Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta
#1
Hoi, we hebben rondgekeken in Kreta naar de aankoop van een auto. Conclusie is dat zowel nieuw als tweedehands auto duurder is dan in België. Nu kan ik niet onmiddellijk vinden wat de invoerkosten zijn van een auto uit België.
Quote
#2
In het D-GR-forum onder "suchen" ingeven: "import auto" - 50 items 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Ik wou mijn auto ook invoeren in Griekenland, maar vermits het een lichte vracht is gaat het niet. Dat is enkel voor handelaars, boeren en professionelen hier toegelaten. Of je moet heel goede connecties hebben.
Invoeren is niet al te gemakkelijk, alhoewel het perfect mogelijk is. Ik ken velen die het gedaan hebben en indien je wagen nog nieuw ( lees milieuvriendelijk ) is, is het soms nog goedkoper dan er hier ene te kopen.
Ik ben vorig jaar het grote avontuur aangegaan, heb de boot naar Athene genomen en mij daar in 2 dagen tijd een auto gevonden bij een dealer die alles geregeld heeft, platen, verzekering en inschrijving. Wagen was 2 jaar oud en ben er tot hiertoe tevreden over.
Quote
#4
Er zijn hier al vele topics gestart over het aankopen van een auto.

Feitelijk zijn er drie mogelijkheden om een voertuig in je bezit te krijgen als buitenlander.

1°) je voert je eigen voertuig in via de douane/declaranten. Een goede recente leidraad kan je 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 vinden, of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 inclusief taxen.

2°) je brengt je eigen wagen als "inboedel" binnen in Griekenland via de Griekse ambassade in Brussel of de Belgische ambassade in Athene kan je hier ook bij helpen als je je daar eerst registreert als Belgische ingezetene van Griekenland. Je wagen moet minstens al 6 maanden op je eigen naam staan. 

3°) je koopt hier een nieuw of tweedehands voertuig. Dat gaat feitelijk nog zéér vlot althans toch bij ons.
Hoe en waar wij het gedaan hebben kan je vanaf 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 terugvinden.
Quote
#5
Top, dank je wel allen voor de info. El Greco, dank je wel voor het delen van je persoonlijke ervaringen.
Quote
#6
Of u leest mijn ervaring hier beschreven: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel succes

Dick
Quote
#7
(22 March 2023, 10:46)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi, we hebben rondgekeken in Kreta naar de aankoop van een auto. Conclusie is dat zowel nieuw als tweedehands auto duurder is dan in België. Nu kan ik niet onmiddellijk vinden wat de invoerkosten zijn van een auto uit België.
Beste,

Na, vele jaren met wisselende tevredenheid een auto te huren heb ik bij mijn laatste bezoek aan Kreta, besloten om de moeilijke keuze te maken, wat doe ik nu
één van mijn auto,s of motoren invoeren naar Kreta of een auto kopen op de bedenkelijke 2de hands markt op Kreta.
Optie 1 import, werd mij door bijna iedereen die ik aansprak, Makelaar, boekhouder, garagist afgeraden als een administratieve mallemolen met hoge kosten.
Optie 2 aankoop 2de hands, niet mijn meest favoriete gezien de bedenkelijke Griekse rijstijl en staat van de wegen, en tenslotte een bezoekje vorig jaar aan de autokeuring (Kteo)
met de auto van mijn bejaarde buurman. waar na de keuring bleek dat er geen onmiddellijke herkeuring nodig was voor de vele gebreken.
Dan maar even opzoeken voor aankomst op Kreta wat de lokale markt te bieden heeft via de website van:
car.gr 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  (Je kan hier je zoekopdracht aanpassen aan je voorkeur in het Engels.)

Mijn ervaring van particulier was ronduit nefast, Meermaals niet komen opdagen op een afspraak, ofwel was het een wagen van een oude familielid of kennis die dan theoretisch
in goede staat was. Pech voor hun dat ik een zeer lange loopbaan in de auto-industrie achter de rug heb en steeds alle auto's en motoren zelf herstelde.
Dan maar naar de autohandelaar, Met wisselend resultaat. De Malafide auto importeur die mij eender wat verkocht, maar steeds een bedenkelijke staat en voorgeschiedenis had.

Tot de uiterst correcte handelaar, die alle nodige info gaf hoe creatief de Griekse staat allerlei administratieve regels opstelt, om ze dan te laten omzeilen.    
Tenslotte een goed onderhouden auto aangekocht van Duitse makelij, vooral de technische toestand was voor mij van belang en goed zelf te onderhouden.
Effe even langs bij de Kep, 2 dagen later auto afhalen reeds ingeschreven met kenteken, dadelijk laten verzekeren voor 6maand. 132eur voor Auto Classic met meerdere extra's, auto depannage en tegen onverzekerde chauffeurs (belangrijk). 
Werd tenslotte nog gewaarschuwd, 
Telkens op het einde van het jaar de auto belasting van 235eur tijdig betalen, anders forse boete, en volgend jaar
en de aankoop van je wagen vermelden voor je Enfia aangifte bij de boekhouder. 

Cretenzer
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gebruikte auto kopen Winkie 16 4.171 20 September 2023, 12:57
Laatste bericht: El Greco
  Auto kopen GysD 18 6.670 01 June 2023, 16:10
Laatste bericht: El Greco
  huis kopen en verkopen op Kreta kokino17 34 14.358 14 February 2023, 08:53
Laatste bericht: Ellie69
  Auto kopen ingridsimons 15 3.733 29 July 2022, 14:31
Laatste bericht: El Greco
  XL bed kopen op Kreta 180x210 of 180x220 Albertina 23 4.906 09 August 2021, 13:48
Laatste bericht: Albertina
Photo Auto kopen in Griekenland, maar... Mbax 8 1.793 29 June 2021, 16:37
Laatste bericht: JohannesGR
  Auto invoeren FransA 6 3.198 24 April 2019, 18:01
Laatste bericht: FransA
  Huis kopen, bouwen op Kreta Crete365 11 7.056 22 January 2017, 14:10
Laatste bericht: kokino17
  Auto invoeren famtop 6 7.666 09 August 2011, 07:38
Laatste bericht: famtop

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)