de andere verhalen over de andere huizen besparen, dan zit je hier morgen nog haha.
.................................................................................................................................................................................
Kom maar op Anniek,Wij thuisblijvers hebben de tijd hiervoor Big Grin Ik ben wel benieuwd hoe dat is gegaan...

Dank je wel om dit leuke verslag Te delen (leuk beschreven) en veel succes verder met jullie mooie avontuur!
Quote
#8
Heel veel geluk Anniek. Wij zijn bezig met dat avontuur in het zuiden van Kreta met de aankoop van grond. Dat parcours is net als de wegen ginder, lang, hobbelige ezelpadjes, pieken en dalen en veel bochten en eenmaal de horizon achter de bergen in zicht, een verassing...een rollercoaster op zich. Wordt vervolgd....
Quote
#9
(15 September 2022, 14:06)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk verhaal Anniek, kijk uit naar vervolg.
Je vriend is nl/gr maar opgegroeid in nl?

Hoi, hij is opgegroeid in Griekenland met een Nederlandse moeder en Griekse vader. 
Op 22 jarige leeftijd is hij naar Nederland gekomen om te studeren.
Quote
#10
Wat een leuk verhaal Anniek. Het smaakt inderdaad naar meer. Heel veel succes met het vervolg en geluk daar!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het aftellen is echt begonnen: emigreren naar Griekenland! Geni 38 30.443 26 August 2014, 15:55
Laatste bericht: Wim M

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)